Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 7 October 2015

Belacan

Salam Rabu kengkawan......

Balik daripada A Famosa semalam, dalam perjalanan nak keluar highway tu mak singgah minum Cendol Bakar. Nampaknya melepas le mak nak melahap seafood kat Umbai kali ni hihi....

Tapi, hari ni mak malas nak cerita pasal cendol, mak nak tunjuk gambar ni....

Minggu lepas, Mami telefon nak kirim belacan, kalau kalau mak balik kampung katanya. Dah terlanjur pergi Melaka semalam, beli jerlah. Takkan nak buat buat lupa pulak kan hihi...... Dua ketul belacan untuk mami, dua ketul untuk mak ye korang!! Padahal ada jer lagi belacan dalam esbok tu. Mak nak buat stok. Mak nak buat sambal tumislah! Hihi.....

Sekian......

35 comments:

  1. belacan memang kena sentiasa ada....

    ReplyDelete
  2. kalo mkn ni gatla hidung..hehehe..tak tahan ;)

    ReplyDelete
  3. Kat rumah tak sah klu takde belacan kan Kak... sambal wajib ada belacan...
    kat sini belacan papar yg famous kak... hehe

    ReplyDelete
  4. woiittt fev knor ni belacan..beli sorok2...makn tak sorok2..
    bak seketuiii...

    ReplyDelete
  5. dana suke mkn sambal belacan tp jarang sgt kt umah bt sambal belacan hehehe... belacan pun kalu beli bertahun duk dlm peti ais tuh baru abis hehehhe

    ReplyDelete
  6. sy xleh mkn blacan..nak gatal2 muka..hihi

    ReplyDelete
  7. kalo dah sampai melaka mmg wajib borong belacan ni kan kak...mak mertua lieya buat gak belacan ni dulu...ye la kat melaka nak dpt udang geragau tu senang...dpt le tgk dulu care belacan di buat......

    ReplyDelete
  8. Memang sedap sambal tumis kalau tambah dengan belacan ni Hainom..
    CH pun suka tapi en suami pulak tak tahan ..
    Jadi kalau nak makan sambal tumis letak belacan ni rumah kak lang jer lah..

    ReplyDelete
  9. Dulu sy juga pengemar belacan, tapi skrg dah tak boleh sbb resdung

    ReplyDelete
  10. pak aku hantu sambai belacan maklumla org utagha suka mkn sambai belacan nih..
    aku mkn sambal belacan kalu dok garu idong la sat g pehtu bersein hahahha..resdung terukk ;p

    ReplyDelete
  11. belacan sedap masakan pun sedap. kadang2 beli belacan yg jual kat pasaraya dah la keras kejung rasa pun tak sedap

    ReplyDelete
  12. Amboi, Mak...tak tahanlah dengar perkataan 'Mami' ni! Tetiba aje teringat kat mak mertua nun jauh di perantauan tu. Kang kalau teringat selalu, silap haribulan Mami tahu pulak ada yang merindu terus kata nak datang lagi ^_^

    Mak memang tau. Asal mak mertua dia nak something aje, mesti dia pun nak sama! Nasib baiklah masa PakJilap nak belikan wheelchair canggih untuk emaknya Mak tak minta satukan....

    Dah lama tak nampak belacan ni....kat rumah kita belacan pun takda, Mak. Tak mahu beri satu ke? Kita tunggu singsing lengan kat tepi simpang nanti ^_^

    ReplyDelete
  13. belacan pelengkap hidup kekdahnya hehehe

    ReplyDelete
  14. Sampai sini bau belacan nya. Tak pernah ada stok belacan di rumah sebab somi tak suka bau dia. Klu nak mkn belacan tunggu balik kg or makan kat restoran jak.

    ReplyDelete
  15. kite pakai belacan time buat sambal belacan ye tau....kalau sambal tumis tak penah taruk belacan....mesti sedap belacan ni siap ada cop kete lembu lagi tu....kikiki....mahal ke wak belacan tu sekeping bape hengget?

    ReplyDelete
  16. kemain borong belacan!hihi

    ReplyDelete
  17. Apa tu Nom ..pakaian ke..maaf tak arif pakaian wanita ...)

    ReplyDelete
  18. dlu kalau on d way blk jb terbeli juga la belacan melaka nu. hihihi

    ReplyDelete
  19. fuhhh,,, mmg febret giler2 belacan ni,,hahaa

    ReplyDelete
  20. Sedapnya buat sambal belacan...... ;)

    ReplyDelete
  21. memang cari belacan ni je kalau kat rumah tu..yang lain macam kureng sikit

    ReplyDelete
  22. Wow belacan...mesti special belacan ni..yg namanya belacan memang ada dimana2 tp nk carik yg sedap susah kan..sy tak minat sgt makanan berasaskan belacan..klu seketul tu tahan kot setahun kt rumah ni.hehe

    ReplyDelete
  23. Pi melaka kalau tak singgah beli belacan mmng tak sah...sedap kn belacan melaka.
    Kat rumah kakak ni pun belacan wat stock jika ada anak2'sibuk nk suroh wat sambal belacan.

    ReplyDelete
  24. Pi melaka kalau tak singgah beli belacan mmng tak sah...sedap kn belacan melaka.
    Kat rumah kakak ni pun belacan wat stock jika ada anak2'sibuk nk suroh wat sambal belacan.

    ReplyDelete
  25. Belacan dengan Melaka sangat sinonim
    Tapi kakak suka belacan Kukup - tempat sendiri punya:)

    ReplyDelete
  26. Tiba2 teringatkan laksa asam.. nyum3

    ReplyDelete
  27. mmg merata2 org jual belacan kat melaka nu... heheheh amboi... banyak buat stok! heheheh

    ReplyDelete
  28. Dulu kan.. LM sgt la suka belacan melaka ni. Klu bonda nk dtg suruh singgah tepi jln minta belikan. Lama dh x beli belacan sarawak aritu byk lg. tp belacan melaka je yg x tinggalkan kesan pd LM kot. Sarawak punya power sgt mkn sikit je merenyam muka

    ReplyDelete
  29. Kita tak boleh makan.belacan. allergic katanya.

    ReplyDelete
  30. Kita tak boleh makan.belacan. allergic katanya.

    ReplyDelete
  31. belacan dalam rumah ni tak berusik sgt pun. berusik pun kalau husband yang masak. kalau kira idak la. dah dapat suami ada resdung kuat. kita ni nolong jaga hidung dia jangan rongak pulak besok wuuuu. kalau dia nak derhaka biar dia. tapi geram pun ada jugak hukhukhuk

    ReplyDelete
  32. Bagus menantu mami ni.. ingat pada mami sokmo..

    ReplyDelete
  33. melaka mmg terkenal dengan belacannya...

    ReplyDelete