Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 30 October 2014

Ayokkkk........... BIBIK dah stress

Salam Khamis......

Macam korang jugak yang bekerja, ada masanya, surirumah jugak terasa sangat stress. Stress sebab semua kerja rumah atas bahu kita. Memanglah betul, dah mak tak bekerjakan....... Ye mak mengaku, memang mak adalah bibik dalam rumah ni.... ( Ayokkkk.... bibik dah stress hehe...) Haih....bibik bukan sebarang bibik yeh!!!!! Ni bibik, orang kanan bapak tau! haha....

Stress mungkin lebih kepada terasa yang diri tak berapa pandai nak mendidik anak kot, sampai mereka tak pandai nak berkarya didapur. ( Pinjam perkataan Dato' Ramli MS hihi..... dia berkarya dalam nyanyian, kita guna berkarya dalam dapur ajelah )

Hasil karyaan mak Jilap semalam akibat terliur tengok soto Mar Mansor


Memang betullah, nak berkarya di dapur tu memerlukan minat. Mak sendiri pun kurang minat kalau bab dapur ni sebenarnya haha...... Macamanalah anak pun nak minat. Ye dak??? Tapi dah jadi mak kan, kenalah paksa diri tu, kalau tak, pak ngan anak Jilap nak sapedek apa!!!

Zaman sekarang lagilah, anak anak kita banyak leka dengan pelbagai bentuk media sosial yang ada, lagi jauhlah mereka dengan dapur. Selalu je berdoa, moga sifat sabar tu jadi teman dalam menghadapi kerenah anak anak.

Tak pe, tunggu ajelah esok mereka kawen, barulah mereka tau langit tu tinggi ke rendah kalau berdepan dengan mak mertua.  Bukan pasal mertua tu garang ke apa ( mak mertua I baik hokay......hehe ). Daripada awak pemalas, boleh terus jadi rajin depan mertua tau, daripada ganas, serta merta boleh jadi lemah lembut hihi...... Nak hidup katanya weyh.......  hihi.....

Dengan mak sendiri, bolehlah 'kawtim' tapi dengan mertua, ada berani? haha.....tau malu yek!Dapat mertua kaya, selamatlah, semua bibik yang buat. Kalau sebaliknya, pandai pandailah mereka bawak diri.

Kita doakan yang baik baik ajelah buat mereka.





35 comments:

  1. Jadi domestic engineer a.k.a housewife ni mmg stress, menuntut kesabaran...walaupun takde punch card, takde menempuh jem...:P

    Soto tu ada letak santan sikit tak? Mak saya buat dulu ada letak santan sikit..lemak lemak berkrim rasa kuahnya..

    Hahahaha...dah baca dah entry BISUL tu!
    Saya dulu zaman kecik2 pun, mak saya kata selalu dapat bisul!
    Kalau dah tua bangka ni selalu kena bisul, sila lah check kot2 ada diabetes...:)

    ReplyDelete
  2. Ayokkk....tak tahu! Bibik dah stress! Sure rumah bersepah macam kapal karam kat Tongkang Pechah! Mak, awat lagu tu begedil Mak? Kikikih....tak tahan Mak tutup mulut tak mahu ketawa tapi tak bolehlah... Minta ampun, minta maaf raya tahun depan Insha Allah kita jumpa bermaaf-maafan yek! Hahaha....

    Saya pun tengok soto kat blog Mar tu tapi macam biasalah, lap air liur je lebih buatnya tak jugak.... Maklumlah perempuan bekerjaya Kak Ton ni kan....tak nyempatlah nak dok dapur lama-lama sangat!

    Mak, memang kalau dah kahwin dek takutkan mentua, semua kita boleh buat apatah lagi setakat main masak-masak ni. Menu yang tak pernah jumpa pun tetiba je menjadik bila buat depan mak mentuakan!

    ReplyDelete
  3. memang betul hainom, tak abiskan keja umah ni, wah soto nampak sangat yummy :)

    ReplyDelete
  4. Dalam pada kata stress boleh pulak dia menyoto (ada tak perkataan ni tanya cikgu Aisy Nasiha). Anak dara sekarang ni masak ikut mood dinda. Cuba kalau dia berkeinginan sesuatu mesti gigih ke dapur. Tapi kalau takat nak suruh dia masak kita goyang kaki hmmmm.... tunggulah dari nak makan tengahari, dah malam agaknya baru dpt makan...

    ReplyDelete
  5. haha..sabar Mak jilap wei..anak-anak acah je tu, sebab mak diorang masak lagi sedap tu yang saja buat-buat tak minat masuk dapur..hihi

    ReplyDelete
  6. hehe...saya ni pun memang kategori maleh ke dapur
    tapi dah namnya tanggungjawab, ye buat juga
    sebelum kawin dulu selalulah kenan bebel dengan mak sebab
    tak nak nolong dia dekat dapur, dah kawin, ambik ko!
    padan muka terkontang kanting seseorang! hehe

    dapat pula mak mentua tukang masak yang hebat
    memang ketar kaki lutut! padahal dia suh buat nasi goreng aje
    tu pun dah rasa nak demam! tapi mak mentua i pun baik OKje!
    cuma saya aje seram sebab dia hebat sangta dekat dapur
    dak macam saya yang terkial-kial nak buat nasi goreng pun

    ReplyDelete
  7. eh2..dah jadi soto dia..terbaik OKje..
    dulu zaman duk dengan mak malas masuk dapur tapi bila dah duk sendiri (keje duk menyewa)..sikit2 minat masak..

    ReplyDelete
  8. Kerja rumah memang tak kan habis. Memang kena ajar anak² memasak di usia muda lagi. Bekalan masa depan ☺

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum
    singgah pagi
    sory x sempat nk komen anum bz hari ini

    ReplyDelete
  10. baguslah kalai bibik stress2 ni macam2 yang dibikinnnyer hehehe

    ReplyDelete
  11. bila dtg bulan ada sedikit stress..yg yang lain2 so far ok...
    suruhnya hubby carikan bibik yg muda2..lagi tambah stress...keh..keh

    ReplyDelete
  12. sedapnya kak....

    hehehhhehhe kak...betul apa akak cakap tu....
    dulu saya masa anak dara pon tak masuk dapur.....dah kawin baru pandai masak segala
    habis calar balar tangan kena percikan minyak panas......

    ReplyDelete
  13. Agak2 Damia ikut peel Mialah ni nanti... tak berapa suka nak berkarya di dapur ... hehe
    kena bertindak dr awal lah ni ... ye lah takut2 dpt mak mentua yg garang cam singa ..

    ReplyDelete
  14. Yang bekerjaya lagi lah hainom... dua stress.. satu kat tempat kerja satu lagi stress dirumah.. dalam stress tu dapat jugak buat soto ye.. bak kata kakzakie jgn pandang pada rupa tak cantik tetapi sebenarnya sedapnya..

    ReplyDelete
  15. mmg sgt la mencabar jadik bibik aka orang kanan rumah..huhu..daku merasa jugak ni, OKje..

    ReplyDelete
  16. mak mertua saya jauh nun diseberang sana..lagi selamat..hehehe..

    ReplyDelete
  17. stress2 pun jadi juga... sedap ni... yum yum yum

    ReplyDelete
  18. Berdoa je lah anak2 oi..semoga dapat mak mertua kaya..ekekekek

    ReplyDelete
  19. Cabaran kan nk didik anak zaman skrg.. mcm2 cobaan ade..
    kita sebagai mak nih mmg kena banyak sabar.
    tapi betol kata okjer.. bila dorang dh kawen nanti.. mmg automatik jadik pandai.
    Samalah cam kita kan. Hihihi

    ReplyDelete
  20. sama je ank2 kakak ....hainom....kalau ckpkan nanti bakal mak mertua suroh masak cmna ...pandai je menjawapnya.kakak bila anak2 ada memanglah jadi bibik...tapi bila ank2 xde jadi mem duk melingkau je...hihiii

    ReplyDelete
  21. Soto.. suka sgt tayang makanan feveret kita..

    itu le, kdg2 salah diri sendiri juga, masa anak kecik2 dulu xmo main masak2 bersama, bila dah besar, nak pegang pisaupn kekok yang amat, adoiiiiiiiiii.. kita lak tumpang risau mikirkannya.

    antara anak laki & pompuan kami, anak2 teruna kita lebih ringan tulang bantu kerja2 rumah, pastinya balik keja kain di ampaian siap berlipat, gitu gak kain di dalam mesin siap berjemur, kdg2 siap mengemop rumah lagi tapi sesekali hulurlah juga note merah sebagai pemangkin semangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajinnya anak teruna awak UA, kalau semua kerja rumah dah dibereskan....emaknya mmg pandai mendidik ni....
      Ada betulnya cakap awak tu masa kecik tak dibiasakan dengan kerja dapur tu yg jadi gitu tu....huhu

      Delete
    2. Sebab kita sama sama suka tu yg tayang tu geng hihi

      Delete
    3. kerja rumah beres, itulah sebab si ibu boleh bw sampai lebam, hi3..

      Delete
  22. inshaAllah, anak2 akak bakal menjadi menantu yg baik kpd mak mentua mereka.. lihatlah siapa yg mendidiknya.. tak gitu.. wah wah wah.. *macam ayat bodek je.. hehe

    ReplyDelete
  23. budak2 ni ada tahapnya hainom . bila sampai masa nanti , mrk sendiri rela turun dapur ... maknya kena byk sabar ... heeee

    ReplyDelete
  24. kenapa tak jadi begedil tu hainom? orang johor ni wat begedil cam buat cekodok ajakan, hihi,
    hainom rebus ke kentang tu,kalau saya digoreng. takle lembik dan susah nak digoreng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah Nim....nampaknys tak pass lagi jrdi org Johor ni....Rasanya kena gorenglah lepas ni kalau nak buat lagi, rebus lembik sangat jadinya, dah tu mungkin tak buh ayam atau daging tu yg tambah lembik tu...

      Delete
  25. Mar Mansor buat soto?
    Ermmm...mesti sedap ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah,sis.
      Stress jugak buat keje rumah kan?
      Nak2 saya ni balik rumah 1 atau 2 minggu skali..jadi, rumah penuh habuk n taik cicak. Sampai terbersin2..Jenuh nak bersihkan.
      Dengan pengikut2 setia yang ramai membontoti.

      Delete
  26. ha ha ha tak tau..bibik dah stress..hihi..la igtkan biskut apa upernya begedil

    ReplyDelete
  27. Haha.. jangan stress ...kang kurang awet muda tu.. ni inovasi ke? Haha.. nak senang goreng ya?
    Takpe, slow2 Okje.. budak2 remaja ni kena pujuk.. dah ke uni nanti pandai2 la diorang belajar masak atau apa..ajar yang basic2 je.. kalau saya pun, rasa stress bab gini. Bimbang kot anak tak reti apa.. tapi kita doalah sekali. Budak yang baik akan memahami keadaan..

    ReplyDelete
  28. relax Bik.. bibik jgn nak stress sangat.. nanti tak berasap plak dapur tu.. hahaha
    menarik je tengok soto tu.. beli ke buat sendiri sebenarnya nih?? (cik jah stress sbb jelly tak pernah buat sendiri) hahaha..
    Lor bergedil tu apasal tak ambik resepi dari blog cik jah.. cik jah kan pernah up entry bergedil udang haritu.. pasti menjadi kalau ikut resepi merapu cik jah tu..

    ReplyDelete
  29. kenapa begedil tu leper jer OKje. bukan ke di gintil bulat-bulat..
    jangan tak tahu tau..ada menantu yg umo dah 40an tak reti lagi urusan rumahtangga dan anak2..camne tu..huhu

    ReplyDelete