Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 4 September 2015

Petai mak dah hangus.....

Salam Jumaat korang.....

Cerita pasal petai mak ni tak habis lagi yer........ Ni gara gara semalam tengok entri si Lieya Latif lah ni. Ingatkan mak beli 7 papan petai hari tu dah boleh mandi petai sangatlah. Tu diaaaa....... Lieya Latif , 50 papan dibelinya. Nak buat Jeruk Petai katanya.....Tapi Kak Zai lagi dahsyat .....100 papan diborongnya, nak kenduri petai ke apa Kak Zai haha.....

Mohon pinjam gambar ye Lieya Latif, nak tunjuk bukti!

          

Pergi blog Nieyl pulak, dia buh petai dalam Nasi Goreng dia. Memasing ni memang hantu Petai gamaknya. Pendik kata sana sini cerita pasal petai.



Tapi yang mak nak ceritanya kat sini...... petai mak dah hangus hihi..... Tak sempat nak buat jeruk! Rajin sangat orang yang beli petai tu ha...huh.... Elehhhh....Kak Ton nak ngumpat ler tu....

Memang tong sampah ler tempatnya..... seram mak nak kopek, geli weyh
Korang yang hantu petai tu make sure nak makan petai tu belah dua ye. Sebab masa mak kopek hari tu, walaupun kulit dia masih cantik, cuma ada hitam sikit sikit, dalam tu ada penghuni yang menumpang. Sila beri perhatian, ini bukan kisah seram ye...... hijab mak masih tertutup rapat, alhamdulilah!

Kalau cenggini punya hangus, confirmed anak beranak, cucu cicit tumpang menghuni hihi.....Tak caya? Meh nak tunjuk bukti..... Ulat dah tukar jadi pink..... Hari tu ulat hijau weyh....


Masa ni OKje kopek kulit dia masih cantik lagi. Itu pun dah ada penghuni, tak sempat nak snap gambar huhu..... Tak taulah tengok petai jugak kot

Dah itu jer nak bagi tahu.....hihi.....


26 comments:

  1. Huhu..dah abis musim doyan, ni musim petai pulak ye.. seronokla para peminat petai nampaknya.. hebat korang, masing2 beli ala2 jualan gudang tu.. nasi goreng pun berpetai..Bolehla Okje masak daging petai, kerabu petai, asam pedas petai, iakn sweet sour berpetai.. haha

    ReplyDelete
  2. ai is tak makan petai..hehe..
    makan jugak tp memilih utk tidak mahu makan..

    ReplyDelete
  3. Kadang2 petai ni memang ada penghuni. Jgn letak kat luar lama2 kopek lps tu simpan dlm peti ais.

    Ada orang bagitau kak zai ada jenis petai yang ada ulat.

    ReplyDelete
  4. Mana ada, Mak... kita takda niat pun nak mengumpat. Hari ni kan Jumaat..... kita ngumpat Mak 6 kali seminggu jerk kecuali Jumaat ^_^

    Mak ni kan bagi apa pun rentung hangus tau. Tak pakai api pun hangus. Kena belajar BM dengan Cikgu AN ni. Eh, apa kaitan pulak bahasa dengan entri ni yerk... konpius jap!

    Eiiii...gelinya Mak ada alien menumpang dalam petai tu. Ni kalau tak terbuka hijab pun boleh nampak, Mak weyh.... Punahlah hajat Mak nak masak petai beraneka menu macam ni. Takpa, takpa...lain kali Mak beli aje 70 papan. Tapi pagi petang siang malam kenalah Mak kunyah petai tu yerk. Kita tak boleh tolong sama sebab kita tak makan petai, Mak....

    ReplyDelete
  5. suka petai! tp memang betul akak ckp, kena belah dua, kalau tak alamatnya mmg berpenghuni

    ReplyDelete
  6. Mak aiii sedapnya jeruk petai, mertua,nenek,atok lalu cmfrm tk pdg belakang dah,qrasenya ngajak pun idak...

    Ulat mkn petai,byk zat tu..bleh lh sesrkali tertelan ulat..keke..
    Kita ni lbih kurang le..bkn hntu petai...tpi sedara hntu petai..

    ReplyDelete
  7. Kalau rumah kakak xsempat hangus dah habis...sayangnya sampai dah ada penghuni .hainom xsimpan dalam peti sejuk ke.?

    ReplyDelete
  8. Kanda ni sebab dari kecik dah bergelumang dgn petai (kebun kelapa bapak berpuluh-puluhj pokok ada - biasa jual aje) jadi memang kurang sikitlah nak makan petai. Kalau balik dari rumah bapak boleh kata tiap dua minggu sekali memang balik bawa petai tapi bagi pada jiran.. anak-anak pulak semua tak reti makan.. abang kurang suka juga.

    Memang betul kadang luaran nampak smooth tapi sebenarnya ada penghuni lembut dok di dalam hihi... lagilah kanda ngeri ni dinda:)

    ReplyDelete
  9. hahhahaha akak2.... itulah petai nya di biar je dia pun ngajuk... ulat pun dh bermaharaja lela

    dana paling ngeri ngn ulat petai huhuhu... kadang sanggup rebus dulu petai takmo jumpa ulat dh mati takpe

    ReplyDelete
  10. Huiii..seksinya sitogel warna merah-merah tu. Kalau terkunyah mesti ada rasa lemak-lemak sikit. uwekkks! ha ha

    ReplyDelete
  11. sabaq je la
    saya bawa balik hri tu terus rebus
    kalau biaq lelama jadi macam si hitam tu juga la jwbnya. hihi
    alhamdulillah thn ni merasa petai pokok ayah.bru mnjdi

    ReplyDelete
  12. sejak kecil sampai la dah punyai anak kecil....pernah mencuba nak makan tapi tetap tak leh masuk kat tekak. tengok adik beradik lain seronok jer depa makan. rugi satu nikmat....

    ReplyDelete
  13. tu pasal iols lau msk petai sure potong dua
    mmg kdg2 ada penghuni lain dlm tu eee geli lah tgk ulat tu
    tp yg org jual lauk2 petai tu caner eh..patutlah deme pun x potong..malas kut na
    pttlah sedap sgt org jual kat luar tu ada vitamin sampingan hehe

    ReplyDelete
  14. singgah sini nak komen2 pulak...hehehe....akak dan keluarga semua suka makan petai...namakan jelah semua masakkan berpetai mesti kiteorang tak tolak punye....tapi gambo yg bawah tu tak bole tenun lama2 nanti bikin potong selera....kikiki....tq dik polow akak ni akak dah polow hainom inshaa Allah nanti selalu singgah sini... :)

    ReplyDelete
  15. Mujur saya tak mkn petai... kalau tak mesti tak tentu arah tgk gmbr ulat pink tu... huhuhu

    ReplyDelete
  16. Asalam H Okje..datang lawat blg ni..apa khabar..geli pula nampak ulat..kemerah merahan..

    ReplyDelete
  17. Kita tak suka petai, mulut busuk, kencing busuk, lagipun makruh mkn benda busuk2 ni, tapi mmg betul petai ada khasiatnya, cuma tak tau apalah plak apa dia.

    ReplyDelete
  18. hainom ...
    suwi orak mampir .. kiyer mampir ahad isuk ..
    riko waras yor .. Petey .. anak sulong ku hantu petey ..
    egek cilik mbiyek, angger njokok neng sekolah selalu mampir neng gedeh mangan ..
    anak ku mesti njokok petey .. satu hari macik gedeh kuwi mampir neng aku,
    omongnge .."En, tk pernah saya jumpa budak kecik yg suka makan petai mcm anak encik"
    alahhhh .. anak wong jowo , biosolah sukak petey ..
    koyo riko jugakla kan ...
    hihi

    ReplyDelete
  19. Adoi potong stim..dh la tgh makan nmpk ulat plak dah.hahaha

    Sy tak suka petai

    ReplyDelete
  20. ulat dah buat rumah...hihi..bli baru yer kak..:)

    ReplyDelete
  21. Ish ish ishhhhhh....penghuni itu sangat menyeramkan! hehehe

    ReplyDelete
  22. erk...penghuni pink tu buat SA rasa meremang bulu roma...

    ReplyDelete
  23. nak buat jeruk petai memang kena ada banyak petai
    kalau takat 7 papan, tak lepas okje wei
    dulu pokok petai sebelah aje rumah atuk
    sonok aje bila dok tengok mak rebus semua petai
    tak sabo nak menikmati petai jeruk...perghhh kalau teringat

    ReplyDelete
  24. petai sedapppppppp tapi bau dia masa kencing tu makaiiiiiii hahahahaha. pesan kat suami aritu jangan makan banyak2 nanti tak lalu nak cuci toilet. dasar pemalas punya bini kan hahahahah

    kak. meh alamat akak dekat kira. email kat kira. ada benda nak bagi
    syakira.yaakub@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Nasi goreng petai..macam best aje.
    Dapat idea baru ni..esok-esok boleh buat

    ReplyDelete
  26. Kelasss peminat petai ni .. siap ada nasi goreng petai lagi ...

    Oo dlm biji petai tu boleh ada ulat ye okje. Kena hati2 makan lah klu gitu...huhu

    ReplyDelete