Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 7 August 2014

Cerita BISKUT Raya

Salam 11 Syawal......

Salute jugak Mak Jilap sebenarnya dengan Jiran Sebelah ni...... boleh dia ingat biskut Raya Mak Jilap ada 3 jenis aje. Memang 3 jenis pun. Skodeng ikut lubang lew tu! hehe........

Orang dalam rumah ni kurang suka biskut Raya semuanya. Terutamanya orang yang tukang sponsor tu.
Sebab tulah bini dia pun tak reti nak buat biskut Raya..... alasanlah sangat hehe....

Kalau dah biskut Raya tu pun bikin sekali setahun, janganlah nak mengharap yang sempurna mungkin, memang banyaklah yang tak cukup sifat haha...... Si Siput tu tawar bedo'oh, itu pun dah OKje mandikan dengan perasa kari ihsan resepi Tok Google.  Sedap weyh jadinya! Macam rasa jajan.....


Satu lagi Semperit Susu! Tak menjadi jugak. Rasa ada, rupa out!......
Orang sebok buat, Mak Jilap pun teringin nak buat jugak...... hehe....  Orang punya jadi, dia punya huru hara. Nak tengok jugak ke???  Nak gelakkan mak lah tu......


Menyemperit bukan main lagi...... bentuk bunga, keluar oven bentuk coklat chip hehe.....
Yang ni kasi simpan ....... Mak Jilap nak makan sesorang sambil memblog dengan nyamannya hehe.....

Raya baru ni anak teruna nan sorang tu suka betul makan Semperit kat rumah orang, Semperit Susu yang omaknya buat tak dimakannya pulak. Dah namanya emak yek..... bila ternampak ada jual Semperit kat Mydin Gopeng masa menghantar dia hari tu, maka emaknya pun belikanlah. Murah pun murah, RM10.50 aje. Weyh......tak mengecewakan jugak rasa dia tau! Kira tak rugilah beli! Sorang dia je yang habiskan. Ingat nak beli lagi time balik tu...... tapi biasalah, kang ada orang pot pet pot pet dalam kereta, dahlah kawan tu nak balik cepat nak mengelakkan jem, dia sebok pulak nak shopping biskut Raya hehe........  
Udah udahlah OKje oiii.....



48 comments:

  1. kuih siput is my favourite!!! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke Farah.....suka siput rupanya

      Delete
  2. rara pun buat semperit.tapi hangus! hahahaha.kesian betul.sedap nya kuih siput.rajin akk buat.nk menggentel tu bukan senang tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha......hangus tu perkara normal Rara....
      Memang Rara.....sehari okje ambik masa menggentel tu....sesorang pulak tu

      Delete
  3. kuih siput peberet lieyaaaa...suke yg byk rempah dan keras2 sikit..sedap kerap kerup heheeheh.... lieya buat 2 jenis jek...tu pun yg senang2 jeeee...boleh laaaaa.... ade gak kuih hasil air tangan sendiri heheheeheh...

    kuih mydin mmg not bad...sedap gak kan kak...lieya ade gak beli satu due...ade laa rase...harga pun murah gilossss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kan Lieya yg banyak rempah baru best sebenarnya....tp tulah jadinya yg okje buat....hehe.....lepas mandikan ngan kari baru berasa rempahnya...
      Macamana Mydin boleh jual murah yek.... tak sampai 50 ketul kot sebekas tu...

      Delete
  4. Haha... 3 jenis je pun dah kira banyak tu tau.. banding dengan mak orang lain yang tak buat langsung.. kan? Hihi.. siapalah yang malas sangat, sayang lemak dia nak buat kerja lebih tu. Untung Okje buat kuih siput.. alter sikit dah mabeles jadinya.. haha.. bolehla abik tempahan utk raya tahun depan.. ??

    Elok juga kan, belajar buat kuih yang paling laku dlm rumah kita.. kena ingat ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei....buat biskut sendiri pun punyalah bercinta nak menghabiskan sekilo tepung inikan lagi berkilo kilo ......mak tak mampu nak hehe....
      Alah AN....tak yah le susah susah nak buat...berduit sendiri mcm awak, tunjuk ajelah senang!

      Delete
  5. cam sama ngan sura..hehe..tahun ni tangan x brapa nak menjadi..tahun lepas buat elok jer tahun ni x brapa menjadi..makan sendiri2 la nampaknya..nasib jugak 3 jenis yg menjadi..alasan kat cik somi biskut x menjadi sebab beli bahan murah..tak guna yg biasa pakai....nak tutup aib sendiri..haha.
    nampak sedap pulak kuih siput hainom tu...:)

    ReplyDelete
  6. Adeh...selagi tak hangit pahit tu...dapat masuk kat tekak tu...kira ok la dah tu okje...ada gak inisiatif nk buat sndiri pun da bgos tu...hehe...

    ReplyDelete
  7. umah cik nor pon ada gak si siput perisa kari tu...bukan cik nor yg buat tp akak yg buat..haha

    ReplyDelete
  8. pi beraya suka cari tart gulung...

    ReplyDelete
  9. Jiran yang satu ni belum pernah lagi menyiput OKje... So, tak mahu komen banyak-banyak pasal kuih raya takut kena belasah balik :)

    Eh, memangnya kalau nak cari kuih raya, kita kena cari yang sedap anak tekak tuan rumah/tukang beli dan seisi keluarga makan. Kalau tak habis, kita juga yang kena habiskan, ya tak? Nak dibuang sayang. Membazir menabur duit masa membeli tau!

    Tetamu suka ke tidak, tak penting. Kalau tetamu puji, kita senyum lebar le sambil bercerita sejarah asal kita beli/buat kuih tu dengan penuh details gitu. Kalau tak suka, nasiblah...sapa suruh beraya kat rumah kita. Hohoho....

    Errr...kuih siput tu ada lagi ke tidak? Nape tak lanting kat rumah sebelah. Sejak tiga raya kita dah menunggu tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.....mmg yg akan jadi DBKL tu adalah orang yg membelinya atau yg membuatnya, sekarang ni pun duk makan sesorang sambil memblog .....Rasanya habis Syawal ni kuih tu habis kat tangan mak tu....hehe.

      Meh le nak rasa kuih siput mak yg mabeles tu....tak rasa rugi weyh....

      Delete
  10. Kuih siput yang sedap tapi membuatnya membawa dari pagi ke petang ... huhu buat punyalah leceh tp makan sekali ngap jak ...
    Kuih semperit okje ajaib nya ... masuk oven bentuk bunga kluar dah jd coklat chip hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mia.....lecehlah menyiput ni kalau reramai mungkin cepat siap kot...
      Hehe......mmg susah nak jumpa tu Mia...masuk bunga keluar jadi choc chip

      Delete
  11. acik pun pernah beli di mydin okje..tapi acik beli yang ada lambang jabatan pertanian tu..memang sedap kuihnya..tapi tu dulu..he he masa raya baru seminggu kuih dah habis..risau tetamu lain datang tak berkuih raya..tu yang pi cari dimydin..lepas tu acik dah siap sedia tempah banyak..jadi tak de la kehabisan kuih lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah AE mungkin ramai tetamu yek tu yg kuih cepat habis tu.....yelah AE mau tak cuak kuih dah habis kang org datang nak hidang apa pulakkan...

      Delete
  12. Nurul suka kuih siput dengan buah rotan.. susah nak dapat buah rotan sekarang ni kann.. ok la tu OKje.. beli pun, guna duit juga, nak biskut sendiri pun guna duit jugaaa.. baik la belii... hehe.. ok tak alasan yang ni? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih rotan tu mak okje suka NH.....yelah sekarang ni mmg susah nak jumpakan kuih tu...
      Wah okje setuju sangat alasan tu....beli jer senang....tak berkecah dapur!

      Delete
  13. Assalam,
    Saya juga penggemar biskut semprit. Susah nak dapat yg memenuhi citarasa terutama yg dijual, hanya nampak cantik dipandangan tapi rasa...hampeh!

    ReplyDelete
  14. Salam Syawal kak... maaf zahir batin...
    atie semua biskut tunjuk tahun ni..haha.. adalah buat sejenis..kuih batang buruk Sabah dibantu oleh budak tumpis... haha... ada gak cadangan nak buat semperit susu tu, tapi tak rajin plak..haha..

    ReplyDelete
  15. Kita pun tgh menyemperitlh ni...nti kita tayang ye..

    ReplyDelete
  16. terbaek ooo kuih siput.. sedap tuh..

    ReplyDelete
  17. oklah tu ...apa ada pd rupa janji sedap.....sekurang2 nya hainom dah brusaha buat sendiri ,taklah mcm kakak buat kuih tunjuk memanjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....SI tu saja jer tak mo tunjuk skill kan.....sekali tunjuk nanti.....terkejut mak!

      Delete
  18. klau menjadi lawo bebenor org xcaya kita buat plak kan…kira ok la tu hasil gigih usaha sendiri :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye tak ye jugak yek Ros. .....kang lawo sangat terpaksa ambik order pulak hehe...

      Delete
  19. singgah kejap.
    okje sy baru je share.
    sblm2 ni mmg xda ..trowback katanya .hihi

    ReplyDelete
  20. kuih siput my peberet tau okje.
    janji okje dh cuba buatkan..hihi..
    nanti raya haji.buat awal sikit. comfirm mnjdi semperit tu..

    ReplyDelete
  21. agak2 baki kuih siput ada lagi, meh le pos ke sini sikit...

    ReplyDelete
  22. Kanda buat kuih siput tiap tahun tau dinda tapi tak pernah pulak tabur macam tu. Biasa kanda buat masa goreng campur sikit daun kari. Dah tu campur dgn ikan bilis yg kecik-kecik. Tapi memang kuih tradisi ini ramai yg suka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinda tabur gak daun kari masa menggoreng tu kanda....tapi tulah ...dah rasa kuih tu sendiri pun tawar hehe...tu yang tabur kari tu. Ohh...mesti sedap tu kanda ada baby ikan bilis sekali. Tahun depan kena berguru dgn kanda nampaknya ni....

      Delete
  23. buat juga sempert susu.. siap adun teringat xde acuan semperit..terus buh kelapa..jadi sekut semperit kelapa..

    ReplyDelete
  24. Bunda penggemar biskut makmur....sekarang ni kalau ada pun orang jual bulat2 kecil2 jer...konfius dengan biskut arab....
    Kalau dulu2 orang buat biskut makmur ni sebesar genggaman tangan..inti kacang tanah tumbuk.....cair dalam mulut ...sedappp...

    ReplyDelete
  25. ala OKje..saya takde pon biskut raya..huhu..kerepek raya adalah..kui2..
    saya suka kuih siput jiran kat kg saya buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh kerepek tu pun kira biskut jugak Mar hehe

      Delete
  26. rajin gak tu Mak Jilap...tahun depan cuba lagi..hehe

    ReplyDelete
  27. hehehehhe dana pun biskut raya tak banyak buat kak... 2-3 jenis je lain2 tuh kerepek ngn kacang... dana ada gk bt biskut semperit susu tuh... cetak takde jd nyer bt bentuk cam cookies lah... tp laku jgk

    ReplyDelete
  28. nak buat sangat sekut ciput tuh..tapi acuan jer takder..lawa sekut semperit tuh nampak..errr yg semperit gambo last..hehehe

    ReplyDelete
  29. Semperit susu tu macam best aje, walaupun rupanya out..he..he..

    ReplyDelete
  30. saya balik dr kg baru buat . tu pun sbb anak buah merengek mintak . mrk mmg suka mkn kuih raya . selagi nampak lah orang kata ...

    ReplyDelete
  31. ada gak 3 jenis kuih raya...noe ada 1 jenis je...itu pun baru buat...semperit susu gak...hehehe...selebihnya maruku...

    ReplyDelete
  32. hehe...kita oklah tu ada bukti hasil air tangan sendiri
    saya langsung tak menyentuh
    semua beli aje
    tu pun makan sendiri aje, tak ada orang datang...hehe

    ReplyDelete
  33. ada lagi peluang untuk perbaiki tahun depan..
    pelisss yer cik bedah.. mak nak order kuih siput tujuhblas kilo tahun depan.. sila improve.. hehehehhee

    ReplyDelete
  34. semestinyaaa kuih semperit di hari raya.. hehe best sangat

    ReplyDelete