Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 26 November 2014

Hadiah Kawen

Salam Rabu.....

Meh nak tunjuk Kuali dan Penyudip mak yang banyak jasanya!......



Untuk pengetahuan korang, kuali ni adalah kuali paling besar dalam rumah mak Jilap ni tau..... Mesti kena gelak dengan otai otai ni! Rumah Kak YonAcik ErnaKak Nora aka BundaKak Saniah mesti berderet kuali pelbagai saiz kan.... Rasanya bukan kuali jer, mesti dalam stor bersusun periuk sampai bumbung hehe.....

Sebenarnya, kuali tu hadiah kawen mak Jilap19 tahun yang lepas! Hadiah ni memang atas permintaan pengantin ye! ( Masa tu pengantinlah kan, sambil kedip kedip mata banyak kali!!! hehe ). Mintak kuali sebab senang nak masakkan laki katanya, maklumlah orang baru dapat laki hihi....  

Barang zaman dulu ni mungkin lebih berkualiti agaknya kan! Tempat pemegang penyudip dia ni pun tahan sampai la ni. Penyudip zaman sekarang, tempat pemegang dia tu cepat betul tanggal huh....Taulah mak beli penyudip murah!

Inilah orangnya yang bagi hadiah tu..... Suriati namanya. Manalah agaknya mu gi la ni mek!


37 comments:

  1. wah.. pandai Okje jaga, 19 tahun masih nampak boleh tahan..insyaAllah, ulang tahun ke 25 masih elok lagi tu harapnya.. eh ke 30 tahun??

    eh, yang kesan putih2 kat tepi tu apa??? aaaa. lari....kang kena marah

    ReplyDelete
  2. lama tuh usia kuali ngn sudip2 tuh kak, mmg berkualiti n tahan lama betul... yelah kan periuk kuali sudip2 dulu2 punya mmg tahan lama n kualiti dia bgs tak mcm brg skrg nih, kadang mahal harga tp kualiti yilek

    ReplyDelete
  3. lama menunggu loading kuali tu..hihi
    msk apa pun mesti sdp ni..antikkan..

    ReplyDelete
  4. bagus tu kak..banyak jasa tu..:)

    ReplyDelete
  5. tahan lg no...klau brg skrg ni pkai sbln dua dh rosak

    ReplyDelete
  6. hahahaha...itu tandanya, rajin memasak...sebab kuali sampai hitam...bagusssss

    ReplyDelete
  7. Kakcik ada kuali yang sudah lebihkurang 30 tahun kakcik gunakan. Dah tebal bontotnya dengan jelaga hitam... :)

    ReplyDelete
  8. acik pun sama macam kakcik..bila dah tebal sangat ..sanggup acik kikis guna parang dan terus guna lagi..berjasa tu okje

    ReplyDelete
  9. Wah, Mak.... terkejut sekali lagi! Hadiah kahwin 19 tahun lepas masih elok lagi berpakai. Kalau sayalahkan, entah tak tahu apa berlaku, apa kejadian sebenar. Kira ni indirectly Mak nak bagi tahu kat kita orang Mak memang pandai jaga laki, eh, eh....bukan, pandai jaga baranglah tu.....

    Kalau tengok keadaan kuali tu ada sedikit kemusykilan di hati ni. Errr, sejak bila agaknya Mak ni pandai merentungkan masakan? Bukti yang ada 19 tahun dulu takdalah pulak nampak hasil rentungannya kat kuali nih....

    Huahahaha.....

    ReplyDelete
  10. 19 tahun tu...cnfrm bnyk jasa kuali n sudip tu kan =)

    ReplyDelete
  11. Percayalah dinda kuali ini akan diguna bila abg long kawen kelak. Kanda tengok kakak-kakak kanda semua macam tu. Barang dulu memang tahan lama. Kanda pun ada kuali/lesung/parut kelapa/oven hitam bukan elektrik yg dah berusia 19 tahun..

    ReplyDelete
  12. sat gi blh jadi brg antik . klu jual pun mahal ni ... thn sungguh . sekrg mmg susah lah nak jumpa kuali cam tu . tebal rasanya kan . berat pun ya juga tu ...

    ReplyDelete
  13. wah begitu lama....kakak ni masa dtg rumah mertua tangan kosong je...hadiah kawen semua tnggl rumah mk jdi xde lah jdi nostalgia...yg ada dlm rumah kakak ni hadiah kawen kakak ipar oven hitam dgn gelas comel berdozen2 usia dh lbh 40th kata suami...barang antik tuuu.
    Hainom...kakak ada juga kuali besar pemberian mak ...tpi tak pernah guna pun ..... nak menggulai apa sampai satu kawah tu....

    ReplyDelete
  14. hadiah yang sangat berharga...pemberi hadiah mendapat ganjaran pahala yang melimpah ruah kan Okje..
    tapi kuali dan sudip lama memang bagus..macam mak saya punya..siap mak saya bagi saya..saya guna pulak..

    ReplyDelete
  15. Kuali yg byk berjasa..masih elok lagi..brg dulu2 memang tahan..
    besok2 boleh simpan jadi brg antik tu..:)

    ReplyDelete
  16. mmg kuali berjasa ni .. tahan nye sampai skrg ni dah brape belas tahun dah tu ....

    ReplyDelete
  17. barang lama la yang sangat tahan dan sangat berguna kan... barang dulu2 dan sekarang sangat jauh bezanya..saya beli sudip dah berakli dah..asyik rosakkkk jeee... haha...ke ganas sngt nak memasaknye.. .haha

    ReplyDelete
  18. Yelah, kuali/sudip pertama kami pun masih elok walau dah 12thn. Tapi mybe sbb saya tak rajin masak kottt...hahahaa

    ReplyDelete
  19. hadiah kawen minta kualai ye..lesung batu ada mintak sekali tak??heheh

    ReplyDelete
  20. rupanya dh 19 tahun ia berjaya ye..mmg berbaloi lah

    ReplyDelete
  21. tingat dulu banyak periuk cap buaya, ornag jual pomote siap panjat naik berdiri atas periuk tu hahahaha. malangnya kami kat sini tak dapat nak guna kuali macam ni, sebab dapur letrik. huhuhu saya suka kuali berlekuk ni.

    ReplyDelete
  22. barang2 zaman dulu mmg bagus kualitinya berbanding zaman sekarang
    kuali kat umah saya tu pun hadiah kawin gak
    mak saya beli

    ReplyDelete
  23. Kat rumah Aina kalau datang tetamu ramai2 kena pinjam periuk jiran sebelah masak nasi...ahahahaa...

    ReplyDelete
  24. Masih bertahan lagi kuali tu yerp. Banyak jasanya tu ☺

    ReplyDelete
  25. asalam nom takkan tak ada benda nak masak hehehe..gurau ya..nom ni joke ja

    ReplyDelete
  26. setuju sekali Hainom brg zaman dulu mmg jauh lebih berkualiti. Sebab sesetengah barang2 dapur yg mak saya beli sejak berpuluh tahun lepas masih tahan sampai ke hari ini. Cuma, skrg tak digunakan lagi dan mak simpan utk kenang-kenangan

    ReplyDelete
  27. hehe. kreatifnya hadiah.

    blogwalking~ :)

    ReplyDelete
  28. OKjer ni mcm tau2 aje KY ada piyuk n kuali betingkek2.maklum kawen jaman 70an..hehe
    Piyuk cap buaya fofular jaman tu. Berlumba2 dgn jiran susunan piyuk sape paling tinggi..hahahha
    Dah masuk zaman moden ni..jarang dah guna periuk belanga tu..KY guna corning ware, vision dan periuk electrik..senangkan. bila raya masak rendang jer guna kuali besar yg muat msk 6-7 ekor ayam. Periuk pun tingal yg besar dan sedang, untuk merebus ketupat or nasi himpit. Yg lain habis KY anto ketempat barang lusoh..hehe

    ReplyDelete
  29. salam hainom ..
    selagi boleh diguna pakai ..
    sampai bila2 pun akan diguna juga ..
    ono keberkatan neng masakan nay
    kuwi seng belanga nya tahan suwi

    ReplyDelete
  30. Jap2 kita nak fikir, hadiah kawin kita apa ya yang masih ada,?? urmmm

    ReplyDelete
  31. Amboii hakakkk..
    Request hadiah giteww..
    Banyak betul jasanya tu..dah 19tahun guna.
    Pssstt..macam hint nak mintak kuali baru dari Pak Jilap je.

    ReplyDelete
  32. lama tu 19 thn...bertahan lagi...
    nk buat mcm tu la..bila kawen nk request hadiah brg2 dapur ja..jimat duit nk beli

    ReplyDelete
  33. Wah ni kuali turun temurun ni ... :)

    ReplyDelete
  34. wah! 19 tahun nampak molek lagi
    kalau saya jadi apatah agaknya
    tapi betullah OKje, barang dulu memang lebih elok kualiti dia
    sekarang memang kejab aje! rosak!
    bukan apa tau, diorang pun yang menjual pandai
    kalau dah semua macam OKje, sia-sialah dia jual kuali tiap-tiap hari...hehe

    ReplyDelete