Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 5 February 2016

Kursus Haji

Salam Jumaat yang barakah....

Mak baru lepas jadi kucing weyh, meratah ikan semalam hihi....Nasiblah nak masuk blog, terpaksa mak tinggalkan kepala ikan, kalau tak, habis dah, mak mamah hihi.....

Esok mak ada kursus. Kursus Haji. Yang sebenarnya mak belum dapat panggilan Haji lagi pun, ni kursus saja pergi suka suka je. Kalau ada rezeki, panjang umur, insyaallah tahun 2019. 

Rasanya yang dapat pergi Haji tahun ni sure dah dipanggil kursus haji awal awal tahun macam ni kan! 

Kalau ikutkan, dah 4 minggu dah Kursus Haji ni start. Tapi mak baru dapat pergi minggu lepas. Minggu minggu sebelumnya macam macam hal pulak. Dengan Pak Jilap baru balik outstationlah, balik kampunglah.....

So, insyaallah kalau tak de pape, dapatlah mak ngan Pak Jilap pergi lagi esok.

Seronok jugaklah, dapat refresh balik ilmu yang dah lama ditinggalkan sejak zaman sekolah tu. Nak harap ulang kaji sendiri, memang entah bilalah. Maklumlah rajin sangat membaca hihi....

Mungkin sebab kursus ni Anjuran Tabung Haji agaknya, so tak kena bayar apa pun, isi borang pendaftaran, dah boleh dengar ceramah. Kalau rasa nak beli buku panduan Haji, silalah beli dengan harga Rm25 henggit. Tak nak beli, nak download je pun boleh. Mak nak beli sebab senang nak rujuk. Tak maulah kongsi kongsi dengan Pak Jilap! Dasar kedekut! Hihi.....


Senang sikit nak conteng conteng cenggini, nampaklah sikit macam fokus gitu haha....


Lupa nak bagi tahu, Tabung Haji ada sediakan minum pagi jugak tau. Mak tengok macam ada kuih jer. Minggu lepas, mak tak delah ambik kuih, malu weyh!..... First time katanya......
Tengoklah minggu ni, harus mengganas ni! Haha....

41 comments:

  1. Alhamdulillah .. Moga dipanjangkan usia Hainom dan Hubby untuk sampai menunaikan rukun Islam yg ke 5 tu..
    Teringat pula CH.. 9 tahun yg lalu pergi menunaikan haji bersama en suami..
    Masa pergi kursus tu perut memboyot mengandungkan Nabil hihihi..
    Tu lah untungnya kursus dengan Tabung Haji ni..
    Ustaz yg bagi ceramah tu berpengalaman mengendalikan jemaah haji ni kan..

    Bagus lah Nom.. semakin improve buku nota..
    Dulu2 CH punya lain sikit buku notanya..
    Hihi malu pula ye mak nak minum ..
    Kekadang Nom ada juga yg datang kursus tu bawa kuih untuk makan sama2..
    Kekadang mewah dapat makan mee hoon goreng ke, roti canai ke sarapan lepas habis ceramah tu..

    Rindu pulak CH nak jadi tetamu Allah lagi..
    Hajat dihati nak pergi haji lagi bersama-sama anak2 pula.. InshaAllah..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah! Nak pergi kursus haji rupanya jiran sebelah Kak Ton ni. InsyaAllah dipanjangkan umur, dapatlah merasa jadi tetamu Allah di sana 3 tahun lagi.

    Eh, Mak ni... niat awal dah baik sungguh! Tetiba dia sibuk teringat nak mengganas makan pulak next time pergi kursus. Hahaha! Mak dan makanan memang tak dapat dipisahkan, samalah kita ^_^

    ReplyDelete
  3. ahamdulillah..seronoknye kak.... kursus pergi dulu dpt dah rase aura di tanah suci tu....hajjah in sha Allah tak lama lagi tu...moga ade rezeki ..mane tau di saat akhir dpt panggilan kan....

    amboi kak, kucing tgk pun nangis tuh....tinggal tulang jek hah...kucing tak dpt makan ape hah ekekeekekekeke...

    ehhh jap2...ratah ikan jek? nasik mane kak?...haaaaaaaaaaaaaaaaaa dietttt le tuwwwwww hik hik hik

    ReplyDelete
  4. Salam... Wahhhh meratah ikan tu kerja LM gak. Kdg2 ikan 1/2 ekor simpan sbb syg nk buang last2 x saper pun mkn

    Thn ni kami x gi kursus haji. Dh tiga tahun berturut2 pergi, tak larat nk usung baby ariz ke sana. Nak tinggal lama sgt pulak sian dia nnt. Nk bawa tak terkejar nnt. Merangkak sana sini. Thn dpn la kot gi lagi refresh semula. Borang pun blm antar lg kat utas utk tahun ni, harap dpt gi dgn cepat sblm sakit ke apa. Huhu

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah kak.. Best nya.
    Semoga panjang umur & insyaallah berkesempatan tunaikan rukun islam ke lima ni. Aina doakan urusan mak di permudahkan ye. Kot rezeki dapat g tahun ni. Aminnn. Hihihhi...

    Kak, Licin ikang tu kak keje kan. hahaha... ratah ikan gitu je pon sodap. ^^

    ReplyDelete
  6. semoga dimudahkan urusan mak nak menunaikan haji. bagus mak buat persediaan awal.

    ReplyDelete
  7. Kalau masjid tempat kanda ni siapa-siapa pun boleh pergi. Kanda dulu dari zaman anak dara selalu ikut. Dah kawen anak dah tiga baru dapat pergi. Belajar dan fahami betul-betul dinda kerana ibadah haji bukan macam ibadah lain. Ia melibatkan perbuatan kita. Silap perbuatan tak sah. Kalau takat kena dam ok lagi. Tapi kalau asyik bayar dam macam tak mabrurlah pulak kan..

    Bagus dinda terus belajar. Kanda kalau ada masa lapang pun pergi lagi. Seronok mengenang saat menunaikan Haji.

    ReplyDelete
  8. Tu dia...byk conteng2. Fokus sungguh tu. Teruskan fokus ya..bljr dan mkn kuih. :D

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah...moga tak lama lagi akan dipanggil untuk mengerjakan haji ye mak.

    ReplyDelete
  10. Insyaallah...semoga akak & husband dipanggil menjadi tetamu Allah x lama lg...

    Soronok tau pi kursus haji.Dl masa memula pi kursus x faham sgt tp bl blk baca2 sndiri pstu pilih nk buat haji apa trus ulangkaji yg tu je...Alhamdulillah...segala urusan kt sana bjalan dgn lancar :)

    ReplyDelete
  11. Belajo je mak mana tau ada rezeki hang dapat pi awal sikit kan...bestnye hang mak duit dah cukup...kiteorang baru berangan nak pi buat umrah tapi kene tunggu mak enon beso sikit...hajat nak pi anak beranak...mudah mudahan...nanti time buat haji betol pi bedua jelah anak2 tepaksa tingai...moga segalanya berjalan lancar mak

    ReplyDelete
  12. Moga hajat nak menunaikan haji tercapai..Saya pergi juga kursus ni di Bangi.
    Doakan untuk saya juga.

    ReplyDelete
  13. Semoga dipnjangkan umurnya, dan diberi kelancaran kursus hajinya sehingga bisa berangkat pada tahun 2019, mulai daftar pada tahun berapa bu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ingat bila daftarnya AE....rasanya 8 tahun lepas...

      Delete
    2. Termasuk cepat di Indonesia butuh puluhan tahun untuk haji dari pendaftaran

      Delete
  14. Alhamdulillah....ada rezeki sampai lah...kursus dulu...walaupun awal lagi apa salah nya kan...sekurang2nya dapat tambah ilmu..

    ReplyDelete
  15. alhamdukillah Anom tk lama lgi kalau panjang umur dpt lah jdi tetamu Allah, syok nya kalau setiap tahun dpt jdi tetamu Allah,masih terbayang gi umrah bulan disember baru mcm tk nak balik je

    ReplyDelete
  16. Oh ye betul lah. Elok kita pergi kursus haji awal dupaya betul2 faham. In sha Allah 2018 kalau ada psnggilan Ilahi.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah. Semoga dimudahkan urusan akak nak pergi haji. Bgaus pergi kursus awal. Nanti tak paham boleh tanya lagi. Dah tak lama walaupun 2019 tu akak.

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah. Semoga dimudahkan urusan akak nak pergi haji. Bgaus pergi kursus awal. Nanti tak paham boleh tanya lagi. Dah tak lama walaupun 2019 tu akak.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah akak. Semoga dimudahkan urusan. Seronok sebenarnya nak menjadi tetamu Allah SWT.

    ReplyDelete
  21. salam hainom
    Insyaallah .. Moga dipanjangkan usia, sempetla riko karo seng lanang menunaikan haji kuwi engko ..
    hadirkan diri ke kursus tu sebagai tuntutan menimba ilmu ..
    selain menanmabh pengetahuan haji,
    pohola pun entok ..

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah, inshaAllah dapat pergi awal dari dijadualkan. Share la buku tu hehe.. saya pun register beberapa tahun dulu ja, dengar kata kalau duit cukup dalam tabung haji baru akan dipanggil betul ke?

    ReplyDelete
  23. alhamdulillah....moga dapat lah kak nom jadi tetamu allah...ita punyer tahun 2032..huhuhu,,

    ReplyDelete
  24. Alhamdulilah ..acik teman jgk mak pergi kursus haji.. untuk tambah2 ilmu.

    selamat bercuti semua !!

    Jom vote blog acik di MSMW 2016 : Cara mengundi di sini

    ReplyDelete
  25. wah cuti panjang nyeee belum ada entry baru hahaha Anommmmm

    ReplyDelete
  26. lauk masak kicap semalam punya memang sedaplah Anom..

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah tiba2 sejuk jer bca n3 ni...nak menangis rasanya...rasa mcm nak lompat terus jer pgi mekah..klu nk cpt guna pakej ajelah nmpaknya..klu ikut tabung haji...mau bongkok mcm nek kebayan ..tu pun tak tau bila..umur 80/90 bru dpt pg kut.klu hainom dpt pgi dulu jgn lupa doakan knor dn suami ye..

    ReplyDelete
  28. alhamdulillah kak... moga di permudahkan
    thn 2019 insyallah dh tak lama dh kak...
    bestnya lahai...

    ReplyDelete
  29. elok gak kalau pi walau tak pi haji
    buat2 nambah pengetahuan
    moga panggilan haji dtg utk ko sekeluarga nanti
    insyaAllah

    ReplyDelete
  30. 2019..tak lama je lagi tu..
    best la dia..nak kena prektis panggil mak aji la lepas ni..heheh

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah OKje..2019 tu tak lah lama mana.. pejam celik pejam celik.. dah tiba pun hari yang ditunggu2. Nurul doakan moga kita semua dipanjangkan usia dan mencapai apa yang kita hajatkan. In shaa Allah :)

    ReplyDelete
  32. Alhamdulillah 2019 x lama dah tu.bestnya!

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah 2019 x lama dah tu.bestnya!

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah seronoknya..persediaan awal ni..walaupun lmbt lg nak pegi sekurang2nya jalan tu dah nmpk..

    mggu depan mengganas sikit..ala dpt kuih free kan mak..siapa tak suka.hehe

    ReplyDelete
  35. Alhamdulillah.. saya juga ingin begitu.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  36. alhamdulillah..bestnya kak..dah blh g haji

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah dah prepare ni... moga ada rezeki diseru nama ke Rumah Allah... awal jugalah okje thn 2019...

    ReplyDelete
  38. alhamdulillah. nak dekat da time nak gi haji ekk 2019.
    best nyer.

    ReplyDelete