Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 1 September 2015

Mandi Petai

Salam Isnin korang....

Macamana hujung minggu korang? Puas dah merayau? Mak tak merayau ke mana pun, si TLBD ada tuisyen. Katanya dah nak UPSR kan........Mak redho ajelah apa jua resultnya nanti. Mana mana ibu pun kalau diberi pilihan nak anaknya dapat result cemerlang. Doakan yang baik baik ajelah weyh.... 
Udah, malas nak cerita pasal UPSR ni, kang mak stress pulak hihi.....

Tulah tu......bila dah 2 hari 2 malam duk ulang alik makan luar, naik malu pulak mak dengan tokey kedai makan ( nasib reti malu weyh ekekekek.... ) so, semalam mak memaksakan diri jugak masuk dapur. 

Pagi mak buat lempeng dengan sardin. Nikmat tak terhingga yo!....

Dah lama kepingin petai sebenarnya tapi tak sampai hati nak beli, nak makan lagilah seram bila tengok harga. Selalu tengok kat AEON, RM5 henggit dalam bekas tauhu fa bulat tu, kadang kadang nampak RM5 henggit dalam 3 papan. Memang le harga tu mampu milik, tapi tau ajelah bila sawan bakhil udah  mai haha.... 

Dan akhirnya...... mak tak mampu nak tahan nafsu lagi dah, semakin tahan, semakin menderita pulak jadinya. Rembat petai kat Pasar Tani baru ni, 7 papan RM4 henggit. Kira murah sangat dah tu. Ni..... jangankan makan, nak mandi petai pun boleh hihi....

Inilah hasilnya...... Sambal tumis ikan bilis petai. Memang pergh lah weyh!!!...... 

Sambal Tumis Ikan Bilis Petai
Hebat penangan petai ni kan..... walaupun rasanya pahit, baunya busuk tapi tetap sedap dan menjadi pembuka selera kepada mereka yang suka. 

Tapi, idak lew pahit mana punnnn.....

33 comments:

  1. amboi..sampai tahap merana Mak ye.macam mengidam pulak.dah nape Salam Isnin? Hari ni Selasa lah..janganlah tambah satu hari bekerja..penat tau tak?hahaha

    ReplyDelete
  2. Salam Merdeka...
    Selamat Pagi :)
    smlm kakak ipar bagi petai jugak dr pahang...
    xde plan lagi nak masak apa.... :)

    ReplyDelete
  3. in shaa Allah doa ibu 5 A dlam tgn anak dah tu...

    murah sgtlah petai 7 papan 4 hengget..
    mkn luar mampu..takkan petai tak mampu kut...sembang lebih ni..ahakks..
    boleh cirit mkn petai 7 papan..boleh jadi perut nipis mcm papan nti...ahaks

    ReplyDelete
  4. Haha.. ini macam toilet berbau 'wangi'...

    Tapi nikmat makan tu alhamdulillah.. rezeki juga kan.. ada orang nak makan tapi xleh makan dgn sebab2 tertentu..

    ReplyDelete
  5. Memang murah tu Hainom..
    7 papan 4 hengget..
    Kat pasar tani CH ni 3 papan 5 hengget.. ko hainom..
    Tapi bak kata hainom tu.. selera tak boleh menahan.. beli ajer lah..
    Weiiii sedap pulak tengok sambal tumis ikan bilis dgn petai tu :)

    ReplyDelete
  6. sawan bakhil., hahaha. dgn ekonomi sekarang bila membeli barang memang kena berkira2 juga.

    ReplyDelete
  7. perghhhh.....sambal tumis ikan bilis petai memang terbaik la walaupun saya tak makan petai

    ReplyDelete
  8. kalau petai mmg tak pernah tolak pada kaknoor, walaupun sbeenarnya kat umah kaknoor sorng je yg makan petai ni sbb busyuk, anak2 confem mmg tak suka, hubby dulu2 suka skrg ni dah tak mau pulak kata nya busyuk, tapi lagi busyuk lagi best kan MD hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak tu Kak Ton..... Kak Nor tersyasyul.....Nak kena babab Kak Nor ni tau!!!

      Delete
    2. Hahahaha..... Kak Ton tumpang gelak aje! KakNoor konpius ni maklumlah jiran sebelah menyebelah katanya...dua-dua pun banyak mulut ^_^

      Delete
  9. Bab ni kita tak boleh kawan..... saya tak suka petai..hehehe
    Hubby pun tak makan petai fresh yg mcm tu... tapi kalau yg dijeruk atau yang dah dimasak, dia boleh makan pulak...

    ReplyDelete
  10. sedap masak sambal dengan udang ke ikan bilis ke...
    mabeles walaupun busuk...

    kat sini jual 3 papan 2 hinggit..

    ReplyDelete
  11. sambal petai memang terbaek la

    ReplyDelete
  12. kalau mkn mesti bertambah-tambah,
    tak ingat dah bau-bauannya hihi

    ReplyDelete
  13. Ialah hainom skg ni kakak tngk musim petai ,sanasini ada jual tpi takdelh smurah yg hainom bli tu ,murah sngt tu.kakak pun dah 2 3kali bli ,mkn dgn ank yg besar,somi kakak x layan pun...sedap bila buat sambal tumis mcm hainom buat tu.

    ReplyDelete
  14. dana pun sama lah pasni kak... smlm mak kirim kn petai kt adik banyak mcm nk bt kenduri... tingin nk msk or buat jeruk je... petai busuk2 ttp di suka org

    ReplyDelete
  15. isnin ke hari ni kak??hehehee..bukan selasa ke??

    ReplyDelete
  16. Ni kira maharani petailah ni. Sungguh tak serupa dengan jiran sebelah tau. Kita tak makan petai. Eh, kalau lepas makan, silalah jangan singgah nak bergosip kat rumah kita yerk. Nanti kita tutup mulut dan hidung dengan mask, kecil hati pulak!

    Petai and me, no geng-geng gitu. Kita tak tahan bau petai. Kalau mak kita makan petai, kita letak tanda pangkah kat pintu bilik air tak bagi emak masuk sampai bau petai hilang. Huahahaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr... Mak... Mak masih lagi konpius rupanya dengan hari walaupun dah lama keluar dari pertapaan. Hari ini hari Selasa, Mak oi.....

      Delete
  17. saya pun beli petai semalam..satu pinggan kecik tu 3 ringgit..dah kecut2 pun 3 ringgitaih..teringin jadi beli jugak la..saya suka klau buat masak tempoyak..

    ReplyDelete
  18. Makan 2 3 biji je.. Makan banyak2 nanti mulut berbau haha

    ReplyDelete
  19. saya baru jer pekena petai beberapa minggu lepas okje, 100gram dalam 2€ gitu, ha kauuuu... kemammmm lama2 mahal punya pasal. hahahaha

    ReplyDelete
  20. torbaik la okje
    petai ayahh saya baru berbuah thn ni.rezeki. dpt juga merasa baru ni. hihi

    ReplyDelete
  21. sodap nyer....hari tu baru makan. Tetiba rasa nak makan lagi lak...
    Tapi, harga petai ni, boleh tahan juga ye. Hari tu beli kat Pekan Sehari ni nuuu...Temerloh Pahang, mahal jugak..huhu

    ReplyDelete
  22. kak...kite geng...hantu petai hahaahaha...lieya aritu beli 50 papan petai tau kak...buat jeruk petai heheheeheh..... ishh petai ni jahat, buat lieya bertambah2 makan nasi...hancus diet i hahahahaahahah...

    tu laa kak, sape2 ade anak upsr mmg saat getir skrang nieh...kene perintah berkurung, suh anak study ....in sha Allah moga anak akak di permudakan segalanye dan diterangkan hati utk jawab soalan nanti.....

    ReplyDelete
  23. Kak zai sejak berulang ke pantai timur selalulah membeli petai sebab harganya terlalu murah. Main angkat satu bundle ada 100 papan cuma rm20 saja.

    ReplyDelete
  24. mkn petai mmg sdap tp harus d igt jika mbuang air kecil jangan lupa simbah banyak2..haha

    ReplyDelete
  25. Sambal ikan bilis tu nmpk sedap betul la okje...! Saya tak mkn petai... saya pun mcm okje... kalau smpi angin kedekut jimat saya tu...murah la mcm mana pun saya tak beli...

    ReplyDelete
  26. perghhh...saya pun cukup suka makan petai ni!
    lama dah tak makan petai
    harga dia buat rasa seram! hehe

    ReplyDelete
  27. jangan la goda sangat. karang ada yang ngajak laki pegi beli petai jugak ni karang nguuuuuu sobssssss :p

    ReplyDelete
  28. Tak nak komen sebab tak makan petai ... hehehe

    ReplyDelete