Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 25 June 2015

Begitu begini Ramadhan

Salam Khamis, salam 8 Ramadhan....

Rasanya ni baru entri ke dua maklah sepanjang bulan Ramadhan ni. Mak pun tak tahu, entah kenapa tahap kemalasan mak tak jugak hilang dalam bulan Ramadhan ni hish!.......
Diam tak diam dah 8 hari kita berpuasa yek. Kejapnya masa berlalu. Tahun ni kurang betul mak ke PARAM weyh! Kalau pergi pun hujung minggu dengan Pak Jilap. Hari hari biasa si TLBD malas nak menyinggah, dia kata penat. Ikutkan memang panas pun cuaca sekarang ni...... Memang malas pun nak berjalan, bukan haus kat tekak jer, cecair kat lutut pun haus haha.....
Berbuka pun ala kadar jer, selain nasi, benda yang kena ada masa berbuka, kuih! Tak banyak, kuih sejenis pun jadilah. Barulah fefeeling Ramadhan ko hihi..... Weyh .... yang mak bangga tu, kuih tu hasil dari air tangan mak si TLBD tau haha....... Korang mesti tak sangkakan tetiba mak si TLBD jadi rajin Ramadhan kali ni .... 

Setakat ni mak dah buat Popia, hari tunya buat Seri Muka, hari tunya lagi buat Kuey Teow Kungfu. Semalam buat Cekodok Pisang. Hari ni macam teringin nak buat buah Melakalah pulak. Tak pun Pau Sambal, Pak Jilap suka Pau Sambal ni. Tengoklah nanti apa yang jadi. Kotnya tunjuk jer kat PARAM. 

Atas, baru cerita jarang pergi PARAM, bawah sudah mau pigi! Hihi....
Bukti kuih buat sendiri ye, dalam loyang jugak mak hidang hihi.....Sahur timekan, ikut dan jerlah.


36 comments:

  1. saya pun dah lama tak buat kuih tetiba buat karipap..ni dok pikir nak buat kuih apa pulak ehehehe...pau sambal pun sedap sis

    ReplyDelete
  2. Haah, tetiba bila bulan pose ni nk mkn kuih bagai, ank2 pun pandai minta nk k..pop la, talam dua muka la kan, ishhh...ikut malas mmg malas, haa,. mcm hari ni nk bikin karipap dah lama yg no 4 tu minta,..
    Cantik nmpk kuih serimuka ke talam tu, ala...dah malas nk scroll ke atas..

    ReplyDelete
  3. klau lah akak dok sebelah umah cik nor kan best..ptg2 g mtk kuih umah akak..haha

    ReplyDelete
  4. seronok masak memasak di bulan puasa..tunjuk kat param pon seronok..

    ReplyDelete
  5. Rajinnya Hainom buat kuih.

    Kakcik ni kalau isi rumah nak makan kuih, memang kena beli. Setakat nasi dan lauk, bolehlah kakcik masak. :)

    ReplyDelete
  6. amboi seri muka lagi..sy pun masih fail masak seri muka.haha..malas nak update tapi rajin di dapur..ini lagi solute...tp klu rajin didapur rajin update blog lagi sy suka.hahaha...

    sy plak malas nk buat kuih tahun ni..takut makan byk..nk diet katanya.huhu

    ReplyDelete
  7. wah...tetiba mood rajin memasak ye OKje
    saya belum lagi buat sebarang kuih takat ni
    kerajinan belum kunjung tiba...hehe

    ReplyDelete
  8. Time-time ni kalau tengok kuih..memang menikam kalbu..huk..huk
    Saya tak pass lagi buat kuih seri muka ni...kalau teringin, memang masak kat kedai la jawabnya...
    Selamat berpuasa okje

    ReplyDelete
  9. Rajinlah tu dinda. Kalau kanda memang hari-hari masuk pukul 4:30 aje call abang nak beli apa. Cuti hujung minggu aje kanda masak. Itupun kuih kanda beli tak pernah buat pun. Punyalah 'rajin' kanda ni kan:)

    ReplyDelete
  10. patutla..rajinnya ke lain..bagus2..rajin yg ni hasilnya puas anak tekak..masak sendiri..makan anak branak..sura sejak puasa ni..sama banyak beli dan masak..tp kuih..baru buat sekodok pisang jer..tetiba pulak rasa nak buat popia..tp kena tunggu cuti la nmpknya..:)

    ReplyDelete
  11. Ish, memang rajin ni Mak! Rasa macam terkejut pulak. Kalau boleh makan sekarang ni, memang tersembul keluar makanan dalam mulut setiap kali baca perkataan rajin tu berkait dengan Mak.

    Kita takda pun kuih-muih bulan puasa ni. Makan menu biasa aje- tak nasi berlauk, mi. Itu ajelah gilir-gilir. Tapi takda expect pun turun beberapa gram bulan puasa sebab selama ni memang tak pernah pun *_*

    Lain kali kalau Mak rajin, silalah pos ke rumah jiran ya Mak. Kalau hantar sardin pun jiran terima :)

    ReplyDelete
  12. salams ramadhan kak

    sedapnya tgk kuih akak...bikin tergoda:)

    ReplyDelete
  13. Takpe lah mak kalau malas update blog bulan Ramadhan ni, tapi rajin masak untuk keluuarga tersayang.. lebih afdal katanya... Tapi tergodanya tgk kuih serimuka mak tu... eleh, saja hidang dalam loyang sbb nak bukti buat kat rumah ek? tak sabar juga nak tunjuk kuih serimuka kat PARAM ni.... nak buat, saya tak pandai...

    Kami kat sini tak berbuka pun dgn kuih... makan buah2 fresh jer... Lagi pun skrang musim cherry..

    Bagus la mak TLBD ni rajin buat kuih... Kirim salam kat dia... hahahaha

    ReplyDelete
  14. cantik kuih srimuka tu

    Salam Ramadhan Kareem:)

    ReplyDelete
  15. rajin akak aku nih... hehehe yelah dh suri rumah tangga kan, kene lah rajin...

    ReplyDelete
  16. Rajinnya hainom buat kuih. Kak zai hari pertama puasa aje buat selainnya beli. Dalam peti ais berlonggok kuih yang tak habis dimakan tak beli banyak pun.

    ReplyDelete
  17. setakat hari ini saya berjaya tak jejak kaki ke param....
    Bukannya apa.... rumah sekarang ni jauh lak ngan param..... dan kawasan sekitar sini memang tak der lagi kawasan pasar malam ke param ke.... terpaksa la masak tiap-tiap hari

    ReplyDelete
  18. Nak buat pau sambal jugak la..

    ReplyDelete
  19. Rajin betul hainom ye..
    Siap kuih seri muka lagi..
    CH semalam baru beli seri muka..
    Termasuk GST harga kuih dah jadi RM1.60 utk 3 potong..
    Kena ikut rajin hainom ni .. buat kuih sendiri :)

    ReplyDelete
  20. tahun nie saya baru pergi sekali ke PARAM.... rasanya macam tak berbaloi nak ulang kali ke-2. lebih selesa masak sendiri kat rumah walaupun lauk-pauk yang serba ringkas

    ReplyDelete
  21. Mcm mia ni okje hujung minggu je baru dapat masak utk berbuka.
    Hari2 bekerja singgah pasar ramadhan beli je. Balik rumah terus makan sebab selalu berbuka dlm keta je. Jammed huhu

    ReplyDelete
  22. membeli dekat param mahal. baik masak dekat rumah kan. nak makannya sikit aje. minum jugak yg lebih. hehehehe

    ReplyDelete
  23. Tumpang bangga.. hahahaha.
    banyak jimat kalo masak kuih sendirik. siap boleh bg kat jiran2 lagi kan~
    dapat jugak pahala di bulan mulia nih.
    *nak pindah duk sebelah rumah boleh??

    ReplyDelete
  24. tahniahlah...bukan senang nak buat kuih time puasa ni..
    saya ni bimbang terlebih manis. alasan orang M****...hihi

    ReplyDelete
  25. Masak sendiri ni boleh makan berulang kali...boleh sedekah kat jiran2 jugak..pahala pun dapat...

    ReplyDelete
  26. tahun ni KY banyak masak sendiri..rasa tak berbaloi nak beli. dahlah mahal tak menepati selera pula..

    ReplyDelete
  27. samalah kita
    malas ke param
    sebab panas berdenting cuaca
    lebih rela masak kat umah
    lebih santai dan cool
    hehehehehhehehe

    baru 2 kali ke ke param
    sebab kebetulan mmg tak sempat masak dan tingin nasi kerabu
    ranap duit RM40++

    ReplyDelete
  28. hmmm,dah lama kakak xdapat nk mengomen kat sini tapi apa pun sebelum ni kakak sempat2 kan juga jadi silent reader ..
    rajin nya buat kuih untuk berbuka ya..hainom..kakak kalau bulan puasa ni lagi lah malas nk buat sebabnya yg dimakan sepotong 2 je..kalau cekodok pisang suka lah pulak.
    kakak pun pernah sekali je pi param beli kuih ,,sesekali beli air terutama air katira kesukaan anak akak....

    ReplyDelete
  29. pergh, kuih Seri Muka tu..sape makan mesti muka berseri-seri macam orang yang buat..haha

    ReplyDelete
  30. rajinnya akak masak hihi
    haritu cari kuih ni kat bazar ramadhan
    kechewa saya sebab kuihnya ntah pape -_-

    ReplyDelete
  31. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete
  32. puasa ni kami x de layan kuih . cuma puding dan agar2 jer selain mee dan nasi yg dah wajib tu ...

    ReplyDelete
  33. syokknyaaa.. kuih kuih buat sendiri..
    hehe..

    ReplyDelete
  34. Kuih seri muka, harus cari ni, ahakkkk..

    ReplyDelete
  35. kuih yang paling malassssss kira buat bulan posa ritu. memang hari2 deret beli kuih kat pakcik depan tu hihihihi

    ReplyDelete