Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 22 August 2014

Hari Tafakur Negara

Salam Jumaat .......

Hari ni pepagi mak dah marah tau.......
Hancur lebur terus aura positif mak pagi ni hehe..... Biasalah, pasal anak anak.
Jangan disangka muka disebalik bajet keibuan dan kelembutan ni ( perasan pulok dah ) tak terer nak marah? Anak anak jer yang tahu betapa buruknya muka Mak Jilap kalau time marah tau hehe.......

Nasiblah Adey Manis pepagi dah hantar message motivasi, terus mak tukar jadi kool, kalau tidak, mau tukar terus jadi jilapah hehe....

Semalam masa pergi Aeon, terjumpa dengan isteri penyanyi Saleem kumpulan Iklim. Yang sebenarnya dak TLBD tu sebok nak mencari bendera, tu yang menyinggah Aeon tu. Nak berkibar gamaknya hari ni.
Sebenarnya dah beberapa kali jugak terserempak dengan Saleem dan isterinya makan roti canai kat area taman ni. Tu yang OKje cam isteri dia tu. Eh...... ai ni kan peminat lagu lagu Saleem. Tangkap leleh weyh lagu lagu dia..... al maklum le makkan pernah melalui hidup zaman rock kapak ni hehe....

Dah katanya Aeon area OKje ni kan senyap sunyi, tak de orang. Kebetulan pulak masa tu isteri dia ni tengah memilih baju. Tetiba pulak mak jadi peramah hehe.... siap tanya mana perginya Saleem, lama tak nampak. Nasiblah isteri dia tu pun peramah jugak. Peramah jumpa peramah, habislah hehe.... Isteri dia siap suruh panggil Kak Ju lagi. Rupanya dia nak cari baju hitam, nak meneman suaminyalah kot, ada programme TV untuk hari ni. Hish korang ni, surelah Saleem nyanyi lagu nasyid, takkan nak nyanyi lagu jiwang pulak  ......

Okaylah weyh.... cerita cerita jugak, sempena Hari Tafakur Negara, marilah kita bertafakur sekejap bagi menghormati mereka yang telah pergi dalam tragedi MH17. Jangan lupa sambil sambil tu muhasabahlah diri sendiri jugak bagaimanakah akhirnya kita nanti. Apakah perginya kita ini dalam redho Allah atau pun tidak.

Macam yang ustaz di Radio Ikim cakap pagi tadi, mereka yang telah ditakdirkan pergi dalam Tragedi MH17 ini, sekurang kurangnya seluruh dunia mendoakan kesejahteraan roh mereka tapi ..... Nasib kita ?


19 comments:

  1. Aik masa marah nak jadi jilapah? Saya ingatkan jilapah tu saat bergumbira, berjimba-jimba dengan sahabat dan sedara mara.. hihi.. bagus2 cepat cool gitu, patutla awet muda sokmo..

    Kita kena berjuruh la kan? Semasa hidup ni banyakkan buat amalan supaya semoga masa kita mati ramai yg mendoakan kita.

    wah..mmg bagus ni, sempat tegur isteri Saleem..saya pernah satu lif dengan Salem dan eh lupa siapa, tapi kami berempat je dlm lif, tapi buat diam je masing2.. hihi.. rugikan.

    Semangat patriotik betul TLBD, bagusnya.. beli benda yang saiz apa tu? Gantung depan rumah ke?

    ReplyDelete
  2. wah siap beramah mesra dengan isteri saleem tu
    saya pun entah ingat ke idak rupa saleem tu..hehe

    hari ni pakai serba hitam tanda berkabung
    moga ahli keluarga mereka tabah..sedih
    setuju yang part akhir seklai tu
    entah apalah kesudahan kita pula

    ReplyDelete
  3. Bagus beli bendera.semangat patriotik gitu.hihi tak rugi bersikap peramahkan...kawan pun bertambah.
    Al fatihah utk semua yg telah pergi

    ReplyDelete
  4. aikkkkkkkkk idok ke berselfie ngan isteri Saleem?

    Alfatihah..

    ReplyDelete
  5. Betul.. nasib kita pun tak tahu macam mana nanti..
    Biarlah yang baik-baik saje untuk kita nanti..

    ReplyDelete
  6. anak kakak pun sibuk gak nk cari bendera nk bawa ke sekolah ni...
    kakak pun suka lagu2 saleem...jiwang2 gitu...

    ReplyDelete
  7. Salam takziah untuk keluarga mangsa..sebak jugak rasa hati ni

    ReplyDelete
  8. AL Fatihah untuk semua yang beragama Islam. Semoga keluarga mereka tabah dan redha dengan ujian Allah..

    ReplyDelete
  9. Betullah mereka pergi ramai yg mendoakan tapi kita ni entah bagaimana. Anak cuma tiga org..

    ReplyDelete
  10. Minat giler dgn lagu2 Saleem Kak..
    salam takziah pada semua keluarga mangsa.. turut bersedih & simpati.. moga keluarga tabah & redha...

    ReplyDelete
  11. Saya pun suka tangkap lentok dgn lagu2 salem... zaman jiwang2 karat dolu2...
    Peramah juga okje ni... Nanti kalau terjumpa kami kat Aoen, tegur-tegur lah yer... hihihi...
    Terkesan dengan kata ustaz tu... mcm manalah pengakhiran kita nanti?
    al-Fatihah

    ReplyDelete
  12. bestlah dapat jumpe isteri retis..
    MH17 dalam kenangan..

    ReplyDelete
  13. - hamboiiii dah geng ngan retis plak dohhh.. hehe
    - Al-fatihah dan RIP...

    ReplyDelete
  14. Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya.......betapa beruntungnya mereka, ramai yang mendoakan....kita tak pasti bagaimana..........

    ReplyDelete
  15. Nak dedikasi lagu Suci Dalam Debu buat Mak Jilapah. Bila Mak nak marah anak-anak (sampai rumah dengar jeritan suara Mak tau, jiran ni tau dah...) ingat ajelah lagu ni. Mak kan memang sesuci debu sangat :)

    Apalah halnya sampai angin keluar ikut telinga ni? Mesti entah apa-apa budak-budak tu buatkan sampai omaknya nak mengamuk. Rileks Mak...cool bebeh!

    MH17... suratan hidup mereka berhenti di situ. Alfatihah buat yang beragama Islam.

    ReplyDelete
  16. lepas2 ni OKje dah bleh lah bershopping & makan roti canai sesama diorang yer.. hehehe
    AL-Fatihah buat MH17 haritu... harini ada lagi balance yang tiba ketanah air utk disemadikan..

    ReplyDelete