Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 10 April 2015

Pemungut Kelapa Sawit

Salam Jumaat sahabatku.....

Cerita masa balik kampung hari tu.  Ada orang tu jadi Pemungut Kelapa Sawit buat pertama kalinya hehe...... Haruslah masuk blogkan.....











































Tanah orang tua mak yang bagi....... bukan tanah beli sendiri pun, nak tunggu Pak Jilap beli sendiri, hari pun subuh kot hihi..... Nak tunggu mak beli? Lagilah...... hari pun tahun depan haha......

Terima kasih buat Pak Jilap yang sudi keluar modal bulan bulan. Jangan tak tau, modal dia sama macam bayar baby kat pengasuh. Nasib Pak Jilap tak terfikir nak berbaby baru dengan emak baru. Cis!..... Boleh tahan makan duit jugak kebun Kelapa Sawit ni tau. Tapi tengoklah hasilnya, pokok pun subur, kebun pun bersih. Hasil usaha abang ipar yang sudi tengok tengokkan kebun adik ipar bongsu dia.

Korang ni kan..... asal nampak macam mak lebih duit jer nak suruh belanja.
Sebenarnya kan, umur Kelapa Sawit baye baye ni, depa baru nak belajar berbuah,  buah kecik lagi, belum balik modal, tunggu umur dia 5 tahun nanti. Ini abang ipar mak yang cakaplah.

So, tak pe.....jangan susah hati, insyaallah satu hari nanti, mak pasti akan belanja kalau Pak Jilap jadi Tan Sri hihi....... .

Orang baju hitam tu cuma tukang sebok jer hihi....


36 comments:

  1. bukan senang tau nak menjadi pemungut kelapa sawit..untung kalau pokok sawit rendah..kalau yang tinggi melangit,nak angkat batang sabit pun tak larat..Masa kecik² dulu tolong mak ayah pi kutip buah perui time cuti sekolah..Alhamdulillah..Dibesarkan dari hasil kelapa sawit tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong..hihi,,rendah senang sikit kan..bila pokok dah tinggi..adui..pakai galah...

      Delete
    2. Kalau dah tinggi upahkan orang kot Mar.....okje tak rasa pak Jilap nak petik huhu

      Delete
  2. Murah rezeki Okje... aset ni.. ayah eija pun usahakan ladang sawit :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, ini pencen masa tua2 nanti..
    sekarang pun kita dah tua
    tapi saya ni sokmo perasan remaja belia kak..
    best kalau ada tanah camni boleh cucuk tanam
    cili,kangkung..
    kangkung tak tinggal hahah :)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah semoga bertambah rezeki...lambat laun akan bertambah2 lah hasilnya...

    ReplyDelete
  5. Sapelah si penyebok yang berbaju hitam tu yek....? Cam kenal jer..

    ReplyDelete
  6. bergaya sungguh pak jilap memungut buah sawit....kalaulah mamat2 indon tengok tentunya suspen ni ....
    ialah hainom sawit kalau dah 5tahun hasilnya memang lumayan ...boleh goyang kaki je upah orang pungut hasil....kakak tau lah sebab kan kakak menantu peneroka walaupun tak pernah jenguk kebun pun..

    ReplyDelete
  7. Untung laaaa...nak jadi Puan Sri...ahahahaaa...

    ReplyDelete
  8. wahh.. puan sri ..nak otograf boleh ?

    ReplyDelete
  9. wah...dah boleh panggil puan sri ke ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....Apalah Kniedaz ni, Puan pun tak lepas.....inikan Puan Sri, jauh perjalanan tu hihi

      Delete
  10. wahhh ..alhamdulillah ... berbakti pd tanah ni byk untungnye

    ReplyDelete
  11. kt mana nih kak? wahhhh teror jgk pak jilap yek

    ReplyDelete
  12. Sawit generasi baru mmg rendah.zaman SB kecik2 sawitnya tinggi, kna guna galah bersabit amik buah.

    ReplyDelete
  13. wah..tokey sawit rupanya..padan la cincin besar2 gitew...
    tengok gambar last tu..bini tokey datang nak hulur poket je tu..
    kesian somi dia angakt sorang2 je..


    hahahah

    ReplyDelete
  14. sekarang ni felda tempat saya sawit tak berbuah.. alhamdulillah sawit tumbuh di sana... rezeki..

    ReplyDelete
  15. bagusnya ..ada tanah yg boleh diusahakan...nanti dapatlah hasilnya..dapat la tukar cincin besar lagi..hihi..baru kena ngan Puan Sri..:)

    ReplyDelete
  16. Perrgghh....gambar penuh gaya, mutu dan keunggulan...
    Gemuk2 dan segar bugar nampaknya buah kelapa sawit tu..mesti cukup baja

    ReplyDelete
  17. Ada gaya jadi petani moden tu kak...hehehe

    ReplyDelete
  18. terbaik kak, berbakti pada tanah insyaAllah pasti berhasil aminnn....

    ReplyDelete
  19. Banyak kali dah sebut ayat Tan Sri ni, amin.. mana tahu akan termakbul kata2 Okje ni.. katakan satu doa.. saya pun nak doakan jugalah.. suamiku Dato.. haha.. aci tak?

    wah.. kayola mak lepas ni. Tak lama nak tunggu hasil tu.. kalau harga naik masa tu, ai masyuk...

    Tak boleh tahan dia punya contoh berbaby lagi tu? Haha.. kang Pak Jilap buat betul2 kan.. cik ta boleh je.. hihi..aip lari kan kena babap dengan Okje ni..

    ReplyDelete
  20. wah.... kemain lagi kemas smart pakaian pemungut kelapa sawit.....

    ReplyDelete
  21. Sekali-sekala apa salahnya untuk mencuba. Hehehe

    ReplyDelete
  22. saya pun ada tanah kat kg dpt dr arwah abah . skrg ni org tolong jaga . kelapa sawit juga lah ... alhamdulillah , bersih je kebun tu ...

    ReplyDelete
  23. ada gaya dah pak jilap.benti kerja balik kmpg terus jadi pemungut kelapa sawit mau?haha Bukan senang tau ini kerja.en suami masa kt johor dulu pernah ikut pak sedara..kategori kerja berat ni..yet 5 Tahun lg Mak jilap belanja.haha

    ReplyDelete
  24. Amboi, Mak... tak habaq pun ada kebun kelapa sawit. Rasa macam nak bukan kilang proses kelapa sawit jerk sebelah kebun Mak ni nanti. Yalah, dah namanya berjiran, biarlah berjiran di mana-mana sekalipun ~_^ Oh, lupa... kita orang BP mana main berjiran kat Muo nih!

    Ada gaya Tan Sri PakJilap tu. Jangan bila dah jadi Tan Sri, Puan Sri dilupakan... Adoi, mulut ni memang nak kena letak C4 tau ~_^

    ReplyDelete
  25. Kan ada rezeki lain. Moga bertambah2 rezeki okje ... :D

    ReplyDelete
  26. pokok muda
    nanti dah beso lagi, hasil kebabom
    cukup la wat duit tambah2
    amboi gojesnya yang baju itam tu masuk kebun sawit hahahhahaa

    ReplyDelete
  27. semoga Pak Jilap dan mak jilap akan menjadi usahawan sawit yang berjaya suatu hari nanti..bukan senang nak pungut kelapa sawit ni..kira Arjuna akak ni gagah perkasa la.

    ReplyDelete
  28. seronok lah kak ada tanah walau bukan tanah kita. menumpang pun asalkan takde adik badik yang iri hati kan. susah nya kalau ada adik badik yg iri hati tak boleh tengok orang lebih sikit.

    ReplyDelete
  29. seronok lah okje ada kebun sawit
    tak lama lagi okje pon dpt la puan seri.. aamiin

    ReplyDelete
  30. Assalam okje,
    baguih3
    berbudi pada tanah

    ReplyDelete