Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 14 July 2014

Sehingga ketemu lagi

Salam 16 Ramadhan......

Syukur.....  Mak dapat menyempurnakan hajat Pak Jilap nak berbuka bersama mentuanya hehe ....... yolah tu....  Terima kasih yeh bang!

Bajet baju Raya dah mak terima !!! Kita boleh enjoyyyy!!! hehe.....
Ingat nak usha baju raya kat Melaka masa on the way balik Muar hari tu. Malangnya tak de yang berkenan dihati. Tetiba jer terdengo dengo suara sumbang..... 'Pompuan ni memang suka bazir masa, habis 2-3 jam, satu habuk pun tak de'....... Perasaan telinga mak? Telinga mak OK jer..... pasang ear phone hehe.....
Yelah, dah tak de yang berkenan, takkan nak beli jugak! Memang susah shopping bawak orang lelaki ni, eloknya suruh tidur je kat rumah depa ni tau hehe......  
 
Dua hari berbuka di kampung, dua hari jugaklah orang Bazar Ramadhan tolong masakkan. Nampak tak betapa pemalasnya mak kat situ. Redho ajelah bang dapat bini cenggini hehe....


Dan satu satunya benda yang OKje masak sepanjang berbuka kat kampung, semalam......


Itu pun sebab nak pulangkan mangkuk jiran belakang rumah! Pikir punya pikir menu, akhirnya, pilih menu yang paling senang nak buat dalam dunia, teringat Bubur Sum Sum Cik Sue....

Sebelum balik semalam, kasi snap gambar mak dengan cucus.....


Selamat tinggal mak, selamat tinggal kampungku! Sehingga ketemu lagi di Hari Raya ke dua nanti, Inshaallah.......



50 comments:

  1. Alhamdulillah ya.. balik dan dapat bertemu bonda kesayangan..

    tak kisahla makan banyak dari bazar pun, yang penting makan beramai2 sama2... mesti habis semuanya tu..

    Itu maknanya balik Cheras lepas berbuka ke? Samalah kita.. semalam baru sampai sini.. berbuka di rumah mentuaku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a AN......okhe balik lepas buka dptlah 2 hari berbuka walau tidu satu malam jer...
      Ohhh balik kg jugak yeh.........Mil jamu apa ? Mesti speciallah kan anak menantu balik beraya..

      Delete
    2. Mestilah masak special ...haha.. ikut anak dia request... bagila depa seronok. Laki saya menambah 2 atau 3 kali setiap kali makan .. hint bg pasal boroi pun dia buat dek je.. biarla kan..

      Delete
  2. seronoknya dapat berbuka bersama bonda tercinta..Sura belum berkesempatan berbuka ngan mak lagi..kena tuggu balik kg masa nak raya nanti..Orang pompuan memang gitu Hainom..cerewet memilih..takpe la..nak puaskan hati..pilih jangan tak pilih..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....semalam pergi shopoing baju Raya Sura tanpa Pak Jilap....barulah aman tenteram nk bershopping hehe

      Delete
  3. wah orang Muar ke kak? sekampung lah kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Sal B .....ohhhh awak pun org Muo jugak yeh...area mana?

      Delete
  4. Nak bubur som-som...jap lagi nak tengok kat dapur ada tak tepung beras...

    nape raya ke 2 ya?? kepoci kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.....teringin sudah yeh Che Mid.....
      Raya sini dulu Che Mid.....tahun lepas dah Raya Muo dulu

      Delete
  5. wee,,berbuka kat kg..bestnya..:)

    ReplyDelete
  6. dapat gak berbuka di kg . saya mcm dah x de kg jer . my bonda pun dok sini . raya pun kat kl juga ma ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....kira org Kay ell lah yeh Vee....

      Delete
  7. saya suka sangat bubur sumu-sum tu

    ReplyDelete
  8. mmg.. org ppuan ni kalau tak berabis tigapat jam, tigapatratus mmg tak sah.. hahaha itu anggaran je..kalau yang berkenan dihati pulak mungkin lebih dari bajet yg cik jah tulis tu..
    comeynya mak OKje.. nampak sihat lagi yer..
    tu bubur sum sum tu.. macam mana nak buat? tlg bagi resepi kat cik jah boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kan kak Jah budget mesti lebih dpd tu yek....Tak pe...abg Jebat kayo! Hehe

      Delete
    2. Adoiii jangan bilang gitu dong... itu bajet2 je.. berangan2.. kalau tidak mmg tak ado dor beli yang mahal2.. hehehehe

      Recipe tu blom try buat lagi.. nanti ai dah buat ai nak eksyen dengan you.. kekekeke

      Delete
  9. Amboi, makkkk.....dikatanya hajat Pak Jilap nak berbuka dengan ibu mentua. Kata ajelah bini Pak Jilap yang merengek-rengek nak balik kampung dia di Muo tu :) I is okey jek. Sure tak ngumpat lebih-lebih punya...

    Rajinlah mak bagi kaya peniaga kat bazar Ramadhan nih. Mesti dia orang suka tau. Mana pergi pun, mak tetap buat tabungan kat gerai mereka :) Cam sama jek mak, kita pun tersuper teruja tengok bubur sumsum Ciksu tu sebab teringat dulu-dulu mak kita bukan main rajin buat bubur sumsum ni. Sedap mak.... sekarang ni kalau nak makan kena buat sendiri. Hujung minggu hari tu kita borak dengan kakak kita pasal makanan yang mak kita selalu buatkan masa kita kecik-kecik dulu tetiba kakak kita kata 'on' je kalau nak suruh dia buatkan bagi kita melantak. Oh, heavennya dunia kita! Dah tua-tua ni ada saudara yang sudi nak masakkan :)

    Mak! Raya ni mak balik kampung raya kedua? Oh, kesiannya mak... raya dengan mentua ye...huhuhu...sedihnya kita dengar.... kita balik BP okey mak sebab kita takda kampung lain nak pegi. Nak raya kat Tashkent, kita tak mampulah nak sewa kapal terbang. Keh3x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoho.....Taunya jiran sebelah mmg insaf sikit bulan Ramadhan ni hehe...
      Beb betullah....zaman kecik, mak kita pun selalu buat bubur sum sum ni lagi satu kuih lompang....agaknya tu aje yg mak I tau kot...itu ajelah yg mak duk ulang hehe....

      Untunglah ada kakak yg penyanyang ....boleh order terustinggal ngap masuk mulut. Sementara tgh offer baik order cepat kang dah tukar fikiran pulak....

      Yelah beb makkan menantu mithali...haruslah beri keutamaan pd mertua....kasi Pak Jilap puas bermanja ngan kaum kerabat dia dulu di Raya pertama, pas tu balik kg 3-4 hari hahaha...

      Delete
    2. Mak memang pandai budget. Nak raya kat kampung mak lama-lama ek rupanya :) Mesti Pak Jilap tak tahu lagi ni taktik terpuji mak. Nak kita pecahkan rahsia ke mak? Biar kali ni beraya kat Muo raya pertama pastu petang raya terus balik rumah keluarga Pak Jilap. Mak kan menantu al mithali seantero dunia....

      Nasib baik kita takda dua kampung, nak gaduh-gaduh manja bila raya. Tapi HD tu, dok kat kampung punggung panas memanjang. Cuti lama-lama pun, raya kedua dah merengek ajak balik. Kita balik jelah dah dia pemandu ferrarikan. Kang kalau majuk lebih-lebih, kena balik naik bas pulak!

      Delete
    3. Haha dia dah lama tau sebenarnya....tp layan ajelah kot dah mak pak dia kan duk ngan adik dia takkan biras nak berlama lama an pulak kat rumah biras.... Naik nyampah depa tgk kang hehe....
      Kat kg tu ada sapa aje? Balik bawak mak sekali ke?...

      Delete
    4. Rumah kampung dah lama tinggal. Sekarang ni kakak no.3 buat rumah di sebelah rumah emak. So tahun ni raya, bawa mak balik kampung tapi beraya di rumah kakak no.3. Rumah mak tak berkemas, lama dah ditinggalkan tapi masih elok lagilah.

      Anaknya si tenggang ni dah setahun tau tak balik kampung sebab mak dok KL. Kalau balik pun rumah kakak. Itupun rasanya last saya balik rumah kakak Oct tahun lepas kot....

      Delete
  10. Rasanya mana2 laki sama jer peelnya, semua nak cepat, paling tak tahan, kuat membebel

    Kalu dah tak berkenan dihati sayang lak jika wat tukun dlm almari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelahkan geng ....depa mls nak menunggu kita kot....hehe kita pun satu yek....punyalah berjam pilih satu baju je hehe...kadang tu mcm tak praktikal jugak...
      Alah depa pun sama ..... cuba tgk depa pilih HP ke....berjam gak memilihnya kannnn....

      Delete
  11. Kena kanda di sini suruh en papa shopping dgn anak dah cuti anak sama dgn papa mama dia kerja. Mama cuti anak dgn papa pulak tak cuti. So... kenalah mereka shopping masa mama kerja. Tak tahu membebel ke tak papa mereka ..

    Kanda malam tadi berbuka dgn bapak sebab abang dgn bapak kanda dtg rumah. Seronoklah juga. Sekarang kanda susah nak balik kg sebab cuti tak sama. Sedih...

    Bubur sum-sum ada yg panggil lompat tikam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...sian kanda kena kerja....tak bestkan kanda tak sama cuti ni.... Susah!
      Kanda shoping kat mana selalu kanda kat JB tu? Angsana mesti byk bajukan....

      Ohhh bestnya......sukalah bapak tu anak pompuan dia masakkan...

      Delete
  12. angin malas datang memang bazar lah jawabnye..bubur sumsum tu sedap la..cecah sgn air gula kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Mar....bukan cecah....hirup ngan gula melaka sekali....

      Delete
  13. Dapat jugak berbuka dengan mak kan.. Aina tunggu raya nantilah baru dapat balik sobbbssss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pelah....Raya nanti puas makan ngan mak

      Delete
  14. Thn ni x de baju raya...sy pkai yg lama2 je okje...yg thn lepas ada 2 psang...sekali tu je pkai...smpi la ni x pkai2 dah...tu yg malas nk bli baju...pkai je yg lama...jimat kan...): anak2 je beli..ngan paknya...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.....yelah AM buat apa nk membazirkan...kalau masih baru....Anak anak sebab cepat besar....baju melayu sure dah tak muat

      Delete
  15. masih merindu mak la ni yer okje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jumpa hari tu...dah kurang rindu MJ...hehe

      Delete
  16. bestnye dapat berbuka dengan mak~
    zura mungkin hujung2 ramadhan nak sambut raya lah kalo dpt berbuka ngan makayah~
    rindu dah pada mereka.

    orang pompuan suka membeli bende yang berbaloi dengan ape yang dia bayar.
    tu pasal x kesah shopping berejam. hehehe
    nasib Cinta zura OKjer kalo bab meneman beli baju raya.. dia tak banyak bunyi. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh oklah kalau gitu Zura.....boleh jer angkut Cinta Zura kemana mana pun hehe
      Betul Zura kadang tu mahal sgt.....mcm tak sesuai pulak...nak cari kalau boleh yg murah dan cantik.....
      Sayang duit kalau mahal

      Delete
  17. Wah bestnya dpt blk berbukacpuasa ngan mak!mcm mana rasa bubur sum sum tu?haha...kita shopping mesti nak pilih yg bkenan di hatikan.alah..org lelaki shopping lg cerewet.pernah pegi berejam pun satu hapa dia x beli juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamana nak cakap yek TJ .....TJ pernah makan tepung bungkus? Gitulah rasa dia , lemak lemak gitu, cuma kita makan dengan gula melaka...
      Hehe....kslau sama tak pe TJ ...dia tk akan bising kalau kita pilih berejam hehe

      Delete
  18. sedap nyer.. bebuka bersama fmly.. aisyah xthu lagi balik kg bilaa.. tiket bas dah hbis..:(

    ReplyDelete
  19. wah banyak nya makann ....tentu brtambh selera bila ada mak depan mata kan hainom....
    bubur sumsum tu masa akak mngandung mngidam sngt tapi nak yg beli juga....mlngnya biasa ada bulan ramadhan je jual.
    dulu msa mak ayah kakak ada lagi bulan puasa camni mesti balik kg tolong kemas rumah ....skg semua tinggal kenangan....sayu hati lihat gambar cucu dgn neneknya ....yg tak dpt ank2 akak rasai lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari tu tak jugak mengemas rumah SI...tak bestkan kalau yg mengemasnya kita sorang....huhu
      Yelah kan SI.....walaupun tak dpt bersama tp kenangan bersama arwah tetap segarkan...

      Delete
  20. Tak pernah dengar nama bubur sum-sum tu..ni baru first time tengok dan dengar nama dia..Rasa apa ya..macam santan aje Okje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Raudzah...lemak masin gitu tp kan makan dgn gula melaka so sedaplah menghirup hirup ...

      Delete
  21. selamat berpuasa okje..
    wah sama lah kita saya pon baru sampai dr kg semalam.tp blk kg cik abe aje.. hihi

    wah byk tu juadah.saya blk kg he ho.simpan je xdan nak snap gambor.ater segan le pulok. kikiki.

    okje buat versi putih ye. itu hari kan masa buat bubur sum sum hijau cik abe ada tegur, nape warna hijau. selalu mak buat warna putih.nampak gayanya kena mengulang la nnti.buat versi putih pulak. hihi..

    ReplyDelete
  22. itu pun dah kira rajin Okje oiiiiiii hihihihi

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah dapat jugak berbuka bersama bonda tersyg kan Kak??.. kmi pun baru balik weekend baru ni.. seronok bila dpt menggembirakan hati mak... bubur sum-sum pun sedap..hehe

    ReplyDelete
  24. Seronok lah Mak Jilap dapat berbuka dengan ibu tercenta tu , pastu rajin pulak bersedekah di bazar ramadan.. serupa lah dengan ambo weiiii.. bila dtg M ambo ke bazar juga tempat nya :)

    ReplyDelete
  25. Wajib tu merasa berpuasa di kampung okje. Mia pun sama juga. Tak rasanya klu x balik kg semasa puasa.

    Perempuan kalau dah shopping memanglah lama hehe

    ReplyDelete