Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 7 January 2016

Bila umur dah bukan belia lagi..

Salam Khamis....

Sejak bukak sekolah ni,  mak set alarm pukul 5.30 pagi. Tapi bangunnya pukul 5.40. Gagahkan jugaklah bangun sebab nak buat air kopi dengan roti sapu kaya untuk bekal Tuan Anas. Sapu kaya jer pun..... mengalahkan goreng mee kan haha....

Salutelah kat korang yang boleh bangun awal pagi tu!! Ada tips tak macamana nak bagi tak mengantuk dan elak rasa malas bangun pagi pagi tu. Jangan pulak suruh mak tidur pukul 8 malam ek ! Pak Jilap pun belum sampai rumah lagi weyh.

Tulah tu......sejak dah berkilau kilau ni mak memang terasa perubahan kilauannya. Korang yang masih muda belia memanglah belum terasa, tunggulah umur korang cecah umur bukan belia lagi hihi...... Baru tau korang!

Perubahan yang akan korang dapat tengok, uban akan start tumbuh, bukan kat rambut je tau, kat kening, kat misai pun ada, Pak Jilaplah tu.... Nasib kening mak masih selamat lagi hihi... 

Gigi pun dah start ngilu kalau makan benda manis dan keras. Teringat satu peristiwa yang mak mertua mak cakap gigi dia sakit bila makan benda keras.  Masa tu mil datang rumah mak rasanya, kebetulan pulak salah satu menu, mak goreng ikan bilis hitam. Masa tu umur mak masih muda belia kan, apa ada hal, mil tak makan, krup kraplah mak bedal sorang haha.... Sekarang ni barulah memahami perasaan dia masa tu weyh......

Nak baca pun kena pakai spek mata dekat. Tapi alhamdulilah, mata mak masih ok lagi. Nampak nau lah kurang membacanya hihi....

Lutut pun dah start terik weyh.... Nak solat kena berhati hati menurunkan lutut kat lantai. Agaknya lendir lutut mak dah kering kot hihi....Nak ketawakan maklah tu....

Nasib angkat kaki masih boleh lagi!  Belum cramp hokay!! haha.....



27 comments:

  1. Apa yang hainom coretkan tu semua ada pada kak Zai. Klau dulu bgn awal pagi buat bekal anak2 ke sekolah tp sekarang nak buat air aje pun terkial2.
    Nampak masih muda dan cantik hihi...

    ReplyDelete
  2. apa yg hang rasa mak kite pon semakin merasainye T__T umur kite pon makin hampir nak ke purba gak...kite tak sedih pob sebab tu dah memang kitaran hidup sebagai seorang manusia...tapi kite cuma rase takut pada semua perubahan...sekarang kalau buat keje renyah sikit cepat beno rase letih...jalan lebih sikit tumit dah rase bisa2...mungkin perubahan tu sume yg mengingatkan kite tentang umur yg semakin bertambah....tapi nak tanye sikit la mak...nape mak bising2 cakap tua tapi mak nampak maintain je muda...jangan2 mak makan jamu arjuna dukun nek minah belacan tak...kahkahkah...larikkkkkk

    ReplyDelete
  3. ye laa kak...rase mcm dah terase2 ke arah tu ajek...dulu cergas bangun pagi2 siapkan bekal anak2....tahun ni rase mcm ade liat2 sikit...tapi tepis gak rase malas tu...ngntuk tu rase mcm syg jeee nak bangun dari katil hihihihi.....

    auwwww...suke pic tu..... awet muda jeeee lieya nampak....

    ReplyDelete
  4. Patut pic tu angkat ye Nom..
    maknanya tak cramp lagi lah tu..
    Hahahha gelak besar CH Nom..

    Ye Nom.. semua tu dah ada pada CH..
    Bab uban tu jgn cakap lah..
    Separuh daripadanya dipenuhi uban..
    Teringat pulak ceramah Ustaz Kazim dalam Kalau Dah Jodoh tu..
    Bawak2 lah CH oiii gi inai hitam rambut tu..
    Mau terkejut bila tengok malam hari rambut putih gitu hahaha..
    Gelak lah Nom utk CH ni..

    Nom ko ada gak anak2 semua dah remaja ni..
    yg CH anak2 masih lagi kecik..
    Sakit2 pun dayakan juga buat sarapan dorang ni..
    CH redha jer Nom..
    Dah bahagian CH kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tinggal lah Nom..
      angkat kaki tu..
      Nampak benor CH lagi kilauan Nom..

      Delete
  5. eleh mcm dh kilauan sgt dh tau akak nih... kalu sekali nengok mcm baru pas kawin lg.... tp dua kali tgk nmpak mcm dh ada anak 3 heheheh...

    tu gambar kt mana tuh? lawo sgt tempatnya

    ReplyDelete
  6. still can enjoy, age is not just a number kan katanya

    ReplyDelete
  7. Hahaa ...hainom ni lawaklah macam lah dah tua sangat bunyi nya tu...
    Kakak kalau hari sekolah ni je kena bangun pukul 5 lebih nak siapkan dorang tapi kakak semakin tua ni pulak payah nak rasa mengantuk ...kalau tak kan best boleh melingko bila dah tinggal sorang .

    ReplyDelete
  8. Itulah Mak, nasib si kilauan emas. Tak payah cakap pasal umurlah Mak. Kak Ton ni awal-awal dah kena sakit sendi, mata pun dah rabun. Cuma uban aje tak berapa nak tumbuh melebat. Itu tandanya Kak Ton lebih cepat akil baligh daripada Maklah tu ^_^

    Kak Ton sejak anak dua-dua kena pi menuntut ilmu ni, masa bangun tidur dianjak ke belakang, 30 minit lebih cepat Mak oi. Dari pukul 5.30 pagi, Kak Ton jadikan 5 pagi. Tahun ni Kak Ton memasak sebelah pagi. Balik kerja nanti tak payah masak. Tambah-tambah lauk aje mana nak. Kerja HD lah ni, tak mahu makan malam katanya.

    Bila masak pagi je teringat kat blogger-blogger ohsem macam Lieyalatif tu yang expert membentokan bekal anak-anak. Kak Ton ni masak 2,3 lauk pun sampai tak dan nak bermake up Mak oi. Dahlah pukul 6.30-6.45 pagi gitu kena keluar rumah! Memanjang aje pakai tudung half moon tu terbalik tau Mak ^_^

    ReplyDelete
  9. Knor bca nmpak tua benor weiii..sakit lutut tu kuat sgt jenjln..hihi..dok grumah mcm knor ni..idok le sakit lutut...

    ReplyDelete
  10. nak buat macamana lah kan..dah masuk senjakala dah

    ReplyDelete
  11. Aku kan mak, keto lutut ka, penin ke, aku kena bamgun pukui 4 gak, dia camni,, dengaq ja jam loceng tu terus bangun, ni dsh bangun sempat lai layan ngantuk sambil duduk tu yg tk jadi bangun, tapi siang kenalah tidoq sat niat nk bgn qiam, in shaaAllah..

    Tanda2:tu suma dah ada kt aku gak mak, dah makin tua aku ni..

    ReplyDelete
  12. tak apa ..teruskan kehidupan dengan jiwa muda bersama suami tersayang lah nom..hehehe

    ReplyDelete
  13. Moga kuat semangat..yer bangun pagi.. :)
    Lutut tuh kalau dah nak masuk kilaun tuh biasa laa.. sakit2 sana sini.. sendiri mau ingat laa kan.. sabo je laa..

    ReplyDelete
  14. saya punya bos ulang alik dari temerloh ke gombak tapi boleh sampai opis sebelum jam 7am. agak2 kul berapa dia bangun. dia gerak dan tidur cuma berapa jam agaknya?

    ReplyDelete
  15. Kanda ni dari dulu hari sekolah ke tak sekolah atau hari kerja ke cuti memang kanda jenis bangun pukul 5 pagi. Sebab itu tak pernah terlepas sahur dah biasalah dinda. Tapi kanda jenis tidur memang awal tak pernah lepas jam 12:00 malam. Kadang tu baru pukul 10:30 dah lelap dah...

    Dinda boleh cuba consume glucosamine kalau sakit lutut macam Mak Zah. Cubalah sebab kanda tengok Mak Zah sejak consume tu ok dah. Cari di pharmacy.

    ReplyDelete
  16. Cewah.. sakan mengaku berkilau, padahal takat 44 tu bergetah lagi weh.. xde nya berkilau lagi.. haha

    Haha.. gelaka gelak juga.. tp kita ni, kalau nak diuji bila2 masa je, kan? Allah tarik nikmatnya sikit demi sikot utk bagi kita beringat atas apa yang dah diberikan-Nya.. kalau kita redo dan usaha, insyaAllah semuanya ada hikmah kemudian hari..

    OKJE, take care ya..

    ReplyDelete
  17. yang penting luaran tetap nampak macam akak kepada anak-anak..jaga kesihatan tu mak jilap wei, makan jamu ke..

    ReplyDelete
  18. Wahh...sampai terangkat kaki tu bergambo dengan pak jilap..hehehe...baca statement hainom ni macam awak anggap diri dah tua..padahal saya nampak awak muda lagi...AMARAN KERAS..jangan tua sebelum waktu tau..hehehe

    ReplyDelete
  19. haaaa sama ngan kita
    segalanya makin longgar
    kadang2 bleh dengar bunyi tulang ekekekkee

    ReplyDelete
  20. Ok nak puji skit... Tapi mak okjer nampak muda lagi... Ok dah.... Sikit ja

    ARz yang bersukan ni pun kekadang rasa sakit2 badan.... Mungkin peningkatan usia...

    ReplyDelete
  21. saya mata dah mula rabun dekat . jauh pun ye juga ... dah kena pakai dua kanta gamaknya ni kan ... huhuhuuu

    ReplyDelete
  22. sama lah kita.. nk sembahyang hanya Allah je tahu sakitnya masa nak ruku' dan sujud

    ReplyDelete
  23. tapi kan mak. muka mak ni tetap maintain nampak muda. rahsia apa mak sapu kat muka tu? huuuuu

    ReplyDelete
  24. Mia ni belum berapa tua pun dah tumbuh uban okje ... lutut pun dah lama longgar ... tu yg tak berapa nak terasa terkejut dgn proses penuaan ni .. hehe

    ReplyDelete