Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 11 April 2016

Mee Siam kosong turun temurun

Salam Isnin korang.....

Semalam balik kampung.  Macam biasalah kalau balik kampung, tugas subuh hari mak mestilah buat sarapan bonda. Melayan tekak Bonda ni senang aje, apa pun boleh, cuma jangan pedas jelah, perut dia tak tahan. Paling dia suka kentang goreng.Tapi jangan..... bila time jemu dia sampai, memilih jugak tu hihi....

Semalam dia teringin mee siam! Johoriankan panggil meehoon, mee siam......  Tak caya cuba tanya Dana ke, Lieya Latiff ke, Kak Yon ke, tak pun tanya Kak Ton...... Confirmed jawapan dia mesti 'ye'..... kalau jawapan diaorang 'tidak' maksudnya diaorang saja nak sabotaj maklah tu!...... 

Mee siam kosong turun temurun. Rencah dia selain bawang putih dan bawang merah cuma belacan, ikan bilis dan kicap jer. Tak de seekor binatang pun dalam tu haha.... Dah katanya pepagi subuh kan.... mana mak nak cekau!

Tapi mee siam cenggini pun dah cukup istimewa buat bonda! 

Kerja si Angry Bird..... pakaikan bonda tudung dua muka hihi..... 

26 comments:

  1. Selamat pagi hainom
    Moga ceria selalu
    Mee siam kosong tu nampak sedap je :)

    ReplyDelete
  2. La ingat kan mee siam tu resepi ala ala thai tu Nom..
    Rupanya mee hoon hihihi..
    Johorian lah tu..
    Ye lah mak.. johor jer yg panggil camtu..

    Walaupun mee siam kosong..
    CH yg puasa ni pun tengok berselera..
    Apa lagi bonda yg makan dari anaknya yg masak kan..

    Comel apa bonda pakai tudung dua muka tu :)

    ReplyDelete
  3. ooo bihun rupenye ...pesal mak mentua ai panggil bihun ... kak ko biar betui kak ...
    mak mentua ai org johor ic 01 kot ....ni johor belah mana ni panggil mee siam ni

    ReplyDelete
  4. ye kak nom... btl lah tu org johor sebut mee siam...

    mee siam akak tu menggoda walaupun kosong....

    ReplyDelete
  5. Tak kisahlah mee siam ke mee hoon yg penting semua tu dah buat ibunda rasa dihargai anak bongsunya. Ceria sampai diminta posing dgn tudung dua muka oleh si cucu pun dia pasrah aje tu dinda:)

    ReplyDelete
  6. comel bunda dengan shawl 2 faces tu.hehe..

    ehh ye ke mihun tu namanya mee jawa.awat dok 5 taun kt johor tak pernah tau.huhu

    ReplyDelete
  7. mee siam eh?? pertama kali dgr.
    nape x boh sayur sikit. baru lah nampak semenggah sikit. hahahahaha
    bihun camnih lawan ngan kopok keping memang sedap. hahahahaha

    ReplyDelete
  8. Kannn... nom kita dah biasa sebut mee siam ,tapi kalau anak2 akak pun mungkin xtau apa tu mee siam.
    Akak pun kalau rakyat akak kat rumah ni dah xde apa nak dikunyah,buat juga meehoon kosong begini....pasti licin,nak2 Iman yang memang tak makan sayur.
    tentu AB yang mendandan neneknya pakai shwal tu kan...

    ReplyDelete
  9. Ayaq tgn anak pasti sdppp ni..comel jer pki tudung gitu,klh knor..

    ReplyDelete
  10. owh..muka 10thn bonda pakai tdung 2 muka..:)

    ReplyDelete
  11. Gembira dapat menggembirakan... Alhamdulillah. :)

    ReplyDelete
  12. betul..panggil meehon! hehehe..ehh cantik nyer bonda ;) phewwiitt~

    ReplyDelete
  13. Turn berbakti pada emak sendirilah ni, ya ...

    Apa? Mak di kampung suka kentang goreng? Eh, macam sama aje pulak dengan kita. Maklumlah jiran lain kampung, lain daerah katanya. Emak OKje (eh, pelik pulak sebutannya) kalau tengok macam emak saya aje tapi emak saya kurus kering sejak tak sihat ni.

    ReplyDelete
  14. Hu hu, sedih tgk wajah bunda ko tu mak, mak aku dh tkde, nak nanges...share mak boleh?

    Ek eleh, aku pun selalu buat mee hun goreng kosong camtu, buat sarap ank2 ngn laki aku.

    ReplyDelete
  15. Hu hu, sedih tgk wajah bunda ko tu mak, mak aku dh tkde, nak nanges...share mak boleh?

    Ek eleh, aku pun selalu buat mee hun goreng kosong camtu, buat sarap ank2 ngn laki aku.

    ReplyDelete
  16. apa sekali pun kalau kita masak walau nampak mcm bodo je, tapi kalau ikhlas memasaknya, benda simple dan kosong pun jadik sedap giler kan kak...

    ReplyDelete
  17. Pahala besar melayan kehendak orang tua..

    ReplyDelete
  18. Orang tua hanya ingin gumbira ye tk sekarang ni alhamdulillah bonda mesti happy punyai anakandA seperti Anom

    Baru tau johorian panggil bihun mee siam, ingtkN betul2 mee siam dri siam

    ReplyDelete
  19. Sedap aje meehoon tu sebab anom masak dgn kasih sayang. Kak zai pun kadang2 klau bahan takde masak meehon kosong juga.

    ReplyDelete
  20. Sedap HO, air tangan sapa kan.. pagi pagi lagi tu, memang khas untuk bonda tersayang.. tu la mee siam baru tau.

    ReplyDelete
  21. ooo panggil mee siam ye baru tau, bagus tu melayan bonda tersayang, besar pahalanya tu

    ReplyDelete
  22. Tak pernah try lagi buat mee siam kosong ni..
    macam sedap aje tu....resipi pun dah bagi siap2

    ReplyDelete
  23. dpt kat ank aku suka dorang cmni.,
    senang xyah nk pilih2 dah., kekeke

    ReplyDelete
  24. la ye ke baru tahu la. ingat bihun siam yg pnh saya makan.. hihihi

    ReplyDelete
  25. Kalau kat sini panggil bihun bodo. Seban kosong tu ekekeke. Baru tau sana bihun tu panggil mee siam. Kalau mee siam sini bubuj cabai serbuk tu siap ada kangkung lagi. Jadi mee sup siam. Pedassss

    ReplyDelete
  26. teringat kat arwah nenek.
    dia kalau buat mihun goreng, gosong jer gitu, nom.
    tumis lada and mihun.
    sayur takde.
    binatang pun takde.

    ReplyDelete