Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 28 January 2015

Hanya kerana ABC!

Salam Rabu......

Sejak kebelakangan ini, mak mudah sangat menangis. Takkan dah nak menopouse kot haha.....
Betul ni, bukan pasal sedih, bukan jugak pasal merajuk, tapi cepat jerlah air mata jatuh. Kadang tu terasa macam tak logik pulak tangisan mak ni tau hihi..........

Nasihat anak pun kekadang boleh menangis. Lebih lebih lagi mengenangkan anak yang macam tak de semangat jer nak belajar. Macam putus harapan jer mak rasanya tau.

Macam balik kampung baru ni, mak OKje adalah cakap dia teringin nak minum air sejuk sejuk, macam ABC ke, macam cendol ke. Mak OKje tu pulak beritahunya selepas OKje balik dari sarapan luar, masa kat luar tadi taklah pulak mak pesan suruh belikan so bila dah sampai rumah ni ada jugak malasnya nak keluar balik. Lagi pun abang dan kakak OKjekan memang semuanya duduk dekat dekat jer so esok esok bolehlah mintak diaorang carikan.
ABC, satu untuk mak, satu untuk anak mak hihi.....
Petang tu masa nak balik KL, keluar sikit daripada kampung, ternampaklah air jambu batu tepi jalan. Cakaplah dengan Pak Jilap, tadi mak teringin nak minum ABC. Pak Jilap terus pusing balik cari. Kebetulan ada pulak gerai jual ABC depan simpang masuk kampung sebelah Petronas tu. Memang Allah mudahkan ajelah bila nak sampaikan hajat orang tua ni, cuma biasalah...... anak anak pun manusia biasa jugakkan......

Terima kasih paknya......

Kena dera dengan anak bongsu, disuruhnya ayahnya pakai shawl hehe....
Pusing semula, bagi mak ABC, apa lagi......hujan pun turun dengan lebatnyalah huhu..... Percaya tak? Hanya kerana ABC mampu menumpahkan air mata? 

Nak kata jenis manja dengan mak, tidaklah jugak...... mak Jilap kan ala ala ganas gitu haha.....Tapi hati tetap ada taman weyh!    



47 comments:

  1. pakcik saya kata,bila kita makin tua,hati jadi makin sensitif...mudah sedih..mudah terasa...dulu kalau tgk citer hindustan,boleh gelak2...bila dah veteran,tgk hindustan berjejes air mata turun...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah....yelah.....nak cakap mak makin veterenlah tu hihi

      Delete
    2. Veteran apa lak mak oi..kalau baru 43 tahun tu .........

      Delete
  2. saya faham perasaan tu. pernah rasa huhuhu. teringin sangat nak makan samapi kalau takdapat boleh nangisss T^T hahaha

    ReplyDelete
  3. kak .. hargai ibu selagi hayat masih ada ....
    cam tuan Doktor ckp la mkn berumur makin sensetif ...

    ReplyDelete
  4. Biasanya anak kecil yang kena paksa pakai shawl bagai, ini bapak budak :) Alahai, bukan main comel walaupun nampak juga 'kejantanan'nya. Okey, bab ni tak leh komen lebih-lebih, nanti ada pulak yang nangis-nangis sambil pukul bantal atas katil!

    Napa Mak mudah benar terharu? Emosi terganggu ke? Janganlah sampai hilang mood. Hilang sudah nanti kawan sekapal... I is sedih. See.... merah padam hidung sambil taip komen. Oh, sedih sungguh bukan main-main!

    Yalah, Mak... ada benarnya. Kasih sayang anak kepada emak tetap tak sama seperti kasih sayang emak kepada anak. Walau macamana baik pun kita, tetap terasa kurangnya. Tapikan Mak, sejak jadi emak ni memang hati mudah terharu bila ingatkan anak-anak. Kadang tu anak bergurau je tapi kita ambil serius sambil mengalir air mata. Sensitifkan hati seorang ibu ni..... Oh, tetiba teringat pada mak sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah mak......estrogen, kalogen menurun kot haha....
      Kan.....tulah tu, emak katanya, semua dia jer yg betul hihi..... ni cakap pasal diri sendiri ni, kalau boleh nak anak anak dia dengar ckp dia walhal anak anak pun manusia jugak. Banyak jugak kekurangannya.

      Mak kak Ton macamana? Mmg salute pada kakak kak Ton yg jaga tu...

      Delete
    2. Mak saya alhamdulillah tak sakit tapi itulah dah ada penyakit lupa. Kejap-kejap dok tanya benda yang sama. Kena bertabah ajelah kalau mak asyik tanya setiap seminit perkara yang sama. Kadang-kadang mak berperangai macam budak-budak juga. Anak saya nak aiskrim, mak pun nak. Anak saya makan ayam goreng, mak pun menebeng kat tepi nongkat dagu tengok cucunya makan. Bila tanya nak ke tidak, mak kata kenyang tapi lepas tu ditanyanya kat cucu boleh tak tokmak minta sikit :) Tengok mak sekarang memang rasa sayu. Seorang ibu dan isteri yang penuh bertanggungjawab, mendidik 10 anak dulunya tapi kini dah tak ingat apa-apa. Perangai pun dah balik macam budak-budak :(

      Delete
  5. Tetiba rindu nak balik kg jumpa mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur mak KY berapa tahun agaknya yek...

      Delete
  6. Kekadang kena juga memenuhi selera org tua kita kan hainom... mau tak sedih bila tengok mak suka dapat ABC tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul CH....rasa terharu sgt dpt memenuhi permintaan dia tu sebenarnya

      Delete
  7. Kitapn hampir menumpahkan air mata dah ni beb, terharu weyhhhh..

    Alhamdulillah bertuah OKjer bersuamikan Pak Jilap yang amat memahami naluri isterinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng ...pak Jilap pun manusia biasa jugak, banyak kekurangannya, tak jugak baik sepanjang masa haha....

      Delete
    2. Psssttt... Nak umpat Pak Jilappun, pandanglah kiri kanan, dia pantau laman ni.

      Alaaaaa geng, biasalah tu tapi awak memang bertuah tau.. susah dapat suami yang betul2 memahami isteri.

      Oh ya terlupa nak komen gambar Pak Jilap, pasti anak2 manja dengan bapanyakan?

      Delete
  8. Teringat msg dari mak pagi tadi.. huhuhu..

    ReplyDelete
  9. untunglah msih ada mak maka jagalh dia elok2..
    knor lma dh tk tgok mertua.... dkt jer pun... bkn apa mls nk ganggu kedamaian dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak pulak tanya anak dia yek Knor.....Okje, mertua mesti tengok 2 minggu sekali , mak kg pulak sebulan sekali. Kalau tak pergi rasa tak senang hati Knor walaupuan ada kalanya penat....

      Delete
  10. alahaiii Okje.. Nurul yang baca ni pun berkaca-kaca mata ni... sib baik kaver dengan "awek" pakai tudung tu.. hahhaa.. sweetnye pak jilap bagi mak jilap ABC.. nak jugakkkk gituuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....awek yu mmg tak boleh blah sungguhkan....

      Delete
  11. alamak okje..tetiba bc entry nipun rasa nak.nangis...kita wanitakan mmg bhati lembut n sensitif.bagus okje...tunaikan pmintaan mak walaupun bendanya remeh...in sha allah,ada keberkatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh? Sedih ke TJ.....hihi...mesti baca penuh perasaan tu.
      Betullah TJ, kita ni jenis hati lembut kot

      Delete
  12. First time saya baca entry mak yg sedih lagu ni...
    Biasa happy jer, Okjer...
    Tadi baru rasa sedih baca entry kak Yati yang baru hilang ayah....
    Buka sini rasa sedih pula jugak...
    Tapi betul lah, kita yg pompuan ni pun kadang2 tak faham dgn perasaan sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....setuju sgt dgn statement last awak tu Bijen.....Diri kita sendiri pun kekadang tak faham dgn perasaan sendiri haha .....apatah lagi orang lain ye dak...

      Delete
  13. nasib baik dpt tunaikan keinginan mak hainom tu...kalau tak balik KL tentunya rasa kesal.Ialah mungkin dia nak prhatian dari hainom aje sebab tu saja minta pd hainom wlpun ada adik bradik lain....alhamdulilah pengalaman kakak menjaga arwah mak dan mertua menjadikan kakak faham perasaan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu SI....kita pun mungkin akan begitu jugak satu masa nanti .....huhu...
      Kekadang tak dpt jugak penuhi permintaan dia SI. Kekadang mak mintak paislah, serundinglah....tak kuasa nak buat hihi....teruk betulkan anak bongsu ni... Yg rajin layan bab masakan ni biasanya kakak yg sulung.

      Delete
  14. alhamdulillah dapat tunaikan permintaan mak,
    nyong ki sensitif kak kalau sebut pasal mak
    teringat arwah mak, dah dua tahun arwah pergi
    permintaan terakhirnya nak minum air barli
    alhamdulillah, tertunai..
    akak beruntung masih ada mak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yolah...mak ey kuwey wes dak ono, memanglah sedih. Mesti teringat kenangan bersama dia kan Tab ...Alfatihah untuk mak mu!

      Delete
    2. Itulah.....permintaan yg tak dpt di tunaikan tu lah yg akan menjadikan kita serba salah kalau dia tetiba pergi huhu

      Delete
  15. Hati perempuan okje. Tak payah tunggu tua .. mmg halus jiwanya gitu. Cepat tersentuh.

    ReplyDelete
  16. itu lah nama nya perempuan... hatinya lembut sgt :)... hihi.. sedapnya abc... susah nak jumpa yg sedap dan keikhlasan dr si pembuat tu...

    ReplyDelete
  17. itu lah nama nya perempuan... hatinya lembut sgt :)... hihi.. sedapnya abc... susah nak jumpa yg sedap dan keikhlasan dr si pembuat tu...

    ReplyDelete
  18. sebenarnya saya masih lagi konfius...nak panggil kak hainom ka atau kak "okjer"

    baca komen macam tak ada orang panggil kak hainom

    komen sikit kak hainom

    ReplyDelete
  19. ABC...fuh...best...tambah pula penang sekarang ni dah berhari-hari tak hujan.

    ReplyDelete
  20. Jangan nangis-nangis ya kak hainom....

    ReplyDelete
  21. Aduh muda sangat kot nak monopose.haha

    Hati perempuan org kata mudah tersentuh.klu disentuh terus mengalir air Mata la kan..

    ABC ni mestilah sedap..Dr org tersayang kan

    ReplyDelete
  22. Ada masanya kita org perempuan ni jadi gitu kot Okje.. saya tak rasa dah apa tanda.. saja je.. mungkin ada yg di fikiran Okje ni.tu sekali dgn kata Okje malas bw mood tak ade kot tu. Try usahakan lebih sibuk kot boleh hilang perasaab macam tu

    ReplyDelete
  23. kalo senang menangis tu namanya hati tisu ;p

    ReplyDelete
  24. bab mak ni kan ok je , saya wpun sekadar citer pasal mak pun dah nak kuar air mata . ni pun dah bergenang ni wpun saya ni jenis garang orgnya ... mak kan ...

    ReplyDelete
  25. Sayangnya Pak Jilap kat ahkak.
    Napa bapaknye disuruh pakai shawl.
    Dah macam Ninja Hatori pulak (ehh ada kaitan ke ni).
    Ahkak jangan sedih2 tau.
    Saya ni pun pernah macam akak..asik nangis je. Sambil nyapu sampah pun nangis.

    ReplyDelete
  26. tapi saya pun gitulah...sikit hal nangis
    tak penahnya tak menangis walau takat potong bawang
    menci tau jiwa sensitif ni

    ReplyDelete