Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 1 October 2015

Bubur Permata Zamrud

Salam Khamis......

Salam sayang penuh rindu buat rakan alamaya yang diingati selalu.... Eh? Udah kenapa tetiba sawan berkasih sayang menjelma pulak pepagi ni hihi.....

Korang pernah makan Bubur Permata Zamrud????

Budak budak zaman sekarang, sure tak pernah makan ek. Jangankan makan, tengok pun belum tentu pernah! Sama je macam anak anak mak ni. Kesiannnnn......

Zaman mak kecik dulu dulu...... bubur nilah bubur terfemes tau. Asal buat bubur je, mesti bubur ni. Tak de dah bubur lain. Kekadang mak masukkan bancuhan tepung dalam bubur ni. Dah itu je yang ada depan mata katanya masa tu, makan ajelah, tak banyak soal. Nak lagi kick, patahkan biskut tawar masuk dalam bubur. Pergh!!!......

Persoalannya..... korang tau ke Bubur Permata Zamrud tu apa? Kahkahkah..... 

Meh nak cerita .......Masa Raya Haji hari tu makkan terlebih rajin katanya, selain mak masak Set Lontong dan Baldu Merah, mak bawak jugak ekstra menu ko ke rumah PIL. Ambik hati katanya kikiki..... Ceritanya gini,  2, 3 minggu sebelum Raya hari tu, mak ada bawak bubur Kelongsong Sutera untuk mereka. Ni mak cerita, masa time time rajinlah yek...... time time malas, lenggang kangkung aje mak datang haha..... Beli je, senang!! 

Tetiba abah mertua mak cakap cenggini:

"Baru semalam abah teringin nak makan bubur Permata Zamrud ( Nama asal telah mak tukarkan supaya lebih komersial ye hihi...) tapi mak ko cakap dah tak elok bendanya. Macam tau tau aje abah teringin....."

Perghh? Kalau koranglah kannnn........ sebagai spesis menantu hantu apa tindakan yang korang akan ambik? 
A] Buat tak tau  B] Buat, tapi tahun depan C] Buat tapi masa Raya  D] Abaikan.....

Makkan spesis hantu Raya haha...... so mak pilih C le..... buat, tapi masa Raya hahaha...... Nasib permintaan senang, kalau susah, harus pilih D tu....

Emmm..... sadis sungguh kalau dapat spesis menantu hantu cenggini ni ek!!! 

Itulah tu .....masa Raya hari tu, tak mau pulak mak makan banyak.Tetiba.... semalam pulak mak teringin. Tu yang petang semalam mak buat tu. Biasalah orang dalam rumah ni mana suka! Pak Jilap cakap dia dah jemu makan bubur ni. Masa sekolah dulu, tetiap malam lepas prep dewan makan mesti bagi bubur ni. Cair pulak tu.

Eleh..... macamlah sekolah tu lain lain!!!

Bubur Permata Zamrud aka Bubur Kacang

30 comments:

  1. CH pun baru lepas makan bubur ni masa kursus hari selasa tu Hainom..
    Tapi kalai nak buat sendiri .. CH pilih D hahahha..
    Nampak sangat kemalasannya disitu CH ni kan..
    Macam hainomlah kan.. anak2 CH ni tak pandang pun bubur ni..
    Dorang kalau bubur jagung sukalah :D

    ReplyDelete
  2. amboi kak...name tak hagak2...laju2 lieya bace n scroll sebab nak tau bubur ape hahaahahah...rupenye bubur kacang...abah lieya suke masak nie.... boh plak durian...ermm sedap .... buat seperiuk besar, ade lebih boleh dibuat kuih kasturi ngan ais krim malaysia heheehehhe

    ReplyDelete
  3. namanya kemain lagi sekali bubur kacang hijau daa..

    ReplyDelete
  4. adoi..teringin jugak nak tengok...rupanya....huhuhu

    ReplyDelete
  5. amboi ko kak... nama dia bkn main diva tau... tp kan bubur kelongsong sutera tuh bbr apa lak....

    ReplyDelete
  6. nama kemain diraja sangat..sekali rupanya bubur kacang je..
    Dulu sama sekolah ke??
    wah!!ni mesti selalu main2 mata ,balas2 surat ni..kan?/citer la sikit...
    hehehhe

    ReplyDelete
  7. Emm... dinda ni kalau tak buat org suspen tak sah
    Kanda ingat kerabat manalah makan bubur zamrud tu
    Ini kalau ada durian lagi meletopz PIL makan:)

    ReplyDelete
  8. laaa bubur kacang ade nama lain ke sebenar nyer???

    ReplyDelete
  9. buat eskrem pun sedap.. nyummyyyy!!!

    ReplyDelete
  10. Tulah kakak ingat mcmna lah rupa bubur permata zamrud tu...aduhai hainom terkena juga kakak.
    Kakak bubur kacang ni pun kurang suka bukannya tak makan terus pun....somi kakak mkan suka sejuk kan dalam aisbox dulu,baru sedap mkn katanya.

    ReplyDelete
  11. Tulah kakak ingat mcmna lah rupa bubur permata zamrud tu...aduhai hainom terkena juga kakak.
    Kakak bubur kacang ni pun kurang suka bukannya tak makan terus pun....somi kakak mkan suka sejuk kan dalam aisbox dulu,baru sedap mkn katanya.

    ReplyDelete
  12. Kita ni bersungguh la baca..nak tau bubur apa tu..cantik sangat namanya..sekali..bubur kacang daa..terkena mokcik..haha..
    kat rumah memang tak masak pun bubur ni..sura,suami afif jer makan ..yg lain..pandang pun tak nak..so ..beli jelah..:)

    ReplyDelete
  13. lerrr... bubur kacang ijo ke kak.. hahaha..ingatkan bubur yg lain dari yg lain... haha...
    peberet kamek ni kak.. en kuling pun suka... kira menantu baik lah tu...sanggup juga masakkan..dapat lah pahala...hihi

    ReplyDelete
  14. bubur kacang durian pon sedap jugak makk., hehe2

    ReplyDelete
  15. Chetttt!!! Bubur kacang rupenye....mata dah terbayang bubur dengan batu zamrud yg berkilauan....hahaha...kuat gak kipas ek sampai sini terasa anginnye....kahkahkah....orang tua kalau teringin memang tak sampai hati kan....kite pon suke je bubur kacang makan panas2 lagi sedap....pasni nak tikar gak la nama bubur kacang...kite nak panggil bubur intan terpilih....ekekekek

    ReplyDelete
  16. Tajuk nya dh mengoda kita...rupanya bubur kcng..oklh tu.good idea....boleh terima pakai...

    ReplyDelete
  17. amboi nama kemain tau ...hahaha

    ReplyDelete
  18. Nama nak propa aja kan? Hahaha

    Saya suka simpan bubur permata zamrud tu dalam esbok...lepas sejuk...keluarkan..makan..wallah!!

    ReplyDelete
  19. Ko makkkk, ingt bubur cace ke ..tapi spesis menantu yg tak menahan tu,ha ha..

    ReplyDelete
  20. Wahh..nama komersial rupanya..
    Mak..nak order bubur berlian satu :D

    ReplyDelete
  21. Bila dengar namanya yang glamernyer pada mulanya tadi tak sabar2 nak habiskan bacaan seterusnya... tup2 sampai kat bawah..oooo!! ni ke bubur permata zamrud... rasa2nya macam ku pernah lihat... tapi udah lama kok... hihi..

    ReplyDelete
  22. Oh..suspens baca tadi.. ingatkan apa bendanya zamrud ni.. haha.. bubur kacang rupanya.. kira bagusla tu Okje buat bubur ni masa raya.. kalau saya diminta buat ni saya pilih D.. haha, sebab tak pandai buat bubur.. takut kena curah dlm tong sampah je nanti.. sukalah hati pil dapat makan bubur sedap air tangan menantunya ni.. ya..

    ReplyDelete
  23. Cehhh ingatkan bubur rare tak pernah lg makan .. rupa2nya bubur kacang hijo ... :P

    ReplyDelete
  24. Sangat komersial.. hahaha.. bersungguh saya baca hingga ke akhir.. itu rupanya bubur permata zamrud.. ;)

    ReplyDelete
  25. kak..ada lg tak? mintak sikit..:)

    ReplyDelete
  26. wah... kemain sedap namanya okje... beria saya baca nak tau cam mana rupanya bubur permata zamrud tu... hahahah sedapnya la pulak tgk...

    tapi bila baca2 balik... kira okje ni menantu kesayangan la jugakan... sebab kalau bukan menantu kesayangan... takkan la pak mertua ala-ala mengadu nasib pada okjekan... hehehehhe

    ReplyDelete
  27. cehhhh bubur kacang je pun!!!! ye ye la orang ingatkan bubur ape nama komersial beno. caitttttttttt

    ReplyDelete
  28. saya pon suka
    suka buat eskerim malaysia hihihi
    kemain mak namanyaa...ingtkann bubur cha cha tadi hihi

    ReplyDelete
  29. Namanya permata zamrud pelik jugak mulanya tak pernah dengar..bubuq kacang rupanya..ni satu2nya bubur yg sy tak makan..so mang seumur idup tak pernah buat..tak tau pasaipa sy memang tak suka kacang hijau.hihi

    ReplyDelete
  30. Lorrrr bubur kacang jer, ingat bubur apa..

    ReplyDelete