Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 31 March 2015

Emas

Salam Selasa......

Jemput sarapan .....
Mau tersekat kat celah kerongkong ni....... hihi


Jangan buat buat lupa bayar zakat pulak yer kalau ada emas banyak macam ni. Korang suka pakai emas?

OKje tak delah suka sangat! OKje lebih suka emas putih sebenarnya! Ala ala 'yeng' gitu, kalau orang dulu cakap hihi....

Separuh orang kus semangatttttt...... bergayut gayut emas kat leher, tak cukup kat leher, kat tangan kan...... Pandangan mak yang tak berapa nak ada emas ni, tak payahlah pakai sarat barat sangat. Hilang dah keanggunan jadinya weyh!

Orang sekarang mana main gelang gelang emas ni, Pandoralah ye dak......





32 comments:

  1. mak ai, pitam nengok banyak gitu.
    saya tak ada semua yang disebutkan di atas =)

    ReplyDelete
  2. Kakcik memang bukan peminat barang kemas sama ada yang tulin mahupun yang tiruan...

    Hari ini kakcik ada sebentuk cincin (hadiah dari pejabat sempena persaraan) dan seutas rantai tangan kenangan duit pencen. Kedua-duanya ada dalam kotak tersimpan dalam almari. 'sesak-seak' nanti berguna juga tu... ;-)

    ReplyDelete
  3. sya xsuka pakai emas kak..klu pakai asyik putus jer..haha..yang ada ni pn mak paksa srh bli..klu tak mmg xde la...:)

    ReplyDelete
  4. kakak ada lah satu 2 brg emas kecil2 itupun pusaka dari mak dan mertua tapi satu pun kakak xpakai ...rimaslah ...
    betul kata kakcik nur tu...sesak2 boleh guna kan.

    ReplyDelete
  5. Emas adalah nilai yg sentiasa berguna kepada manusia sebab itu Islam kenakan zakat. Tak rugi ada simpanan emas sebab nilainya sangat tinggi. Susut nilai pun tak akan jauh ke bawah. Jgn pakai pada badan nanti kena ragut macam iklan kat tv tu dinda. Simpan di bank dan tiap tahun keluarkan zakatnya. Tak rugi tau! Selain dpt memberi melalui zakat ada simpanan utk masa depan.

    ReplyDelete
  6. gulppp kalo dpt betul2 gini okje....berpinar2 bijik mate den hah heheheheeheheh....ari2 pi pajak gadai jek...ye laa dah ari2 dpt emas byk gini hahahahaah

    lieya pun bukan kakiemas....cincin lieya tak suke pakai...rantai ngan gelang jek lieya pakai...dpt seurat setiap satu ni pun dah kire cukup dah....

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan,

    mmg jarang dah pakai emas sekarang ini sebab rasa tak selamat..huhu

    ReplyDelete
  8. salam perkenalan,

    mmg jarang dah pakai emas sekarang ini sebab rasa tak selamat..huhu

    ReplyDelete
  9. Tak berapa suka sangat emas sebenarnya.. Tapi kalau ada rezeki lebih nak beli & simpan.. Emas kan makin lama makin naik nilai dia.. So simpan buat rete.. Nanati time terdesak boleh gadai. Hahah!
    RosmizaAli.Com™

    ReplyDelete
  10. Sy plak mmg old skool nk yg mas je yg lain x mo tp tak la sarat...tp teringin jg ...tp pakai satu2 ....tukar2 keh keh

    ReplyDelete
  11. Kita tak main emas permata ni, Mak. Rimas jadinya. Lagi satu kita ada masalah gatal ngengada kalau pakai emas. Itu tandanya kita memang insan yang low profile, down to earth gitu... Hahaha.... Kalau tengok emas teringat kat mak kita. Kalau mak tengok badan anaknya takda mas walaupun segram pun mulalah tanya mana pi barang kemas mak bagi. Sendiri tanya, sendiri mak jawab ~ hantar kedai emas balik ke apa ni?

    Hahaha... kita simpan. Kerja kahwin jerk kita pakai. Itupun gatal ler... rimas satu badan! Mak, kalau Mak taknak Mak yang dalam gambar tu, kirim jerk kat kita. Kita hantar pi pajak gadai. Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, tertypo error pulak sebab excited teruja berlebihan...

      Kalau Mak taknak emas dalam gambar. Kalau nak bagi Mak kat kita, nak buat apa! Bagi jerk kat PakJilap selamanya, no problemo *_*

      Delete
  12. Kaya tahap apa ler klau gini ghupenya sarapan...keh3...

    Ada la skit rete ni okje...tp x brapa suka nk pakainya...rimas!

    ReplyDelete
  13. La ingatkn mee goreng mamak tdi kut sjer bt tajuk emas...
    kita pun tk suka pki emas..sesekli pki juga ..ckup timbgn kena klur zakat jugakn...

    ReplyDelete
  14. saya kuar zakat emas biasanya menjelang ramadhan. nak kata banyak sangat tu takle tapi kalau terdesak nak guna duit cepat dan tak mahu pinjam sana sini, cagar aja kat ah rahnu, heeee

    ReplyDelete
  15. saya suka yang kecik2,nipis..nampak la remaja ..kalau yang besar2 macam makcik2 tak mau la..tak rela !heheheh

    ReplyDelete
  16. kita pun suka emas putih..tp org kata, xde value huhu
    x laratla tgk org pakai emas sarat2, takut pun ye gakk..dah mcm 'kedai emas bergerak' erkk..

    ReplyDelete
  17. Kayo kalau ada emas sebanyak tu hainom ooiiii... boleh gadai wat beli shawl instants hihihi..
    CH adalah sikit emas tu masa nikah tempohari.. dapat lah cincin dua bentuk dan rantai tangan seutas.. pastu tak da lah bertambah2.. pakai pun masa gi kenduri.. kekadang tu terlupa nak pakai pun ado :P

    ReplyDelete
  18. tapi kalau ada emas banyak tu syok oiiiiii. besok2 bila keadaan sesak boleh gadai :p

    kira pun tak berapa kenan emas byk2 ni. cincin lagiiiiii tak suka pakai

    ReplyDelete
  19. sy pun tak suka sangat pakai barang kemas.yg dok ada pakai rantai tangan seketul ni je.tp ada Emas byk ni untung juga.sesak2 masuk ar rahnu.hahaha macam selalu ja buat!

    ReplyDelete
  20. Tak dapat Pandora ori.. dapat yang tak ori pun jadilah.. hehehe..

    ReplyDelete
  21. Amboiii, boleh melayut perut kalau telan emas berat cengini.
    Kamik cuma suka pakai cincin emas jer. Yang lain tak comel kalau kami pakai dan rasa
    macam patung ...... pulak.

    ReplyDelete
  22. Tira kurang minat barang kemas. hehe

    ReplyDelete
  23. Eerrr...emas kena GST tak?...hoho

    ReplyDelete
  24. saya tak suka pakai emas..taulah duduk KL ni banyak kes ragut..baik simpan Dinar Emas..sesak-sesak boleh jual..hehe

    ReplyDelete
  25. Aih..ngidam pandora....bila la nk dapat.. Xpela.syukur mne hok ade je makk

    ReplyDelete
  26. Assalam okje,
    alahaaaaaaaiii
    berpinggan bercawan emas uols
    bak semangkuk he3

    ReplyDelete
  27. risau emas byk2 ada yang perati je kann... dunia sekarang ni ramai nak kaya ngn cepat #deep :)

    ReplyDelete
  28. terbayang lah pulak org yg lipat lengan baju semata2 nak tunjuk emasnya yang berderet tu ... adeh .

    ReplyDelete
  29. Mak aihh .. tu dia emas. mcm mami jarum bila pakai emas camtu banyak. Mia pun tak berapa gemar pakai emas. Cincin kahwin je yang dipakai hinggi kini dan selamanya gitu .. :D

    ReplyDelete