Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 17 July 2014

Ikan kicapku MASIN

Salam 19 Ramadhan....

Semalam Mak Jilap masak lew.........
Takkan nak makan kat Resepi Rahsia sekali lagi kot...... Tokey balak pun boleh bankrap ini macam! hehe....   Lainlah jiran sebelah weyh! Hujung minggu rumah depa asyik gelap jer, sapedek kat hotel! Itu baru betul bini boss Adey Manis haha.......

Aternya semalam dak TLBD nak berbuka dengan ikan kembung masak kicap ( masak kicap jer yang dia ingin...... tak mencabar langsung kan! hehe.....). So pergi carilah kat Aeon depan rumah ni lepas hantar dia ke sekolah agama, nak pergi Tesco maleh, jauh! Macam biasalah.....pompuan bila dah sampai market, ada aje benda tambahan dalam troli. Dengan ayamnya, dengan tembikai sebelahnya. Kiranya semalam, Mak Jilap berbuka dengan air tembikai le hehe.....

Masak punya masak, siaplah Ikan Kembung Kicapnya..... OKje kurang suka beli ikan kembung ni, sebab jarang jumpa yang sedap isi dia. Mesti terbeli isi yang macam tak fresh tu! Padahal mata ikan tak merah punnn.... Nyampah tau! Baik beli ikan sardin, dah tentu isi dia lemak.


Sekali makan semalam, mak aiii....... Ikan kicap ku masin! Takkan nak kawen pulak, dah terlebih kawen dah OKje ni haha.....  Terlebih garam masa menggoreng ikan rasanya. Kalau masak kicap biasanya memang guna kicap manis dan tak pernah buh garam pun. Tak suka jugak yang berkuah macam tu ha, lebih suka kuah dia melekit lekit aje. Dah termasin semalam so tambah air le, tapi still masin lagi.

Gitulah adanya......
Pengalaman yang luas dalam 'bidang memasak kicap' ni, rupanya tak boleh dipandang pro jugak tau hehe...... Ada masanya kita kecundang jua.... huhu....
     

49 comments:

  1. Sedap ikan masak kicap ni, membuka selera terutama diwaktu bersahur.. tapi kalau terlalu masin, boleh hilang selera le pulak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe....perli nampak......
      Mmg le....tapi nak buek camno dah itu aje lauknya masin ke manis makan ajos le

      Delete
  2. Hahah..kalau anak dara masak masin katanya nak kawin ya.. ni mesti mak dara mengelamun masa masak semalam, itu yang jadi terlebih masin tu. Sian anakanda TLBD, eh..ke dia ok je makan ikan kembong masin tu?

    Jiran sebelah tu agaknya dia tak pandai masak macam Okje, itu yang kalau hujung minggu je dia keluar minta bantuan chef hotel. Pasti rumah sebelah menyebelah tu bini bos belaka. Rumah saya yang kecil kat lorong belakang je rumah bini kuli..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehmm, ehmm,ehmm.... tengah mengumpat ke?

      Tak baik tahu mengumpat depan-depan cam ni. Lenkali hantar mesej jelah, saya pun tak tahu. Hihihi.

      Delete
    2. Alamak..ampun maaf zahir batin. Dah dekat nak raya ni ya..

      Ni bukan mengumpat ...ini namanya menyebut je. Kira doa juga tu. Semoga hidup dua sahabat saya ni senang dan lebih makmur. Eh nama biskut pulak disebut.

      Delete
    3. Kitaorang makan aje AN....dah itu yg mainnya, nak buat camne....
      Entahlah apa yg dilamunkan agaknya...tapi UA cakap ada rupanya ikan kembung yg digaram dan dibekukan....rasanya tu yg masin dah sebati tu...so bukan salah maklahkan hehe....

      Ohhhh salah tu....Jiran sebelah je bini boss.... jiran sebelah ni bini kuli jugak kebetulan duduk sebelah hehe

      Delete
    4. Weyh Potam..... ngumpat dalam SMS tak best weyh hehe

      Delete
  3. Hihihi...takkanlah mak dara nak kahwin lagikan. Ish, memang tak boleh pun....

    Garam ni pun OKje saya rasa ada yang masin sangat dan ada yang kurang masin. Jangan salahkan diri sendiri sebab kita memang pro kat dapur. Salahkan ajelah produk garam atau kicap atau ikan kembung tu sendiri yang menjadikan masakan kita masin.

    Tapi ni nak tanya soalan kuiz sikit - Siapakah yang makan ikan kembung masak kicap masin tu semalam? Mak ke?

    Kesian gak kalau lagu tang tu kan!
    Amboi, kalau nak ngumpat pun tak payahlah berjemaah. Ngumpat dalam rumah ngan keluarga je cukuplah. Takpa, 'Aku maafkan kamu' sebab raya dah nak dekat ni. Nanti jiran tak mahu pulak bagi rendang daging, ketupat dan ayam masak merah pagi raya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesungguhnya tu....mmg bukan mak yg salah.......Confirm garam tu yg terlebih masin....Bab bab dapur kita kan pro kan.....Untungnya dpt jiran yg cenggini hehe....

      Ikan tu beli 5 ekor...masak semua masuk sahur....kononnya nak beli 6 ekor , nasib tak jadi hehe...
      Gambo tu masa sahur....tinggal sekor setengah, makan jugaklah walau masin sepatah kata Mia...
      Tp mungkin betul ckp Umialya....depa garamkan dan bekukan tu yg sudah sedia masin.... Hish tak mo lah beli ikan kembung lagi....

      Tp ada ke jiran yg nak bagi ketupat rendang bagai tu? Hehe...

      Delete
  4. haha..lawak la akak ni.biasalah bulan puasa ni tak boleh nak rasa.otai pun boleh kecundang juga. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhh sayang Sal sebab sokong akak hehe

      Delete
  5. Sama pulak selera akak suka ikan krmbung masak kicap. Okje try pulak kembung masak taucu. Mencabar juga tu..silap langkah kecundabg juga tau..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje tak pernah masak taucu KY...Rasanya anak anak OKje mesti tak reti nak makan

      Delete
  6. garam tumpah tu hainom..hehe..kalau hainom nak tahu..fevret sura tu masak kicap..tak kesah ikan atau ayam janji masak kicap..mesti sura suka..sejak dari kecik lagi..tapi cik abe pulak yg kurang..sebabnya time sura masak selalu gak terrrmasin..hihi..setuju la..pengalaman yg luas..tak bermakna pro..haha..
    sura ingatkan ikan kembung yg hubby beli jer tak lemak rupanya hainom pon sama..isinya cam keras..cam dah kena ubat...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah agaknya Sura mcm kena ubat tau...berlapis lapis mcm tak fresh tu...frust sangat....tak pernah jumpa ikan kembung yg fresh

      Delete
  7. hahahha sama lah ko dengan akak semalam hainom.. ayam goreng masin huhuhu..
    Kalau nak kahwin lagi kena cari Tan Sri ke.. Tengku ke .. tak gitew hainom hahahha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hish CH ni..... tak maulah Tan Sri ...nak jugak Pak Jilap hehe

      Delete
  8. sy goreng sayur masin gak semalam.hari masin sedunia ke ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke Zai....mungkin jugak ni semalam memasing mengelamun sambil memasak hehe

      Delete
  9. Spesis ikan kembung yang diperap garam n dibekukan ( benci jika terkena ikan jenis ni, tak pasal2 duitku melayang k dlm tong sampah)

    isinya mmg dah masin, jadi bukan salah tukang masak k, jurujual yang SALAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh ada ke UA ikan spesis gitu...baru tau....Patut
      pun.....mmg ikan tu sendiri pun dah rasa masin...ingtkan okje terlebih garam

      Delete
  10. musykil ni okje..kata kicap manis..kenapa jadi masin..masa goreng ikan terlebih garam la tu ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah AE.... rasanya betul kata UA...ikan tu yg digaram dan dibekukan so masin dah jadi sebati dalam ikan tu...sebab tulah isi dia rasa dia kureeng

      Delete
  11. saya kalau masak kicap, saya suka ikan bawal
    kembung ni masak lemak sedap, kata tekak sayalah
    pakai kicap manis pun masin ke? ke ikan tu memang masin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje tak kisah apa ikan Yan D belasah aje masak apa pun hehe...
      Kicap manis.... Entahlah mungkin ikan tu dah sedia masin kot ditambah okje goreng pakai garam

      Delete
  12. eh betul ok je...lieya pun perasan bende ni...ikan kembung ni ade yg isinye mcm tak fresh..mcm keras...kdg2 dpt yg isi lembut ...ishh nikmat kalo dpt makan isi yg lembut tuuuu.... semalam lieya buat kembugn celup tepung...hepi betul dpt isi yg betul2 lembut...mmg sampai ke tulang dok gigit2....

    ade org ckp okje, ikan kembung ni cpt tak elok isinye..sbb tu sesetengah pekedai letak ubat bagi isi tahan...tu yg isi keras tu.....tak tau la betul ke tak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh Lieya pun perasan jugak yeh......betullah Lieya....okje perhati kalau kembung yg kecik nipis badan dia ada kuning kuning merah tu kalau goreng sedap...
      Kalau yg beso ni tak cam mana satu yg sedap isi dia..
      Pernah gak dengo org cakap gitu Lieya ....yelah tu agaknya....

      Delete
  13. haha., msk smbil berangan la tu
    kari kitorng smlm pun tlajak garam., nk kawin gak la kot., hmm yes yes yes., err pikir balik no no no., hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh rupanya orang tu pun berangan jugak yek hehe

      Delete
  14. ala kak masin pun bedal jela...nk buat mcm mne kan dh masin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg bedal pun PU tu yg tinggal 2 ekor tu hehe

      Delete
  15. kalo kami suka yang berkuah sikit..

    ReplyDelete
  16. Anggap je lah okje berlaukkan ikan masin . Hehe

    Ikan kembung ni kalau tak pandai pilih mmg dapat yg x ok sebb tu Mia x suka beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...pandai ek... Betul jugak tu kalau kita makan ikan masin OK je pulak kan Mia
      OKje pun kurang suka beli ikan kembung ni sebab selalu dapat yg isi tak sedap

      Delete
  17. hihi masin2 pun boleh makan lagi kan Kak... kmi sefamily suka ayam masak kicap.. tak pernah cuba lg ikan masak kicap ni.. hehe...(maklum ilmu memasak kan tersgt lah kurenggg..haha)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun makan aje kami Atie dah tak de pilihan

      Delete
  18. Selalunya masak kicap nielah yg kita masak paling mudah,tapi ada jgk terlebih rasa klu terleka.....

    ReplyDelete
  19. bulan puasa punya pasal kot tk dapat rasa masakan tu dulu ..
    juadah buko opo iki dino ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dino kiyei rong mikir...Opo yor arek masak mumetlah endas sey...mikir lauk

      Delete
  20. dh lama tk beli ikan kembong.
    saya pon x pro bab pilih ikan ikan ni.semua serah kat cik abe hal ke pasar
    saya di dapur je..

    apa blh buatbulan puasa okje. hihi.
    masin masin pon kena la jga makan kan.x kan nk buang mmbazir pulak nti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semalam last setengah ekor bagi kucing cik Sue....kasi kucen darah tinggi hehe

      Delete
  21. saya suka apa juga menu berkicap hainom. walaupun simple tapi sedap

    ReplyDelete
  22. masin2 pon kalau dah terliur, sebat jugaklah kak oiiii...hehhe

    ReplyDelete
  23. adatlah org berpuasa masak klu termasin ... ok tu . blh mkn lagi .

    ReplyDelete
  24. Hahahahah.... bulan puasa kan okje... kira halal je la.... janji habis dimakan...

    ReplyDelete
  25. hehehe..jenis garam yg terlampau masin kut OKje...salahkan garam..jgn salahkan diri sendiri :)

    ReplyDelete
  26. biasalah tu masterchef pun kadang2 masak termasin gak kan..tak boh gula ke OKje..sy klu wat masak kicap suka yg manis2 sikit..hehe..

    ReplyDelete
  27. xper..ambik isi dia jer..kuah buang..hehe

    ReplyDelete