Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 11 March 2015

Anak Angkat

Salam Rabu mak......

Jangan salah faham pulak. Tajuk tak bermakna mak nak ambik Anak Angkat. Tak larat weyh nak jaga baby lagi bila dah kilauan ni, kang mak tak cukup tido kang, ha macamana??? Terus tak dapat berblogging hihi.......

Cukuplah dengan 3 anak yang ada tuuuuuu, campur sorang bapak anak, itu pun dah tak terangkat dah ni hihi....


Kisahnya baru baru ni adik ipar aka adik lelaki Pak Jilap ada ambik Anak Angkat. Perempuan. Tak pasti kenapa si emak baby sanggup beri anak dia pada orang lain. Mungkin kesempitan hiduplah kot. Adik ipar OKje ni dah ada sepasang anak dengan bekas isteri terdahulu, cuma dengan isteri yang baru ni belum ada rezeki lagi.

OKje tak tengok lagi anak sedara baru ni sebab minggu lepaskan mak balik kampung.

Kisah hari minggu baru ni, Anak Angkat ni telah disusukan kepada kakak ipar. Kebetulan, kakak Pak Jilap ni ada anak kecik tak sampai setahun lagi. Oklah dah settle...... dari segi aurat dengan ayah angkatnya iaitu adik Pak Jilap sebab dah jadi Pak Sedara sekarang . Cuma yang timbul masalahnya kalau mereka dapat anak sendiri nanti, kalau perempuan mungkin tak de masalah, tapi kalau lelaki,dia tetap jadi bukan mahram kepada adik beradik angkatnya. Selalunya kita risau pasal batas aurat dengan ayah angkat jer yek, kita lupa batas aurat dengan adik beradik angkat kalau ditakdirkan mereka ada anak sendiri nanti. Kebetulan pulak radio Ikim Ahad baru ni cerita isu pasal Anak Angkat.

Apa pun moga adik ipar dan isteri dapat menjaga Anak Angkat dengan penuh kasih sayang dan penuh didikan agama. Yelah..... bukan mudah nak menjaga amanah Allah ni, lebih lebih lagi bukan dari darah daging sendiri.

Dapat kat orang macam mak yang kurang penyabar ni huh..... habis anak orang hihi....,    
Korang ada pengalaman berkenaan Anak Angkat ni?


39 comments:

  1. DEQ XDAK PENGALAMAN LAGIK . EKEKE

    ReplyDelete
  2. Tapi kan dh jadi adk beradik sesusuan...?hermmm saya pn kurang arif sebenarnya...hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mak angkat yg menyusukan memang lah jadi adik beradik susuan Sham....tp ni kes dia mak sedara angkat yg menyusukan

      Delete
  3. Kakcik pun tak boleh jadi mak angkat kepada bayi. Dengan anak sendiri pun tak pernah sabar, nanti mati pulak anak orang kakcik kerjakan...huhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ....betul tu KC, kita eloknya ni bela anak sendiri jer hihi

      Delete
  4. Kena refer dgn orang yg lebih arif ni Okje.
    belum pernah ada pengalaman anak angkat ni

    ReplyDelete
  5. acik dulu..walaupun 5 yahun kawen baru ada anak..tak pernah terfikir pulak nak ambik anak angkat okje..jiran acik sempat ambik anak angkat sebab 11 tahun kawen tak dapat anak lagi..dia ambik anak angkat lelaki..lepas tu berusaha..macam2 cara nak bagi ada susu sendiri..supaya dapat susukan anak angkat dan jadi anak susuan..boleh cara tu okje..kemudian ..tu kan..umur 2 tahun anak angkat dia..mengandung jugak jiran acik tu..dah nak kawen pun anak angkat dia..acik pun dah dapat jemputan..awal april ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kan AE....org cakap kalau tak de anak, ambik anak angkat Insyaallah lama lama dapat anak sendiri. Itulah yg sebaiknya kan AE kalau boleh susukan sendiri

      Delete
  6. sepattnya adik ipar boleh pi jumpa doktor dan mohon utk hormon prolaktin untuk penghasilan susu bdn ..selalunye doktor bg klu kes cam ni

    tu la hanya org terpilih je alllah bukan hati tau ...

    dulu penah nak amik anak angkat budak lelaki .... sbb ade le ... ai jenis subur tp ade sbb nape nk amik tapi tak jadi ... hehehe

    ReplyDelete
  7. Mak... terkejutlah kita Mak berkongsi ilmu sikit-sikit kat sini *_* Napa tak Mak aje yang susukan baby tu? Susu Jilapah dah tamat tempoh ye, Mak? *_* Oh, lupalah... ni adik ipar Mak punya anak angkat punya cerita ya!

    Moga anak angkat tu dijaga dengan baik. Rezeki budak tu dapat makpak angkat. Kalau Maklah yang terkinja-kinja nak jadi ibu angkat, kita tak tahulah apa nasib budak tu. Memang makan makanan rentunglah nampaknya dari kecil sampai dewasa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiiiii mengata mak tak menghengat nampak!!!!

      Delete
    2. Kak Ton..... susu mak Jilapah bukan setakat expired dah, entahlah tak tau nak cakap apa lagi kalau dah 12 tahun tinggal keringkontang gitu hahaha.....

      Delete
    3. Oh alah.... ingatkan Mak tak nak reply komen. Rupa-rupanya dia scroll baliklah entri lama dia.... Hahahaha...

      Gene 'M' dalam badan dah selamat dikeluarkan oleh bomoh VVIP ke Mak? Hahahaha.....

      Delete
  8. Hhahha sama lah dgn CH ni hainom .. bukan boleh pun ambil anak angkat sebab kurang sabar... anak sendiri pun boleh cakap "mama ni garang lah" hihihi :D

    ReplyDelete
  9. Try la jdi ibu susuan pada baby tu...skrng da mcm2 cara nak ada bg susu okje. Almaklum la kan...bab2 hukum hakam ni kena juga ambil peduli kan...

    Kena tnya pada yg pakar ni..

    ReplyDelete
  10. alhamdulilah ....bukan senang orglain nak bagi anak ,rezeki tu.Kakak dulu bertahun2 takde anak ,berkali2 nak ambil anak angkat tak pernah jadi ada je halangannya... sememangnya Allah nak bagi kami zuriat sendiri wlpun lambat...tau kakak ni tak layak ada anak angkat agaknya ,sama cam hainom kata kurang penyabar ....

    ReplyDelete
  11. Setiap anak yang lahir ada rezekinya masing-masing.
    Saya ada kawan yang mengambil anak angkat. Memang seelok-eloknya di jadikan anak susuan supaya tidak timbul masalah mahram di kemudian hari. wallahua'lam.

    ReplyDelete
  12. tulah kan kak... sbb tu nk amik anak angkat pun bukan blh suke2... banyak prosedur undang2 kene ikut, bab agama pun banyak yg kene fikirkan bkn blh asal boleh je

    ReplyDelete
  13. Salam...miss u.
    Lama sungguh tak menyinggah.. lain benar dah rupa umah okje ni:D Pasal angkat berangkat ni, saya tak pernah ada pengalaman la.. apatah lagi yang susuan, yang gedik2 angkat2 masa sekolah pun tak pernah lalui hihihi.

    ReplyDelete
  14. Ade kalangan kawan2 Nurul amik anak angkat ni, mereka jumpa Dr. untuk dapatkan susu sendiri untuk diberikan pada baby tu.. maksudnya, mereka dah jadi ibu susuan.. berbincanglah dengan Dr. in shaa Allah..

    ReplyDelete
  15. sy sempat gak dgr diskusi psl anak angkat kt ikim hari tu :)
    ambil anak angkat ni, kna betul2 bersedia emosi dan mental kot, tanggungjawab besar. walau apa pun ujian dan cabarannya, kna hadap juga bila dah janji nak jaga anak2 ni (walaupun bukan drh daging sndiri), kann?

    ReplyDelete
  16. Ramai kawan CM ambik anak-anak angkat. Bila anak sendiri dah besar, teringin ada anak kecik, ada pulak yang meng offer. Cuma sayangnya masa dulu2, tak de kesedaran ttg susuan ni..jadi susah la bila dah sedar ttg hukum mahram. Kawan akak dah takde suami tapi mempunyai anak angka lelaki yang dah besar. Dia terpaksa ambil adiknya sekeluarga tinggal serumah dengannya sebab hubungan bukan mahram tu. Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  17. Makcik saya pernah ambil anak angkat, lelaki... sebab keluarga baby tu kesempitan hidup... Lagipun mak cik dah kahwin lebih 5 tahun tapi tak dapat anak... Katanya kebarangkalian dia nak mengandung masa tu cuma 0.01% sebab peranakan terbalik... Dengan kuasa Allah, baru beberapa bulan jaga anak angkat, makcik saya terus mengandung... dan semua anak2 makcik adalah lelaki... Jadi tiada masalah dari segi aurat... Lagipun adik makcik juga susukan anak angkat tu untuk dijadikan bayi susuan... Jad tiada masalah dari segi aurat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda berkenaan aurat n mahram ni mmg bukan boleh dibuat main.dah rezeki adik ipar okje..tezeki baby tu juga..insyaallah dipermudahkan tu..ada juga beberapa cerita pasal anak angkatni tapi penny tak tau nak cerita yg mama satu,huhu..yg penting buat ikhlas,sbb nak jaga anak org ni besar tanggungjawab.lebih rasanya dari anak sendiri

      Delete
  18. Kakak saya pun ada mengambil anak angkat sebab dia takde anak...skrg dah remaja. Lagilah anak tu tiada berbapa ..lagi sedih mengenangkan nasib nya. Walaupun anak sedara tu hanya anak angkat, tapi kami dah anggap macam darah daging sendiri, kami tak pernah bezakan antara satu dengan lain. Bila kita dah jaga anak angkat dari lahir lagi, kita akan sayang dia macammana kita sayang dengan anak yang lain.

    ReplyDelete
  19. kira pun ada sepupu kes gini. ceritanya, panjang ni kak. baca rajin2 tau hihihihi....

    dorg adik beradik. adik perempuan no 4 bagi anak lelaki dia dekat kakak sulung. kakak sulung takde anak. takde masalah lah sebab tu anak sedara dia kan. takdir Allah. kakak sulung tu meninggal. anak lelaki tu sekarang duduk dengan bapak angkat dia. suami kakak yang meninggal tadi tu. bapak angkat dia kawen dengan orang lain. tatau la macam mana isu aurat tu nanti tu. sebab kakak sulung yang meninggal tu takde susukan anak lelaki dia. bg kira rasa mcm aduhhhh beratnya mak angkat baru dia nak pikul isu aurat.

    ReplyDelete
  20. salam hainom ..
    aby ada ramai juga anak angkat ..
    badan nya berbulu bulu ..
    cuma omongan nay ..
    meow meow ..
    jgn mare ..
    hihi

    ReplyDelete
  21. saya teringin nak amik anak angkat. Mak tak bagi, takut nanti terus takd perasaan nak kahwin.or lelaki takut nak dekat..

    ReplyDelete
  22. rasanya belum mampu nk ambil anak angkat..jaga adik bongsu sorang ni pun dh fenin kepala huhuh

    ReplyDelete
  23. saya menolak utk ambil anak angkat atas byk sebab ... my sepupu ambil anak angkat bila dah lama kawin masih x de anak . satu hari tu saya uji , saya katakan padanya anak angkat perempuan halal nikah dgn apa angkat , mrk diam saja . maknanya anak angkat itu tidak disusukan kpd saudaranya ... nak cerita panjang psl hukum nanti kata kita nak jadi ustazah pula . so , pandang saja lah jwbnya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang tu kita jadi serba salah nak bagitahu walaupun benda betulkan Vee...
      Moga Allah datangkan ilham buat mereka melalui ceramah yg mereka dengar atau buku yg mereka baca...

      Delete
  24. emmm...tak tahu nak komen apa entry ni
    saya bukan orang yang arif...molek diam aje
    kite p entry seterusnya ye =)

    ReplyDelete
  25. Saya pernah ambil anak angkat, sorang untuk abang, sorang lagi untuk pengasuh anak.. Alhamdulillah, masing2 sudahpun berusia 13tahun, sepupu tapi belum kenal antara satu sama lain.

    Maklum le sorang berada di Klate, sorg di daerah ini.. Dua2 hensem & cerdik di dalam pelajaran.

    Itulah amanah yang perlu dijaga..

    ReplyDelete
  26. Saya pernah ambil anak angkat, sorang untuk abang, sorang lagi untuk pengasuh anak.. Alhamdulillah, masing2 sudahpun berusia 13tahun, sepupu tapi belum kenal antara satu sama lain.

    Maklum le sorang berada di Klate, sorg di daerah ini.. Dua2 hensem & cerdik di dalam pelajaran.

    Itulah amanah yang perlu dijaga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin pulal nak bela anak angkat tp anak orang putih hihi.....

      Delete
  27. Tujuan yang baik moga disusuli dengan kaedah didikan yang baik nanti, insyaAllah anak angkat ni bakal jadi anak soleh yang berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.. saya pernah jumpa kes yang anak angkat bermasalah, sian mak dia dtg ke sekolah banyak kali nak selesaikan masalah tu. Tak tahu mana tak kena, nampak maknya baik je


    ReplyDelete
  28. Assalam okje
    kan3
    banyak perkara kena kaji n paham bebetui bab2 anak angkat ni kan3

    ReplyDelete