Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 11 September 2014

Bulat bulat Olen

Salam Khamis.......

Oleh sebab sorang anak dara aje pergi sekolah pagi ni so seketul cawan ajelah ada atas meja.......
Nasiblah Pak dara tak bersarapan kat rumah, kalau tidak, seumur hidup, asyik fikir menu! huhu..... 

Weyh.... pukul berapa pulaklah mak nak bangun kalau cenggitu. Salutelah dengan mak Si Mia Mija Dayyan tu pepagi subuh sapi'e dah bangun masak bento untuk anak anak.


Kisahnya hari tu melawat blog masterchef, sapa lagi kalau bukan  Tokey Rempeyek. Tengok jemput jemput fefel yang dia buat terus mengingatkan Mak Jilap akan jemput jemput keledek Cameron Highland yang liat liat tu......

Pergh!! Dan dan tu terus teringin nak pergi Cameron Highland....... Opps? Tercakap pulak hehe .....
Jemput jemput kat sana kan macam liat liat gitu kan, agaknya buh tepung pulut sikit kot .....  

Eh!!!!! ..... Awat tersesat pulak gambo lomantik mak ni ngeeeeee......


So dengan gigihnya Mak Jilap cari keledek kat Aeon tau 2 hari lepas. Tak de keledek fefel dapat yang olen pun jadiklah. Jenuh mak menggentel sesorang semalam. Harapkan anak dara yang ada....... emmm semuanya dijangkiti virus!  


Dapatlah dua kali goreng. Petang semalam dengan pagi ni. Kalau bab makan kudap kudapan kat rumah ni, Geng Dara memang tak memilih, yang cerewet....... itu olang, Abang Dara!
Mak Jilap senang aje, tak suka tak yah makan...... Mak lagi suka, mak kenyang sesorang! hehe....


Ohhhhh...... nikmatnya dapat makan benda Bulat Bulat Olen yang diidamkan dek tekak.......
Alahh.....  kekdahnya macam makan kuih keria jer pun hehe...

58 comments:

  1. ehemmm.. ni nak bagi tau ni (tak nak kalah) cik jah pun sebenarnya pagi2 gigih bagun nyiapkan makanan utk anak2 & bang jebat tau!!.. tp saja je tak nak expose kat blog.. hahahahaha..
    uishhh jemput2 keledek.. mcm menarik tu.. ingatkan jemput2 labu cik jah tu dah cukup gempak.. rupanya mak jilap punya jemput2 keledek lagi gempak lahhhh..

    nak pesan.. kalau naik CH nanti nak kirim beli keledek manis kaler purple tu boleh??? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah....yelah....kasi menang lah.....
      Eh pukul berapa Cik Jah bangun sebenarnya? Tak sangka mak tau! Laa..... abg Jebat pun breakfest rumah jugak er.... tetiba teringat cerita P Ramlee nak pergi kerja sarapan dulu ...hehe
      Ha Cik Jah....nak kirim tu tak reti reti nak hulur duit sekali? haha.....

      Delete
    2. pukul 5.30 cik jah bangun main masak2 kat dapur sengsorang okeh.. jgn tak caya yer.. saja malas nk expose gambar kat blog sebab pagi2 rasa mcm orang giler plak ambik gambar makanan sorang2 kat dapur hahaha..
      bang jebat tu mmg bfast kat rumah.. kadang kalau tak reti nak masak apa, nugget yg cik jah goreng pun dia bedal jugak..plus air teh o.. budak2 pun sama.. kalau tak sempat, bang jebat bawak budak2 bfast roti canai kt kedai dekat ngan rumah..

      duit?? boleh ajos.. nanti bagitau yer.. nanti cik jah bagi duit

      Delete
    3. Cik Jah masa tu mak tgh nyenyak dibuai mimpi hokay.....hehe...
      Tak ngantuk ke Cik Jah oiii.....
      Haha....betul jugak yek mcm mereng jer selfie pepagi dahlah rambut kusut masai hehe.....

      Cik Bedah gurau ajoslah.....alah setakat keledek ungu apalah sangat....hehe...tp entah bilalah sampai CH yg jammed gilos tu

      Delete
  2. kak, buat cek mek lagi sdap..taruk gula jer kat dalam..kasi dia bujur skit..taraa..jadi cek mek...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mau Cek Mek Molek.... nak Bulat Bulat Olen jugak....hehe... Cik Nor, tekak mak ni mmg teringin jemput jemput keledek sebonar eh so mmg jadinya jemput jemput jugaklah......

      Delete
  3. wahh..memang nampak sedap sangat..tak pernah lagi cuba makan..

    ReplyDelete
  4. kak...... bahan2nyer camne sama mcm bt keria tuh ke? kalu dpt yg pepel msti lagi best kan... lawo color nyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama jer Dana kekdahnya mcm keria tu...
      Tulahkan....lepas ni nak cari keledek fefel pulaklah

      Delete
  5. Kita lak masak nasi jer pepagi, maklum le ORANG KAMPUNG, x reti nak makan ringan2.. maklum le dari kecik udah dilatih makanan berat2, dah tua2 ni tak reti nak tukar menu.. yalah bangga teruskan tradisi arwah orang tua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau iyapun wat kuih tu,poskan seketul dua ke.mari, terliur weyhhhhh..

      Delete
    2. Awak rajin geng tak mengapa.....lagi pun awak slim......
      Kita jemulah weyh....asyik makan nasi jer....
      Kang tgh hari nak makan nasi lagi..... Kang dpd Jilapah jadi gajah kang kita.... huhu

      Delete
    3. Esok g CH ke geng?? mana tau nak beli keledek madu kat sana sambil honey moon, maklum le tak lama lagi nak sambut anniversary ke 19

      Delete
    4. Haha...taklah.....Angry Bird sekolah daaa....

      Delete
  6. Nak mintak 2 3 ketul...! Oh...nak pgi CH eh...mcam gatal kaki gak lah nak naik sana...hehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi ah.....kita makan jemput jemput keledek kat pasar malam yg JAMMED tu haha...

      Delete
  7. rajin juga lah hainom buat jemput2 pepagi ni....kakak dh ber3 ni malas sngt nk buat srpan.Iman sarap dia senang je biskut atau roti bakar je...apa lagi sebelah rumah ,belakang rumah ,depan rumah ada kedai mkn....beli lah seringgit 2 utk sarapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan rajin SI..... sebab teringin sangat.... nak cari jemput jemput keledek siap manalah ada jualkan....Tu yg gagah jugak membuatnya....Buat pun ptg semalamnya tu SI, goreng jer pepagi....Nak menggentel pepagi mmg idaklah hehe

      Delete
  8. wahh..nampak sedap tu kak bulat2 olen.. haha..rajin akak bagi bulat2.. hehe..
    tu yg sebut2 Cameron Highlands tu nak bagi hint kat Pak Jilap ker nak kesana.. haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..... Hint ? Tak jugaklah..... CH ni sebenarnya taklah best sangat....

      Delete
  9. as salam hainom..
    penat ke mengentel sorang2..

    keedahnya lbih tepung liat le..hari tu adibah buat,ubi kuning tulah, terlbih kreatif dia sumbat kepingan coklat kat dlm..lps tu dia sira dgn coklat meleleh..boleh thn sodapnya..ikut mak dia le ,asyik menjana otak melalui masakkan..sokmo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam Knor....
      Alah tak delah penat..... saja jer membebel hehe....
      Yeh Knor.....ingatkan dia buh tepung pulut mcm onde onde bijan tu kan liat liat gitu...
      Wahhhh bagus Adibah tu sama rajin mcm mak dia...

      Delete
  10. alaaaa okje niiiii!!! lieya pun tak rajin sebenarnye...tapi nak buat camne kak si mia tu tak mo beli kat kantin...asek nak bawak bekal so terpakse laa omaknye menggigihkan diri heheheehehe.....

    laaaa jemput2 keledek? lieya ingat okje buat cek mek molek..tgl boh gula jek tu kat tengah2 tuh....uihh puas ati buat sendiri kan okje..cukup rase, cukup lembut, cukup isi keledeknyer...takde laa makan liat sbb keledek sikit tapi tepungnye lebih.....uishhh dan2 terase nak cari keledek plak ni hah....nanti lieya skodeng2 kat pasar borong selangor heheehhhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah Lieya sebab bekal maknya lagi sedap dpd apa yg ada kat kantin tu, dapat pulak mak dia rajin sangat mmg cantik benolah tuuuuu..... bawak bekal ajos hehe
      Huh kalau kat pasar borong tu for sure adalah keledek tu Lieya..... kotnya keledek warna pink pun ada haha

      Delete
  11. Sejak bilalah jadi pelat ni, fefel, fefel.... Wah, dah tersebut-sebut tu mestilah nak pergi CH hujung minggu ni tak pun masa cuti sekolah nanti. Jangan lupa buah tangan untuk jiran sebelah. Nanti merajuk kang, tak payah pujuk-pujuk. 10 purnama dia tak muncul!

    Ni Mak kita nak nasihatkan. Mak tak payahlah nak jadi rajin sangat macam si mak Miamijadayyanotomen tu. Bukan apa, kita takut penuh asap rumah Mak pepagi buta dek habis rentung. Yalah, mata terkatup lagi tapi besar niat di hati nak masak bekpes untuk bapak dan geng dara kat rumah tu. Bukan apa, kita cuma rasa kesian jek....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cis..... lanting stapler kat mulut tu kang baru tau ......hehe.... Mentang mentang le rumah mak tak de serombong asap atas dapur.....
      Beb tak delah teringin sangat nak ke CH tu ....cuti cuti sekolah gini sure jammed....tak maulah kena marah ngan Pak Jilap tak rela you....
      Hokay...hokay....kalau mak pergi, mak boleh jer belikan buah tangan tapi keledek ajelah hehe....tapi dah bersedia ke awak tu nak buat penampilan sulung ni?

      Delete
    2. Alah, Mak ni... takkanlah penampilan sulung bersempena dengan penerimaan keledek dari jiran. Sungguh tak glamorlah, Mak....

      Alah, setakat lanting stapler jek? Itu tak ngeri sangat berbanding dengan mangkuk tingkat penuh dengan makanan rentung tau. Huahaha....

      Mak, semalam lepas kita publish komen baru kita perasan. Harapnya Mak jangan salah anggap. Bukan rentung rumah Mak, cuma masakan kat dapur tu je rentung sampai berkepul-kepul asap keluar kat dapur rumah Mak. Itu je... Maafkanlah keterlanjuran tangan kita menulis tak ingat dunia nak mengutuk jiran. Keh3x.

      Delete
    3. Alah.....taunya mak....apa yg kita sembang kat sini lebihnya bergurau bukan betul pun....no hallah beb...

      Delete
  12. tak biasa makan..cam sedap jer..cam nak cuba je...
    biasa makan cek mek molek ..tu pun beli..bila ntah nak serajin Hainom..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap jugaklah...... kalau Sura suka keledek....
      Lebih kurang sama jer ngan Cek Mek Molek cuma bentuk jer berbeza

      Delete
  13. ooo kuih keria bula bergula terus ye ok je..memang sedap la kot macam tu kan

    ReplyDelete
  14. memula baca entri ingatkan jemput2 bulat oren..hish..ok je ni pelik2 je..
    tapi bila baca n baca..eh keledek? eh eh..lor cam spesis keria pulak dah..

    ReplyDelete
  15. hohoiiiii.. sedapnyeeeee!
    ini kalo makan depan TV..tau2 habes sepinggan nih.
    sedapnyeeee..
    bila tengok kuih nih teringat pulak kuih cekmek molek.
    terliurrrr~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zura tak beli ke jemput jemput ni kat Cameron Highland

      Delete
  16. Sedapnya...caner resepi tu. X nah makan..ala2 keria ke rasanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Resepi dia sama je dgn keria SS.....sama jugak dengan Cek Mek Molek....

      Delete
  17. keledek ni yang buat cucurr badak tu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezza DR......seadik beradik semua tu.....hehe

      Delete
  18. Biasalah menggentel sensorang tapi bila time makan ramai-ramai berkongsi. Nak makan sendiri pun tak terhabis pulak:)

    ReplyDelete
  19. uii enak ey
    arek njalok sitik
    kenek opo?

    :)

    ReplyDelete
  20. Kalau letak gula kat tengah, jadi lah cek mek molek.. kuih tradisional kelate....
    Nanti nak cuba juga lah buat vesri jemput2 ni... tak payah nak susah2 letak gula di tengah... kuta golek jer dalam gula bila masak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jugak Bijen..... Dah macam donat pun ye jugak tu kalau golek gula kat luar hehe

      Delete
  21. kalau tebuk lobang tengahnya ..jadilah kuih keriakan OKje..

    ReplyDelete
  22. yummy!! yummy!!! hihi sedapnya la hai..

    ReplyDelete
  23. kenyang makan bnda nih drpd makan ayam KFC..huuhuuhuhuuh

    ReplyDelete
  24. 1 of my peberet ni ok je..aduhai sedapnya..cmna nak diet tgok blog ni tayang makan..blog tu tayang makan..parah!

    ReplyDelete
  25. wpun mcm kuih keria , dpt gak buat n makan . teman lak cuma dpt tgk jer ... huhuhuuu

    ReplyDelete
  26. Rajin okje menggentel sorang2 sampai dpt 1 talam. Ni memang puas mkn.
    Mia pun bangun awal pagi juga okje tp masak2 bento jarang lah sebab somi brekpes kat sekolah. Anak2 mkn kat tadika. :)

    ReplyDelete
  27. wah, gambar lomantik tu Okje bergaya ala-ala korea... sesuai gitu...

    tak payahla jeles dengan mak dayyan tu, mak SA ni pun sama je rajinnya,, cuma time Okje bukan subuh sapie, maklumla dia jenis ada cuti sepanjang tahun, bosnya baik, jadi leh je masak bila-bila masa yang free...

    sejak saya kena keracunan tu, saya memang tak makan dh kat kantin. agknya lepas ni kena buat macam mak dayyan tu, buat bento setiap hari, untuk diri sendiri bawa ke sekolah.. bolehla cari ubi keledek ni juga, sekali sekala menggentel kuih buat kudapan diri sendiri..

    ReplyDelete
  28. Okayyy..!! idah terliur lagi tengok cekodok yang kat atas nun... ermmm... macam nak buat gak laa... hehehe... (#pantangtengokmakanan) :D

    ReplyDelete
  29. saya pun rajin juga bangun pepagi buat breakfast tau OKje
    cuma tak tayang dekat blog ler sebab buruk rupa bento saya
    menangis yang tengok kang...hehe
    semenjak kawin ni tak pernah lagi masak keledek
    cam sedap aje nampak nyer

    ReplyDelete
  30. sedap pulak nmpk keledek olen tu... yum yum....

    ReplyDelete
  31. mcm kuih keria, tp kuih keria mcm cincin hiks

    ReplyDelete