Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 18 June 2015

Korang sahur apa?

Salam Khamis, salam 1 Ramadhan......

Weyh .......... udah ngantuk pulak mata ni! Mentang mentang ler bangun pagi! Bangun pukul berapa korang pag tadi? Korang sahur apa? Mak, kunci jam pukul 4, bangunnya pukul 4.30 hihi......
Nasiblah tak de anak kecik lagi yang nak kena kejut sahur. Kalau tak menguji kesabaran jugak tu pepagi hihi.....

Pak Jilap cakap, Ramadhan kali ni dia nak makan ala kadar jer sambil nak kecikkan perut. Nak perli mak ke apa ni hihi...... Mak, of course ler lagi suka kan. Mak cadangnya nak makan oat jer. Mak bukannya suka pun masak pepagi subuh sapie tu, kang siapa yang susah kalau mak berselera makan tak hengat dunia pagi pagi tu? Nasiblah jugak dapat anak, dapat laki yang jenis tak demanding, nak lauk baru. Syukur di situ.....

So, untuk hari pertama ni mak masak Nasi Goreng lebih nasi semalam jer. Si TLBD, macam puasa puasa sebelum ni jugak, makan cereal 'Milo' jer. Pas tu goreng sikit keropok leko, sudahnya mak yang habiskan...... huh.....

Teringat zaman mak kecik dulu, sahur mak cuma roti sapu margerin dengan gula. Margerin tu bukan jenis soft margerin macam sekarang ni, margerin dalam tin kot, tak pun margerin timbang kati hihi..... Tu pun dah sedap sangat dah tu. Yang bestnya abah dukung sampai meja makan tau. Sekarang ni tak de sapa yang hingin nak dukung mak sampai meja makan haha..... jalan sendiri!

Okaylah ....mak nak blogwalking, lama dah tak menyinggah rumah korang.....


41 comments:

  1. anum sahur ayam goreng kunyit n kangkung belacan je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Dik...

    Pagi ini kakcik bangun hampir jam 4 pagi. Sempat masak nasi, goreng ayam dan jadikan ayam masak merah, rebus kubis, panaskan sup tulang dan bancuh teh o panas.

    Mudah2an kakcik terus diberikan kesihatan yang baik oleh Allah SWT untuk berkhidmat kepada keluarga dan beribadah kepadaNya...

    ReplyDelete
  3. Bangun sahur pagi tadi pukul 4 pagi dan tak sambung tidur. Skang dah rasa mata ni macam nak katup dah ☺

    Masak sambal ikan jer sahur tadi.

    Selamat berpuasa kak.

    ReplyDelete
  4. mkn nasi kak...xtahn perut cepat lapar..hihik

    ReplyDelete
  5. Saya makan roti...
    Azam tahun ni nak bersahur dengan oat..bukan main beso bungkusannya beli semalam. Tapi pagi tadi nampak sepi aje...hihi

    ReplyDelete
  6. udah ngantuk tuh apa lg, pas dh kemas2 umah skit blh la mentido kan diri yek kak... syok nyer

    amboii2 akak... laju je bab ngambik kesempatan mls nk msk hehehhe... dana pg td hampir2 terlewat kui3... selalu subuh kan 5.45 ingatkan imsak msti lbh2 kurang masa tuh rupenyer kul 5.31... udahla bangun kul 4.50... mmg ampeh sungguh

    ReplyDelete
  7. e'in sahur roti je kak.. hihi

    ReplyDelete
  8. srlamat berpuasa okje

    saya sahur dgn oat kurma je tadi sambil tu kunyah roti bawang hikhik
    ini ada anak kecik jadi jam huhuhu
    dh jadi mata panda dah ni

    ReplyDelete
  9. okeyla tu sahur nasi goreng..biasanya sura buat nasi goreng jugak 1st day puasa..tp smalam dah siap2 bli lauk..panaskan aje..:)
    teringat pulak zaman makan roti dengan margerin timbang ..huhu..

    ReplyDelete
  10. salam ramadhan..selamat menjalani ibadah puasa ye...
    saya bangun jam 4.30am, hangatkan lauk je..

    ReplyDelete
  11. Kalau teringin sgt nak berdukung suruh aje en abang tu dukung hihi...
    Selamat menjalankan ibadah puasa dinda.
    Mohon maaf salah dan silap kanda.

    ReplyDelete
  12. selamat berpuasa kak..sama jer azam laki kiter..nak kecik badan konon..tengok nanti berjaya ke tidak misi itu..hahahaaa
    zee ni ada anak kecik..nak tak nak kena gak paksa dorang makan nasik tp simple jer la..tak beria sangat pon..janji kenyang..

    ReplyDelete
  13. Keh3x... ada hati nak minta didukung lagi yang paling tak tahan membacanya!

    Kita kalau pagi-pagi bangun sahur memang tak mewahlah, Mak. Minum air Milo dengan cicah biskut pun jadi. Tak pun makan kurma. HD minum kopi dan rasa makan itu ini sudah. Abang pulak sama macam Mommy. Milo aje pun cukup. Makan tak mahu. Kadang kita kesian nak juga beri makan secukupnya kat anak manalah tahu tak tahan dugaan berpuasakan . Alang kang kita yang dewasa ni pun adakalanya tak tahan diduga *_*

    Raya ni confirmlah Mak pakai baju raya saiz XS macam ni. Jealous Kak Ton tau !

    ReplyDelete
  14. Tula pasal.-.nak minta dukung smp ke meja...tak menahan sungguh..jap nak bayangkan mak jilap didokong pak jilap, uisssh.-.romantik.

    ReplyDelete
  15. Selamat menjalani ibadah puasa buat akak sekeluarga.
    Alhamdulillah bersahur hari ni.

    ReplyDelete
  16. selamat berpuasa..
    td mkn nasi dengan perangat gulai ayam semalam, tambah telur goreng dengan sayur goreng..
    simple2 je..kena makan nasi jugak..kalau tak tak tahan ibu menyusukan anak ni..hih

    ReplyDelete
  17. hehe...sapa nak dukung OKje sampai ke meja
    anak-anak tengok pun gerun...hehe
    pagi tadi saya sahur ikut tekak saya aje
    suami saya keja malam, 1st time melayan anak bujang bersahur
    mujur senang aje =)

    ReplyDelete
  18. Ha3, bab berdukung tu wat kita tergelak besar.. adohhhhh sakit perut..

    lain2 xmo komen..

    ReplyDelete
  19. Selamat menjalani ibadah puasa ramadhan...KN semalam sebelum tidur masak siap2 sup ayam dan sambal udang, bangun sahur 4.30 pagi panaskan jer dan masak nasi.

    ReplyDelete
  20. Kami makan nasi beriani yang lebihan hari sebelumnya jer... Jadi lah buat alas perut pukul 2pagi... Pukul 2.30 dah masuk subuh... Jadi boleh la sambung tidur sebelum kejut anak2 sekolah pukul 8 pagi....

    Eh mak, ni entry nak suruh pak Jilap dukung bawa ke meja makan ke apa? Oppps, sorry... terkomen bombastik pulak bulan2 puasa ni....

    ReplyDelete
  21. Hahha...bestnya kalo ada org blh dukung sampai ke meja mkn....hi...hi..hi....

    ReplyDelete
  22. saya pun bangun kul 4.30 pagi tapi tak masak . jaga baby sambil layan citer hantu ... heheheee

    ReplyDelete
  23. Haha.. samalah kita Okje, saya pun bangun 4.30 pagi lebih kurang. Haha. Sebab ayat lebih kurang tu sebab hari pertama 4.30 dan hari kedua 4.35 saya bangun..

    Setakat ni kedua hari pun saya sahur dengan nasi. Haha.. takdela rajin pun..lauk yg mmg dah ada.. masak nasi je.. lepas tu tunggu jam 5.05 panggil darling datang makan.. ngam2 kemas siapnya masak rapat imsak dan solat..

    Seronokla anak2 dan Pak Jilap makan yang simple2 je.. takla bimbang nak fikir menu hari2 bila puasa dh makin banyak nanti..

    Seronok sangat la masa kecil Okje kalau abah sokmo dukung ke meja..ni mesti masa tu keding..haha..sekarang pun comel lagi..

    ReplyDelete
  24. acik bangun 4.30 jugak okje..tapi en.suami acik bangun kol 4..jadi acik bangun semua dah ready..tinggal makan je.

    ReplyDelete
  25. CH pun bangun pukul 4 pagi juga hainom..
    tak boleh lajak 4.30 ..
    nanti tak masak pulak lauk dan nasik..
    pagi ni rajin pulak goreng ayam berlada dengan sayur bayam serta telur dadar..
    Alhamdulillah budak 3 orang tu senang nak dibangunkan sahur..
    cuma dak kakak nabilah tu yg susah sikit jer..

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah okje..hainum
    selamat berpuasa juga..ramadan kareem

    kita pun kurang org..senang sikit tak ada berebut bilik air...4 org jer..
    msk simple2 jer..msk kicap sudah...hihi klu knor roti pun jadilah..

    ReplyDelete
  27. Bunyi macam teringin nak berdukung je..bagitau je la depan2 untung2 dia dukung...hahaha...dok bayang kan nih...muahahahah...tak tahan la..bayang kan je dah gelak..

    ReplyDelete
  28. Salam ramadhan OKjer.
    KY pun jenis malas masak utk bersahor. jadi dh ajar anak2 berhahor mkn yg ringkas. paling berst pun buat omeletmkn dgn roti

    ReplyDelete
  29. 2-3 ari nie sahur ringkas2 jer sebab masih ambil mood pertukaran waktu makan di awal pagi. hehehe. apapun selamat menyambut ramadhan. semoga amalan baik kita semua di terima

    ReplyDelete
  30. senang kerja pak jilap nk kecikkan perut..ank mkn bijirin..memang keluarga sihat..sy bgun around pukul 4 juga.hari pertama buat nasi goreng, hari kedua sahur mee goreng,hari ketiga kt opis Boleh plak tak jaga..en suami call dah nk azan, sempat mkn kurma je..hari ke 4 mertua kt rumah mkn nasi putih telur dadar sambal sardin..td sahur mkn roti bakaq..nah 5 hari menu sahur saya bagi.hahaha

    ReplyDelete
  31. Subuh tadi kita sahur makan nasi lauk ayam masak kurma...sayur kacang panjang goreng kicap...

    ReplyDelete
  32. boleh je nak suruh pak jilap dukung..hahaha.saya ngengada sikit, nak sahur macam lunch.metabolisma terlajak laju gitulah dia.kang kalau blood sugar drop terus jadi macam budak baru belajar puasa.

    selamat berpuasa buat kakak mertua ku, abang mertuaku, adik-adik ipar dan cinta hatiku..hahahaha.gurau je, jangan marah kang kurang pahala pose

    ReplyDelete
  33. Salam Ramadhan Kak.. (baru nk ucap..hihi)
    sy pun skrg klu sahur minum nestum @ milo je..cecah biskut pastu kurma..
    boleh jer minta tlg pak jilap dukung kan bangun sahur.. hahaha

    ReplyDelete
  34. arini sahur bubur je. hihihihihi

    selamat berpose kak. amboiiii entry sahur pertama je. sahur yg lelain mana ni? hihihihihi

    ReplyDelete
  35. sahur sy mkn hati je .huhu

    ReplyDelete
  36. Sahur pertama makan nasi dgn telor dadar je okje ... mia ni pagi2 kejut sahur sangat mencabar. Anak masih budak2 .. liatnya nak bangun ya ampun ..

    ReplyDelete
  37. ikut aku...mmg tak sahur la
    sebab anak2 pose, makanya aku bangun
    masak ke?????????????
    mmg tak la
    makan la apa ada
    nasi dan lauk masa buka
    megi
    roti
    minum air milo
    apaknya sama aje perangai
    makan apa ada
    selamat aku tak yah masak bagai
    tak larat wei

    ReplyDelete