Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 29 October 2015

Sabak Bernam jer

Salam Khamis.....

Anakanda TLBD pergi lawatan sekolah hari ni. Hari tu ada ura ura nak ke Legoland, tak jadi, lepas tu nak ke Langkawi, pun tak jadi jugak, sudahnya ke Sabak Bernam je hehe.... Entah apa yang nak ditengoknya kat Sabak Bernam tu agaknya.....  Salah satu tempat katanya, nak melawat kilang Nata de Coco. Balik mesti bawah setin, sure punyalah...... Tapi mak dah cakap awal awal, tak payah beli. Beli kerepek bawang jer kalau ada. Budak budak dalam rumah ni memang suka kerepek bawang. Termasuklah mak budak yang sorang tu. 

Dah kenapa? Pergi kilang Nata de Coco, disuruhnya beli kerepek bawang haha... Yelah..... manalah tau ada jual kerepek longgok kat gerai tepi jalan tu ha hihi.....

Pak Jilapah bagi Rm20 henggit jer. Cukup ke? OKje tambah Rm20 henggit lagi. Katanya nak beli kerepek bawangkan...... Takkan beli satu plastik jer kot, mana cukup! Mak sorang sorang pun dah hadap satu plastik kehkehkeh.....

Cakap pasal Sabak Bernam, teringat Mentarang. Korang tau tak Mentarang tu apa? Adik beradik kupang dengan kerang. Mak agaklah! Sebab bentuknya macam kupang tapi kulitnya macam kerang. Dulu, masa kakak Pak Jilap duduk sini, mak pernah makanlah........ dan dan tu terus jatuh cinta ko!

rizalarbain.com
Nak tau isi dia macamana?
Macam ni ha!!

wahidayatulaswa.blogspot.my
Korang boleh pi tak dengan ghupernya? Mak pi ajeeee hihi..... Jiran mak mesti tak boleh pi ni.... Dia tu sawan sikit, ganjil sikit dah loya tekak, tak mahu mencuba ! Huh.....

Dikkkkk! Beli mentarang..... ( melampau sungguh mak dia ni tau!! Hihi....)

31 comments:

  1. kemain mak mengorder anak dara pi lawatan ye ....
    mentarang gitu rupenye nye ...hmmmm lain mcm je ....

    ReplyDelete
  2. Bila ke 'sebelah sana', selalulah nampak orang jual mentarang ni. Tapi kakcik tak pernah beli dan tak pernah cuba makan... :)

    ReplyDelete
  3. errr saya pun tak tertelan mentarang nie! grrr..

    ReplyDelete
  4. Acik baru je balik okje..meamng nampak la kilang nata de coco tu..gerai jual mentarang pun ada..tapi bukan musim mentarang kot..tak berapa bnayak..biasa nya banyak orang jual.
    acik tak cuba lagi makan mentarang ni okje..tapi suami acik suka siap buat permintaan rendang mentarang.
    kalau nbeli kerepek tak boleh beli tepi2 jalan tu okje..kalau dibawa lawat kilang baru boleh beli.
    kalau tak nanti dapat yang dah lama..dah lemau..acik dah terkena

    ReplyDelete
  5. Sabak Bernam tu tempat saya :)
    Pergi melawat ke mana je?

    ReplyDelete
  6. sedap ek
    anum x pernah try
    sebab terbayang muka dia
    haha

    ReplyDelete
  7. Sedap ker mentarang ni. Saya tak pernah makan lagi. Sabak bernam boleh tengok sawah padi yang menghijau jika kena dengan masanya.

    ReplyDelete
  8. Kerepek bawang. Saya pun suka makan.

    ReplyDelete
  9. Sabak bernam banyak pilihan kerepek yang ada. Kerepek bawang sedapp..

    ReplyDelete
  10. saya pon macam jiran OKJe.. loya tekak tengok kerang dan sekutunya,,haahaa

    ReplyDelete
  11. mmg sdp kak oi... dana penah mkn masa jalan2 ke sabak bernam.... isi nyer dhla beso mmg puas hati dpt mkn....

    ReplyDelete
  12. Oklh sabak bernam pun..indah ape pemndangn hijau...klu knor bli coco de nata jer boleh di coktailkn..sdppp.tmbh buah2 segar...
    Nk bli kt kdai2 yg jual kt sini tkut air tgn bgsa lain..klu dpt org kita bt..nklh.. produk org kmpung...

    Mentarang tk pernh rasa okjer...sdppp ker?

    ReplyDelete
  13. Oh dah pi rombongan lah ya si TLBD tu ..amboi macam2 nak suroh beli ya.Mentarang tu kakak pun tak kenal apatah lagi makan.Sabak Bernam tu sepupu sepapat kakak ramai kat sana tapi tak berapa kenal jadinya taklah pernah jejak.

    ReplyDelete
  14. hahaha..mentarang pun nak suruh adik beli... mau pengsan adik tu.. hihi..sy tak makan kak mentarang ni... kerang je makan... seronok lah TLBD gi jenjalan lawatan... :)

    ReplyDelete
  15. Aduh, tak boleh tengoklah rupa paras mentarang ni! Selalu nampak bentuk luar aje tapi tak pernah tengok isinya. Terima kasihlah ya Mak sebab buat kita loya-loya hari ni. Hahaha!

    Mak, kalau nak beli kerepek bawang untuk bekalan Maklah, mana cukup weyh RM20. Kurang-kurang kena bawa RM100 tu, hak untuk beli kerepek bawang untuk Mak jerk!

    ReplyDelete
  16. peberet saya juga kerepek bawang. baru dok ngajak cik abe ke banting, tp ditolak sbb mslsh jerebu.hikhiks

    mentarang dh lama x mkn. saya kalau trik dan nengok ghope tu mmg tak lalu gak. pernah dlu tertengok isi siput sedut. hahaha.dan dan tu x lalu nk telan dah.

    nata de coco sabak bernam. oo bru thu.
    dlu sy pnh beli nata de coco yg dr sg besar. beli dekat MAHA. jrg jumpa dkt pasaraya. setakat pnh jumpa di jj je brand tu.keluaran muslim.

    sg besar dgn sabak bernam dekat ke erk ?
    lupa dah. ke tempat yg sama tlbd nk p tu...

    ReplyDelete
  17. Sayur manis mentarang ala rebus letak serai, bawang gitu jelah punnn sedap... Kat kilang nata tu Rm3 je Nata de Coco yg besar tu. Beli makan dgn ice cream vanilla sedap tu...

    ReplyDelete
  18. Salam singgah hari ni. Doakan yang baik2 aje for u. Tq sudi ke blog KA jg. Sdap tu okje. Tapi KA dah kena pantang ni , kena allergic teruk waktu mkn seafood ari tu, sampai MC seminggu huhuhu

    ReplyDelete
  19. nampak sedap jer mentarang tuh. tak pernah makan lagi bendealah ni. sebab mcm x pernah tgk plak isi nye. mesti sedap nih kan. zura memang suka makan seafood nih.

    ReplyDelete
  20. Selalu juga kak Zai tengok tapi tak pernah makan. Selalunya kalau rupa macam tu susah tekak kak Zai nakt terima.

    ReplyDelete
  21. Tu yg pelik tu anak nak pi kilang nata de coco yg si emak sebuk suh beli kepek bawang....pening ar....hahaha....cam sedap je mentarang tu...walau rupa agak ngeri tapi kite sangup je nak cuba kalau jumpe nanti...mesti sedap cam kupang atau kepah ni....goreng serai taruk cili padi sedap agaknye

    ReplyDelete
  22. bagi 20 hengget nak suruh beli mentarang..kulit pun belum tentu dapat...hahahha..Harga nya mahal kan??saya tak pernah try la..tapi kat sini memang ada jual tepi2 jalan.yang selalu beli orang cina..

    ReplyDelete
  23. pi kilang nata de coco aje ke rombongannya?

    amboi maknya over tau!
    kemain mengorder

    ReplyDelete
  24. Eh memang ada la kilang nata de coco kt sana..mcm pernah nampak. Tapi kerepek bawang memang menarik tertarik aaah...Si Deeja pun hantu kerepek bawang, kalau pimumah orang kawen ada bekas kerepek bawang atas meja, memang deeja angkut bawak balik..he he

    ReplyDelete
  25. tak pernah cuba makan mentarang lagi..rasanya mcm tak jalan jer.

    ReplyDelete
  26. sepanjang jalan tu banyak yang jual mentarang kan? member2 selalu ajak ke faridah mentarang bakar, tapi saya sendiri tak pernah singgah. nak ke pangkor pun lalu & tengok jer....

    ReplyDelete
  27. bukan jiran mak aje yang geli...saya pun!
    ni bagi percuma pun saya tak nak ni

    ReplyDelete
  28. Ganjil pula tengo isinya tu okje ... tp klu sedap nsk juga mencuba .. makan sambil tutup mata hehe

    ReplyDelete
  29. saya makan semua dan suka mencuba semua..
    walaupun tak pernah makan tapi tak takut nak mencuba..
    cuma belum berkesempatan dihadapkan mentarang atas meja..:))

    ReplyDelete
  30. Teringin nak rasa, ada org nak sponsor tak?

    ReplyDelete