Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 29 August 2014

Rambang mata mak

Salam Jumaat.....

Sebagai seorang surirumah yang memang hari hari duduk rumah, pening mak tau hari hari fikir menu! Bangun tidur je terus fikir nak buat bekfes apa, lepas tu nak fikir masak untuk tengahari pulak. Nasiblah lauk malam dah tak payah fikir lagi sebab lauk tengahari terus bawak ke malam. Tak kuasa mak kerja nak masuk dapur aje.

Jemu weyh...... hari hari makan air tangan sendiri. Tak masak kicap, kari, tak kari, sambal, tak sambal masak merah. Hari hari duk ulang lauk tu....... Kang Mak Jilap masak tempoyak, baru depa tau........

So, semalam tengahari OKje dua beranak makan luar, dua anak dara tu OKje bungkuskan. Nasi Putih dengan Ayam Goreng berempah. Budak budak ni kalau diberi pilihan antara ayam dengan ikan, kan depa lagi suka ayam. Bungkus lagi gulai daging kawah RM5 henggit. Petang baru masak.

Banyak betul pilihan. Rambang mata mak! Apa taknya, selalu nampak dua tiga lauk aje atas meja, itu pun yang dua lauk, perangat semalam punya haha........ Dapat peluang tengok lauk banyak macam ni, mana boleh lepaskan, ha kau....... Ikan Jenahak Tempoyak banjir dengan ulam ulaman. Buh sikit batang keladi. Pergh!!! Nikmat sungguh mak makan semalam..........

Hajat dihati nak ambik lauk lain lagi, tapi nasib baik mak cepat cepat sedar diri hehe.... Mak Jilap punya RM6 henggit . SA punya RM4 henggit, itupun cuma nasi, kuah dan ayam goreng aje. Semua sekali RM25 henggit. Kalau hari hari cenggini mau bankrup Pak Jilap hehe.....

Ingat lagi masa zaman OKje baru baru kerja dalam tahun 90an, nasi bungkus harga RM3 henggit tu boleh dapat 3 lauk. Kalau harga RM6 henggit rasanya boleh dapat Nasi Briyani kot...... Lagilah kalau tahun 80an harus dapat Nasi Arab sedulang  hehe....

Rendahnya nilai duit kita sekarang ni kan......

43 comments:

  1. walaupon gaji tinggi tapi nilainya teramatlah rendah..lagi besar gaji lagi besar lubang kena tampung..huhuhu..kadang tak tertampung pon..

    ReplyDelete
  2. Ai..kalau masak lauk tempoyak kat rumah tu anak2 Okje tak suka makan ke? Hihi.. biasalah ya budak2..

    Sekali sekala makan kat luar, memang syok la.. jangan kata Okje yang duk kat rumah 24jam.. saya yang masak krbanyakkannya masa makan malam pun memang stress memikir esok masak apa.. lusa nak masak apa.. malam ni makan apa.. tanya papa n dia tanya saya balik. Stresss... akhirnya sekali seminggu paling tak memang kena makan kat luar di malam kerja. Memikirka kos sekali kan.. mmg terasa kalau asyik bayar je..

    ReplyDelete
  3. tu yangrasa nak penuhkan pinggan kan...hehe

    ReplyDelete
  4. sekarang makan memang mahal..huhu..

    ReplyDelete
  5. boring kan??? hari2 nak kena fikir apa nak masak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boring sebab dah jenuh pikir menu MPC...hehe

      Delete
  6. Jgn kata dinda yg duduk rumah pening fikir nak masak apa. Kanda pun sama. Bila balik kerja masuk dapur mulalah terfikir-fikir apa nak dimasak. Tanya abang mesti jawabnya apa-apa ajelah tak kisah, lagilah buntu kan.. Itu yg bila cuti aje makan luar senang dinda hihi... tapi itulah harga tak bolehlah banding 10-15 tahun dulu. Dulu memula kanda jadi secretary gaji baru RM1200/- budak sekarang masuk-masuk aje dah RM2K..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kanda...tanya org lelaki ni sama je...... apa apa pun boleh, kalau Laki dinda dia selalu kata goreng ikan jer dengan kicap tak pun telur goreng.....malas nak pikir le tu sebenarnya......geram tau!
      Betul tu kanda, zaman dulu ngan zaman sekarang mmg jauh bezanya......dinda dulu gaji RM1000 je masa start keje

      Delete
  7. OKjer.. lauk2 yang OKjer amik tu adalah feberet zura jugak kalo makan kat kedai..
    batang keladi tuh kalo nak masak sendirik mcm x kuasa plak kan.
    baik beli jer..hahahah*alasanorangmalas.

    memang pon OKjer.. nilai duit kita sekarang terlalu kecik.
    berbeza sgt dengan zaman dulu.
    kalo bawa rm50 gi shopping barang dapur..boleh amik bape barang jer kan!
    huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah Zura....OKje pun malas nak menyiang batang keladi tu...kang gatal lain, getah lain....hehe lastnya tak yah masak ajelah hehe.... Nak makan batang keladi beli masak siap aje hehe

      Delete
  8. Sedap tu mask tempoyak.. Kite suka patin masak tempoyak.. Pergh! Bertambah2 makan kalau dapat nih.. =)
    Rosmiza Ali Official Blog™

    ReplyDelete
  9. saya pula tiap kali nak balik kerja dah start pikir nak masak apa
    kadang sampai pening semata-mata pikir pasal menu
    tapi kalau dapat makan dekat luar, sonok betul rasanya! =)

    zaman sekarang memang mahal okje
    kadang rasa lebih elok bawa bekal bila pergi kerja
    sepuluh ringgit tak lepas kalau makan sorang tau kat tempat saya ni
    nak makan roti telur dengan teh ais aje dah 6 rggt!
    telur unta agaknyer diorang guna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..... ko ni YY agak agaklah nak buat lawak.... mana ada telur unta hehe....
      Gitulah kita jadi pompuan ni YY...tinggi mana pun jawatan kita..... dapur tetap dihati.....kena gak jugak jenguk sekali sekala.....kalau dapat laki cerewet tak mo makan luar lagilah hazab hehe

      Delete
  10. dulu 5 ringgit je nasi beriani nya okje,,siap boleh makan chicken chop baru 6ringgit..sekarang ni tak mimpi okje kalau tak belas2 ringgit

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhh murah dari jangkaan OKjelah ni yeh AE

      Delete
  11. tu lah kan..sekarang makan di sekolah pun rm6-rm 7..sedapnya gulai keladi.

    ReplyDelete
  12. kita pun jemu makan masakan sendiri..
    apa kata pas ni.. 'mak' masak untuk kita, kita masak utk 'mak'..huu

    aci dok?

    ReplyDelete
  13. Sedap nya ikan jenahak tempoyak..sy pun sama mengalami masalah yg sama..pening fikir menu...ok menu ni boleh dibuat esok....kena pi pasar lah!

    ReplyDelete
  14. Sekarang ni dalam sedar tak sedar, memang semua benda pun mahal. Saya selalu tapau makanan kat tempat makan favoritenya. Walaupun namanya kipas susah nak mati dengan kakak yang menjual ni, tak pernah pun ada diskaun. Ambil nasi+ikan+kentang goreng bercili dan tempeh dah RM6.50. Kadang tu lauk sama tapi tersasul pulak tukang jual jadi RM7 terus. Bayangkanlah...

    Hari ni tak tahu nak makan apa teruslah gi terjah KLCC. Tapau kat Cold Storage je tu. Tapi jadi mak ni, bila ambil ayam goreng teringat pulak kat anak-anak. Last-last tapau sekali untuk anak-anak dan laki untuk malam nanti :) Total makanan yang gitu-gitu dah RM34.20 tambah lagi parking RM4. Aduh...dok dalam KLCC tu tak sampai setengah jam pun!

    Ikan jenahak ni my favorite tapi masak tempoyak ke apa, memang tak suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira murah jugaklah tu 3 lauk dapat RM6.50... Ikan apa agaknya tu? Sure seekor bagi 3, kalau idak, rasanya tak dapat RM6.50 tu... Amboi ....mmg betul betul minah kentang yek....kentang cili tak tinggal. Tetiba nak buat kentang cili dengan ikan bilis...slurppp sedapnya. Nak beli kentang kejap lagi gamaknya ni...

      Hish...sama je ngan MIl tau dia ni.... tak makan tempoyak Sedaplah weyh...tak caya try!

      Delete
    2. Durian best. Tempoyak tak best. Udang kicik-kicik best. Budu tak best.

      Seminggu Okje saya bantai kentang cili+tempe tu. Nikmatnya dunia walaupun makan menu yang sama. Kalau tidak saya bantai nasi+ketam sekor dengan harga RM11. Rasa nak pitam je bila masuk kereta tapi makan of course habislah. Tension kengkawan tengok berderap derup saya makan ketam sekor sorang-sorang gitu :)

      Delete
  15. Ye la okje...hari2 pening dok pikir nk mkn apa..boring kan! Kicap, sambal, kari , kuning...tu la dia pusing2...huhuhu...

    ReplyDelete
  16. amboi hainom penuh lauk kat pinggan tu....sedapnya....ialah hainom dh mkn air tangan sendiri hari2 boringlah juga...sesekali mkn orglain msk tentu sedap.
    dekat2 rumah kakak ni pun sepinggan mee goreng biasa pun 6.00rm,kalau lauk penuh pinggan xtau lh brpa kena byr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul SI....bila makan tangan orang semuanya memang sedap!

      Delete
  17. jenahak tempoyak.. bestnya... terus saya rasa lapar ni.. nasib baik saya online smbil makan keropok lekor.

    ReplyDelete
  18. Singgah pagi..

    Salam Kemerdekaan...
    I 🇲🇾

    ReplyDelete
  19. salam Kemerdekaan haimon ..
    orak ndelok perarakan merdeka ke ..
    mumet jugak yor wong wedok mikir opo seng arek di masak ..
    wong lanag mayar wayer ..
    opo seng neng mejo ..
    pangan waeh ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kemerdekaan jugak .....
      Baru reti yor wong wedok mumet mikir ney.....
      Dadi wong lanang kepenak yok.....

      Delete
  20. SWalam ke 57 kemerdekaan untuk okje dan seluruh rakyat Malaysia..Selamat bercuti ya..bolehlah gi jalan-jalan cari makan lagi..he..he

    ReplyDelete
  21. salam okje..
    aduss lamanya tak menjengah mak jilap nie wpun ade rindu dhati..carik peluang lah kan...
    tul tuh okje ..sy nie lagilah hari2 kena masak, tak pernah gantung kuali mahupun periuk..dok keluarr masuk dapur jer..hampir2 tak merasa air tangan orang lain kalau tak pegi kenduri atau jemputan...kat sini mananya ade gaya hidup makan luar..mak nie jugalah yg kena buat semua..nak gie piknik pun kena masak dr umah jugak..adusss....:)..nanti balik kubalas dendam sepuas ati kan...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datang jugak dia ke sini hehe.....
      Yelahkan .....nasib merantau di negara orang ....gitulah! Mmg tak de harapan le nak cuti masak hehe....

      Wah...dah ada hati nak balas dendam nampaknya tu....balas jer dendam mesti rambang mata tengok memacam kat negara sendiri UAA....

      Delete
  22. nilai duit semakin kecil.tu yang barng semakin mahal.

    ReplyDelete
  23. Betullah okje, kita sebagai mak2 ni....hari2 mesti terpikirkan menu apa yang nak dimasak. Dalam seminggu kadang2 putar balik lauk yang sama hehe.
    Nasib baik anak2 dan hubby tak banyak komplen...tapi kalau sekali sekala dapat makan kat luar memang bertimbunlah lauk pauk tu dalam pinggan....kihkihkih

    ReplyDelete
  24. rm50 dah mcm rm5.00 jer skarang nie kak..huhu

    ReplyDelete
  25. sesekali mkn kat luar..kita makanlah menu yg jarang kita masak kat rumahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KY....yg selalu kita masak sendiri dah naik jemu kita tengok yek...

      Delete
  26. baru je minggu lepas kawan cik jah memekak kata nasi campur skrg ni kemain mahal nak mati..
    nasi + ayam goreng + sayur sikit + sambal belacan bleh mencecah sampai RM8 giler betul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg gila tu Cik Jah baik makan kat KLCC puas hati kalau mahal hehe

      Delete
  27. Hmm.. entahlah budak-budak sekarang tau tak apa itu 1 sen..? Hehee..

    ReplyDelete