Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 19 December 2014

Sama ke?

Salam Jumaat......

Tengah nak mengentri tetiba mak sedara Pak Jilap ( adik mil ) call, suruh buat salasilah keluarga mak mertua. Sebelum tu Pak Jilap dah siap siap WA OKje! Kasi standby!(Alah....... setakat benda tu, kacang sangatlah!!!! Ingatkan apa tadi, seram jugak tau!
Eh, makkan mantan kerani zaman kerja dulu! hihi....

Semalam, pergi sekolah dak TLBD, beli buku sekolah. Orang yang nak sekolahnya, masih tidur lagi. Ceh, anak zaman sekarang, memang syok betul!!.....


Masa dekat kedai buku tu, biasalah berbual bual dengan penjual buku ni ( pompuan hokay!), pasal Distributar yang dah bertukar dari Czip Lee ke Seri Murni, banyak kerja katanya, mak layan ajelah kan...... Maka terjadilah perbualan macam kat bawah ni.....

Penjual buku : Anak akak yang mana satu ya? Saya kenal kalau budak darjah 5, darjah 4 ni, sebab mereka suka datang sini main dengan anak saya........ ( slang Indonesia ). Saya perasan macam ada iras iras kakak. ( Nasib tak panggil makcik hihi..... ) Budak budak tu rajin tanya saya, macam kakak nilah peramah ( OKje : ???#@$?? cakap depan depan nampak dikkk.....hihi )  Ada separuh orangkan, suka diam, masam ajakan kak...... tak mau cakap, beli beli terus balik!

Dah katanya emak borek, anak pun rintiklah yek.....

OKje : Oh ye ker..... ( sambil tunjuk gambar budak Tahi Lalat bawah dagu tu kat minah ni )
( Mak macam biasalah...... sambil berbual tu sempat lagi belek muka orang hihi....
Muka minah ni bersih jer banding ngan tangan dia, sure pakai produk kecantikan ni, sebenarnya nak jugak menanya pakai produk apa haha......dasar!!! )

Penjual buku : Yalah.... inilah kak, yang ada tahi lalat di dagukan.....

Amboii...... bukan main lagi ye korang! Geng geng dia nilah agaknya yang rajin membeli belah kat koperasi sekolah..... hihi......


OKje balik tanya dia,  adik rajin ke berbual dengan kakak kedai jual buku tu. Dia kata taklah, Afiqah..... kawan sebelah dia tu. Tapi setahu OKje memang si TLBD ni tak pandai berbual dengan orang dewasa, tapi kalau berlawan cakap dengan omaknya memang No.1!

Kadang kita tak perasan yang muka kita ni sama dengan anak anak yek. Tapi  orang yang tengok mungkin perasan. Ramai kengkawan Angry Bird kata muka si Angry Bird sama dengan TLBD ye ke? Macam tak jer.....



Tapi muka Kak Cik Seroja dengan suami dia memang sejibik. Suka tengok! Tak caya gi tengok header blog dia. Billboard lagi hehe....


62 comments:

  1. sedih acik ni okje..tak de sorang pun anak2 acik orang kata macam rupa acik..asek la semua kata macam ayah nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....ye ke AE.....oh gene AE tak kuat tu nampaknya.....
      Rupa sapa sapa pun boleh aje AE, bukan org lain punx bapak deme laki AE jugak ye dak..

      Delete
  2. sweetnya ada tahi lalat kat dagu.
    comey ikut makayah ni...:)
    sura belum lagi beli buku...baru teringat baca n3 ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak lagi masa Sura....tak per.....sok beli masa bukak sekoah pun boleh

      Delete
  3. Glemer anak ok je kat sklh ye. Ada itas iras la jugak tu. Muka sy sama dgn anak lelaki yg no 3 tu. Org ckp la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan glemer apa IL...glemer rajin soping kat kedai buku kot haha

      Delete
  4. heheheh mmg ada iras2 lah akak ngn dua anak dara tuh... akak je yg tak pasan kot... mcm dana gak, org kata ada iras muke mak tp rasa mcm tak lah... mak kecik anak beso hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah....kita selalu tengok mungkin tak perasan ek Dana

      Delete
  5. oh tuan buku tido lagi, bertuah tu haha..comel2 sempat ke tanya produk apo tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg bertuah punya anak namanya tu BP hehe....omak dah belikan buku, dia masih tido...
      Tak sompek nak tanya pun....

      Delete
  6. dah masuk musim mak ayah cari barang sekolah anak anak :)

    ReplyDelete
  7. a'ah iras la muka diorg ber2 tu ... dedua ade tahi lalat bwh bibr plak tu ......anak ok je jg kot tp missing dedulu doktor salah letak ???? hehehee

    ReplyDelete
  8. sama lah mukak anak2 ok je tu..ada iras ok je pon..

    ReplyDelete
  9. Anak dara kanda hari beli buku minggu depan.
    Adik-beradik sikit-sikit mesti ada iras. Tapi yg kelakar bila ada yg kata dia muka mama dan ada pulak yg kata dia muka papa. So... mana satu yg betul agak-agaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.... pandangan mata org mmg berbeza kanda......oklah jugak tu iras papa atau mama.....

      Delete
  10. Baca n3 nih tetiba rasa cuak pulak.
    orang dh start beli buku ke OKjer??
    Zura nih x ingat sgt bila kena beli buku.
    nampak nye kena balik tanya My Anis nih. adehaiii.

    memang seiras pon 2 badik tuh OKjer.
    nama pon adik badik kan~
    harus lah ade iras. Tapi Ok jer iras2 skali tau dengan anak2 dara OKjer tuh. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha....baik tanya Anis cecepat..kang buku habis...
      Ada iras ngan okje yeh Zura.....ok....ok...

      Delete
  11. untungnya.. si maknya yang pegi beli buku.. time saya dulu.. pegi beli sendiri ja.. xda maknanya mak ayh nk pegi beli...
    tapi dulu2 ingt lagi nk jimat kn.. sbb faham keadaan family mcm mna.. so saya akan beli buku byk2 yang satu paket tu kt kedai buku..sbb murah kalau beli byk.. buku pjg pon saya beli kt kedai buku luar ja.. buku sekolah saya beli mana yang wajib ja.. so jimat ckit...bukan apa.. contohnya. dulu buku sekolah akan ada cop nama sekolah kt depan kan..mybe tu hrga dia mahal ckit kot.. tapi nanti nak balut jgk..dulu style balut nk kena sama wrna.. so biar saya buku kat luar lagi, boleh dapat murah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh sungguh berdikari awak ni Farhana......bagus .....bagus....
      Okje tak ingatlah..... tp rasanya dulu dulu tak de beli buku buku gini kan...

      Delete
  12. hehhehehhe anak2 zaman skrg memang semua peramah2....:)

    ReplyDelete
  13. Wah, peramah nampak ^_^

    Eh, sebelum nak mengumpat mengata, buku latihan dengan buku kerja kena beli kat sekolah ke? Si Abang sebelum seminggu sebelum sekolah tamat, cikgu dah hantar surat cinta suruh bayar yuran dan tick apa nak (name tag,etc) lepas tu sebeban bawa balik buku latihan dan buku kerja. Dah siap sampul pun.... maklumlah omaknya ni memang rajin. Uhuh, mencemiklah tu! Tau dah!

    Siyes, OKje... memang sama muka TLBD dengan Angry Bird ni. Dah macam sipi-sipi kembar. Tapikan kalau ikut logik, yalah memang samalah dah namanya adik beradik, dah nama omaknya sama - MakJilap.

    Nasib baik tak letak gambar wefie tiga beranak. Mesti lepas tu ramailah yang komen, eh yang paling beso tu kakak mereka ke? Aduhai....seminggu dia senyum depan komputer!

    Errrrr.....salasilah keluarga tu nak buat apa? Cer cerita panjang lebar sikit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh....nak inform ler tu dia dah siap sampul buku abang pas tu dah siap siap simpan buku lama buh bawah katil.....yelah yelah jiran sebelah kan the rajinest seluruh KL ni....

      Saje mak malas nak letak gambar wepie kang sian kak Ton, dahlah terpaksa jeles, kena pulak beli plastik sampah 10 paket lakkkk walaupun tau kak Ton billionair....hoho.....

      Entahlah kak Ton, mak pun tak tau ...nak buat manuskrip kot...hehe.
      Alah depa nak buat rujukan anak cucu kot....my mil adik beradik ramai 12 org....kalau tak de dokumen bertulis tak teringat memasing

      Delete
    2. Nasib baik Mak pandai meneka. Kak Ton memang suka bagi hint-hint lepas tu suruh orang tambah dosa mengumpat Kak Ton. Hahaha.... Banyak pulak rasanya dosa nak kena minta maaf raya Krismas ni nanti ^_^

      Takpa, Mak. Letaklah gambar Mak dengan sang Arjuna hati tu selalu. Kak Ton dah redha dengan nasib Kak Ton ada jiran tetangga macam ni. Kak Ton terima ajelah dengan dada terbuka. Opocots!

      Delete
  14. dah beli buku ya? bdk2 sini minggu dpn ...
    ialah muka ank dara hainom tu sama terutama part senyum manis dia orang tu...
    anak2 kakak 4 org tu selalu orang kata iras rupa kakak kecuali Azim...kdng kesian cik abang kakak tu xde org cakap rupa dia....Azim pulak selalu kena sakat abng kakak dia kata ank angkat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab anak angkat tu bukan kat rumah SI jer, kat rumah ni pun suka nyakat pasal anak angkat ni hihi....

      Bilalah Okje nak dpt tengok SI yek....

      Delete
  15. wah dah selesai beli..nampakkembar ..kembar ka tu Nom..)

    ReplyDelete
  16. Penjual/Peniaga ni biasanye memang peramah kan OKje.. kalau muka masam.. rezeki lari.. hehee.. happening nampak gambar anak2 dgn kengkawannya... terserlah kebrutalan.. ahahhaa :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah..kita pun menyampah kalau tgk peniaga masam mencukakan NH..terus mls nak mebeli hihi....

      Delete
  17. minggu dpn bru sibuk nak beli buku...
    mmg iras muka maknya...

    ReplyDelete
  18. salasilah keluarga ni nak buat apa OKje? ada bukukan ke? canggih deme.. tapi memang elok buat macam satu sumber, boleh dijadikan rujukan oleh anak cucu nanti..

    saya tengok pun memang nampak macam sama sangat muka budak bedua tu..SA pun, kalau dipakaikan tudung memang nampak sama je dengan kedua adiknya ni, tapi bukan nak suruh pakaikan tudung ya.. nak kata bandingkan. Ini rasanya sebab muka OKje dan suami pun memang dah nak sama.. jangan kata Kak cik Seroja je, korang pun dah nak iras sangat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih kurang gitulah tujuan deme AN, nak bukukan nak jadikan sebagai rujukan datang....

      Delete
    2. Eh ye ke muka okje ngan pak jilap sama?..... Okje tengok mcm tak sama jer AN.....sama ek?
      Tapi yg SA tu okje mmg tau dia tu sebijik maknya.....hehe....penat tau ngandung, nasib muka sama haha.... Muka ayahnya tah sapa yg ngikut.....sian..

      Delete
  19. hahahha..part muka kakcik & abg bob tu, mmg sama!

    Nak buat salasilah keluarga tu, tau sampai ke tahap mana? datuk kepada moyang mak mertua tau tak nama penuh nya? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hish takkanlah bab moyang miut tu task Okje...... Itu kerja makcik makciklah DZ......part mak sampai tahap mak mertua jer...hihi

      Delete
  20. mmg ada iras la OKje...x caya g tengok cermin... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeh......yelah kot tu.... masa gi the Mines semalam, kawan Angry Bird boleh tegur TLBD katanya ' Eh.....ni mcm Angry Bird' . ...haha gelak jer kami!

      Delete
  21. ha ah..muka kakchik memang sama sangt dengan suami dia..anak2 pun memang seiras,,tu klau sesat senang nak cari tu..hahahah....marah kakcik kang baca komen nih..ekekke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah sebijik kan DR.....tp kak cik tgh bercuti kat Kuching tu, tak sompek der nak baca entri ni....

      Delete
  22. Replies
    1. Tahi lalat bawah dagu.....hihi....anak yg bongsu tu ada tahi lalat kat dagu Nazeck....

      Delete
  23. Aah kan.. anak sy yang 1st umo baru 2tahun, mak ngan makcik sy kata dia ni fotostat muka sy. Kalau tgk album lama, dia ingat tu dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia sampai konfius mcm tu sure mmg sebijik tu shiela

      Delete
  24. anak omak lah katakan... :)
    sy belum bli lgi buku segala peralatan sekolah anak ni..huhu

    ReplyDelete
  25. selalunya mak n anak ada iras . tapi adik beradik saya muka x sama tapi iras sedkit mungkin ada kot ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kan Vee .....dah katanya sepusat sepusing tak sama tak sama pun adalah jugak tang mana mana yg sama kot

      Delete
  26. Comey2 anak Hainom banyak ikut muka nya.... manis...

    ReplyDelete
  27. Part senyum tu sama...mata pun sama...

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum shbt lamaku.. apa kabar okje, lama tak jengah sini..rindu

    dah kata anak, nak ikut sapa lagi kalau tak ibubapanya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum sahabat lama.....sihat sihat aje Ty alhamdulilah....ha yerlah, mana menghilang?

      Delete
  29. macamana bentuk acuan ..begitulah bentuk nkuehnya kan OKje..

    ReplyDelete
  30. adik beradik saya semua muka berbeza..sampai ada org tanya saya anak siapa..hihi

    ReplyDelete
  31. Dua2 anak dara okje ni ikut muka maknya. Manis dan comel gitu :)

    ReplyDelete
  32. Dah anak omak, mestilah muka nya sama... Kalau muka saya yang sama dgn Okje, tu baru boleh kata pelik.... hahaha

    Sama lah saya pun... kat sekolah dulu saya pelik bila kawan2 boleh kata muka saya dan abang sama... rasa mcm lain jer... Begitu juga bila mengajar kat kolej, ramai student boleh cam adik saya yg belajar kat sana.... katanya muka kami sama... padahal rasa tak sama pun.... huhuhu

    ReplyDelete
  33. sama kak muka deme dua tu. dah namanya adik beradik kan ihhihihi

    ReplyDelete
  34. setakat hari ni saya masih belum beli buku sekolah afif
    nantilah...hehe
    tapi kalau saya pun tak pandai nak beramah sangatlah okje
    paling koman pun saya senyum...hehe

    memang ada iraslah diorang berdua beradik
    mana ada lain, dah asalnya dari pokok yang sama, ye sama lah kan =)

    ReplyDelete
  35. klu dh namanya anak beranak mestilah sedikit sebanyak muka salingt ak tumpah..glamernya anak okje jadi ratu shopping kt koperasi.hehe

    ReplyDelete