Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 11 July 2014

Jejemput Sayur

Salam 13 Ramadhan.....
Nampaknya Mak Jilap sudah kekeringan idea yang melampau ni. Tak tau lagi nak buat entri apa dah.....

Semalam, sekali lagi OKje tak pergi Pasar Ramadhan. So, dah dua hari jugaklah Mak Jilap jimat lebih kurang RM30 henggit untuk 2 hari tu.

TLBD tu suka mencari air kat Pasar Ramadhan tu. Yang selalu jadi pilihan dia, Air Kelapalah.
Sebijik kelapa dah RM3.50. Kuih campur campur dalam RM4.00 henggit. Selalunya kuih koci, buah melaka dan sardin gulung jadi pilihan kitaorang selain murtabak. Murtabak pulak kalau beli, tak mahunya seketul, nak 2 ketul jugak........ dasar tamak! Tak habis kuih, padanlah muka mak, kena marah dengan Pak Jilap hehe......

( Kita bermewah mewah di sini, sedara kita di Semenanjung Gaza beriftarkan bedilan meriam dan bom, sedihnya ...... doa kita semoga keamanan dan kemenangan menjadi milik mereka segera.... )

Sambung balik cerita iftar tadi, so bila dah tak shopping kuih kat Param, kepala otak ni gigih le mikir nak buat kuih. Nak kena jugak makan kudap kudapan selepas makan nasi tu, nak jugak feel bulan puasa katanya..... 

Sudahnya buat kuih kaswi dengan Jemput Jemput kita pendikkan jadi Jejemput ajelah yek! ( ni mak yang teringin ni sebenarnya hehe....). Kali ni OKje buat Jejemput Sayur sebab tak mo keras kebatun katanya.     ( Memang tak pernah buat Jejemput Sayur sebelum ni cuma pernah rasa je ) . So satu manis, satu masin. Oklah kan....

Nak ceritanya kat sini pasal Jejemput Sayur tu.......
OKje ni nama jer dah kilauan emas, tapi buat Jejemput memang fail dari dulu. Tak pernahnya jumpa Jejemput tu lembut sampai malam. Silalah bagi petua nak bagi Jejemput Ikan bilis jadi lembut, kalau ada!

So semalam lepas ambik dak TLBD sekolah agama, gigihlah mak membuatnya. Tak sangka sedap dan lembut sampai sahur hehe....., tekak maklah yeh ! Terasalah jintan dia tu.....

Gambar? Tak de...... tak dan nak ambik...... gambar jintan adalah tu....  pagi ni baru ambik hehe......

OKje campur parutan lobak merah, hirisan kobis, taugeh dan bawang besar. Bancuh kiub ikan bilis dan garam guna air suam. Taburkan 2 beradik jintan kat bawah ni sikit.


Teringin pulak nak buat lagi......  


51 comments:

  1. sedapnya okje cucuq sayuq.. cheq panggil cucuq.tak panggil jejemput. hihi
    nak lem selalunya letak telur.tapi saya kurang suka kalau lembut suka garing :)

    psstt: bawang ros tu makan tau okje.sedap.ranggup je.gigit pulak cili padi tu.mmg layan la makan acar ikan tenggiri tu.

    bubur sum sum tu letak tepung jag y ng sedap.lembut.cik abe yg ckp.sy makan giteje. dia yg sukanya. cuma dia tnya kenapa hijau bukan putih sbb mak ia buat warna poo utih.. hihi


    ReplyDelete
    Replies
    1. OKje buat semalam tak buh tepung jagung cik Sue, dah mak kata tak yah pulak.... padahal dah beli dah tepung jagungnya...

      Delete
  2. oooh, air suam ke petua nak lembut cucuqnya? saya perasan juga, kalau saya buat guna air suam, lebih sedap jadinya.. samalah kita, semalam saya pun masak cucuk buat makan moreh.. tapi guna yg segera jenama adabi je.. lagi rajin kan? haha

    jintan tu tumbuk sikit ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh bawak gi surau ke....kalau OKje kena bawak gi surau harus guna Adabi jugak tu...cantik sikit hasilnyakan hehe....
      Tak tumbuk pun OKje AN jintan tu main tabur jer haha....

      Delete
  3. tak pernah buat jejemput sayur lagi..bagus jugak kan.,..resepi sihat ni

    ReplyDelete
  4. tq geng kongsi resepi, nnt kita cuba erk..

    ReplyDelete
  5. Ni nak surrender siap-siap. Dah namanya jemput-jemput sayur, haruslah tak masuk dalam menu ah kak di rumah sebelah ni. Bagilah jemput-jemput apa pun janji takda sayur. Eh, terasa nak bubuh kentang pulak dalam jemput-jemput. Okey tak gaknya?

    Bila dah selalu memasak, memang buntulah tak tahu menu apa nak buat berbuka puasa. Hari-hari pun gi tengok resepi orang. Tapi hari ni pepagi dah ada dalam kepala nak buat apa.

    Alah, OKje ni, cakap pasal jemput-jemput... dah teringin pulak nak men'jemput-jemput' petang nanti ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah lupa pulak jiran sebelah tak suka sayur ek....
      Beb boleh jer buh kentang, parut je kentang tu.....sedap jugak tau, mungkin buh kentang pun tak akan keras kot....
      Dah buat jejemput Pota ke belum?

      Delete
    2. Dah, dah...jemput-jemput ikan bilis jek. Mala eh nak masuk blog. Nanti kena bahan dek jiran sebelah pulak. Yang ohsem je kita masuk dalam blog eh... Hehehe... jangan marah, nanti tak sempat raya dah kena jual. Senyum, senyum, senyum...senyum lagi. Hah barulah manis sikit muka tu :)

      Delete
  6. jiran kita asal indon.. biasa buat jemput sayur ni.. letak lada hitam juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu PB okje pernah makan tu sebab org Indon depan rumah mak kat kampung tu bagi....masa makan tu sedap pulak...tu yg teringin nak buat tu

      Delete
  7. duk membayangkan jejemput sayur pulak.hehehe..

    ReplyDelete
  8. mana gambar jejemputnya???buat lebih sket yer nanti cik jah dtg berbuka kt rumah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ambik sebab tak terfikir nak buat entri hehe

      Delete
  9. singgah jumaat
    hari ini anum mc badan x sehat

    ReplyDelete
  10. Yelah kanda pun panggi jejemput. Style kita lebih kuranglah tak banyak beza. Itu pun cara kanda juga cuma kanda biasa masukkan minyak panas sikit masa bancuh nak bagi rangup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh yeh kanda..... tak tau pulak pasal buh minyak panas tu...Boleh try gak lepas ni

      Delete
  11. x pernah buat lagi cucur masa bulan ramadhan ni...tiba2 teringin plak...biasa noe taruk telur kalau nk kasi lembut...klu nk garing..noe taruk air sejuk...

    ReplyDelete
  12. Kita pernah makan Okje..sedap...

    ReplyDelete
  13. saya kalau buat jemput suka garing
    barulah marvelous makan...hehe

    ReplyDelete
  14. Okje acik panggil cekodok..kalau acik buat..kentang tak tinggal..sayur lain tak dak..cuma kentang campur karot je..
    Teringin nsk buat cekodok jagung la okje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah....org selalu duk cakap cekofok jagung ....tapi Okje jarang buatlah AE

      Delete
  15. orang datang nak tengok jejemput sayur..sekali tengok jintan je, hainom...
    aduhai...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha....layan jerlah Nimmmm .....jintan pun jintanlah

      Delete
  16. Air kelapa rm3.00++..fuyooo!!..mahal gak eh.

    ReplyDelete
  17. Sedap gila klu mkn pns2..antar le sepinggan..

    ReplyDelete
  18. dah minta petua nak lembut apa nya dah dapat buat jejemput yang lembut ni okje. (pehe ko ayat sayo ni).

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'a le kughe pehe hehe....belit belit haha.....

      Delete
  19. namanya masakan ni hainom , asal kita berani buat , insha allah akan jadi dan sedap ... try n error je ... selamat berbuka puasa .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Vee tapi nk jadi sedapnya tu tak taulah berapa kali try agaknya

      Delete
  20. salam hainom ..
    jempot sayur pun enak jugak ..
    nyong pernah jugak tuko ..
    sahor engko masak opo ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahur mau masak nasi goreng waey Aby....mau mbengi balik seko kg!

      Delete
  21. ermm... lama xmakan yang mak buat,,huhu,, sedap,,

    ReplyDelete
  22. best juga resepi cekodok sayur hainom ni...akak lum pernah buat...selalu taruk kentang je.
    nak lembut bancuh dgn air suam atau masukkn telur sebiji ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu jugak dapat petua tu SI....

      Delete
  23. ada jer idea hainom ni..jemput-jemput jadi jejemput..senang nak tulis kan..hihi..
    kak umah sura jejemput pisang jer laju..kalau buat jejemput durian lagi laku..haha..tak pernah buat jejemput sayur..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamana buat jejemput durian tu Sura ,.....cerlah share

      Delete
  24. org utara panggil cucuq..tp dah namanya dok lama kt johor,kami panggil jejemput juga..:)

    guna air panas boleh juga okje..klu nak lagi sedap, gebu n lembut sy biasanya bancuh tepung siap2 masuk peti ais..sehari dua hari baru goreng..lagi lama lagi sedap tau..cobalah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhhh tak tau pasal ni PK.....kena perm dulu yek? Mungkin jugak kan yelah macam ayam panggang kan ke kena peram dulu lagi lama lagi sedap....

      Delete
  25. ooo...campur jintan ye okje...tak prnh lg pc ltk jintan ni...nok test jgk la pasni...msti sdp sgt tu jeput sampai takdan nk amik gamba dah hbs...hihihi;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha....tak jugak habis cepat PC sebab yg sukanya kat rumah ni mcm Okje sorang jer hehe....cuma tak terniat nak buat entri sebenarnya,....tu yg tak snap gambar tu

      Delete
  26. Wah. .sedapnya jejemput sayur...haish okje n the gang ni mmg rajin2 masak

    ReplyDelete
  27. Feveret mia cucur sayur ni .... tp jarang buat, selalu beli jak ... hehe

    ReplyDelete
  28. oohhh sedapnya jejemput sayur ni kak.. jarang buat, tapi sekali buat mmg suka makan.. en kuling lah punya peberet... :)

    ReplyDelete