Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 23 February 2016

Resepi Udang Butter Nestum

Salam Selasa.....

Kalau korang tak nak tau pun, mak nak bagi tahu jugak, perkara yang paling mak tak suka adalah menulis resepi. Lecehlah...... Nak cerita bahan bahan dia lagi, nak cerita cara nak buatnya lagi, haih.....tak kuasa tau !!! Mak memang kagumlah dengan bloggers yang rajin buat entri resepi macam Kak Nooriah tu, Yati Cahaya Kehidupan tu..... korang memang dasat ar......

Tapi hari ni, demi permintaan Kak Yon yang asyik honeymoon je kerjanya tu, Pokok Manggis Depan Rumah, Henrietta Jose, mak tuliskanlah jugak resepi Udang Butter Nestum Mabeles mak punya style ni.

Sebelum tu meh le kita tengok gambonya dulu kasi korang kecur air liur pepagi ni.....Gerenti sekejap lagi korang terus pi cari Udang dengan Nestum 3 in 1 nak masak untuk tengahari ni hihi.....

Nasihat untuk jiran sebelah rumah mak, sila pejam mata kalau gambo ni boleh membuatkan tahap kejelesan melampau ye.... Dia tu setakat masak ayam goreng, championlah kahkahkah...

Bahan bahannya :

1) Udang untuk 5 orang makan ( mau dekat sekilo kalau family mak gamaknya hihi...)

2) Butter ( suku )

3) Nestum 3 in 1, 2 paket ( menjawab pertanyaan mak Mel, boleh jer guna Nestum biasa, tapi mak rasa lagi sedaplah Mel guna Nestum 3 in 1 ni, sebab ada susu dan gula sekali dalam tu. Memang hasilnya nanti ada lemak lemak manis, masin bergabung, melotoplah weyh!!! Bak sepatah kata bini Akim, Stacy....

4) Bawang putih 4 biji ( tumbuk kasar )

5)Bawang besar 1 biji ( potong 6 )

6) Daun Kari 

7) Cili Padi ikut suka

8) Tepung jagung 

9) Garam dan Kunyit

Caranya :

1) Lumurkan udang dengan garam dan kunyit dan tepung jagung, goreng sekejap dengan api yang besar. Ketepikan

2) Caikan Butter
3) Tumiskan bawang putih, bawang besar, cili padi, daun kari sehingga naik bau.
4) Masukkan Nestum 3 in 1
5) Last sekali masukkan Udang yabg telah digoreng
6) Perasakan mengikut citarasa
6) Sedia untuk di santap seisi keluarga.

Wallah, enak lo sampek entek koyo kiye!!! hihi... Kan bahasa jaws mak dah keluo...


30 comments:

  1. Wah bagus bagus Nom ko up juga entri Udang Goreng Butter Nestum ni ye..
    Ingatkan lah CH boleh berjumpa resepi ni dari ko Nom..

    Licin tu memang sedap sangat lah ye Nom..
    Rasa nak mencakor dinding pulak CH menengoknya..
    Macam jam-jam ni jugak nak mencari udang utk dibuat hahaha..

    Bahasa jaws ko tu Nom..
    Sepatah haram CH tak faham :D

    Jiran ko tu Nom dah bagi tau CH dia dah dapat WA gambar Udang Goreng Butter Nestum tu .. pada hari kejadian tu lagi Nom..
    Weyyyy memang jelaslah dgn jiran ko tu Nom..
    Nom walaupun jiran ko tu champion buat ayam goreng..
    Tapi selalu yg di update gambar di restoren jer..
    Larikkkk ko jgn marah ye MD..
    Gurauan pagi..
    Raya nanti CH minta maaf :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi! Ngumpat memang bagi orang yang diumpat membaca ni! Hahaha!

      Yalah, kang kalau tayang masakan sendiri, ada pulak yang terasa jauh hati. Penat-penat dok tempek resepi hari-hari kat blog, orang yang tolong kopipes resepi yang dapat gelaran chef.

      Takpalah CH. Gurau-gurau macam ni saya boleh terima. Jiran sebelah saya gurauan dia lagi melampau, CH ^_^

      Delete
    2. Hahaha mengumpat alam maya namanya MD..
      Tu lah MD .. kira kita ikhlas jer lah tempek resepi tu..
      Orang kopipes pun halalkan lah .. dapat dia gelaran chef hahhaha..

      Tak marah ye MD dengan gurauan CH tu ye ..
      Boleh terima kan.. cuit sikit tu je.. :D

      Delete
  2. wow..licin..mmg superb sdap ni..:)

    ReplyDelete
  3. Lain macam pulak akak tengok hainom.bagi resepi ni...takpe janji org faham kan nom.
    Akak ni lagi lah jeles tengok udang tu...apa kan daya tak boleh lagi nk makan ,kalau tak petang ni juga akak ajak abang beli udang ...nk ikut resepi hainom ni....

    ReplyDelete
  4. wahhh sedapnya..resipi pon tak rumit sangat..nak cuba buat jugak ler..

    ReplyDelete
  5. wah..mabeles..
    tp udang mahal..berkira2 nak beli..haha..minggu lepas beli udang yg saiz besar sekilo dah RM36..beli sikit2 mana nak cukup, tak sempat nak feel makan udang dah habis..haha

    ReplyDelete
  6. ya ampunnnnnn.....teliooooooooooooorrrrr...pic kemain zoom sampai lubang hidung udang pun nampak ni okje oiiii.... dah lame tak buat ni sbb tu meroyan...terbayang2 aroma wangi daun kari ngan nestum tu bersatu.....

    ReplyDelete
  7. kejammmmmmmmmmmmmmmmmmm

    mana nak carik udang butter nestum kat sini hari ni???????

    ReplyDelete
  8. ooo aku dok ingat guna nestum tin tu ....
    nampak mcm besh try la buat nanti

    ReplyDelete
  9. Sajalah tu tempek dua kali nak suruh kita buat jugalah tu kat rumah. Mehlah datang rumah tolong buat. Takpa, takpa. Nanti bila kita makan kat luar, tanya kotnya ada jual udang goreng nestum. Minta guna nestum 3-i lagi, kita bawa siap-siap!

    ReplyDelete
  10. ooooooooooooooooooooooo..... senang rupenyer kak...
    lps nih blh la menterai resepi akak yg mudah nih.... macih i lep u

    ReplyDelete
  11. ok foineee nak buat laaaaaa sb nestum semua ade kat rumah!!

    ReplyDelete
  12. Tengok pun dah terliur.
    Sabar dulu mata.
    Insyallah hari minggu boleh cuba resepi udang sedap ni.
    Terima kasih kongsi resepi akak.

    ReplyDelete
  13. Resepi dah ada. Apa lagi. Siapkan barang dan buat yea.haha.
    Nampak sedap akak. Nak kena cuba juga ni.

    ReplyDelete
  14. Wah2 udang sekilo garuk2 bdn ..hahhah
    Nyummmm tak nak msklah nak tumpang mkn..mlg dh licin

    ReplyDelete
  15. Wah2 udang sekilo garuk2 bdn ..hahhah
    Nyummmm tak nak msklah nak tumpang mkn..mlg dh licin

    ReplyDelete
  16. perghhh dapnya.. rajin leh la masak cm tu.. kalau malas kan senangnya goreng kunyit aje.. tp utk kelainan sekali sekala OK jee..:)

    ReplyDelete
  17. uihh.. menarik tu rupa kejadian, simple pulak bhn2..udang tak de, sotong pon jalannn:)

    ReplyDelete
  18. kite tanye sebab kite sekali harom pon tak penah masak pesen gini mak...tapi kalau dah gitu hujung2 rupe pinggan udang butter hang tu..nampaknye memang sedap bebeno le gamaknye ye...cam senang je bole le pasni kite menerai pulak...masak gini kalau dapat udang yg bebeso sikit lagi mantop kan mak...tapi siapkan la duitnye hang tau2 jelah sekarang sume pon mahal...hahaha

    ReplyDelete
  19. Walau dah makan...tp lapar balik :D

    ReplyDelete
  20. tudiaaa...licin pinggan mesti mabelles sangatlah tu

    ReplyDelete
  21. wah... laku keras ni... licin... nampak senang je buatnya, sedap pulak tgk gambar tu... bahan2 lain semua ada... kecuali udang... gamaknya esok pi cari udang la pulak.. huhuhuh

    ReplyDelete
  22. perghhhh meleleh baq hang.....

    ReplyDelete
  23. ehh rasa mac dh baca n komen entry ni.mana peginya komenku.huhu..awat plak tak suka tulis resepi..dapat pahala tu..tu pun tak mau.hehe

    ReplyDelete
  24. Nestum udang memang ada dekat rumah tu dah mihmihmih. Tp si uwais xmakan pedas. X kick la kalo xbubuh cabai burung tu huuuu

    ReplyDelete
  25. mak aii.... pestaim jumpa resepi udang dgn nestum ni.
    sodap eh la...

    ReplyDelete