Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 2 March 2016

Resepi Shark Fin Sup

Salam Rabu.....

Meh nak share Resepi ala ala Shark Fin sup yang mak buat semalam atas permintaan TLBD. Mak pun suka jugak sebenarnya hihi....

Yang dua orang lagi, lelaki tu, tak payahlah nak hiraukan sangat selera depa. Benda benda gini bukan mereka heran sangat, nasi jugak yang dicarinya. Baiklah mak layankan selera tekak mak dan anak anak dara hihi.....

Slurp....slurp......Pergh!! Sedap weyh pekena panas panas.....


Bahan bahannya

1) Minyak masak - 2 sudu
2) Bawang Putih - 4 biji  ( ketuk hancur)
3) Halia - potong halus memanjang
4) Lada hitam dan lada putih
5) Kiub ayam - seketul
6) Sos Tiram - 1 sudu
7) Air dalam 2 L

8) Dada Ayam  - 3 ketul potong halus dan memanjang 
9) Ketam stick - 8 batang, potong memanjang halus
10) Cendawan Shitake - 6 kuntum potong halus dan memanjang 

11) Minyak bijan - 2 sudu
12) Kicap manis - 2 sudu
13) Garam secukup rasa

14) Telur - sebiji (kacau)
14) Tepun Jagung - 3 sudu ( bancuh dengan air)


Caranya:

1) Tumiskan bawang putih, halia, lada hitam dan lada putih sehingga naik bau, masukkan sos tiram
2) Masukkan air, masukkam kiub ayam biarkan sekejap
3) Masukkan ayam, tunggu sehingga masak
4) Masukkan cendawan shitake, masukkan filamen ketam 
5) Biarkan seketika setelah mendidih
6) Masukkan kicap manis
7) Masukkan tepung jagung, kacau. 
8) Masukan pulak telur yang telah di pukul tadi, kacau
9) Masukkan minyak bijan 
10 ) Perasakan dengan garam mengikut cita rasa.
11) Siap!!!!

Nama aje Shark Fin sup tapi sehelai urat shark Fin pun tak de hihi....Kalau korang nak letak boleh aje, ada jual kat Tesco dekat bahagian Frozen Seafood. Tambah isi ketam pun sedap weyh Shark Fin sup ni.


26 comments:

  1. itulah dok cari2 jgk kt resepi tuh ada ke shark fin nyer heheheh....

    tp layan jgk sup2 gini kan kak...

    *akak dana ada tag akak tau, nnti tgk kt ntry dana jgn mare

    ReplyDelete
  2. Mak, 'tita' tak baca lagi apa kebendanya Mak tulis hari ni. Nanti-nantilah kita datang lagi mengebom rumah Mak.

    Nah, amik...

    http://mummydearie.blogspot.my/2016/03/10-things-i-hate-most.html

    Kalau tak buat lagi, putus sudah kasih-sayang yang dikongsi bersama tau @_@ Tak nak jumpa gusti lengan kat simpang tu!

    ReplyDelete
  3. Tu lah pasal,akak ingat betul2 shark fin sup...terror betul hainom mengesup bagai kat Restoran ...dlm hati akak berkata.
    Apapun tq bagi resepi sup ni.Kat rumah akak ni kalau part2 sup ni memang laju dorang makan apatah lagi ada berbagai isi...cuma dorang tak gemar rasa cendawan shitake.Iman dgn akak febret tu.

    ReplyDelete
  4. lahhh...igt kan btl la shark..hihi :)

    ReplyDelete
  5. oo takyah letak shark pun ok je ek. sedap tu kak

    ReplyDelete
  6. laaaaaaaaaaaaaa mati2 lieya ingat sharkfin betul2...tapi rupa mmg dah ade...hahaaah tapi bahan senang ni...boleh laa try nanti...ubah selerakan.....teringat makan chinese course kat hotel, mmg tertunggu2 shark fin sup....pastu balun laaa sebab sup tu kan mahal hahaahahahaah

    ReplyDelete
  7. wow rajin sekarang up resepi maj jilap kite.hehe..memang sedap ke shark fin sup ni tak pernah makan.haha org la dok kata sedap.tp klu ketam tu memang manis sedap la kan.

    ReplyDelete
  8. Nampak sedap. Kiranya takda shark fin blh buat guna bhn2 ni pun dah cukup sedap kan...

    hark fin tu sedap tak? Tak pernah rasa.. Sbb gerun ngan shark. Kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg kat Tesco tu bentuk dia mcm su'un LM tp warna coklat cair jernih ....tak ingat dah camne rasanya, macam tak de rasa kalau tak silap hihi...

      Delete
  9. gigih den baca resepi tau ( macam la nak masak pun..hahaha), takdak pun isi jerung ! hahahaha

    nak tanya la..dah lama tertanya tanya...TLBD tu stand for what?

    ReplyDelete
  10. Serius tkmpernh msk...kli ini kna cubalh..tq for the resep

    ReplyDelete
  11. Nom ...
    Bila CH baca resepi tu satu persatu..
    Biar betul Nom..
    Air tu 2 L..
    2 litre banyak tu Nom..
    2 botal mineral yg 1 liter..
    Mau boleh menyelam dalam tu..
    Atau ko nak beriye hirup kuahnya Nom..
    Cer ko pencerahkan sikit kat CH yg dah blur ni..

    Sebab CH nak cuba gak..
    Tengok sedap sangat tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....Hang ni kan CH buat mak ke dapur sekali lagi sukat air dlm periuk tau.

      Ha a mmg 2 liter....ala ala menghirup sambil menyelam gitu kihkihkih....2 liter air ni 3 suku penuh air periuk sedang jer CH. Kami 3 beranak mengulang hirup, tak cukup sampai malam weyh. Tu pun mak tak dapat nak hirup belah malam tau....2 lelaki tu lagilah mmg tak merasa langsung.

      Sup ni tak sedap kalau makan dgn nasi....hirup dia jee....

      Delete
    2. Hihihihi..
      Betul lah ye 2 liter selepas ko sukat balik ye Nom..
      Buat susah2 ko jer kan Nom..
      Kena gi sukat balik hahhaa..

      Ok ok nanti CH pun menghirup sambil menyelam lah anak beranak menghirup sup tu.. ~__^

      Delete
  12. Biar betul dinda ni. Ye-ye aje kanda ingat betullah shark-fin soup:)
    Heran juga sebab bentuk dlm mangkuk lain macam aje hihi...

    ReplyDelete
  13. Laju aje kak Zai membaca resepinya tp tak nampak shark fin. Klau kat restoren beratus harganya.Apa pun blhlah mencuba janji sup hehehe...

    ReplyDelete
  14. Nampak menarik aje. Pandai akak masak.

    ReplyDelete
  15. aida dok carik gak mana shark fin dlm resepi hi hi hi...
    apapun. marbeles!!!

    ReplyDelete
  16. Ko ingat tak mak ada satu ketika tak berapa lama dahulu, hi hi( sila baca ala2 drama gitu) kita wasap2 pasal resepi apa mlm ni, ko kata ko masak shark fin soup, dalam hati aku kata, wah terer org ni, bole masak shark fin utk family dia...seyes mak ingat ko masak sirip jerung tu. Ermm...camni aku pun bole ni, oppss, mana ko dpt resepi ni mak?

    ReplyDelete
  17. gigih den duk menekan entry ni dgn harapan ade lah info mana bonda ratu hainom dapat shark ikan sup yg rare tu, sekali nan hado haha ~ dah pin resipi ni nanti nk try, tgk mcm senang bleh min campak2 je hehe

    ReplyDelete
  18. ingat kan mak p kerat sirip jerung bebetul. baru nak ckp fuh power mak ni. Hihihhi Tp maaaakk sup shark fin mmg sedap. Sumpah sedap. Tq mak share resepi. Boleh la iols ketang ketung kat dapur bila bosan nnti. Hihi =D

    ReplyDelete
  19. Terkejutlah sangat kita mak buat shark fin soup. Ingat serius Mak pergi cari shark fin. Rupa-rupanya ala-ala aje. Tapi entahlah mengapa... walaupun baru makan double cheeseburger medium set, kita rasa terliur pulak tengok resepi.

    Mak janganlah terperanjat sebab kita dah kopipes resepi ni.

    Kopipes aje...

    Buatnya entahlah bila...

    ReplyDelete
  20. baru nak tanya, mak memancing shark kat mana..haha

    ReplyDelete
  21. terima kasih mak share resepi. boleh cuba nanti

    ReplyDelete