Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 18 June 2014

Dapat GULA di kenduri tahlil

Salam Rabu ........

Semalam, OKje adanya Mama N..... pagi, Mak Jilap melawat jiran yang meninggal, petangnya duk melingkau depan TV macam ular sawa hehe...... ular sawa pun rajin agaknya!
Yelah, entah sawan apa yang menyerang semalam, malas betul nak mengarut dalam blog.....

Jiran yang meninggal ni bukan jiran sebelah rumah, adalah selang 10 buah rumah kot. Selalulah jugak nampak arwah ni naik motor dengan anak dia petang petang.

Tulah tu kan..... bila Allah panggil balik, tak tertunda masanya........ sedia atau tidak, terpaksa menurut perintah. Tinggallah isteri dan anak pompuan umur 6 tahun. Umur baru 40 tahun. Katanya sakit dada pukul 4 pagi tu, bawak pergi hospital, meninggal kat hospital. Arwah ni katanya memang ada darah tinggi dan kencing manis. Wallahu 'alam.

Semalam masa bersalam dengan isteri arwah tetiba pulak air mata mak turun . Memang dalam hati ada taman betullah Mak Jilap ni. Melihat dia, terkenang pada diri kita jugak sebenarnya, hilang sudah tempat bergantung! Walaupun isteri dia ni bekerja, tapi bukankah satu kehilangan namanya! Sedihnya.....

Pak Jilap tak dapat pergi semalam cuma berkesempatan pergi kenduri tahlil je malam tadi lepas Isyak. Lepas tahlil bawak balik pulak rezeki ni....



OKje agak pelik kat sini sebab Pak Jilap dapat gula.Ya..... dapat GULA di kenduri tahlil! Bukan sepeket tapi dua peket. Seumur hidup tak pernah jumpa benda macam ni. Dahlah tuan rumah tengah berduka nestapa, boleh bagi pulak hadiah pada orang yang datang tahlil.

Memang macam tu ke budaya orang India?
Sebab arwah ni converter. Air dicincang tak akan putuskan. Ramai adik beradik arwah yang datang kat masjid, memberi penghormatan terakhir semalam walaupun berbeza agama.
Begitu jugak kat majlis tahlil malam tadi, Papa Zir cakaplah......

67 comments:

  1. Ooo... Alhamdulillah. .. dapat buat stokkan... tapi sy pun xpernah jugak... 1st time dengar ni... biasa bagi baju2 arwah yang masih elok pada sedara mara... Alfatihah utk arwah....

    ReplyDelete
  2. first time dengar. tapi kalau kat kelantan, bila ada kenduri ke xkira kahwin atau tahlil, tetamu yg dtg akan bg gula kat tuan rumah. tp yg ni tuan rumah bg gula kt tetamu xtau lah pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah yang selalu kita dengarkan CD..... tetamu yang bersedekah kat keluarga si mati...

      Delete
  3. Ooo.. mama N ingatkan dia masuk kursus buat biskut roti sempena nak raya tak lama lagi ni. Hihi..

    Takziah kepada jiran yg kehilangan suami tu. Sebaya imam masjid hari tu, pun 40 tahun usianya. Alahai, sekarang ni nasib tak kira kan. Moga anak2 arwah dan isteri daoat kuat semangat nak teruskan kehidupan.

    Saya pun kali pertama dgr orang bagi gula utk tahlil ni. Oo.. mungkin cara nak hargai orang yg melawat tu kot. Nak tanya kawan yg India la, kot tu budaya diorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa????? Belajar buat biskut......Pak Jilap tak suka makan biskut so mesti dia tak bagi OKje belajar ....( mungkinkah alasan? hehe... )
      Tulah tu sepatutnya ambik kesempatan belajarkan AN.... tapi nampaknya dah nak Ramadahan pun sawan malas belum hilang hehe....
      Dah tanya ke belum dengan kawan India tu?

      Delete
  4. selalunya kalo gi kenduri jer dapat..tu pon untuk orang yang tolong keje kat dapur..
    mungkin cara dorang gitu kot kak..
    jimat la stok tuk bulan posa..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...tulah tu.... memang jimat sungguhlah

      Delete
  5. first time tau ni dapat gula gi kenduri tahlil, tetiba terasa seperti nak mengkaji lagi pulak... ahakss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila kaji Farah..... Farahkan minat benda kaji mengkaji ni....

      Delete
  6. klau kt kmpg jiran yg dtg mlawat akan bg gula or duit kt tuan rumah bkn tuan rumah bg kt jiran.errr...errr...nk kena tnya partner cmni

    ReplyDelete
  7. kwn sy kata klau cina mmg depa akan bg gula2/cekelat kt org yg p ziarah....india x tau plak

    ReplyDelete
  8. tu lah pasal...akak trtunggu juga blog hainom...rupa nya duk melinkgau depan tv...
    akak pun sensitif kalau bab2 kehilangan ni apa lagi kalau ada anak masih kecil...
    belum pernah jumpa lagi bagi gula kat kenduri tahlil ....nak juga pratik kan pd kenduri2 biasa ni,satu idea yg baik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha SI.... tak mau join OKje melingkau sekali ke? hehe...

      Delete
  9. mmg gitu kot kak... jnji memberi, kt kampung dana pun ada org yg kalu bt kenduri tahlil akan bg brg2 makanan mcm megi, milo n nescafe kt jiran tetangga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat kg OKje tak de Dana....mereka bawak balik berkat ambeng lebih mereka makan tu ajelah....
      Alahaiiii...lama tak makan berkat!

      Delete
  10. serius dpt gula??1st time dgr nie..

    ReplyDelete
  11. Oh... betul-betul diberi gula? Semua yg dtg tahlil ke dinda?
    Tempat kita memang tak ada kan..
    Mungkin dia nak bersedekah dan pahalanya diberi pada si mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kanda......Ha'a semua yg tahlil...agaknya ada lebih tu yg hubby dapat 2 kanda...
      Tulah kat Johor mana ada mcm tukan kanda...tu yang dinda pelik sikit!

      Delete
  12. Pulakk.. selalunya kita yg kena memberi pada yg sedang berduka cita tu kan hainom.. ye kot adat orang India macam tu.. bagus juga ye sedara mara masih lagi datang menziarah.. tentu arwah seorang yg baik.. semoga rohnya dicucuri rahmat Ilahi hendaknya . Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin CH....
      Sorang sorang mereka mencium arwah....sedih nengoknya

      Delete
  13. Al-Fatihah buat arwah... sedih bila mengenangkan anak kecil lagi sdh ditinggalkan kan... moga isteri arwah tabah... Kak, kat sini terbalik plak..kadang kami yg pergi mengunjungi keluarga arwah yang akan bawa gula, minyak & lain2 lah.. tak semua, tapi sy tgk mak sy klu pergi rumah org meninggal mcm tu lah..kira sedekah pada ahli keluarga yg ditinggalkan..

    ReplyDelete
  14. Al-fatihah...
    Aihhh...ingatkan kenduri kesyukuran,siap bagi gula...mu gkin tu sedekah kut..

    ReplyDelete
  15. first time gak bace ni kak...lieya biase dengar org bawak gula gi kenduri...melawat tu bawak buah tangan gula laa maksud lieya...yg kes akak ni die plak bagi yeak..... moga murahlaa rezeki keluarga tersebut.....tangan yg memberikan lebih baik dari yg meneria org kata....

    ReplyDelete
  16. mmg adat dorang mcm tu kot., tp tu la mcm da bebankan tuan rumah jer kan.,
    tp ati2 kak adat2 mcm nih bahaya sikit., tkut termakan bahagian anak yatim jer., maner la tau kan klu dlm bahagian duit bli gula tu ader 1 sen duit ank yatim pun da azab kat kita kan., huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah mcm kesian pulak kat tuan rumah tu...
      Ko ni ZS.....menakutkan mak je.....rugilah weyh 2 kampit tu hehe....lepas talam 10 loyang hehe...

      Delete
  17. ada juga kita beri duit atau makanan atau brg2 untuk yg semayang jenazah. bukan tahlil. agaknya byk yg bg dia gula kot dihadiahkan balik yg sudi dtg tahlil pulak..

    okejer..kita kurus ek..hihik..hikk.. kembang kempis kita..haha

    ReplyDelete
  18. lain tempat lain adat nya..huhu

    ReplyDelete
  19. 1st time tengok orang bagi gula...kira sedekah la tu kot..
    sura kalau dengar ada kematian suami kepada sesiapa la..memang rasa sedih sangat..cam Hainom kata..kenangkan kita kat tempatnya..sedihnya..
    semoga isteri arwah tabah..

    ReplyDelete
  20. Al-fatihah ! Salam takziah buat keluarga arwah. Padanlah senyap je semalam. Lepas pergi melawat, terus balik melingkar ya. Ingatkan sedang enak buat kerja rumah :)

    Sekarang ni bila dengar orang mati je rasa takut dalam diri. Tengoklah tu, muda lagi baru 40 tahun dah pergi dijemput Ilahi. Isteri kepada arwah ni orang Melayu ke atau mereka sekeluarga memang berbangsa India dan menganut agama Islam, Okje?

    Tak pernah pulak dengar balik kenduri tahlil dapat gula. Jimatlah kos gula untuk bulan puasa nantikan OKje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat kerja rumah ada ke yg ENAK MD oiii....hehe....
      Perit adalah hehe....tp redho, ikhlas.....kang tak dpt pahala kang hehe....
      Kan....tulah tu....tu yg balik semalam mcm kena sawan tu agaknya....Isteri dia org Melayu mcm kita....islam sejak azalilah....suami dia jer saudara baru. Tp suami dia ni rajin campur orang, ringan tulang pun ye kalau taman buat apa apa majlis pun....tulah tu....hilang sudahlah orang kuat taman.
      Ha'akan...jimat mak....2 kampit pulak tu...mmg bertalamlah iftar mak pose ni hehe

      Delete
  21. hari dia telah tiba..hari kita pulak bakal menyusul tiba...al fatihah..

    ReplyDelete
  22. Seingat sy, dlu masa kt kg klau kenduri kendara mmg org bawak gula/susu bg kat tuan umah..tak kira lah kenduri arwah atau kenduri kahwin..sebgai buah tangan. Mak sy penah dapat berpuluh2 paket gula masa kenduri kahwin abg sy, mewah giler gula masa tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kenduri kawen tu yelah CV....boleh diterima lagi....mmg pun biasa dengar....

      Delete
  23. Alfatihah..

    bg UA x pula terasa janggal, mgkn itu cara mereka hargai tetamu datang bertahlil, sekueang2an kehadiran ramai tetamu bertahlil dpt kurangkan sedih di hati...

    ReplyDelete
  24. Ooohhh.. pertama kali dengar nih..
    selalunye kalo gi rewang kenduri kawen kita bawa gula bg tuan rumah..
    ini terbalik pulak yer.. tuan rumah bagi gula.. mungkin niat sedekah dan pahala tuh niatkan untuk arwah.

    Al-fatihah utk jiran OKjer~

    ReplyDelete
  25. Alfatihah buat jiran okje.
    Dia nak bersedekah le tu kut...baru ni pertama kali sy tau...

    ReplyDelete
  26. 1st time plak dengar g kenduri tahlil dapat gula...mungkin diaorg bersedekah kut...muda umonya ... dah meninggal...

    ReplyDelete
  27. yg mati tetap mati..inalillahhiwainnailaihirojiun..
    gula tu boleh meroti..

    ReplyDelete
  28. al fatihah
    oo entok gula meneh
    mungkin kot budaya meke kan
    sebab kat sini ada sorang menantu bangsa India
    dia lelaki tapi tak kekok jaga mak mertua dia yang koma..
    kagum dan terharu je bila tengok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kagum tu Tab....susah nak dapat menantu cenggitu.... jarang jarang tu ....

      Delete
  29. kalau dah ajal mmg tak di tunggu lagi.sama juga mcm jiran sebelah jalan rumah SB ni..kejap je sakitnya..tak sampai sejam dengar dah meninggal..bila SB baca n3 OKje kali ni,.mmg sedih jugaklah kan.muda lagi tu..btw,rezeki jgn ditolak,betul tak?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah SB....sekarang ni muda muda pun dah pergikan...huhu...
      Memanglah tak tolak pun SB...hehe....

      Delete
  30. Tumpang simpati n takziah kpd keluarga jiran okje.sedeynya...bayangkan bila tiba turn kita plak...mati itu pastikan...
    Oo syukur..dpt gula..alhamdulillah.mungkin dia niat bersedekah juga

    ReplyDelete
  31. mungkin gula tu sbg sedekah bagi pihak arwah . klu kat kg saya , ada yg bagi yasin , tasbih , kain pelekat ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhh gitu yeh Vee.....bagus jugakkan.... pahala berpanajangan kalau digunakan...

      Delete
  32. Salam takziah buat jiran Okje selang 10 buah rumah tu….
    Teringat komen Okje kat entry saya masa arwah bapa sedara saya yang meninggal beberapa minggu lepas… Betul la, akhir2 ni tak putus2 terima berita kematian… Allah lebih sayangkan mereka… Saya baca pun sebak, apatah lagi Okje yg bersalam dgn balu arwah… Anak pun kecil lagi, moga dia diberi ketabahan dan sabar dgn kehilangan org tersayang…

    Part gula tu mcm tak pelik la bagi sy Okje.. Tu tanda terima kasih tuan rumah sbb sudi luangkan masa utk majlis tahlil… Mungkin sedekah dari kaum keluarga jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Bijen.....tak boleh tahan dah air mata ni.... sedih sesangat.
      Mungkin jugaklah Bijen .... apa lagi yg dapat dia bantu untuk suaminyakan....selain sedekah jariah gitu...

      Delete
  33. Takut dengar berita camni kan. Skrg ni zaman org mati muda muda. Husben akk ni pun umo baru 40 tapi byk penyakit. Jantung liver tiroid dan naru baru ni kencing manis pulak. Doa doa la umo panjang dan dijauhkan dr penyakit penyakit lain. X mampu rasanya kalau hilang tempat bergantung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu IL.....Apa yang kita mampu buat berusahalah untuk berubat dan banyakkan berdoa....Sama je harapan kita IL kalau dah namanya isteri...

      Delete
  34. Niat dia nak bersedekah untuk simati kot kak... ermmm pestime gak nie dengar pergi org meninggal dapat gula...

    ReplyDelete
  35. Replies
    1. Memang syukurlah..... dapat 2 packet....

      Delete
  36. 1st time lah tahu hal ni. konfius jugak..

    ReplyDelete
  37. Mungkin gula tu sebagai tanda terimakasih.. tapi mengikut kebiasaan, orang yg datang tu lah yang memberi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin jugaklah Nurul....
      Tulah tu.... peliklah jugak OKje....Dahlah mereka tengah susah

      Delete
    2. Alhamdulillah rezeki..tapi betul jugak tu Okje..selalunya yang datang bawa buah tangan..Hmm...

      Delete
  38. first time dgr org buat tahlil bg gula kt org yg dtg....

    ReplyDelete
  39. BIASE KAT SINI .. ORG NK G MAJLIS TAHLIL YG BAWAK . HEHE

    ReplyDelete
  40. Innalillahi wainna ilaihirojiun... moga rohnya dicucuri rahmat.. sedihnya okje.... bila pikirkan wife n anak arwah... kawan saya pun ada sorang baru ni kematian suami (accident) saya yg nangis lebih.. fikirkan anak2nya yg 4 org tu.. huhuhu

    ReplyDelete
  41. mungkin die nak sedekahkan kepada tetamu yg datang ziarah...semoga roh arwah ditempatkan bersama org2 yg beriman. ameen...
    di hrp isterinya juga tabah menghadapi apa yg berlaku...kesian rase sbb anak die kecik lagi...

    ReplyDelete
  42. Al-fatihah untuk arwah ...
    Kalau kat sabah, kenduri tahlil orang rumah akan sedekah kuih muih sebungkus .... tak pernah pula dengar yang gula ni

    ReplyDelete
  43. alfatihah.
    mmm, pertama kali tau ni.tuan rumah yg bg gula.selalu kalau kenduri arwah kak kg saya org yg pergi bawa gula..

    ReplyDelete
  44. Biasanya org jawa jer yg suka bagi gula...
    sedekah namanya..

    ReplyDelete