Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 13 October 2015

Asam Pedas kurang perasaan

Salam Selasa.....

Masa tido rumah mami hari tu, Pak Jilap suruh masak Asam Pedas ikan Sembilang. Sajalah Pak Jilap tu ..... Asam Pedaskan faveret dada.

Mak boleh jer masak, tapi masalahnya ikan Sembilang tu kan ada bau sikit. Takut depa tak makan jer.  Lainlah mak, bau ke tak bau, semua bedal hihi..... Kalau ikut mak, cari ikan Tenggiri jer. Senang!  Tapi dah katanya Pak Jilapah mengidam sangat ikan Sembilangkan,  moh le kita cari ikan kat Pasar Borong tu ha. Dekat jer pun dengan rumah mami.

Soping ikan kat Pasar Borong memang ler seronok weyh. Macam macam ikan ada. Sebut jer ikan apa kita nak? Murah pun murah...... Alahai bestnya kalau rumah dekat dengan Pasar Borong ni...

Dah katanya nak masak Asam Pedas kan, haruslah kena ada cili blend. Mula tu ingat nak blend cili, tapi bila difikir fikir balik, lecehlah pulak nak beriya merebus cili kering bagai. Huh ....kita cari jerlah cili blend siap. Mak pun malaslah nak berlama lamaan kat dapur orang tu weyh, walaupun dapur adik ipar sendiri katanya.

Memang dah lama sangatlah tak pernah beli cili blend kat luar. Sebab kalau buat sambal memang tak sedap macam kita blend sendiri. Lagilah kalau nak buat Asam Pedas, confirm hancus rasa dia! Masa zaman maklah....... Zaman mak dulu cili blend ni mak panggil cili boh. Tak tau lah zaman sekarang ni korang panggil apa.

So akhirnya rembat jerlah cili blend brand tak ingat tapi start hurup 'A', Armor ke hape, baca tak fokus gitulah jadinya. Tapi nak bagi tahunya kat sini, memang sebijik macam kita blend sendiri. Memang terbaek! Boleh ler beli buat stok kat rumah lain kali !!

Berbalik cerita Asam Pedas tadi, mak ni walau dah berpengalaman selama 20 tahun memasak, tapi tetap tak pas pas masak Asam Pedas hihi..... Kejap sedap, kejap tak sedap! Hampeh sungguh!

Yelah .....sejak kawen jerlah yang mak masak secara khususnya, selebihnya mana masak, kalaulah boleh tak payah makan, memang lagi bagus,  target nak kurus. Katanya anak dara masa tu kannnn.....
Satu lagi yang mak failed sangat, dari segi rasa. Masa masak tu macam dah 'cantek' dah rasa dia, masam, manis, masin semua ada, tapi bila makan tawar pulak rasanya.... kurang perasaan gitu hihi.....

Korang pernah gitu tak?

Asam pedas yang mak masak hari tu lupa nak snap, tapi kita tempek gambar Asam Pedas Kak Tab  ( Herba Tihara ) yang katanya tak menjadi tu ek! 

Pasal gambar nilah mak ada idea nak menulis entri hari ni . Terima kasih Kak Tab....

                                  

33 comments:

  1. Sedapnya asam pedas ikan sembilang. tang kepala yg sedap tu. saya bila masak asam pedas ada masanya ok ada masanya tak.

    ReplyDelete
  2. ,kakak ingat hainom tepek gmbar asam pedas sembilang yg hainom masak...rupanya telaahan kakak meleset samasekali.
    Cili boh zaman takde letrik kat kg dulu ,itulah yg digunakn utk masak kalau malas nk menumbuk...sedap tak sedap belakang kira.skg ni tak pernah lagi membeli ,bila tengok kat pasaraya jeling2 je....tapi bila hainom kata macam sedap je spt blend sendiri nak jugalah membeli.

    ReplyDelete
  3. ,kakak ingat hainom tepek gmbar asam pedas sembilang yg hainom masak...rupanya telaahan kakak meleset samasekali.
    Cili boh zaman takde letrik kat kg dulu ,itulah yg digunakn utk masak kalau malas nk menumbuk...sedap tak sedap belakang kira.skg ni tak pernah lagi membeli ,bila tengok kat pasaraya jeling2 je....tapi bila hainom kata macam sedap je spt blend sendiri nak jugalah membeli.

    ReplyDelete
  4. Eh... gambo asam pedas ke tu?

    Sekali tengok macam kari ayam pun ada... :)

    ReplyDelete
  5. pak mertua I suka asam pedas rupanya...samalah kita kak OKje, bila asam pedas terus tak berapa nak pass.nama je orang Johor, kan..takpe, cuba lagi lain kali.yang penting keikhlasan dan air tangan isteri..confirm sedap!

    ReplyDelete
  6. hamboi..kak xmo tunjuk gambar asam pedas terbaik dia..tak per..nnt cik nor tunjuk asam pdas cik nor plk..hihi

    ReplyDelete
  7. Kak Tab masak ayam ke tu? Saya pun tengok mcm masakan kari.. haha..

    Okje, kita ni samala kalau bab masak asam pedas. Saya pun takla faham aduh kenapa kalau masak asam pedas ni ada masa menjadi, ada masa lain pulak macam rasa leh campak ke laut je.. memang tak kena sangat. Rasanya guna bahan dah sama..

    g shooping barang basah kat pasar borong SK ke tu? Banyak pilihan kat situ kan? Ai..best kalu rumah dekat sana..
    Bab ikan sembilang tu, saya tak pernah masak juga. Harapnya takdela sesiapa request nk saya masakkan ikan yang saya tak pernah masak nanti.. naya den upah mamak masakkan nati. Hihu

    ReplyDelete
  8. saya pun prefer cili kisar buatan sendiri. Kalau yg beli tu, biasanya masakan saya tak sedap (ehee..mcm le sentiasa sedap kalau pakai cili kisar sendiri!)

    *pemes la asam pedas versi Tie nih..:D

    ReplyDelete
  9. Hai punyalh sng msk asam pedas..bleh gagal2 plk ye..
    Yg pnting cili tu msknya sampai naik minyak...mmg kaw2lh sdppnya..

    Mmg nmpk tk mnjadi tu..asam pds jiran tu..

    ReplyDelete
  10. Tu bukan asam pedas la kak
    saya masak pindang je tu (cover maluu)

    ReplyDelete
  11. Haha. Kita masih tak penah try masak asam pedas. Kalau nak asam pedas, biasa order kat omak den di kampung je hehehe

    ReplyDelete
  12. Masak asam pedas tu memang kekadang ada angin nya Hainom..
    Macam CH jugak .. kekadang menjadi kekadang rasa kureng pulak..

    Beriye nak tengok asam pedas ikan sembilang ko hainom..
    Rupanya bukan..
    Tu lah tengok macam ayam jer dalam mangkuk tu..
    Terkena juga CH ni :P

    ReplyDelete
  13. patut nampak lain je asam pedas tu..hehehe...

    ReplyDelete
  14. Tak merah pun warna asam pedas ni..dh serupa gulai..agaknya kerana penggunaan cili ekspress tu kot.hihi.

    Sy lulus dh kot setakat masak asam pedas johor ni..buat tak payah rasa terus hidang.hebat tak.hahaha gurau je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh tu bukan asam pedas kot...macam ayam gulai je kan..adoii

      Delete
    2. amboiiiiiiiiii pk, cam ikhlas jer komen tu :)

      Delete
  15. Mak dah 20 tahun pengalaman masak asam pedas? Eh, macam nak gelak pulak! Nak percaya pun susah. Kalau macam tu, dah tentu-tentu setiap kali masak asam pedas, sedap aje. Cium bau dari dapur jiran pun dah tau sedap tapi masalahnya, tak pernah pulak kita tercium bau asam pedas, Mak oi ^_^

    Saya taklah rajin masak asam pedas ni. Tapi sebab takda pengalaman 20 tahun memasak asam pedas, memanglah sekejap jadi sekejap tak jadi - sama macam gambar Kak Tab tu; dah macam kari aje saya tengok. Keh3x. Kecil hati tuan punya gambar nanti ^_^

    Mak, lain kali kalau nak menggulai, panggillah kita. Kita menggulai bersama-sama dengan penuh kasih- sayang! Mesti menjadi punyalah! Lepas tu kita beri seorang sedikit kat jiran-jiran alam maya kita. Manalah tau kita berdua boleh jadi business partner pulak lepas tu :)

    ReplyDelete
  16. Asam pedas klu sy masak asyik gagal lagi kak...dok reti2...walhal klu balik Melaka mmg sokmo pekena asam pedas...hihhhi... cuma tulah cili klu kita blend sendiri mmg lagi umph rasanya kan kak...berbanding yg dibeli..mmg kurang gemar nak guna...huhu

    ReplyDelete
  17. kat rumah ni pon cik boss terpaling suka asam pedas gak....tapi ikan paridah...letak daun kesom...peh!! semangkuk kang dia duk hirup gitu2 je....ape yg tak sedapnye tu mak? kalau dah asam pedas....ada rase masam, pedas,masin cukup le tu.....kompom sedap punye la....ni mesti mak nebes ni kene masak kat rumah orang kan? tapi kadang betol gak la ada hari2 tu kite masak cam sedap sangat pastu lain kali masak tak pulak sesedap cam hari sebelomnye....kalau bab2 camni kite salahkan je hormon tak bole ke mak???? kahkahkahkah

    ReplyDelete
  18. kak Zai selalu buat asam pedas daging tetel anak2 suka sangat.

    Suka guna chili blend sendiri boleh campur bahan lain sekali harung.

    ReplyDelete
  19. psstt.. zura pon x reti masak asam pedas. huhuhu
    nasib lah bukan feberet Cinta. kalo tidok haru jugak nak belajar sampai sedap. hehehehe

    ReplyDelete
  20. takde ruper asam pedas..tapi takpe la kak janji sedap..

    ReplyDelete
  21. Bagi saya asam pedas ni tak boleh bila siap masak terus makan.biasa saya tunggu sampai sejam dua baru makan supaya rasa bahan2 dia tu sebati dengan kuah..baru masak memang tak sedap..nanti tunggu lepas tu baru semua rasa tu keluar..._chef Tokwan_

    ReplyDelete
  22. heheheh dulu2 dana pun mcm akak cite tuh, msk asam pds kejap jd kejap tak... tp lps tuh dana nk msk asam pds semua dana blend... even cili boh pun dana blend sekali ngn bwg halia kunyit bagai bg sebati... pstu jgn lupe daun kunyit atau atau kelsum... msk biar betul2 naik minyaknya insyallah msti jd nyer kak hehehe....

    ReplyDelete
  23. sesekali kalau teringin, masak juga asam pedas maklumlah cuma kami 2 beranak jer yang makan..

    nak kata apa, orang pantai timur, budu & tempoyak juga pilihan hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp kita suka guna cili kering yang dikisar sendiri, masuk banyak2 kasi merah berapi..

      Delete
  24. agak xda perasaan slps memasak tu kan okje saya letak kicap sbgai penyelamat hikhiihik
    tak konsisten kan rasanya. hihihi..
    saya pernah je jadi mcm tu.. mmg xkn sama la setiap kali masa..

    ReplyDelete
  25. saya selalunya yg tak menjadi rasanya adalah sambal ikan bilis / sambal nasi lemak . sama ada terlebih manis ataupun terlebih masin ataupun terlebih masam ... adeh . tu sebab selalu suruh je my kakak buat ... heheheee

    ReplyDelete
  26. Kalau saya, tak reti nak masak guna cili boh..apa lagi nak masak ikan sembilang..
    Tobat..awal2 dah angkat tangan...huhu

    ReplyDelete
  27. saya pun tak pas2 lagi masak asam pedas.... sakit pulak hati kita ni tau! hahahhahaha

    ReplyDelete
  28. Ok lah tu okje pandai juga msk asam pedas .. mia ni tau makan ja, masak tak pernah hehe

    ReplyDelete