Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 18 January 2016

Asam Pedas banjir

Salam Isnin......

Wallah weyh.........nikmatnya dapat makan Asam Pedas banjir!

Ni kejadian minggu lepas. Mak masak Asam Pedas Ikan Pari. Separuh orang tak suka ikan pari ni ek, berbau katanya. Korang kena pandai pilihlah. Macam terer, terer..... hihi..... 2 x 5 aje sebenarnya. Mak kalau pilih ikan Pari, memang mak hidu, hancing ke idok! Kalau tak hancing baru buh plastik.

Ginilah style mak makan Asam Pedas kalau kat rumah hihi..... Banjir!!! Bukan Roti canai je yang banjir tau. Lepas tu curahlah kicap manis atas nasi tu! Memang pergh sangat lew!! Masam, masam, pedas pedas, dan manis manis gitu.... Ni confirm kena kecam dengan jiran sebelah rumah mak ni. Dia tu mana suka pedas manis katanya! Dia kata pedas tak boleh manis. Hukum sanbal katanya haha.... Haih, mak memang tak pakai hukum, main bedal je semuanya. 


Nak lagi pergh, makan dengan ikan masin weyh. Kalau nak lagi pergh dan meletop, makanlah dengan ikan masin Tenggiri Jeruk. 

Kebetulan ada pulak baki ikan masin Tenggiri Jeruk yang mak goreng hari tu. Tu pun gara gara terliur tengok entri Mak Mel.... Memang pergh sesangatlah.....

39 comments:

  1. saya budak baru belajar makan asam pedas ....
    tengok ni teringat kat muar plak ... hahahha

    ReplyDelete
  2. Saya suka gak yang masam pedas manis macam ni.. sama taste kita Okje.. ini gayanya kena makan dengan sudu.. baru puas suap dengan kuah sekali.. kalau tak, makan dgn tangan, akhir sekali hirup kuah dengan pinggan.. huh elok nau perangai mak org ni..

    ReplyDelete
  3. Hihi... tak sangka cara kita samalah dinda
    Kanda pun suka banjir lepas tu curah kicap manis. Sedap kan:)

    ReplyDelete
  4. ikan pari msk asam pds mmg ngam kak... buat kuah pekat2 perkkkh...

    adik2 dana suke mkn asam pds ngn kicap tp kakak nyer tak suke lak hehehe...
    tak feeel asam pds kalu boh kicap...

    ReplyDelete
  5. Ya ampunnnn...meleleh airliur pagi2 ni wehhhh...

    Ishhhhh... nak madak takde bahan la pulak...

    ReplyDelete
  6. Ya ampunnnn...meleleh airliur pagi2 ni wehhhh...

    Ishhhhh... nak madak takde bahan la pulak...

    ReplyDelete
  7. aaaa tertelan telan air liur!! kalau juah pekat pastu cicah roti pun sodap...aaaa lap air liur!!

    ReplyDelete
  8. asam pedas feveret i..cedok makan dgn roti pun layan tp kene make sure pekat..mmg terangkat..ikan ape pon bole..janji sedap hehe :)

    ReplyDelete
  9. alamak sedapnya kak, terliur sudah

    ReplyDelete
  10. perghhhhhhhhhhhhhh dugaan apekah yg telah ko berikan ni kak...

    ni mmg cara johor makan nie...kuah kasi banjir...recik kicap..ikan masin atau keropok ikan sikit...atau telur asin...

    kak aku puaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...uwaaaaaaaaaaaaaaaaa!!

    ReplyDelete
  11. Salam pagi Isnin, Mak!

    Apasal ek bila kita terniat nak sebut-sebut nama Mak tetiba aje kita tengok Mak dah sebut nama komersial kita dulu? Mak ni memang sehati sejiwa orang kampung dengan kita rasanya ni. Mak rindu kat kita eh? Hahaha!

    Mak ni, janganlah sebut-sebut asam pedas. Semalamkan dah ternyaris kita pi Shah Alam mencari restoran asam pedas tau, nasib baiklah niat tu terbatal sebab HD ada urusan tetiba!

    Sedap Mak makan nasi berbanjirkan kuah asam pedas. Tapi of courselah memang kita tak curah kicap. Lepas habis nasi di pinggan tu, bolehlah jilat pinggan dan lick-lick jari jemari tu, kasi licin semua perasa asam pedas yang ada di pinggan dan di jari jemari katanya. Makan kat rumah pun bukan orang nampak pun tabiat makan kita yang burukkan ^_^

    ReplyDelete
  12. Sedapnya asam pedas tp kak Zai tak mkn ikan pari. Selalu buat asam pedas daging tetel.

    ReplyDelete
  13. betul.. beli kita pari ni kena pandai pilih. silap pilih hancing memang nak makan pun tak lalu. saya suka makan ikan pari jugak. asam pedas pari, ikan pari bakar... memang sedap. Makcik saya cakap ikan pari ni dia macam manusia ada period hahaha.. saya belum google kesahihannya. hahaha

    ReplyDelete
  14. pergh !!!...perghhhh!!...perghhhh!!! memang nampak mabeles sangat nasi dengan asam pedas kuah banjir mak tu....sampai banjir gak la ailio kite...semlam gi pasor ada gak rembat ikan pari...memang cadang nak masak asam pedas...tengok la esok luse kot kite masak...telo masin dengan ulam kacang botol pon ada kite rembat...kikiki...mabeles...mabeles

    ReplyDelete
  15. Kenapa sy telan air liur!!! Huhuhu...

    ReplyDelete
  16. Nyummm..nyummmmm kita pun suka banjiaqqq..
    Telan ayakkkk liuqqqq ni

    ReplyDelete
  17. kita suka asam pedas tapi xmo ikan pari, tak makan, baupun x suka

    ReplyDelete
  18. Adudududud.. Sedap nya asam pedas ikan pari ni!
    Mak, iols x kisah asam pedas ikan apa pun iols bedal. Tapi pari ni memang peberet tak kira la pari bakar ke asam pedas ke dua dua den bedal. ^^

    ReplyDelete
  19. Pergh....lapo pulak perut kakak tengok asam pedas walaupun kakak kurang minat ikan pari ni tapi tetap bedal je.Kakak taruk kicap gak hainom tapi tak suka kicap manis.

    ReplyDelete
  20. saya suka gak makan asam pedas nie (selepas baru belajar mencuba) tapi tak berapa suka nak banjir-banjir nie. hehehe

    ReplyDelete
  21. saya pantang kalau makan nasi boh kicap..hahha...kalau masak asam pedas ni saya suka juga kuah banjir.lepas tu potong timun sikit buat kawan..satu lagi bila makan asam pedas tak mau lauk ayam goreng..nak ikan goreng jugak..:)

    ReplyDelete
  22. suka juga makan asam pedas, kena yang kuah pekat tu, lebih sedap. fuh

    ReplyDelete
  23. pandainya masak asam pedas, kagum saya

    ReplyDelete
  24. Sedapnya asam pedas. Peberet gak ni. Tp sll terbantut nak msk asam pedas sbb x de daun kesum. Cam mana nk buat asam pedas tu jd pekat ek. Ajor sket

    ReplyDelete
  25. saya ada tips utk pilih ikan pari yg tak hancing...pilih yg kulit dia warna coklat/hitam gelap. so far, menjadik tips tu. Dapat dari blogger jugak ni. :)

    ReplyDelete
  26. Perghhh kecur air liur CH ni Nom..
    Asam Pedas Pari Banjir tu yg tak menahan..
    Nak terjah rumah ko Nom..
    Sure dah habis..
    Telan jerlah air liur ni..
    CH pun tak berapa pandai nak pilih pari ni..
    Bila Ujie bagi tips kat atas tu ..
    Bolehlah dicuba nanti..

    ReplyDelete
  27. Memang perghhh banyak kali lah.. stail saya makan asam pedas nak kuah lebih baru puas.. ;)

    ReplyDelete
  28. Wallah, mmg meletop ni mak, aku suka asam pedas kembong, sbb aku tk mkn ikan pari, entoh nape aku geli ngn ikan pari, huk huk..
    Nak mabeles lagi ko kena cicah smbl belacan, tapi aku belacan pun tk mkn, gatai hidung aku nih.

    ReplyDelete
  29. Telan air liur kejap. Sedapnya...Kalau saya pun curah kicap manis jugak...hihi

    ReplyDelete
  30. wow asam pedas banjirr.... lapo lagi wei

    ReplyDelete
  31. amboi amboi mak tertelan-telan ailio kita menengok nasi tu...

    ReplyDelete
  32. aduh! sedapnya!
    lapo dibuatnya OKje wei
    melempuh ruah kuah tu

    ReplyDelete
  33. ya ampun, nyesal bukak entry ni time lunch

    ReplyDelete
  34. Banjir kuah asam pedas ... dah mcm sup nasi rupanya hehe

    ReplyDelete
  35. ohhh kena hidu dulu ek bau dia. ohh gitu. tapi alhamdulilah sepanjang beli tak pernah lagi berbau

    ReplyDelete