Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 17 May 2016

Gulai Kikil

Salam Selasa kengkawan.....

Mak tengah mendobi tak sudah ni sejak petang  semalam weyh! Tulah tu, asal balik jalan jer, cengginilah keadaan mak, jadi Tokey Dobi haha .....
.
Menjawab pertanyaan Oh Panduan kat mana mak duduk kat Ipoh hari tu. Kat sinilah OPHotel Tower Regency. Pak Jilap ambik apartment 2 bilik termasuk sarapan pagi untuk 4 orang. 

Separuh orang, bila pergi sesuatu tempat tu mereka suka cari tempat makan yang best best dan femes. Tapi lain pulak pesennya dengan Pak Jilapah, dia lagi suka cari yang dekat dan cepat, janji kenyang, lebih lebih lagi dah malam, badan pun dah penat! Tapi mak googlelah jugak tempat makan best kat Ipoh ni, buat jangan tidak kata orang hihi..... Pusing punya pusing, terjumpalah restoren Simpang Tiga ni. Restoren makanan Padang katanya. Ni makanan mak berdua dengan Pak Jilap malam tu. 

Gulai Kikil. Tak ingat pulak mak dah pernah makan ke belum. Tapi gulai nilah yang buat mak terliur malam tu weyh! Kikil ni kalau ikut kamus Indonesia, satu bahagian pada kaki lembu, kalau kamus kita, Urat Keting kot! Mak selalu jugak nampak kedai Sup Urat Keting kat Bangi tu. Tapi tak pernah singgah pun. Dah tau, lepas ni bolehlah try nampaknya.....

Buat mereka yang teringin nak try makan tapi seram tu, tak payahlah nak seram sangat, rasa dia plain aje, tawar, bau lembu pun tidak, lemak pun tidak, kenyal kenyal gitu! Mak sukalah..... Satu mangkuk cenggini ni Rm9.00. Boleh tahan jugak harganya. Yelah...... ingat senang ke nak mengikis kulit kaki lembu, nak korek kikil ni? hihi......

Gulai Kikil
Budak budak pulak makan western malam tu. 



29 comments:

  1. Uhukss baru tau tentang Gulai Kikil... Terima kasih kakakku sebab bagi ilmu pengetahuan baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama ler dgn aida.
      tq utk ilmu baru tu.
      1st time dgr and tgk gambo...

      Delete
  2. Sedap juga tu ...tapi belum pernah pulak merasa.Tak tau pulak ada jual kat mana kat sini.Tak kan nak beli kaki lembu,nak mengerjakan sendiri pulak....

    ReplyDelete
  3. nieyl x pernah lagi makan gulai kikil nie...
    tapi mesti rasa dia sedap kan...

    ReplyDelete
  4. bila lepas berjalan part repack baju ngan basuh baju .... adui...tak syoknya.tapi kena buat

    ReplyDelete
  5. Salam kakak.. pekabar?? lamanyaaa tak jalan ke sini..hehehe
    Ipoh. pernah sampai tapi tak sempat nak jln2 carik mkn...
    baru dengar ni Gulai Kikil.. mgkin tak kot klu kena bagi.. hahaha..
    bab2 gulai cenggini, en kuling suka lah... :)

    ReplyDelete
  6. Mujur tak gulai kerikil kan? Jenuh pulalah nak mengunyah!

    Kakcik pun suka pergi ke tempat makan yang dekat dan senang kalau ke mana-mana sebab malas nak 'mencari'... :)

    ReplyDelete
  7. hihihi tak pernah dengar Gulai kikil ni mak.. rasa lagi la tak pernah. Kalau mak suka, makna nya sedap la tu. Tekak mak kan blh di guna pakai bab rasa merasa ni. Hiksss..=D

    ReplyDelete
  8. Dekat pasar malam tempat kanda ni selalu ada jual dinda. Kanda selalu juga beli tapi tak tahu nama. Pakai tunjuk aje. Memang sedaplah kalau kat tekak kanda dgn abang. Anak-anak kanda pun jenis tak kisah kalau kita makan mereka makan aje.

    ReplyDelete
  9. mil kt kg suke btl kalu mkn gulai urat nih kak...

    masakan padang mmg terkenal lah ngn gulai kikil nih... seronok melayan mkn kikil nih kan kak...

    ReplyDelete
  10. peberet ni urat keting..yang kat bangi tu pon sedap tapi jauh sangat nak kesana..selalu kalo gi mydin usj memang sup ini ler yang dimakan kat foodcourt tuh..regukan ngan sambal belacan dan telur masin..umphhhh terangkat..

    ReplyDelete
  11. oh dok tower regency rupanya..
    mkn kat simpang tiga lak tu..
    alahaiii lah akak..
    gulai kikil tu pernah tahu,
    tp blom pernah try lg

    ReplyDelete
  12. CH pun suka gulai kikil @ gulai urat ni..
    Selalu makan masa kerja kat Klang tu hari..
    Kat Shah Alam ni susah nak jumpa..

    Tu hari ada jumpa kat pasar malam ada jual yg belum masak..
    aaahhhhh malas pulak nak masak..
    Nak cari yg dah masak macam ni ye Nom..
    Terus jer sua kat mulut ngap...
    Hahhaha..

    Dobi nom jangan tak dobi..
    Kat Shah Alam ni tiap2 petang hujan..

    ReplyDelete
  13. Mengujakanlah Mak gulai kikil tu. Tapi bila Mak sebut kat kaki lembu, keterujaan pun berlalu pergi...

    Mak, kikil ni sama dengan tetel ke apa, Mak? Eh, tetel tu bukan setakat kenyal tapi penuh dengan lemak berkrim disukai ramaikan, Mak ^_^

    Oh, hujung minggu lepas kiranya Mak ke Ipohlah ya! Padanlah puas Kak Ton pasang antenna tak nampak pun kelibat ...

    ReplyDelete
  14. hamboi..ini blh buat sy jeles lagi kak..hihi

    ReplyDelete
  15. tak pernah tgk dan mkn ... sedap ke mcm pelik je .. klu sy mkn western juga la

    ReplyDelete
  16. ke ipoh pula ya kak hainom...

    gulai kikil baru pestaim dengar

    ReplyDelete
  17. owh, orang sana panggil kikil... Ingatkan batu kerikil tadi... baca tajuk, ingatkan mak buang tabiat makan batu kerikil pulak... hahaha

    kalau kat sini panggil keting... rasanya pernah juga makan sup keting... tapi sup tulang jugak yg jadi pujaan hati... hehehe

    ReplyDelete
  18. Gulai kikil asam pds urat keting..perghh mmg exotica sgguh...
    Knor blum nak cuba lagi...tapi klu org msk boleh mkn kut...

    ReplyDelete
  19. salam nom ..
    kikil ni bukan ke kulit lembu yg dh di jemur ..
    sbb tiap kali angge myembelah korban ..
    mesti ono seng arek gawey kikil ..
    opopun kikil memang enak di pangan

    ReplyDelete
  20. First time tengok ni HO, sedap nampak, rindu otak lembu bila tengok kakinya hehe..exotic betul kata KM, lama jugak tak pi ipoh ni.. view mata helang tu, dari tingkap hotel ke haaa dah tak da apa nak tanya tu :))

    ReplyDelete
  21. pestime tengok nih, tak penah makan lagik, macam seram jugak nak try nih..hahaha

    ReplyDelete
  22. macam geli jekkk nak makan...kekekeke...

    ReplyDelete
  23. Baru tau ada gulai kikil
    Kalau sup urat keting kat Bangi tu, rajin lah jugak layan anak kalau nak makan (Actually Mak dia yg lebih..hihi)

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum anom
    kita geng lah suka sgn urat keting ni
    apa lagi buat gulai mcm ni memang bertambah nasik kalau makan kat umah lah
    tapi makan kat kdai malu lah buruk makan orang kata makan banyk haha

    ReplyDelete
  25. Klau sup keting yg kat Bangi tu kak Zai dah makan. Tekak kak Zai kuranglah sikit bukan urat ketingnya tp supnya dahlah tak berapa nak panas dibiarkan lama terdedah baru dihantar ke meja kita.

    ReplyDelete
  26. Sedapnye mak...kite kalau sup urat keting tu penah gak makan...mahal sebab cara nak masaknye tu remeh dan lama...kene rebus 5-6 jam kot baru dapat urat yg kenyal dan lembut camtu...hadoiiii la hai dah kene kesat ailio pulak dah...hahahaha

    ReplyDelete
  27. Aiyok sedap ye..eksotik ni sy tgok n dengar pun takut nak makan.takpelah..sy makan western jelah macam anak2 mak jilap.hahaha

    ReplyDelete