Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 11 June 2015

Keladi Goreng

Salam Khamis.....

Balik kampung hari tu abang bagi keladi. Memang dah lama mengidam nak makan keladi ni sejak Norhidana Miswan aka mama Ayyan menayang Keladi Goreng dia. Tak cukup menayang dalam blog, dalam FB pulak ko buat kerja ye Dana haha.....

Setakat keladi, korang memang tak hairan pun kan.....tapi mak memang hairan hokay! Sebab lama tak mendapat!  Maklumlah, makanan makanan gini kan, sarapan mak masa kecik kecik dulu. Ubi, keladi, keledek, pisang...... Mana pernah mak sarapan meehoon, mee, nasi lemak bagai tu....
Paling tak suka, kalau bangun pagi zaman kecik dulu, cari sarapan nun dalam periuk tu atas dapur kayu, bukan atas meja macam budak budak sekarang ni, tengok ada pisang rebus dalam periuk huhu.... Marah sungguh kat mak masa tu, merungut rungut sendiri, kalau pisang goreng sedap jugak.
Terima kasih bonda ku kerana masih sempat rebus pisang untuk anak bongsumu dalam kelam kabut nak pergii menoreh tu huhu...... sedih ar....
Ohh.......nostalgia sungguh!...

Dapat tapau balik KL satu biji, sambung goreng kat KL. Tapi macam biasalah..... mak sorang yang menghabiskan. Budak budak dengan bapak budak manalah reti makan Keladi. Lantaklah.....janji mak kenyang keladi 2, 3 hari ni hihi....


Cicah dengan gula jugak, yang best!!!
Tak kuasa nak memengat ......

32 comments:

  1. Sodap tu hainom..
    CH pun dah lama tak makan keladi goreng ni..
    Sama lah hainom dengan CH ni, kecik2 ni lah sarapan pagi...
    Tak jumpa lah mee goreng ke , mee hoon ker..
    Tapi keladi goreng tu lah yg paling sedap sekali di kala itu..
    Hendak juga mencari keladi di pasar pagi shah alam tu..
    Sudah tergoda dengan keladi goreng hainom :D

    ReplyDelete
  2. Nostalgik semua tu okje. Mia dulu pun sarapan mana ada air milo, mee goreng atau roti paun. Sarapan cuma ubi rebus, pisang rebus dan air kopi. Budak2 dulu minum kopi jak, susu pun kalau ada cuma susu cap junjung. ;)

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap tu okje..dua hari sarapan keadi sorang-sorang la tu? tapi rasa saya tak pernah makan keladi ni..Haha.. rasa i muda sangat pula, tak pernah makan keladi goreng atau rebus.. haha.. padahal mmg orang kampung pun. Mak je makan, saya tak makan keladi.. eh rasanya kalau adik beradik saya, along dan angah je yang makan keladi.. huhu.

    ReplyDelete
  4. apa nih kak... org cicah sambal kicap akak cicah gula? ish2 tak johor lah kak heheheh

    sedap lak nengok akak tayang keladi nih

    ReplyDelete
  5. 2 3 hari mkn keladi. Sudah...lepas ni mau 2 3 tahun baru mkn keladi balik.. Hoho

    ReplyDelete
  6. keladi johor memang terbaik. mungkin faktor tanahnya. dok sg petani, mengidam nk makan keladi johor. keladi kat kedah ni tak digoreng, buat masak asam keladi aja.. "ganyut"...huhu

    ReplyDelete
  7. keladi goreng is my favourite okkk.... huwaaaa nak jugakkkk....

    ReplyDelete
  8. sedap nyer..kita tak pernah makan keladi goreng...tapi pernah lah makan pengat keladi..

    ReplyDelete
  9. keladi rebus, keladi goreng, hidang depan mata yaya, memang sekejapan je lah lesapnye..

    ReplyDelete
  10. Itulah untungnya budak2 skrg ni, celik jer mata, makanan dah tersedia.

    Geng, ada lg tak keladi goreng tu?

    ReplyDelete
  11. tak penah mkn sebab takut gatai

    ReplyDelete
  12. Kita pun tahulah Mak keladi goreng ni. Tapi yang buat kita selalu merindui keladi ni bila teringat keladi masak asam pedas pekat emak kita buat. Aduh, meleleh air liur. Sekarang ni kalau nak sangat makan tu, kita kena beli keladi sendiri lepas tu tayang kat kakak minta tolong masakkan. Kita ni pandai makan aje, nak masak malas!

    Keladi goreng cicah gula memang sedap. Dulu-dulu pun biasa juga buat kerja macam nih!

    ReplyDelete
  13. masak asam pedas syok ooo... bukan asam pedas macam kat melaka tu..ni asam pedas yang kaler kuning2 je..aduhai..memang bertambah2 nasik tau...

    ReplyDelete
  14. Haahla dulu manela ada mihun, piza, ciken chop sume tu, tapi mak kita pandai buat karipap, pau bakar sbb dia buat utk jual letak kt kedai kopi kawan, hu hu...sedih

    ReplyDelete
  15. acik pun suka keladi goreng okje..makan cicah dengan sambal kicap..nikmatnya okje.

    ReplyDelete
  16. mak saya suka makan keladi goreng..kalau saya suka buat pengat lah..boleh juga telan...campur labu..perghhh

    ReplyDelete
  17. tetiba teringin lak..mmg dah lama la tak mkn keladi goreng. Tu mkn cicah sambal kicap..sedapnya!

    ReplyDelete
  18. Sedapnya keladi goreng kalau buat pengat lagi sedap.
    Dulu kat kampung arwah mak kak zai tanam sendiri ada macam2 jenis keladi ni.

    ReplyDelete
  19. salam. hee cecah dgn kicap lada sedap gak nih ;p

    ReplyDelete
  20. waduh sedap ni mak jilap...lama dah tak makan keladi. buat kerepek keladi pun best ni. hehe...

    ReplyDelete
  21. buat pengat la kak...baru umphhh!hehehe

    ReplyDelete
  22. klu tekak saya , pengat lah yg sedap . lagi cepat siap berbanding goreng . saya pun harapkan buah tangan dari kg klu nak merasa buah keladi tu . bln puasa klu dpt memengat memang awesome lah ...

    ReplyDelete
  23. Enak ey angger nggawey asam pedas iki..
    :)

    ReplyDelete
  24. Buat asam pedas pun sodap...
    Salam Ramadjan AlMubarak..

    ReplyDelete
  25. eiiiiiiiiiii.. sedapnye kak!

    ReplyDelete
  26. Tak sure pernah makan keladi goreng x..

    ReplyDelete
  27. saya cukup suka makan keladi goreng ni
    rebus pun sedap cicah sambal
    mengacam jiwa raga betul...perghhh...eh, posa la

    ReplyDelete
  28. suka sayur keladi buat asam pedan tu je hihihihi

    takyah berebut dengan dorang ye dak. puas makan sorg2 hihihi

    ReplyDelete