Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 14 January 2015

Izinkan mak nak MEMBANGAU sekejap!

Salam Rabu .......

Macam biasalah awal awal buka sekolah ni, jammed tak hengat! Kalau ambik si TLBD balik sekolah lagilah, penuh kereta kat kawasan sekolah. Emak bapak menghantar anak Tahun 1 gamaknya! Tak pe...  mak kasi chance sampai habis minggu ni! hihi..... yang cakap ni gitu jugak dulu dulu, asal hari pertama sekolah mesti datang sekolah bayar yuran. Sekarang ni bagi duit kat anak ajelah.
  
Masa on the way balik rumah tadi, dengar motivator pagi tu cakap pasal pekataan 'membangau'. Jenuh fikir kenapa 'bangau' dijadikan perumpamaan untuk benda benda negatif pulak yek! Bangau rajin apa...... rajin tangkap ikan! haha......
bekamsteriljakarta
Jenuh fikir ni....... korang tau ke kenapa ???
Fikir punya fikir ......... mungkin sebab bangau ni suka duduk statik yek. Suka berhalusinasi kot......

Dah macam Onyeng dah. Onyeng pun sekarang suka berhalusinasi, makan tak mau, air liur meleleh, bila panggil pun tak mengeow, mak tiri nak bagi makan pil pun tak sampai hati, sebab perut dia kosong.

Moga Onyeng dapat bertahan yer...... huaaaa.... Mak sedih hokay, walaupun cuma anak tiri aje! Tulah pasal...... malas ar nak bela meow lagi lepas ni.

Adakah angkara pil kucing Onyeng jadi macam niI???? Oh tidakkkkkk..........
Untuk tatapan Zura, Lia Ummiirfan, Kakcik Nur, Eima dan Zarul Farhana, nah gambar Onyeng makan pil,  masa ni walaupun dia sakit, tapi dia masih sihat lagi......huhu.....

Cubit segenggam belakang leher, pegang kaki depan.


 Kalau tak mau nganga, cari orang ke dua tolong bukakkan mulut dia.....
  

Lepas tu, masukkan pil dalam mulut. Pastikan betul betul di bahagian dalam tekak. Tutupkan mulut kucing dan usap bahagian bawah leher. Settle!....

Mohon abaikan background, bakul baju yang tunggang terbalik tu haha....
Masalahnya...... si Onyeng ni tak macam kucing dalam YouTube ni, telan je bila tuan dia bagi ubat.


Okaylah izinkan mak nak membangau sekejap! hihi.......

49 comments:

  1. Kesian Onyeng. Mudah2an cepat sembuh ya...

    Kakcik pun nak membangau jugalah...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom KC kita sama sama membangau haha

      Delete
  2. ada juga kucing gini ye...mcm iman soffea jer jenuh nak telan..
    mulalah mak dia kata..ingat jgn muntahkan..mahal ubat tu tau...hihi takut pnya psl..telan jugaalh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak kita 2 yg atas pun mcm Onyeng ni Knor, nak makan ubat sampai kena paksa, pegang tangan kaki, itupun kadang dimuntahkan ...geram nengoknya. Yg TLBD senang makan ubat, senang pulak sakitnya

      Delete
  3. bagusnya akak..terbaikk..jaga kucing

    ReplyDelete
  4. Halllooo Kak... hehe.. pekabar?? sihatlah ye hendak nya.. ohh moga onyeng pun makin sihat ye.. lama benor tak bertandang... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik Atie.......Tulah lama betul cutinya yek....hihi...Tak pe kasi chance rehat hihi

      Delete
  5. Kalau dah membela pandai aje cari jalan nak bagi ubat ye dinda.
    Kena kanda boleh mati kucing sakit tak terberi ubat macam tu
    Tengok tu seksanya dia - kesian pulak bila dah sakit macam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. La ni dah tak bagi lagi kanda, dia mcm dah tau org nak bagi makan ubat disorok muka dia bawah kain. Dinda sapu minyak gamat jer bawah leher yg bengkak tu, nampaknya surutlah jugak....alhamdulilah...

      Delete
  6. Anak tiri, anak tiri pun kenalah jaga. Bagi makan ubat on time bila sakit. Kesian tengok muka Onyeng gitu kekdahnya. Nampak sangat tak bermaya. Kena dera ke Onyeng? Hihihi....

    Huaaaaaaaaa...... ni tahan je daripada nak komen tau! Apa hal ini warna macam biasa tengok jerk? Mak dah takda warna lain ke? Sajalah tu nak dengki nih!

    Kalau orang silap rumah, kita directkan aje ke rumah Mak. Rumah kita esklusif tau *_*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan mak dah kata mak suka warna tu haha.......Tetiba mak jatuh cinta pulak nak buat camne....Yelah....yelah.... kalau tak suka mak boleh tukarlah, no halnya .....
      Tapi Kak Ton warna lain tak mengghairahkan maklah weyh..... Alah ...bolehlah...bolehlah yek Kak Ton...

      Delete
    2. Kak Ton memang dah redha, Mak. Mak gunalah warna yang sama. Lagipun kitakan berjiran. Barulah sekarang ni Kak Ton rasa macam berjiran sangat dengan Mak ni sampaikan warna 'dinding' rumah pun serupa :)

      Tapikan Mak, Kak Ton nak komen sikit ni - warna kat bawah tu, melantun cahaya sungguh, Mak. Melantun-lantun spektrum cahaya tu kena kat spek Kak Ton. Silau weyh *_* Mak terlupa nak habiskan kerja mengecat ke apa nih?

      Delete
    3. Kak Ton kaler bawah tu dia pakej sekali. Mak nak tukar pun tahu weyh sebenarnya hihi... belajar redho ajelah yer mak!

      Delete
  7. Siannya Onyeng, mudah2an cepat srmbuh..

    ReplyDelete
  8. Moga cepat sembuh hendakNYA dak Onyeng tu..

    ReplyDelete
  9. Alahaiiii.. kesiannye tgk meow tuh.
    nasib lah dapat tuan yang baik hati.
    usaha jugak bagi makan ubat.
    setiap kali makan ubat jadik lalok ke??
    mcm kesian.. macam nak tergelak jugak.. hehehe

    Moga meow cepat sembuh yer~

    ReplyDelete
  10. assalam ...lama dh tak mengkepohkan diri kat blog hainom ni..
    wah dah macam doktor vet gayanya bagi mkn ubat kat si meow tu....ialah kucing bandar ni mudah beno sakit kan...

    ReplyDelete
  11. Baik2 kak nanti cat tu tetcekik jenuh kena buat CPR pulak.

    ReplyDelete
  12. onyeng sakit ye..
    membangau lama pon takpe la Okje

    ReplyDelete
  13. Berapa lama nak kena makan pil kucing tu? :D

    Dah siap membangau? Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikutkan sampai habis antibiotik tu Ujie...mcm kita jugak, kena habiskan ...tp okje dah stopkan sebab dia sakit tekak kot, tak mau makan langsung kesian pulak nak bagi makan ubat dgn perut kosong. Cuma sapu minyak gamat bawah leher yg bengkak tu aje

      Delete
  14. kak, onyeng dah sihat ke? kena tekap mulut dia masa masukkan ubat.
    sebiji bulu sama mcm ana saya yg hilang, muka jerk lain uhukkkkkk.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih termenung lagi Amiza......hihi leher dia bengkak, tak mau makan .....OKje bagi minyak gamat je

      Delete
  15. bukan senang nak bagi kucing makan ubat.huhu.still tak dapat tangkap lagi maksud membangau...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal buat buat faham ajelah Sal haha.....

      Delete
  16. huwaaaaaaa sedihnye dgn onyeng tu ... bg dok wad la ...cam cite bondi vet kat astro 736 tu ....kesiannye

    ReplyDelete
  17. Alolo..ciannya Onyeng tu...
    Kena ada skill jugak tu nak bagi makan ubat..and assistant sekali nampaknya

    ReplyDelete
  18. kena ada orang yg ketiga jugak utk snap gambar....
    Pandai pulak Okje paksa kucing tu telan ubat...

    Kali pertama juga dengar perkataan membangau ni...

    ReplyDelete
  19. sebab tu lah kita malas nak jaga kucing..takut jadi macam bangau..asik berhalusinasi je..huhuhuhuh

    ReplyDelete
  20. sakit lagi ke kucing tu..Etuza bagi makan spirulina dan minyak ikan..cepatnya berselera makan...kalau dah terlalu sakit bawa ke klik haiwan ya..

    ReplyDelete
  21. kesian oyeng
    kucing saya sakit jugak baru ni
    kaki berlubang
    alhamdulillah lepas sebulan baik
    makan pun kena paksa

    **kak, emak Nas meninggal yea,
    kesian dia
    saya baru masuk blog dia..
    moga dia tabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajin ney riko ngelayan, sampai paksa paksa meow makan .....
      Ha'a Tab.... mak dia meninggal eksiden. Dia stop berblog buat sementara waktu rasanya Al fatihah....

      Delete
  22. kesian onyeng..saya pernah jugak serik bela kucing..sedih la.rasa takut nak bela lagi..takut terluka..;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kesian DR.... tp nk buat camne, sempat bagi 3 hari jer.....sekarang ni dah stop sebab dia tak mo makan, kang bagi antibiotik takut gastrik pulak....

      Delete
  23. siap kena ada yg tolong bukakkan mulut plak yea..kesian jugak tengok.

    eh..membangau tu sambil berdiri sebelah kaki jugak ke, hi hi..imaginasiku melangkau realiti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah NA....nak bagi anak orang makan ubat pun malas sebenarnya inikan anak kucing....sudahnya la ni dah berhenti bagi dah hihi...
      Haha.... membangau ni seluruh badan, satu badan landing haha

      Delete
  24. kesian onyeng...moga onyeng cepat sihat...hehehe...noe biasa gak bagi tucen ni makan ubat....

    ReplyDelete
  25. Aip...tak elok membangau sentiasa.. kang hilang awet muda muka Mak tu.. kena rajin2 tau.. haha..cakap orang pandai ya.. cuba diri sendiri, ada masa free memang nak membangau juga kaedahnya..

    Alahai..siannya nak bagi kucing makan ubat macam tu. Sedih kawe tengok wei.. kena pegang macam dipaksa telan benda pelik pulak. Moga cepat baik ya..

    ReplyDelete
  26. macam tu ekk caranya nak bagi kucing makan pil..org tak sihat pun tak selra makan.sama lah jugak macam kucing kan.cepatlah sihat onyeng oi..susah hati mak tiri awak tu!

    ReplyDelete
  27. kuing saya pernah mcm tu tapi sbb ada duri kat gusinya ... semoga onyeng cepat sembuh ... p/s ... ttg pertanyaan hainom tu , amerika mmg bkn pengeluar minyak tapi dia beli minyak dan jual balik ... blog saya tu baru 1 september lepas saya buat cuma niche dan template sama dgn blog lama n log lama saya dah gantung sbb ada blog dah cross buat auto publish aka mcm saya lak yg tulis entry kat dlm blognya ...

    ReplyDelete
  28. Berani Hainom bagi kucing makan ubat. kalau saya memang tak berani dan tak sampai
    hati walau doktor dah ajar berkali-kali. Bab bagi meow makan ubat ni biasanya saya
    pas kat anak-anak jer.

    ReplyDelete
  29. Kesian onyeng ... sekurang2nya okje dah usaha ubatkan onyeng, selebihnya kita tunggu dan lihat saja ... huhu

    ReplyDelete
  30. kesian onyeng. sama lah mama kira. sebab tu dia takmo bela nanti jadi pape jadi sedih. kesian.

    tapi kak ape maksud membangau tu?

    ReplyDelete
  31. uishh xsanggup aihh nk buat cm tu kt kucing..rak pasal2 dia cakar ka.. seriau aihhh..

    ReplyDelete
  32. saya pun tak penah dengan perkataan membangau, pelik beno bunyi nyer
    camtu ye cara nak bagi makan ubat kat kucing
    habis kalau budak tak nak makan camne
    pegang gitu kang, kata mendera plak
    anak bujang saya cukup susah makan ubat sekarang ni
    rasa nak lesing aje!

    ReplyDelete