Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 19 June 2014

Tolonglah JANGAN CAKAP yang bukan bukan!

Salam Khamis sahabat......
Ada sihat hari ni? Moga sihat-sihat belakalah semua hendaknya ye.......

Dah 3 hari jugak Pak Jilap mengadu sedikit sakit dekat belah kanan perut dia.
Mak Jilap buat andaian..... mungkin sakit sebab angkat pasu kot.  Ahad baru ni Pak Jilap bersihkan kolam ikan yang tak berapa nak ada ikan tu hehe..... Dah beralih kolam tu, mestilah pasu bunga mak pun beralih jugakkan. Alah ......macam tak biasa, bunga Mak Jilap semuanya bunga yang boleh hidup sendiri hehe......

Contohnya bunga ni...... tanam pun tak pernah.....tetiba ada haha.....

Ini pun sama ....jirus air pun OKje tak pernah....hehe....
Semuanya pandai berdikari... Pandai pandai kolah nak hidup pokokkkk...hehe
Asalnya kolam tu duk penjuru dekat dengan dinding rumah..... La ni dah ubah letak tengah tengah tembok pagar pulak. Dekat sikit dengan lubang air keluar ke longkang. Dah rumah sekangkang kera, pi mai pi mai tang tu jugaklah tempatnya.


Masa tinggal cuti lama baru baru ni, habis ikan mati semuanya ( 4 ekor je pun termasuk ikan DBKL hehe...). Kebetulan mesin oksigen ikan pulak rosak. Sampai rumah, tengok memasing dah timbul, berulat pulak tu. OKje kan geli benda benda gitu...... Biarlah kecik macam semut pun kalau dah gayanya melentik lentik, terlompat lompat gitu memang mintak maaf, Mak Jilap memang geli geleman. Naik bulu roma mak tau! So Pak Jilaplah jadi mangsa bersihkan.


So malam tadi Pak Jilap pergilah ke klinik ambik ubat. Kata doktor, kalau appendik, sakitnya akan semakin kuat, boleh jadi akan muntah dan demam. Memanglah tak de simptom gitu, so doktor buat andaian mungkin usus ada jangkitan. Dia bagi ubat ajelah.

Papa Zirkan suka macam tu tau....... mulalah malam tadi dia bagi no pin ATM dialah, pesan yang bukan bukan, sakit jiwa mendengarnya.....  Menci mak!

Abang......
Tolonglah jangan cakap yang bukan bukan!
Doa orang, moga Allah memberi peluang untuk kita bersama sama menghitung uban yang semakin memutih, sama sama dapat mengusap kulit yang semakin mengendur dan sama sama bergandingan tangan tatkala kudrat semakin terbatas nanti.....

Pagi tadi Pak Jilap kata dah kurang..... Syukur Ya Allah....
    

54 comments:

  1. pergh...pokok lidah buaya tuu..lama xnampak

    ReplyDelete
  2. moga bersama hingga ke hari tua..(syg jugak ngan ikan2 tu) OKje..tapi nak buat mcm mana,kan..

    ReplyDelete
  3. tumbuhan jenis tahan lasak ni.,..

    ReplyDelete
  4. moga pak jilap akak cepat sembuh ..aamiin

    ReplyDelete
  5. Betullah hati kita cuak bila pasangan kata yg bukan-bukan. Doa semua pasangan kalau boleh biarlah melihat semua anak-cucu dah berdikari kalau pun Allah nak jemput kita

    Alhamdulillah moga suami dinda terus sembuh. Itulah lain kali tolong angkat sama-sma (angkat berdua) pasu tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kanda..... moga kita dapat melihat anak cucu kita membesar dan boleh berdikari...
      Hehe....mana ada dia angkat sensorang kanda... dinda pun tolonglah jugak buat sebok hehe

      Delete
  6. Romantiknya kira uban sesama.uhuhu.
    Geram dak eh bila kluar pesanan bukan2 tu..mcm nak gigitje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg rasa nak geget jer Chot.....hehe

      Delete
  7. Adehhh...bca part atas...ok lagi...smpi tang bawah syahdu plk dah....alhamdulillah dah ok tu...jgn le ckp mcm2 gitu kan okje...huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.... layan ajelah part yg tak berapa nak syahdu tu AM...

      Delete
  8. Memang risau kak bila org tersayang ni tak sihat... pastu suka plak cakap bukan2.. moga Pak Jilap sihat2 sentiasa ye kak.. insyaAllah bersama mengharungi hari tua nti...aminnnn...
    mungkin extra rehat kot... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah Atie.... nak kena cuti tu tapi dah namanya kuli nak cuti pun susah Atie....

      Delete
  9. aduh aduh aduh..buat kiter isteri isteri bisa susah hati kannn kalo gitu..sipa bagi no.pin atm lagi..hehehe..smeoga diberi kesembuhan dgn segera buat pak jilap

    ReplyDelete
  10. Wah, suspense thriller tau PapaZir ni siap buat pesanan penaja pulak ! Sakitnya takdalah teruk manakan (nak sedapkan hatinya statement). Yalah, OKje...Papa Zir terfikir begitu sebab banyak kes nyata berlaku depan mata. Tetiba aje hilang dari pandangan dan hidup buat selamanya. Sedih ! Harapnya impian Okje untuk bersama-sama menghitung uban di kepala (tak uban lagi ke sekarang ni ???) dan mengusap pipi kendur akan dimakbulkan hendaknya. Amiiinnnn ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia selalu cakap....ibu kau ni selalu tak percaya dia sakit...agaknya kalau dia masuk hospital barulah percaya yg dia sakit betul betul....Bukan tak percaya.....entahlah nak cakap macamana yek.... mcm tak boleh terima hakikatlah senang cakap....Tak suka nak mengiyakan kalau benda tu tak pasti....kata kata tukan doa katanya hehe....tulah pasal...
      Betullah MD...sekarang ni mcm mcm yg tak sangka pun boleh berlaku tu yg seram tu...
      Hehe... sejak dah kilauan ni ada pulak uban yg nak menempek... tapi nasib Pak Jilap lagi juara hehe....
      Insyaallah...amin..amin.... moga dapatlah tgk adik jadi imam muda nanti yek....

      Delete
  11. tak sukakan kalau somi cakap bukan2 cam tu..kalau boleh memang nak sama2 meniti hari tua..
    sekarang pon sura dah menghitung uban..yang mencinya uban sura lagi banyak dari somi..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tak suka Sura......geramkan.....rasa nak cubit je mulut dia tu...
      Hehe...tak pe nanti bolehlah kita inaikan cantik sikit olen jadinya ....

      Delete
  12. suruh pg klinik jgn bagi panadol pulak.ye..kut apendik kew..
    klu ckp bukan2 tu maknanya dia nak bermanja2lah tu..

    ReplyDelete
  13. Kalau camnilah tuan punya pokok, tumbuhan yang lasak pun tak tahan oooo..he..he

    ReplyDelete
  14. sian pokok tu hainom ....macam kat padang pasir tak dijirus.
    InsyaAllah ....papaZir hainom akan sehat nanti....somi akak pun sllu ckp rupa tu....sedih kan... bezanya akak yg simpan no2 pin tu ..kalau akak pergi dulu payah lah dia ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha tulah SI ....rajin beno tuannya...
      Aminnn...
      Geget je SI mulut dia tu kalau suka sangat cakap bukan bukan...

      Delete
  15. Moga cepat sihat...saspen bila org tersayang dah start pesan mcm2 ye okje hihi.
    Wah pandai2 semua pokok okje berdikari hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg saspen TJ...
      Mmg dah trained mereka berdikari TJ....hehe

      Delete
  16. olo melas ney pokok ey
    aweh lah banyu ney, pokok kuwi kok dahaga
    nggawei suspen la bojo mu diknom
    nyong donga key, sihat2 kabeh ney
    jaga diri apik2..
    ojo ngangkat berat2 yo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuwilah....mogo mogo kepenak awak bojo ku ....ojo meriyang meriyang.....bojo ney kiyei ora karuan kok...

      Delete
  17. hahha nasib baik tak tumbuh lalang dengan sendirinya kat pasu tu.. kikiki
    eh sian lah kat ikan tu.. mati sampai berulat.. dah mcm manusia plak.. hahaha
    alahaiii sedih plak baca pakjilap kata gitu.. betul tu.. x baik ckp yg bukan2 tau.. kan kan kan hehhe
    semoga papazir cepat sembuh yer.. nak poser ni jgn sakit2 perut sgt nnt tak dpt nak abeskan poser.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jugak pasu yg tumbuh lalang cuma cik Bedah tak snap aje hehe...
      Tulah macam macam pulak yg datang time dah nak pose ni

      Delete
  18. kita pn kalo sakit suka merepek bukan2 gak kan...huhuhu...bila org ckp kita tak suka....trkena btg idung seniri...tu suami salu tak nk dgr kalo dh mula merepek

    ReplyDelete
  19. Mungkin hanya regangan sikit je tu..regangan manja2 kut...hihihi..nanti mak sapu2 kan lah ubat.in shaa Allah..semoga sembuh seperti sedia kala...
    Sama jugak lah macam somi cik ne...suke akap bende yg bukan2 😥

    ReplyDelete
  20. Tu la kan. Jgn la ckp yg bukan bukan. Seriau. Tempat kita bergantung segala kan. Moga moga umo panjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn ...yelah kan IL....mmg seriau....

      Delete
  21. Alhamdulillah dah sihat
    klau acik pulak..acik yang suka cakap bukan2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh AE ni....sama spesis dengan Pak Jilap pulak....menci tau!!

      Delete
  22. Syukur lah dah semakin sihat..
    zura pulak yg tumpang cuak bila bg no pin ATM bagai.
    memang nak kena tepuk mulut lah kalo ckp yg bukan2 cam tuh.
    sabar jer lah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Zura....mmg nak kena tepuk mulut tu.....

      Delete
  23. Alhamdulillah, keadaan papa Zir dah makin baik…
    Rasanya sakit biasa2 aje tu…
    Saje aje kan nak berdrama lebih?
    Bukan apa, papa Zir saja nak uji sejauh mana mak jilap sayang kat dia…. hihihi
    No pin ATM?
    kami laki bini mmg dah tahu no pin masing2..
    akuan MU akaun KU jua….
    Gitu la lebih kurang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah.... dia kata sekarang ni beralih sebelah kiri pulak ....mmg drama king sungguh ...
      Ohhhh......bab tu ofkos duit mu duit ku jua Bijen hehe walaupun rahsia pin no hehe

      Delete
  24. semoga pak jilap cepat sembuh . klu sakit lagi , seeloknya buat x ray . jgn pakai agak2 jer . nanti akan susahkan dan sedihkan hati byk pihak ....

    ReplyDelete
  25. Syafakallah pak jilap! Saya pun risau bila en hubby sokmo pening pala (sbb darah tinggi)... dah la nak mkn ubat punya payah.... huhuhu

    ReplyDelete
  26. oo..baru saya perasan perasaan oang yang mendengarnya hainom. selalunya sayalah yang berkelakuan dan berpesan begitu kat encik suami. maklumlah, kami kan selalu berjauhan. dan selalu juga saya kena tegur kerana buat wasiat begitu:-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sorang lagi yg mulut dia nak kena geget ni hehe....
      Menci tau suka buat wasiat wasiat gitu....

      Delete
  27. ayat perenggan last tu sgt menyentuh kalbu...huhu...semoga kebahagiaan sentiasa menjadi milikmu sekeluarga dan sihat2 selalu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Puan Dokte.....hehe....

      Delete
  28. Siapa yang tak risau kalau pasangan dah cakap yang bukan2 masa dia sakit....huhu
    Alhamdulillah, pak jilap dah sembuh...

    Samalah okje...Mia pun tak boleh tengok ulat...walaupun ulat sayur yang kecik tu...eeee

    ReplyDelete
  29. Kira pun xsuka dgar gitu kak. Tp suka ckp gitu. Konon masa ckp tue drama habis la. Skali kena mrah dgn suami. Nak abg tido luar ckp lah lagi. Ok terus benti. Hihihi

    ReplyDelete
  30. Lupa pulak. Alhamdulilah pak jilap ok dh. Mudah mudahan sembuh sepenuhnya lah. Amin amin

    ReplyDelete
  31. semoga pak jilap sembuh sepenuhnya...pandai mak jilap cari pokok...pokok pandai berdikari semuanya

    ReplyDelete