Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 9 October 2015

Orang dalam rumah ni memang tak de perasaan

Salam Jumaat penuh barokah kengkawan.....

Kita tunda jemur baju sat na, kasi settle entri ni dulu. 
Ohhhh..... baru teringat, hari ni jiran sebelah mak, Kak Ton cuti menceceh hihi...... Menghantar anak sedara menikah katanya. Huh ......orang lain yang nak kawen, dia pulak yang lebih...... dia pulak yang kecoh nak mandi klorok bagai kikiki..... Fefeeling Pengantin Baru lew tu!!! Opsss? Termengumpat Kak Ton pulak mak! Hihi......

Udah le, kita tinggalkan kisah Diva Over Perahsan tu hihi..... ( habislah..... memang kena hempuk le mak dengan Kak Ton, bila dia balik cuti nanti! ).

2 hari lepas, jiran budiman mak, Ina Kelate bagi Pokok Belalai Gajah ni.  Sebab jiran mak bagi ni kisahnya hari tu le, mommies duk soal jawab pasal khasiat pokok ni dalam WA Mama Vouge ( Mama Vouge ni pulak adalah merujuk kepada group WA taman mak ye korang ). Sebenarnya idaknya Vouge pungggg, kalau dah selebet macam mak ni, apa yang vougenya pun entah! hihi..... Nama group jer kasi gempak! Kikiki...... 

Pokok Belalai Gajah
Banyak khasiat Daun Belalai Gajah ni tau korang, antaranya baik dalam perawatan kanser katanya lah. Daun yang di makan ye korang jangan pulak batang yang korang bedal hihi..... Well......mak kalau bab pucuk, memang tak de sapa boleh lawan lew. Pucuk kan makanan ruji mak hihi.....Mak Jilap kannnnn hihi .....  Kalau nak tau lebih lanjut khasiat pokok ni, boleh rujuk kat sini,  Khasiat Daun Belalai Gajah.

Pokok Belalai Gajah
Tak terbalas tau mak, budi baik jiran mak ni. Betul...... bukannya susah pun nak menyemai pokok ni kat pasu, cantas dan tanam je tapi kalau tak de sikap ihsan dalam diri tu, ingatnya senang ke nak buat? Tak terbuat kita ni weyh.

Kuih Akok
Bukan pokok saja diberinya, kuih Akok ni sekali. Pergh!....pergh!.....pergh!.....memang mabeles nyah! Sedap sampai nak menangis!

Na, demo macam tau tau jer, 'rentung dan maktak boleh dipisahkan! Hihi....

Nak bagi tahu korang ni......korang tak rasa hairan ke? Ada ke patut, satu bekas tu mak sorang yang habiskan!!! Orang dalam rumah ni memang tak de perasaan betul tau! Benda sedap pun tak mau makan. Nyampah mak!!!.......

39 comments:

  1. wow ada tanam pokok belalai gajah
    sedap tue daun dia

    ReplyDelete
  2. Salam Jumaat kak....
    yg daun belalai gajah tu memang famous utk ubati kanser katanya.. banyak di Sabah ni kak...boleh tanam sendiri kat rumah...
    amboi habiskan sorang ke Kuih akok tu??? hahahha..banyak juga tu... (atie tak ingat pernah ke idak merasa kuih akok ni..haha)

    ReplyDelete
  3. salam jumaat...
    pernah dengar je pasal pokok belalai gajah nie..
    itu pun time zaman skolah...ade taman herba kat sekolah..hihihihi...

    ReplyDelete
  4. hahhaa.. amboi makk, kuatnye makan, sampai habis sorang2.. kiki

    wawa suka yg tk manis sgt akok ni.. klu yg manis tolak tepi..")

    ReplyDelete
  5. Sedapnya akok tu kak..bak sinilah kalau tak nak makan..

    ReplyDelete
  6. Pokok belalai gajah ni memang bagus dinda. Betullah makan daunnya takkanlah batangnya pulak dinda ni pun satu. Kalau dimakan batangnya matilah pokok tu kena 4-5 kali makan hihi..
    Kuih akok kalau rumah kakak semua suka. Kami memang suka kuih/makanan dari pantai timur. Yg hangus tu biasalah dinda mereka kan guna bakar tradisi bukan guna oven..

    ReplyDelete
  7. Hahaha hailaa ingatkan apa la tadi akk oii . Rupenya takda org nk mkn kuih tuh hakhak . Bak sini la ain xpnh mkn kuih tuh .

    ReplyDelete
  8. untung dorang takde perasaan kalau ada perasaan abis berebut semua nak makan hehehe

    ReplyDelete
  9. beruntung akka jiran2 semua rapat, saling membantu n berkongsi....

    mmg banyak khasiat belalai gajah tu... ptt di amalkan

    akak pun minat jgk ek kuih akok.... sedap tu kak...

    sama la mcm org2 kt umah dana mana minat akok tuh... kalu dana beli dana kene abiskan...

    ReplyDelete
  10. Jaga elok2 pokok belalai gajah tu hainom ,kakak pernah tanya kat pasar lambak pokok ni dijual mahal juga padahal cekeding je...
    Samalh kat kat rumah kakak ni hainom,bila dah tinggal ber3 ni ,suami dgn Iman mcam takde perasaan bab2 makanan ni ...banyk mknn yg tak dipandang...kakak lah jadi tukang perabis..

    ReplyDelete
  11. cam penah gak nampak pokok tu tapi tak tau nama...banyak gak khasiatnye yek...bagos2 jage bebaik bior terus subur dan gemoks....kikiki...tak penah gak makan kuih akok...ada yg kata manis melenting...betol ke mak? tu yg takut nak makan tu....ekekekek

    ReplyDelete
  12. kuih akok tu peberet forever kak..sedappp!!

    ReplyDelete
  13. Nama tak serupa pokok..tapi khasiat superlah..kan
    Akok tu den tak suko...tapi klu ada org bagi...tak ckup byk tu...dasar...hihi

    ReplyDelete
  14. Sedapnya kuih akok tu. Memang betul-betul menangis bila rasa.

    ReplyDelete
  15. Seronok hidup berjiran macam ni. Saling membantu.

    ReplyDelete
  16. Baik hati sungguh jiran..haa sy baru sekali pernah makan ulam belalai gajah ni..sedap..ubat angin pas makan kentut sedia.haha..

    Kuih akok tak pernah makan..ada rasa macam kuih cara tak..aritu kt pahang jumpa org juai kuih ni ingatkan abah n en suami beli..rupanya beli lemang saja.huhu

    ReplyDelete
  17. Hihihi mu sore yg ade perasaan Hainom..
    Mu make lah kuh akok tu sore diri..

    Ehhhh bila lak CH ni bertukar ganu mari ni..
    CH pun ada gak tanam pokok belalai gajah ni hainom..
    Memang sedap dibuat ulam..

    ReplyDelete
  18. Salam

    Pokok ni rasanya jiran sy ada tanam. Dia ada kanser mmg dia guna daun ni. Tp pokok dia dh kemain besar. Sejak dua menjak ni ramai kwn2 cerita psl pokok ni dan khasiatnya


    Akok.. Masa br kawen dulu gi jln ganu. Ada makcik jual akok dlm acuan kuih bakar. Sy ni sgt la gemar kuih bakar. Terus sambar. Tup tup tny suami nape lembik kuih bakar ni? Huhu salah beli. Mujur suami pernah belajar kat sana dia lah yg abiskan.

    Bila duk merantau sana dulu tiap mgu dia beli tp dia je lah yg ngap sendiri. Kami anak beranak tukang tgk je. Hihi

    ReplyDelete
  19. hahaahahah byk merungut ni akak.... biaseeee nieh....hahahaha

    tu la kak, same mcm kat umah lieya kalo kuih pelik2 sikit semua tak mo makan... dah dbkl ni jugak kene perabis kan...tensiiii tauuu...tak memasal perut naik gedat2 hahaahahha

    ReplyDelete
  20. mak syg nk buang rezeki tu sbb mak bedal sorang2 bg abes

    ReplyDelete
  21. Alasan orang dalam rumah tak ada perasaan padahal nak bolot semua kuih akok tu ... hahaha :P

    ReplyDelete
  22. Nak cari gak lah pokok belalai gajah tu, biasa dengar jer, belom pernah tanam pun....sedap nyer akok... tapi bunda selalu jumpa masa bulan pose jer...

    ReplyDelete
  23. Nanti klw dah byk pokok tu nak jugak ye.

    ReplyDelete
  24. salam sabtu hainom ..
    sebekas akok tu tk cukup ..
    tambah sebekas lg ..
    baru betul2 punya sendawa tuh ..

    ReplyDelete
  25. dulu pernah ada pokok belalai gajah ni..tapi tengelam banjir mapuh terus...sedap napok akok tu..

    ReplyDelete
  26. Mak....Kita ada perasaan
    Bak ler siket akok tiew....

    ReplyDelete
  27. asalam Nom tumbuhan belali gajah tu tanam batang ke? atau tanam pucuk batang muda..bagus tu khasiatnya ya..

    Huuu terpanah juadah sedap tu kan..bagus lah dapat jiran baik2 belak

    ReplyDelete
  28. hehehe....akok tu nampak tersangat mabeles nya. tempat saya glamer "akok keddut"

    ReplyDelete
  29. Baru baca pasal pemakanan dan kanser ni mak, katanya gula tu baja kanser, kena byk amal buah dan sayur...so jap lagi nak buat smoothi buah, dah 2 mggu amal you, nak sihat dan fit gitew, hi hi..
    Akok, kite dok ganu pah kite dok suke akok, se kuat rasa telo pahtu manih leting..( pahang ke dok okje ni cakak teganu)

    ReplyDelete
  30. rasa dia macam mana pucuk belalai gajah ni kak? hishhh tetiba teringin pulak kihkikhih. kira pun lagi suka pucuk2 ulam2 dari sayur yang bermasak. kalau kedai makan ada ulam memang capai yang itu dulu. sayur ni jarang nak kena dengan anak tekak yang mengada ni haaaa

    akok ori dari kelantan memang mabeles la haaaaa

    ReplyDelete
  31. Haha.. kemaib ya satu bekas akok dia sorang yang belasah habis.. memang takde perasan orang kat dalam rumah Okje tu.. kalau bagi ke saya pasti Okej tak sempat nak rasa banyak tu. Saya memang suka akok ni. Nape tak ajak saya datang makan sama2?

    Pokok ni akak saya pun ada tanam ni. Mula masa arwah suaminya sakit dulu, dia memang gunakan daun pokok ni sebagai sebahagian ubat.. nampak berkesan juga namun agaknya dah tak lama hayatnya masa tu kita takleh lawan takdir Allah.

    Seronoknya baca ada geng baik macam kawan baik okje tu.. alhamdulillah. Macam ni punya kawan pasti Okje juga kawan yang baik tu.. insya Allah buat baik dibalas baik dan jika sebaliknya..

    ReplyDelete

  32. Dasyat woooo, sebekas dihabiskan sendiri...

    ReplyDelete
  33. Assalam OKje...baiknya hati jiran OKje tu...untung la OKje dapat jiran yg bermurah hati...

    Rasanya OKje mesti tak sempat nak ajak org2 dalam umah tu makan kuih akok tu kan... :)

    ReplyDelete
  34. abis la okje.... gemuk sengsorang la gamaknya.. huhuuhu org dlm rumah saya ni pun sama je okje... sokmo tak abis makanan... lastnya saya gemuk sorang.... (T_T)

    ReplyDelete
  35. Bukan main hebat mengumpat yerk. Tapi takpalah...bagi aje peluang. Nanti-nanti kita pulak tembak sedas, dua ....

    Saya ni tang pokok tu janganlah ditanya. Memang tak tahu. Tang pucuk dimakan tu lagilah tidak pernah. Tang kuih akok ni pun tak pernah makan. Kalau masa anak dara dulu kita menyewa serumah memang puaslah Mak bolot sorang makanan. Ni bukan orang dalam rumah takda perasaan, memang tak sempat nak simpan perasaan nak merasa tau!

    ReplyDelete
  36. sdapnya akok...my feberet tu kak..:)

    ReplyDelete
  37. owh , kecik je pokoknya . ingatkan besar dabak ... daunnya makn ulam ke kena rbus ni hainom ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulam boleh ...blend dengan Apple hijau pun boleh .....senang sikit nak hadam hihi

      Delete