Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 19 October 2015

Teringat zaman budak

Salam Isnin korang ......

Semalam mak balik kampung ..... Tak tanya? Tak pelah mak peramah nak bagi tahu hihi....

Rumah ku dibesarkan....
Eh ? Ku? Tetiba mak fefeeling buat rcerpen pulak ko! Hihi......
Sama jer keadaannya, rumah ke manusia ke, waima semua benda di dunia ini,  semakin lama semakin dimamah usia, uzur. Sedihkan....... Tapi masih lagi dikira beruntung, kerana masih punya rumah sendiri. Kan korang..... alhamdulilah.....

Pusing pusing kampung.  Tengok Parit Besar ni teringat zaman mak budak. Tak sangka sekarang dah kilauan hihi.... Parit nilah tempat mak berkubang dulu dulu. Tapi dulu dulu, air dia tak delah kotor dan dalam macam sekarang ni. Dulu, cetek je, jernih pulak tu.

Parit ni sebenarnya sambung ke lombong. Apa jadi lombong sekarang ni, entahlah....  Masa kecik dulu selalulah jugak pusing lombong, naik basikal. Rasa best sangatlah kalau dapat lepas sampai ke lombong tu. Sebab lombong ni duk kat hujung kampung nun. So dapatlah jauh sikit ronda ronda. Itu jer sebenarnya hihi..... ( Huh! kecik kecik dah suka mengukur jalan, patutlah ek sampai ke tua tak hilang hilang tabiat ukur jalan haha......).

Cerita pasal lombong, teringat masa zaman kecik mak, kat kampung mak ni ada kes budak kena sorok. Boleh kata selalulah jugak budak ni kena sorok, budak yang sama pulak tu. Tapi jumpa baliklah, kadang kat lombong, kadang kat celah pokok pisang, kena sorok bunian katanya. Wallahu aalam..... mak pun tak berapa nak ingat sangat, maklum le otak belum nak berhubung sangat masa tu, susu Dugro tak de masa tu hihi.....



31 comments:

  1. dulu balik kampung sume kite layan...sungai parit pokok sume kenal muka kite..
    ouch..terasa tua betol bile ingt sume tu..kikiki

    ReplyDelete
  2. Singgah pagi..:)
    zaman kanak² adalah yang paling best kan....

    ReplyDelete
  3. bestkan kak zaman budak2 dlu..xde masalah..ukur jalan balik magrib pon xper..xpayah masak..mkn jer mak dah masak..sekarang klu ukur jalan balik lwt sendiri tanggung la..haha

    ReplyDelete
  4. bestnyeeee kampong mak...siap ada swimming pool...dedulu kalau balik kampong belah apak kat bagan serai perak pon ada gak parit tempat mandi2 camni....jernih sangat airnye sampai ikan lalu pon bole nampak...sekarang dah tercemar air pon keroh je....untung mak masih dapat duduk rumah kayu camni baru la terasa kampong....jangan memain ye rumah kayu camni sekarang tak semua orang mampu buat tau...kayu mahal kan mahen...kite dah berpuluh tahun duduk dalam rumah batu bata je....kuikuikui....nak pinjam kampong bole tak??? hahahaha

    ReplyDelete
  5. Air parit dulu dengan sekarang tak samalah dinda. Kampung kanda pulak parit yg dulunya jadi tempat kami bertanding swimming ala-ala sukan komenwell dah kambus dan tak ada paritnya dah.. :) Yg ada tu tali-air yg digali guna excavator kat tepi jalan.

    Budak kena sorok bunian dulu memang selalu ada kan. Macam kes budak asli yg baru-baru inilah kanda rasa. Tapi dulu biasanya jumpa sebab org dulu-dulu ilmu dia pun bukan calang-calang, takut bunian nak sorok lama-lama hihi...

    ReplyDelete
  6. kalau membesar kat Johor, memang wajib berkubang dalam parit kan Mak..hihi

    ReplyDelete
  7. aktiviti biasa budak kampung kan.. kita dulu pun sungai, parit, tali air.. lombong je tak main even ada satu lombong kat kampung. Tapi sekarang sungai pun dah tak nampak rupa sungai.. selain semakin mengecil tahap kebersihan tu memang tahap sedih macam kematian laki jugak la hehehe

    ReplyDelete
  8. wahh seronok nyer ade kg ade tasik aka lombong ade tepat berkubangg..saya kecik sampai membesar kl je la xde ke mana-mana..

    ReplyDelete
  9. Oh, Mak dari Parit Besar rupanya! Kita pun dari 'parit' juga, Mak.....

    Yalah, Mak! Kat rumah kita pun sama. Longkang depan rumah tu dulu parit besar. Boleh bersampan ler. Mandi-manda pun boleh. Airnya bersih aje. La ni dah jadi longkang kecil. Kalau terjun nak bermandi-manda, memang terus masuk spitallah jawabnya. Air dah takda, dah jadi air longkang ^_^

    Kat rumah nenek kita (sekarang dah jadi rumah Chik kita) dulu pun ada kolam besar, Mak. Kita dulu tak heran pi tidur hotel nak mandi swimming pool. Terjun tiruk dalam kolam tu jerk. Tapi lepas rumah nenek terbiar, terus jadi tempat 'pelupusan sampah sarap' lepas tu terus kena kambus bila Chik beli tanah tu.

    Kenangan zaman kecil molek ni kalau dikenang, memang indahkan Mak....

    ReplyDelete
  10. Samalah kita, dulu pun suka juga berkubang tak kena jerit tak balik lagi....
    Ukur jalan tu dah semestinya apatah lagi cuti sekolah,ligatlah smpai ke senja...sekarang ni dah kena kurung suami kat rumah pulak,hihiii....
    Tang budak kena sorok tu pun kwn kakak kena juga masa main sembunyi2 tengahhari buta,jumpanya kat dalam kebun jauh dari rumah..pelik betul kalau fikirkan masa tu

    ReplyDelete
  11. aduhh rindu nya kampong halaman bila tengok gambar Hainom ni
    kisah dolu2 mmg mengujakan macam stunt kan haha
    dolu2 kaknoor suka panjat pokok nasib tak jatuh ngeri nya bila fikirkan

    ReplyDelete
  12. heehehehe.... dana kalu parit tp umah suke nyauk ikan heheheh.... kalu parit depan umah tali air besar mancing kt situ heheheheh skrg ada lg tp dh tak berani ah... tuan nyer diri udah tak se remaja dlu

    ReplyDelete
  13. Seram jugak dengar budak yg sllu kena sorok tu kak.. pasti nya kekal misteri...huhu...
    kalau balik kg pasti semua kenangan masa kecil akan terimbau kembali.....:)

    ReplyDelete
  14. sonoknye bila kat kampung halaman kan!
    semua tu adalah kenangan manis.
    yang susah dah nak buat zaman skrg nih.
    Zura dulu berkubang dlm longkang.. tempat air hujan berkumpul.
    masa kecik2 tuh berkubang mmg heaven. tapi skrg rasa mcm kembang tekak tgk kawasan berkubang tuh. hahahahahaha

    ReplyDelete
  15. Mak kecik2 main parit? macam tak caya jerrr...hahaha
    Org2 kampung dulu dulu kata, kena sorok dek hantu kopek...kah kah kah

    ReplyDelete
  16. Kampung kak Zai tak ada parit tapi sungai. Dulu bersih dan jernih tak macam sekarang sudah tercemar. Banyak sangat pembangunan membuatkan air keroh dan Kotor. Kat sungai tulah kak Zai dan kawan2 lawan menyelam siapa boleh bertahan lama.

    ReplyDelete
  17. Kalu boleh diputarkan masa, nak kembali ke zaman kanak2, ada mak, ada ayah, rindu weyhhhh..

    ReplyDelete
  18. air kotor tuh maybe itik2 duk berendam dalam tuh kotttttt~~```~~`
    rindu kat kampung iolssss~

    ReplyDelete
  19. wahaha berkubang dalam parut ya, saya mandi kolam

    ReplyDelete
  20. Kenangan zaman budak memang indsh dikenang..parit dulu yang herannya air jernih kan..syok berkubang..kira sy ni sempat lg merasa keseronokan mandi parit..mai zaman anak sy mandi swimming pool je la.Perkataan parit pun tak tau apa..kena kenalkan ni bila balik kmpg nti.hahaha

    ReplyDelete
  21. Samalah kita.. dulu balik kg kat johor .. depan rumah kg ada parit.. terjun main air.. tangkap ikan bagai.. sekarang kering sekeringnya huhhu..

    ReplyDelete
  22. Zaman kecik2 dulu memang menggamit kenangan... KN dulu pernah mandi sungai, mandi perigi... owh! nostalgia gitew..

    ReplyDelete
  23. salam hainom ..
    angger mengimbau kenangan agek cilik memang okeh seng nostalgia ..
    seng gayah angger ono kenduri sedolor neng kampong .. koyo nyong ketemu meneh konco wedok seng main kahwin2 egek kecik mbiyen .. roso isin plak ngingetkay jaman2 kuwi ..

    ReplyDelete
  24. mmg layan beb balik kg..terimbau kenangan mase zaman kanak2 hehe..:)
























    ReplyDelete
  25. wah, syoknya kampung Okje ada parit besar macam ni// saya caya ni yang okje mandi parit masa kecil2 dulu.. haha, sebab tu awet muda kan? main sihat masa kecil, takla macam budak sekarang, asyik duduk dalam rumah je.. jeles weh, balik kampung tu.. dah lama tak balik kampung saya ni.. kampung saya best juga walaupun takde parit takde sungai.. bak kata tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain!

    ReplyDelete
  26. Nostalgia tu...
    Kampung saya kat Johor juga..tetiba rasa rindew kat kampung pulak nih

    ReplyDelete
  27. saya bilamana teringat zaman budak suka layan video nih Terkenang Semasa Dahulu

    ReplyDelete
  28. alamak... best pulak mengamit kenangan macam ni okje... saya dulu2 pun suka la keluar masuk kebun arwah atuk saya... mandi sungai belakang rumah... tapi semua tu xde dah... tinggal kenangan je la....

    eh seriau pulak bila baca pasal budak yg kena sorok bunian tu... mungkin betul kot...?! *tetiba teringat juga pada budak2 org asli yang baru jumpa tu.... kata dorang di jaga oleh org di perkampungan bunian...*

    ReplyDelete
  29. saya dulu pun kalau balik kampung segala lombong, parit n sungai saya terjah
    tapi sekarang nak p taman tema pun saya geli...hehe

    ReplyDelete
  30. Mengenang zaman kanak2 ni best kan okje .. berkubang kat sungai ... bebas bermain sana sini, masa tu tak takut org jahat tp takut dgn hantu sorok budak tu jak hehe

    ReplyDelete