Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 8 July 2014

Ikan LIDAH JILAPAH

Salam 10 Ramadhan .....

Semalam pecah rekod.....  OKje tak pergi Pasar Ramadhan pun. Selalunya lepas ambik dak TLBD sekolah agama, terus je singgah Pasar Ramadhan. Biasanya memang cari kuih je pun. Time puasa ni pulak tekak mengada ngada mintak dessert hehe...... Tapi semalam bila tanya dia, nak singgah Param ke tidak, dia kata dia malas nak turun, nak tunggu dalam kereta je.

OKje pun jadi malaslah pulak, terasa canggung pulak jalan sesorang kat Pasar Ramadhan tu, toleh kiri kanan cari kuih, dahlah time tu belum ramai orang lagi hehe..... Itulah pasalnya tak pergi tu. So, semalam makan apa yang ada aje ajelah....

Banyak kali jugaklah bila emak OKje telefon, dia cerita yang dia makan lauk Ikan Lidah goreng. Tak habis habis dia kata sedap. Orang yang mendengarnya ni pun jadi naik teringin hehe.... Betul ke nama dia Ikan Lidah? Ke Ikan Sisa Nabi?

Terus dapat agak ikan yang mana satu. Selalu jer nampak ikan ni kat Tesco, tapi tak teringin nak jeling pun. So, Sabtu baru ni cubalah beli. Biasalah Mak Jilap, kalau membeli bukannya mau seekor dua, beli terus lapan ekor hehe......

Beli sikit kang, kalau sedap...... ha ... acane?? Takkan nak berulang alik ke Tesco pulak....

So petang Ahad tu OKje buat lauk berbukalah. OKje tak goreng masa family Pak Jilap datang, sebab rasanya depa tu kurang reti kot makan benda benda pelik gini. Lidah Pak Jilap tu dah kena train dengan bini dia, makan apa saja hehe....

Nak cakap macam LIDAH JILAPAH lew tu......hehe


OKje buh garam kunyit je pas tu buh tepung sikit . Rasa dia? Emm....... OKlah jugak, bolehlah layan...... isi dia tu mcm ikan kerisi punya style, bukan macam isi ikan kembung. Isi dia memang sikit, kalau tak de lauk lain mau 5 ekor sorang makan tu haha.....

39 comments:

  1. tak pernah lagi merasa atau makan ikan ni...tak tau macam mana rasanya....

    ReplyDelete
  2. tak pernah pulak ikan nama lidah jilapah kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..... Jilapah tu OKje yg tambah Sal .....

      Delete
    2. samalah ngan kita, tak biasa makan ikan jenis ini..

      Delete
  3. tak pernah makan kak..ramai gak yang kata sedap..

    ReplyDelete
  4. tak pernah try makan..hatta tengok..hehe

    ReplyDelete
  5. memang 1st time tengok ikan ni..baruku tau..kiranya sedap digoreng jelah ya.?

    ReplyDelete
  6. belum pernah cuba makan..yela ikan pelik2 ni tak berani nak beli..kelakar kan kami

    ReplyDelete
  7. dana suke ikan nih kak.... isi nyer walaupun skt tp sedap n lemak gitu... lmbut lak tu

    ReplyDelete
  8. saya panggil ikan sebelah..huhu..sebab isi dia sebelah je...suka sangat kalau goreng garing..

    ReplyDelete
  9. lieya takpenah makan ikan nie...penah tgk kat pasar borong..cina ramai borong ikan nie....nanti kalo jumpe nak try le beli...goreng garing2....nampak mcm sedap jek ....ikan sebelah org panggil ni kan....ikan sisa nabi pun yeak.....kalo isi mcm kerisi masak pindang pun sedap ni...isi lemak2 manis.....

    saje jee akak ni show off sikit2 tempe....terus terbayang2 tempe cecah sambal kicap ni hahaahahaha

    ReplyDelete
  10. X pernah beli pun. Best la jd okje ni. Pandai masak.

    ReplyDelete
  11. pertama kali kucing samo tgk ikang ning...mahu kena tangkap dgn kucing samo ni...dah la kucing samo suke makan ikang...ikhik;p meow3;)

    ReplyDelete
  12. Konpem tak pernah merasa ni. Pernah lihat ke tidak pun tak berapa pastilah, OKje. Memang namanya gitu, ek? Ngilu kita bila dengar bab lidah-lidah ni. Dok fikir terjelir lidah jek. Okeylah tu sehari tak pergi PARAM. Tak teringin buat dessert sendiri kat rumah ke? Oh, sebelum kena tanya balik - I tak teringinlah you, tak cukup masa :)

    ReplyDelete
  13. pernah dengar je nama ikan tu tapi tak pernah beli..
    nanti nak try carik kat pasar pudu.. (nampak?? cik jah main pasar pudu je sekarang.. tak main tesco2) muahahahaha.
    ikan tu tak ada tulang ke OKje? ke tulang dia halus2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ....idaklah halus, macam tulang ikan biasa tu....sama jer. Kalau tercekik mau tak selera mskan sebulan tu hehe.....
      Yelah.....pergilah selagi mau! Kirimkan salam mak dgn penjual santn yek hehe

      Delete
  14. tak pernah makan ikan nih~
    ini ke ikan sisa nabi tu OKjer??
    kalo jumpa ikan nih nak cuba lah. x pernah lagi makan~
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  15. bukan ikan sebelah ke ni...?

    ReplyDelete
  16. akak pun suka ikan lidah ni hainom... selain dari goreng boleh masak asam rebus juga ... suami akak pun sama susah nak terima ikan2 pelik camni...

    ReplyDelete
  17. Memang sedap ikan ni hainom.. selalu gak beli di pasar.. isinya lembut walaupun sikit.. CH panggil ikan sebelah @ sisa nabi..

    ReplyDelete
  18. First time dengar nama ikan lidah.. kalau tgk pada rupa ikan tu, kalau tak silap saya panggil ikan sebelah... mmg tak banyak isi... lapan ekor boleh belasah makan sorang2 jer.. hihihi, mmg perut jenis dinosaur punya olang...

    ReplyDelete
  19. Lawak ler okje nama dia...lidah jilapah! Kikiki 1st time dengar ni...:)

    Masaknya pun x tau...tp klau org hulur...sy mkn je...jnji halal!

    ReplyDelete
  20. ikan ni mmg sedap digoreng garing hainom . saya suka ratah jer . tak de nya nak mkn dgn nasi ... heh heh

    ReplyDelete
  21. betuller..kalau takde lauk lain..5 ekor sekali hadap sorang. mkn pulak dgn nasi panas..hehehe

    ReplyDelete
  22. bentuk.ikan tuh memg mcm lidah tuh yg nama dia ikan lidah..hehehe...kalo isi sket memg xcukuo sekor kak...mau kne 5 ekor atau lebih

    ReplyDelete
  23. First time dengar nama ikan ni Okje..tapi nampak macam sedap aje...

    ReplyDelete
  24. Sedap rasa ikan ni okje ... goreng kering2 lepas tu cicah dgn sambal kicap ... hehe kami panggil ikan ni ikan sebelah . Sbb dia ada sebelah badan je kan ....

    ReplyDelete
  25. ahaa nyong weroh tempe
    riko ngomong pasal iwak lidah
    tapi nyong tergoda karo tempe jugak, hik3

    ReplyDelete
  26. Saya pernah makan rasanya. Kat sekolah, kantin masak taucu dengan ikan ni. Sedap juga.. asalkan ada kalau dkt kantin kami tu. Jenis masak ikut suka depa.. hihi
    Nama ikan ni macam ni ya.. baru tahu

    ReplyDelete
  27. Kanda selalu beli ikan lidah ni dinda. Alaa... kat Parit Jawa pun banyak jual. Biasa kalau kanda beli pun kanda potong dua baru goreng (tak mahu panjang sangat duduk dlm piring hihi...)

    Kalau dah goreng lepas tu cilikan dgn style macam sambal belacan tu pun sedap tapi letaklah sikit air asam dan serai. Isi memang tak tebal tapi kami suka..

    ReplyDelete
  28. dulu ikan ni murah je hainom. bila orang cina pandai makan, naik mendadak harganya. kat SP lah. selalu berebut cari yang besar dengan depa. berbelas ringgit juga sekilo..

    ReplyDelete
  29. tak pernah makan.
    biasa la saya ni kalau ikan pelik mmg tolak tepi.. cik abe kata sedap..

    ReplyDelete
  30. saya tak pernah makan ikan ni walau tahu kewujudan dia =)

    ReplyDelete
  31. wow..tak penah tengok. tu ada iras2 'lidah jilapah' ke okje?..hihii

    ReplyDelete