Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 30 September 2015

Jangan lupa bersyukur, nak.....

Salam Rabu.....

Untung budak budak sekarang kan korang!! Jauh beza dengan zaman kita, ( maklahhhh.....) korang lainnnn.....

Jangan lupa bersyukur, nak.........
Masih ramai lagi kawan kawan abang yang terpaksa bersusah payah naik bas turun bas, tarik hangkut beg demi tuntutan ilmu. Awak? Celik celik mata, dah sampai depan hostel. 

Zaman mak dulu, celik celik mata je ( maklum le tidur dalam bas hihi....), turun bas, hangkut beg, naik bas balik baru sampai hostel huhu......




Udah...... mereka dah panggil mak mintak tolong padam api tu.......


Moh lah kita...... ekekeke.....


31 comments:

  1. Bila bercerita tentang kesusahan yang pernak mak tempuhi dahulu, anak2 tak akan mengerti... :(

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, salam Rabu sis...betul kata Kakcik Nur, bila bercerita kat anak-anak tentang susahnya kita dulu, diorang boleh gelak je sebab sekarang diorang nak apa pun, kita usaha bagi dapat, dulu mak ayah kita pun usaha juga tapi ikut kemampuan mereka la kan...

    ReplyDelete
  3. Singgah pagi..
    sempat merasa jugak laaa...
    naik bas...jalan kaki pergi sekolah..jauhhh...

    ReplyDelete
  4. lea dulu g sekolah jalan kaki je. mak bagi seringgit balik sekolah ada lagi 50sen. nak jimat katanya... budak sekaran banyak2 senang dah...

    ReplyDelete
  5. Eh, taklah zaman Kak Ton masuk universiti dulu 2,3 buah kereta penuh muatan ikut hantarkan ke depan pintu asrama lagi. Siap check lagi selamat ke tidak bilik asrama tu, takda 'asmara' boleh berlaku. Hihihi....

    Tapi lepas tu Kak Ton yang gatal kaki nak naik bas ulang-alik pergi KL sebab tak pernah merasa naik bas atau perkhidmatan awam masa duduk di BP dengan makpak dulu tau....

    Anak-anak sekarang manalah boleh dibandingkan dengan zaman kita dulu-dulu. Memanglah jauh perbezaannya; walaupun kecil tetap juga berbeza ^_^ Mak ni kan kalau ada anugerah untuk jumlah selfie terbanyak sepanjang tahun, nak juga Kak Ton calonkan nama Mak tau!

    ReplyDelete
  6. Tak sama sekolah sekarang dengan sekolah zaman dulu. Zaman dah berubah, Harap anak-anak murid jadi baik macam zaman kita dulu-dulu juga.

    ReplyDelete
  7. kita dlu jenuh ngangkut beg berat nak smpai hostel..nun jauh tepi hutan..hihi

    ReplyDelete
  8. Anak-anak zaman sekarang, keperluan sekolah cukup lengkap. Terpulang nak jadi rajin atau sebaliknya.

    ReplyDelete
  9. Teringat zaman-zaman naik bas turun bas nak pergi sekolah. Sebulan sekali balik kampung halaman.

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah kan Kak..kena syukur selalu... klu ikutkan zaman2 kita dulu mmg byk susah nya..tapi kesusahan itulah yg menjadikan kita mcm hari ini..huhu
    wah! beruntung abg SA erk.. dah ada motor tu...hihi

    ReplyDelete
  11. ye... bdk2 zmn skrg lbh beruntung... kalu pg hostel ke pg msk u ke... dh mudah tak mcm kita dulu2.... semua kene bt sndiri2

    ReplyDelete
  12. Klu boleh knor nk jual peyek kat kolej tu...laku kau..hihi

    Setuju hainom...untung bdk la....duit pun berkepuk2 bgi....

    ReplyDelete
  13. Anak2 kakak masih juga merasai kepayahan turun naik bas jika abang dia tak dpt cuti sama....tapi taklah sesukar zaman kita dulu.
    Pakwe mnalah pulak yang naik motor,rambut kembang tu hainom...nak padam api kat mna tu.

    ReplyDelete
  14. Anak2 kakak masih juga merasai kepayahan turun naik bas jika abang dia tak dpt cuti sama....tapi taklah sesukar zaman kita dulu.
    Pakwe mnalah pulak yang naik motor,rambut kembang tu hainom...nak padam api kat mna tu.

    ReplyDelete
  15. betol2 dedulu memang naik bas sesaje nak pegi mana2 pon.... sesekali je naik teksi sebab mahal pastu takut nak naik sorang2...kikiki....sekarang kalau tengok bas kan mahen cantik siap beraircon lagi... bas dulu2 selalu buruk cam nak roboh pon ada....menci T__T

    ReplyDelete
  16. eh!! lupe nak tanye....sape yg rentung naik moto tu???? ekekekek

    ReplyDelete
  17. Untung ye budak2 zaman sekarang ni ye Hainom..
    Nak pergi balik asrama pun ibubapa yg menghantar ke depan pintu tu..
    Pastu siap suruh kita tunggu sampai habis waktu melawat pukul 6.30 pm tu..
    Kita dulu.. pandai2 lah ko nak hidup nak.. mak pun ada adik2 nak dijaga..

    Elok2 gi memadam api tu hainom jangan sampai rentung tau...

    ReplyDelete
  18. Zura dulu kemain sonok kalo dpt gi hostel naik bas. selalunye ayah memang x kasi naik bas. dia sendirik akan hantar zura ke hostel. Masa tuh selalu bebel dalam hati bila ayah kata dia akan hantar Zura ke hostel, tapi sekarang rindu pulak nak suh ayah hantar gi mana2. hehehehe

    ReplyDelete
  19. Terkenang zaman dulu masuk hostel.. first time jer kene hantar then smpai habis pi blik sendiri hahahaha

    ReplyDelete
  20. betul tu..anak2 sekarang sampai depan tangga hostel..tu pon byk bebel lagi..byk kerja..itula..inila..
    sura jadi tukang angkat barang kalau hantar ank balik kolej..sampai ke bilik nak senangkan anak..harap anak2 ingat la pengorbanan kita..:)

    ReplyDelete
  21. aah zaman saya dulu time daftar je abah hantar ...pastu pandai2 la nk baliks endri guane caranye ...hahaha

    ReplyDelete
  22. Saya dulu pun sama...celik-celik mata dah ada dalam bas. Pandai2 nak nak pergi balik sendiri. Abah dgn mak hantar sampai bus stand aje...

    ReplyDelete
  23. Owh jamgan kata zaman mak..zaman sy pun susah tau.nek bas turun bas..jalan kaki je pergi kelas..sedih...

    Yg gmbar bawah tu betul ke mak merempit..ke gaya nak masuk blog je tu.hahaha

    ReplyDelete
  24. Beza zaman kita dan anak kita kan? Saya rasa bab mainan dan duit memang anak2 saya ni mewah.. dioang di umur mcm tu pun dh pandai cakap, kalau tak ada duit, mama pergilah amik di bank.. haha.. macam mana nk bg diorang faham ya..

    Lawa nampaknya sekitar kawasan u SA ni.. ai.. tak leh salahkan anak jugakan? Kita sendiri yg rasa bahagia kalau dapat manjakan anak kita..apa oun berpada2 penting

    ReplyDelete
  25. Sangat jauh bezanya okje ... dulu terpaksa naik bas, kadang2 tu jln kaki je. Sekarang ni punyalah senang anak2.. hantar sampai depan pagar malah pintu kelas lagi. Tak payah dorg berpanas dan berhujan

    ReplyDelete
  26. Zaman saya masih lagi naik turun bas.. dah kahwin baru merasa ada kereta sendiri.. eemm. anak2 lagilah senang.. Alhamdulillah.. rezeki anak2..

    ReplyDelete
  27. mmg jauh berubah dah sekarang okje... masa saya masih mengajar di kolej dulu... mak ayah students hantar smpi pintu dorm...

    masa saya dulu pun lebih kurang macam okje la... turun naik bas... untuk sem2 yang awal... lps tu berusaha ambil lesen dan beli motor dgn duit sendiri... hehehe tapi ok la... sbb tempat belajar saya dulu kat uitm shah alam... kira sekangkang kera je dari gombak ni kan... hahahhahah

    ReplyDelete
  28. ohhh nganto anak teruna masuk u. tapi memang kan kak, zaman sekarang semua dah senang. mana mak pak yang mampu memang akan sediakan untuk anak2 sebab takmo dah deme rasa susah macam zaman dlu2

    ReplyDelete
  29. mmg tak terasa la anak anak zmn skrg kalau nk dibandingkan dgn zaman mak..
    semoga anak anak zamaan skrg mnghargai

    ReplyDelete
  30. Masa kecik2 dulu, adalah juga bonceng basikal tua arwah ayah, udah itu yg ada tp lebih suka jln kaki ramai2 ke sekolah walaupun jarak rumah dgn sekolah berKM juga

    ReplyDelete