Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 25 February 2016

Tak kira, anak mami kena buat buat suka jugak!

Salam Khamis .....

Dak TLBD ada koko hari ni dengan semalam, so kena pergi sekolah awal daripada biasalah. Mak pulak kenalah masak awal sikit gamaknya. Semalam dah beli Nasi Lemak, takkanlah hari ni nak beli Nasi Kerabu pulak kot haha.... Melampau sangat tu! 

Okay mak dah keluarkan ikan Bawal Cermin, tengah berkira kira nak masak apa..... 

Dulu dulu, sebelum kenal dengan Bawal Cermin ni, mak selalu beli bawal hitam. Dari segi harga, kalau banding dengan Bawal Putih, dia lebih murah. Tak taulah harga dia berapa RM sekilo sekarang ni, lama tak beli dah..... La ni selalu beli ikan kecik jer murah sikit hihi....

sumber:google

Tapi kalau Pak Jilap , Bawal Putih yang disebutnya. Sebab mak dia selalu beli bawal ni katanya.  Ceh! Memang pun, zaman mak mula mula kawen dulu, mami kalau beli ikan bawal, memang inilah yang dicarinya. Mak  kurang suka pulak. Kurang suka tang isinya tu.  Macam berkeping keping gitu, masa mak makan tulah. Bertentangan sokmo kan haha.....

sumber:google

Tapi bagi mak, antara ketiga tiga ikan bawal tu, Bawal Cerminlah yang menjadi pojaan hatiku. Tak kiralah mami suka ke tak suka, yang penting mak suka, dan anak mami pun kena buat buat suka jugak. Nasiblah anak mami bedal jer semua hihi....

Isi dia memang mabeles! Pergh!! Isi dia lemak, wa cakap lu.

Dahlah weyh mak nak masak ! Masak Kari ke masak Sweet Sour ek! Aduhhh......

32 comments:

  1. CH semalam masak Bawal Cermin tu Nom..
    Buat Goreng Sambal Serai..
    Memang sedap juga dibuat sweet n sour tu..
    Anak mami tu hendak juga buat2 suka Nom..
    En suami CH langsung tak suka hahahha..

    Jadi CH anak beranak jer lah makan..
    CH semua ikan belasah.. sama lah kita Nom tolak batu dgn kayu jer..
    Jadi kesian dengan en suami tu kita buatkan lah tomyam ayam..
    Tambahan dia tak sihat.. jadi tekaknya suka yg masam2 gitu..
    Nasib dapat isteri mithali kan Nom..
    Hahhahah larikkkk

    ReplyDelete
  2. Mertua kitapun masa duk ngan kita pesan beli bawal putihjer... bawal hitam dia tak gemar.. bawal cermin hmmm kita penah tengok tapi tak penah beli...
    bila fikir pasal masakni memang pening kepala tengok resipi kemain last2nyer masak apa yang selalu kita masak jg..

    ReplyDelete
  3. ketiga2 ikan kat atas tu kite tak makan mak....kikiki...sebut la bawal ape pon hatta bawal emas sekali pon idok le kite makan...kite ni kalau bab2 ikan dari kekecik dah cerewet...dedulu time anak dara lagi parah...banyak nau ikan yg kite tak makan...kembong dengan cencaru pon lepas kawen ni la baru makan...tongkol.tengiri mayong tu sume kim salam sampai sekarang tak makan...ikan sungai lagi la sume tak makan...kecuali yg masin cam sepat yg tu kite makan...

    ReplyDelete
  4. cik nor mkn jer thu..nama2 ikan xthu.haha

    ReplyDelete
  5. Heee.. cuba dinda intai rumah kanda sekarang pun ada ikan tapi seekor aje tak macam rumah dinda hari ini tayang banyak betul ikan. Masak cepat dah tu tangkap gambarnya, kanda nak tengok apa jadi dgn ikan kilat tu:)

    ReplyDelete
  6. Kalau kita, masak asam pedas, ehehehe...lain dari org lain gitu

    ReplyDelete
  7. kita ni mak..tak makan ikan dari kecik, tapi bila dah tua ni baru nak berjinak-jinak dengan ikan, tak tahulah yang mana sedapnya, setakat ni yang boleh di telan siakap 3 rasa hehehe

    dah siap masak ke mak? up le gambonyer tu

    ReplyDelete
  8. Masak Sweet Sour sedap tu akak. Nyam-nyam..

    ReplyDelete
  9. Kalau saya semua ikan yang tak banyak tulang saya suka. Masak Sweet Sour akak.

    ReplyDelete
  10. bawal cermin masak kari sodappp mak!

    ReplyDelete
  11. Bawal putih mahal, bawal cermin tu bawal kuning ke, sedap. Cheq ambik ikan murah dulu nanti masak tak sedap rugi :)

    ReplyDelete
  12. Ikan bawal putih tu mahal sikit dari bawal2 yg 2 tu nom.Akak semua je makan ,nak memilih ikan pun tempat akak ni bukan nya ramai orang jual ,selalunya bawal cermin je yg mudah dpt.Masa awal opret haritu pun abang belikan akak ikan bawal buat kukus..kata orang ikan bawal hitam tak boleh tapi itu juga dibelinya...akak makan je,nasib baik takde alahan.
    Masak sweet sour lah sedap nom ikan bawal ni.

    ReplyDelete
  13. dana tak kisah kak sume bawal dana suke... nsb lah edy telan je apa jenis ikan yg dana suke n apa je ikan yg dia beli selalu ikan peberet dana hehehhe

    ReplyDelete
  14. Sebut anak mami hehehe....wife saya pun mami jugak...Jelutong maii...masak alhamdulilah...
    Sebelum p skolah masak dulu

    ReplyDelete
  15. Sebut anak mami hehehe....wife saya pun mami jugak...Jelutong maii...masak alhamdulilah...
    Sebelum p skolah masak dulu

    ReplyDelete
  16. semua bawal suka
    bawal aidijuma lagi lah..hih
    masak sweet sour best.sekarang ni lauk ayam2 dah jemu.
    rasa nak makan ikan je..

    ReplyDelete
  17. Replies
    1. Kah3x...

      Tudung bawal free sukalah agaknya kot, DZ ^_^

      Delete
  18. Kari.. kari, kari bawal buh santan ada bendi tomato terung.. perghh,terlayan selera orang kedah la plak :)

    ReplyDelete
  19. sedap erk bawal cermin? xpernah bli lagi...bawal putih xbrp mnat, rietta lg suka bawal hitam...

    ReplyDelete
  20. hari tu ada beli ikan bawal emas...kite buat kari...isi dia memang pejal tak hancur..rasa ikan tu ..errr..tak tau rasa macamana sebab kite tak makan ikan..masak untu hubby je..

    ReplyDelete
  21. saya jenis2 nama ikan nie tak ambik port sangat. cuma tahu la beza mana satu ikan mana satu ayam. tapi sesekali bila wife suruh pegi beli di pasar, muka dah gelabah. tapi control semacam jer.... sampai je kedai tanya dengan orang kedai...hat mana satu halia dan mana satu kunyit? hahahahaha

    ReplyDelete
  22. Knor pun suka bwl cermin...nmpk segar,tk busuk hnyir...msk kari pun sodappp tauuuuu...snng siang tk ada sisikkk..knor tk suka bsuh ikn,tk suka msk ikn tak suka dgn ikn...klu bli juga knor pstikn belum mndi lgi...klu dh mndi mmg tk nk bsuh ikn..tu...

    ReplyDelete
  23. hmmmm saya kena bawal yang hitam tu...kalau pi market pening kepala tengok ikan

    ReplyDelete
  24. Kalau ikan lemak, masak kari memang cayos Mak!

    ReplyDelete
  25. sy ni klu jenis2 ikan memang la fail..yg tau ikan bawal je..cermin ka apa ka tak tau..tp makan semua je..isi ikan ni lain2 ke rasanya.macam sama je.hahaha

    ReplyDelete
  26. goreng pun sedap jugak tu. cicah sambal belacan. nasi panas2 huuuu

    ReplyDelete
  27. Kita pun mula-mula dulu selalu beli bawal hitam sebab itu aje yang kita selalu nampak. Tapi orang kata bawal hitam tak bagus eh.

    So, kita bertukar arah ke bawal cermin dan bawal putih tapi takdalah kita suka sangat mamat dua ekor ni. Kalau ada, kita masaklah juga. Kalau takda, kita tak kisah pun termengidam ke apa!

    ReplyDelete
  28. bawal cermin = bawal emas ekk?
    bawal bawal ni aida buat sweet sour aje.

    ReplyDelete
  29. Goreng pun sodapppp......Buat sambal kicap.. :D

    ReplyDelete
  30. bwal hitam sedap tp org kata x elok sgt dimkn. entah la.

    itu bukan bawal emas ke okje ?
    sy lg suka bawal emas. sbb lemak2 kan. bakar ke goreng ke.mmg sedap

    bawal putih x suke..

    bawal cermin, yg kecik2 tu kan ? suami suka la klau buat goreng tepung. saya jeling jeling je.

    ReplyDelete
  31. Adoi mak dah tayang ikan cermin lak ke? Fav LM ni. Dulu smpi je qatar paksa terus laki g psr borong suruh carik ada x ikan ni dilautan arab. Hahaha

    Goreng garing, ada sayur2 lemak atau sayur air. Ada smbl belacan . Mulalah LM mkn dua tiga pinggan.

    ReplyDelete