Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 30 March 2016

Jangan tanya bila nak buatnya

Salam Rabu korang.....

Ini semua gara gara entri Kak Yon, gara gara entri Kak Nooriah dan gara gara entri Yatilah ni buat mak pun jadi terjebak nak buat bubur sum sum jugak!! Bubur ni buat mak mengimbau kenangan zaman kanak kanak mak dulu dulu tau. Antara bubur lain yang bonda duk ulang buat terutamanya kalau bulan puasa, bubur candel ( tepung pulut yang digentel bulat bulat dengan macam macam warna), bubur merah bubur putih, bubur kacang, bubur jemput jemput tepung ( tepung gandum yang dijemput jemputkan )....... Ohhhh itu semua bubur bubur yang penuh nostalgia beb. Budak budak sekarang belum tentu kenal bubur bubur tu semua.

Berbalik pada bubur Sum Sum tadi, pertama kali dalam sejarah hidup mak tau, beli sirap Gula Melaka ni...... Tolong salah kan Kak Yon sebab dia yang mengajar mak guna Gula Melaka yang dah siap ni keluaran Dapur Desa. Tak payah dah nak menenggekkan gula melaka atas dapur lagi weyh! Sonang kerja den hihi..... Kebetulan pulak stok Gula Melaka mak pun dah habis kat rumah ni. Nampaknya, balik Muar nanti kena singgah negeri Wanita Garam dan Gula ( garam dan gulalah sangat tu hihi.....) cari stok Gula Melaka ketul. 

Rupanya ada jual kat AEON weyh......


Gula Melaka siap, tepung beras siap, santan siap...... jangan tanya mak bila nak buatnya hihi.......
Yang penting barang barang semua dah stanby!
OK byeeeee......

35 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Hainom....nak tanya juga...bila nak buat...?hehehe

    ReplyDelete
  2. Tu la express tu lagi cepat bole buat :)) bila? bagitau na :)

    ReplyDelete
  3. Dah siap nanti, bagitahu ya...kakcik nak datang bawa mangkuk... :)

    ReplyDelete
  4. wah! ada jual ye mak kat AEON :D
    kene cari ni buat stok...sekarang ni memacam kan sume di hujung jari je...yg penting ko hulur je duit...hahaha..tak sabo ni nak tengok hang tayang gambo bubur sum sum yg sodap tu...sejuk kan dulu pastu makan time panas2 camni...pehhh mabeles sangat2 mak...

    ReplyDelete
  5. dah siap semua barang tu, petang ni tentu siap bubur sumsum untuk minum petang

    ReplyDelete
  6. hehehe.tunggu bubur susm-sum dari blog ni pulak.

    ReplyDelete
  7. pergh..biler dah siap mak tayang tau!

    ReplyDelete
  8. Mudah nya zaman sekarang ni ya,tak perlu nk susah2 cairkan gula merah,akak pun tergoda ni...harus membeli juga ni wlpun stok gula.merah akak banyak lagi.
    Yalah nom ,bila nak buat ,semua bahan dah ada tu...sedap dimakan sejuk ketika cuaca panas ni.

    ReplyDelete
  9. Wah..ada pelung nak merasa juga macam ni. Dah siap bagitahu juga akak.

    ReplyDelete
  10. Ada stok baru macam ni cepat menjadi nanti resepinya.

    ReplyDelete
  11. baru lepas google bubur sum-sum..
    1st time ni mak dara dengar bubur sum-sum..haha
    rupa2nya kuih lompat tikam.
    tepung gandum yang dijemput-jemput tu adakah bubur chacha terengganu?

    ReplyDelete
  12. buat lah cepat.. nak tengok hasilnyeee.
    kalo ade lebih kirim ke shah alam jugak okeh~
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  13. Mak..dah siap nanti hantar le ke Bangi.
    tak pun kita datang rumah bawak pingan :D

    ReplyDelete
  14. Akak tak pernah masak bubur ni...mkn jek tau :)

    Thanx visit blog akak

    ReplyDelete
  15. Wah sng bgt tu buk..bikin aja..

    ReplyDelete
  16. Wahhh zaman sekarang, semua dah ada jual. Tak payah susah susah dah. Mak dah buat nanti pasti update di sini kan :D

    ReplyDelete
  17. Ohhh kat AOEN ada jual ye Nom..
    Nanti CH pun nak terjah jugak lah beli..
    Tak yah nak tenggek periuk..
    Tapi gula melaka yg ketui tu kena ada gak..
    Sebab nak buat pengat yg dok hang senaraikan tu Nom..
    Udah teringin pulak nak buat pengat/bubur tepung gandum tu..
    Sedap kenyal kenyal bila di kunyah..
    Budak2 sekarang kena ajar lah Nom..
    Baru dorang kenal..
    Chef Nabilah tu dah boleh diharap buat candel tu..
    Warna warni rainbow dibuatnya Nom..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhhh lupa pulak...
      Nak tanya jugak..

      BILA NAK BUAT BUBUR SUM SUM MAK OIIIII

      hihihi larikkkkk

      Delete
  18. wahhhh...sdp tu OKje.. kuih kegemaran tu.. da siap pos sini skit ya :D

    ReplyDelete
  19. Ha ha, mati2 ingat dah jadi, skrol bawah sekali baru nak tunjuk sos gula melaka, mak oh mak, kelakau la ko ni mak oii

    ReplyDelete
  20. Senanglah kita bila sos gula melaka dh ada dijual..macam2 bole buat ni...
    Brg dh ready...apalagi

    ReplyDelete
  21. patut lah kaknoor tersedak2 Anom rupa nya ada yg menyebut kat sini

    eh bestnye ada gula melaka pekat mcm tu sonang keja kita ni Nom

    ReplyDelete
  22. hihihi.... semua brg da ready ni. apalagi mak...da boleh mulakan projek. =D

    ReplyDelete
  23. Bubur sum sum? Mo tunggu resepi lah ni :D

    ReplyDelete
  24. itulah sy pun tergoda jugak tengok bubur sumsum derang..sebenarnya tak pernah pun makan bubur sumsum..tgok cara buat macam senang bangat..bila nk buat nti la br beli brg.hahaha...

    ReplyDelete
  25. Sdpnya bubur sumsum. Dah berbulan nk buat x jugak buat. Ahahaa

    ReplyDelete
  26. Haha.. saje tayang bahan ye.. ok juga ni.. kalau tayang yang dah siap kang ramai lak yang mengidam sama.. di musim panas ni sukala makan benda2 macam ni.. rasa sedap je di tekak..

    ReplyDelete
  27. tq tq tq...
    nak gi carik la.
    penting ni.
    aida ni asyik ketandusan air gula melaka.
    lelama malas nak membuat apa pun yg berkaitan nyer.
    ha ha ha walaupun dok melaka, ketandusan air gula melaka :)

    ReplyDelete
  28. yang penting dah buat nanti jangan lupa tayang ye..

    ReplyDelete
  29. Makan sejuk2 pulakkkk alahaiiii

    ReplyDelete
  30. ooo..aeon ada ek, best gula melaka ni..dulu penah tertry beli sekali, bulan-bulan posa harus ada ni.. :)

    ReplyDelete
  31. Tahun depan siaplah tu, Mak! Silap haribulan semua barang yang dah distandby tu tamat tempoh baru dia teringat nak buat bubur sumsum!

    Yalah, Mak! Mengimbau kenangan sungguh! Mak kita pun suka buat bubur sumsum dan kita pun memang suka makan. Tapi Mak percayalah, walaupun bubur sumsum kita tak pernah buat sendiri tapi kita pernah terbuat banyak kali bubur tepung gandum yang gunting-gunting tu, Mak. Apa ke namanya ek... pura-pura lupalah ni!

    ReplyDelete
  32. Dah lama beno air gula tu dlm stok Anom..dah huat ke bubur sumsumnya. Nk juga merasa air tangan Anom..hihi

    ReplyDelete