Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 13 January 2016

Bukan suka menjahit pun

Salam Rabu.....

Dari semalam mak teringin nak makan Roti Canai Sardin. Tak de sapa yang nak meneman huhu..... Kedai mamak depan rumah jer tu, takkan nak makan sesorang pulak kot. Haish!!  Segan ler..... nampak sangat malas nak buat sarapan haha....


Beberapa hari sudah, mak menjahit seluar sukan Si TLBD. Labuh..... Maklumlah anak anak mak ni, meningginya tak seberapa, melebarnya yang lebih hihi......

Mak ni tak de le suka menjahit sangat, tapi sejak kecik memang dah biasa dengan mesin jahit. Haha.... Paham ke idok?

Taklah jugak bermakna bonda mak tu, Tukang Jahit ye. Tapi biasalah orang dulu dulu, semua baju pun buat sendirikan. Termasuklah baju sekolah mak. Mana ada baju kurung instant zaman dulu? Tak de pilihan weyh, memang kena buat sendiri, tak pun tempah! Tulah pasal dulu dulu setiap rumah wajib ada sebuah mesin jahit kot. 

Baju sekolah mak pulak, yang menjahitnya bukan bonda mak tau, tapi arwah abah. Arwah abah ni pulak faveret dia suka buat baju besar besar. Huhu.... Tak suka tauuuu!!!  Jenuhlah mak merepair kasi fit. Katanya anak dara kannnn ...... manalah suka pakai baju besar besar ni.

Tu yang mak belajar buat baju sendiri tu, puas hati, ikut body hihi.....Memang puas hatilah, potong sendiri, jahit sendiri....

Mak ni kata aje ada mesin jahit,  tapi bukan suka menjahit pun.

Setakat jahit seluar labuh, jahit seluar koyak, jahit baju kelawar koyak. Bolehlah hihi.....


33 comments:

  1. assalamuala8kum hainom
    nampaknya kita serupa mesin jait ada tk tk suka jait, jait jika terdesak teekoyak je kan

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum HO, saya dulu suka baju kurung straight kira ikut body gak hehe..

    ReplyDelete
  3. Okje.. tolong jaitkan bj kurung 1 ... ketua panitia bg kain tahun lepas, tp saya tak jahit pun lg.. majlis 1hb nati kena pakai.. ayoyo..

    Bj kurung sy kebanyakannya mmg besar.. ms pgnant 7 bln muat lg pakai..

    ReplyDelete
  4. atleast pandai menjahit dari saya..uhuks..

    ReplyDelete
  5. Perkara yang tak pernah kak zai buat adalah menjahit memang tak suka.

    ReplyDelete
  6. Wah pandai juga abah hainom menjahit buat baju...oklah tu besar2 pun .
    Kakak suka menjahit wlpun tak lah mahir buat2 baju ni tapi sejak dah berusia tahap kerajinan pun dah menurun...udahnya baju beli semua beli siap je.Mesin jahit pakai bila perlu je...

    ReplyDelete
  7. Betul tu akak. Dulu-dulu boleh dikatakan setiap rumah ada mesin jahit. Jahit baju sendiri. Sekarang mungkin dah lain.

    ReplyDelete
  8. amik kontrak jahit tudung i bole?

    hehehehe ;p

    ReplyDelete
  9. Eh, Mak ada mesin jahit? Mak pandai menjahit? Bencilah macam ni. Kalau tak pandai menjahit tu apa nak panggil Mak, 'kaki' apa agaknya kita nak bagi kat depa-depa yang tak pandai menjahit!

    Kak Ton ni memang bukan setakat guna mesin jahit, pegang jarum pun gigil Mak. Malam sebelum sekolah tahun ni kita buat acara menjahit tag nama dan lencana sekolah Bubbly Abang dan peserta-pesertanya adalah makpaknyalah ^_^ Terkesima I tau HD jahit lencana dan tag nama lebih kemas dari kita. Kita bantai aje. Lencana tu putih kita jahit benang biru lagi. Hehehe!

    ReplyDelete
  10. lepas tuk jait sluar baju sndi kira ok la kn.,

    ReplyDelete
  11. arwah abah tu syg anak dara die la tu tu pasal buat bj besar2 tu

    ReplyDelete
  12. Kira bolehnlah tu Nom..
    Guna waktu terdesak..
    Boleh gak jahit kan..
    Mak CH dulu pun ada mesin jahit..
    Mesin jahit manual tu lah kan..
    Masa CH mula belajar menjahit..
    Mula lah mengayuh tu ke depan ke belakang hahaha..
    Bila dah teror ...
    Macam bunyi keretapi laju nya ;)

    ReplyDelete
  13. dari cempedak biar nangka
    dari takdak biar ada..
    boleh sangat ler tu Anom..nak upah jahit kat kedai pun rm5..

    ReplyDelete
  14. oklh tu kak ada mesin... mana tau tibe2 sawan nk pakai baju baru blh jht sndiri
    hehhehe

    ReplyDelete
  15. kalau sikit je memang berbaloi kalau jahit sendiri, tp saya bab jahit ni memang malas betul

    ReplyDelete
  16. aida ni suka mnjahit, tapi x pandai mnjahit!
    sgt la minat.
    tapi tu la, xde masa nak gi menuntut ilmu.

    ReplyDelete
  17. Samalah ngn bunda pun...mesin jahit ada...tapi dah lama tak menjahit... setakat jahit baju koyak...butang n cangkuk kain n seluar tu jahit tangan jer...

    ReplyDelete
  18. Saya jenis yg suka pakai baju yg besar2... Jimat sbb badan turun ke, naik ke, tetap boleh pakai.... hahahaha
    Kat rumah pun ada satu mesin jahit.. Tapi saya tak pandai guna, hubby yg tolong jahitkan apa2 yg koyak... ekekkek

    ReplyDelete
  19. teringat pernah masuk kelas menjahit..dapat la jahit sendiri sehelai baju kurung...dh lama tinggalkan..dah lupa la cara nk menjahit baju kurung..:P

    ReplyDelete
  20. kan?/dulu2 setiap rumah ada mesin jahait..mesin jahit yang guna kaki tu..kecik2 selalu mak larang main mesin jahit tu..kita pulak suka berangan kekonon nya tengah menjahit la..dok tekan2 last2 jahanam..bila jahanam tak de siapa berani dekat dengan mesin jahit tu..hahaha

    ReplyDelete
  21. untunglah pandai menjahit.kita ni anak tukang jahit tau jahit tulang belut je

    ReplyDelete
  22. Hihihi teringat pulak dlu masa kecik suka sgt main dekat mesin jahit nenek... best nya lah pandai jahit baju kurung x pyh tempah. =) =)

    ReplyDelete
  23. ajak lah jiran2 solehah mak tu bekpes sekali. katakan rinduuuu hihihihi. rumah mama pun ada mesin jahit. senang kalau ada mesin jahit nak alter baju ke ape ke kan. xpayah jahit tulang ikan ke ape ke dah

    ReplyDelete
  24. alamak lieya lagi lee pengkor bab2 menjahit ni kak oiii...kat umah pun ade dlm 4 jenis kaler benang, putih, hitam, coklat ngan dark blue....jarum pun setepek...cukup le kalo ade emergency seluar terkoyak ke ape...tu pun tahap jahit jelujur biase jek laaa huhuhu

    ReplyDelete
  25. saya teringin beli mesin jahit mini tu, harga dekat RM100, mungkin lebih berbaloi daripada asyik hantar kedai

    ReplyDelete
  26. Senang nk repair baju seluar klw ada mesin jahit kt rumh. Nk uph kat luar mahai bebenor. Lain la klw duit tu terlebih lebih.

    Sy pun idok le suke menjahit. Terpaksa jahit lagi ada la. Jahit lencana dan name tag anak, jahit seluar baju koyak deme. Gitu gitu je la

    ReplyDelete
  27. yelah...OKje sebut gitu baru perasan
    mak saya mesin jahit ada
    tapi sampai sekarang x penah disentuhnya...haha
    time kecik dulu jenuh juga pakai baju dia buat
    sekarang dia dah maleh

    saya pun takat mana koyak tu hebat jugalah =)

    ReplyDelete
  28. saya pun malas buat baju wpun boleh sikit2 . cuma rajin alter je . mana tak rajinnya klu beli baju / dress / skirt mesti labuh ... huhuhuuu

    ReplyDelete
  29. Mesin jahit saya sepi sekarang..mak busy. Berangan nak buat baju hari tu, baru sempat potong jek...haha

    ReplyDelete
  30. saya masa kecik-kecik dulu tengok guna mesin jahit. reti la jugak setakat nak jahit yang biasa-biasa tu. tapi sayang skill tu tak di bawa sampai ke dewasa...

    ReplyDelete
  31. senang ada mesin jahit ni mak, nak menjahit baju seluar anak2 yang koyak, saya ni mesin takde jahit pakai tangan je lah..janji berjahit

    ReplyDelete
  32. Mia ni jahit tangan pun fail ni kan guna mesin jahit ... huhu

    ReplyDelete