Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 24 May 2016

Ikan Satay lu punya

Salam Selasa.....

Dulu dulu mak tak suka makan benda ni sebab bau dia bukan main bacin lagi tau! Yang ikan ni bolehlah tahan lagi bau dia. Korang pernah makan sotong kering yang ada gula tu? Yang tu, memang pergh sangatlah bacinnya! Tutup hidung beb sambil makan haha...... Tapi sejak dah kilauan ni, bacin, bacin pun mak bedal aje.

Eh! Tapi korang tau tak makna bacin tu apa? Tak tau, pergi tanya Saniah Ibrahim, orang Johor mesti tau punya.

Ni Pak Jilap beli kat Agro Bazar, RnR masa balik dari Ipoh hari tu. Ikan Satay ni pilihan Pak Jilapah. Anak anak tak payah tanyalah, diaorang bukan makan sangat pun. Dalam hal ni, tekak mak pak wajib didahulukan haha....

Ikan Satay
Masa tengah pilih pilih tu, mak ambik keropok ikan yang macam gambar bawah tu ha, harga sama tapi kuantiti dia nampak sikit kalau dibandingkan dengan Ikan Satay yang Pak Jilap pilih tu. Pak Jilap cakap, ambiklah yang macam dia pilih ni, sebab banyak. Lagi pun rasa lebih kurang je. Haih!.... tak nak mak, yang Pak Jilap suka tu tak rangup macam keropok yang mak suka! Dan dan pulak mai sawan degil hihi......memang tak boleh cakap apalah......

Dah namanya pun Ikan Satay, bentuk pun macam ikan hihi..... Sampai sekarang duk atas meja tak habis lagi.... Sendiri punya suka kaluuuu kasi habis ha.....

Ikan Satay
Nilah keropok ikan faveret mak. Rangup! Bacin, tetaplah bacin kan dah namanya pun ikan...... Dah selamat pun mak kejakan sorang sorang hoho... 



35 comments:

  1. baru hari ni dengar perkataan 'bacin' ni kak.. haha..
    kmi 1 family suka ikan satay tu.. yg sotong kering tu pun suka..En Kuling toksah ckp lah..mmg peberet dia juga..sesekali sawan degil dtg, apa salahnya..haha

    ReplyDelete
  2. bak mai cni kak nak tlg habiskan..hihi

    ReplyDelete
  3. ya Allah okje oiii..tekekek2 gelak tang bacin tu hahaahahahaah...tapi ni bacin2 sedap..telan je la yeee....

    lieya suke yg manis2 pedas2 tu.....tapi takleh mkn byk, gatal kat lelangit laaa ...sensitif nooo i ni heheehehehe

    ReplyDelete
  4. Hahahhaha BACIN..
    CH pun guna bahasa Bacin ni Nom..
    Tau benor lah apa makna bancin ni..
    Ikan satay tu memang kuat nau bau bacin nya..
    CH pun tak lalu nak makan ..
    Tapi yg sotong pedas ada letak gula tu ..
    Boleh CH telan..
    Tapi en suami seangkatan dengan nya tu..
    Tak makan lah..
    Lantak dia lah.. hahhaha
    Janji CH makan..

    Yang keropok yg ko pilih tu Nom..
    My hero besday boy semalam tu..
    Suka sangat tu ..
    Boleh lah dia geng dengan auntie hainom ni :D

    ReplyDelete
  5. Aduhai tersenyum sorang akak tau nom...hihiii ,tak boleh tahan part bacin tu.Selalu juga akak cakap pada anak bila malas mandi.Tapi bacin2 satay ikan,bacin keropok tu yang sedap makan.
    Baik betul anak2 hainom tak suka makan satay ikan ni ya...boleh lah perabiskan sorang.Kalau anak akak tak kisah bacin ,sekejap je licin:-).

    ReplyDelete
  6. saya suka yg mak suke tu. yang pak jilap makan tu, saya tak brapa minat. hiks.

    ReplyDelete
  7. terliur pulak tengok
    ada yang terjah pasar payang kang..

    ReplyDelete
  8. baru perasan yg satay ikan dan ikan satay dua makanan yg berbeza...
    saya x layan ian satay ni...
    tapi kalau satay ikan suka la jugak...

    ReplyDelete
  9. kak tu bkn buat dr ikan kan ... yg buat dr jelly fish kan ... rasanye la ...
    dulu sy suka sejak mcm nk tua ni jd tak suka plak bak pe tah pelik sungguhh

    ReplyDelete
  10. Kakcik kurang suka ikan satay jenis ini tapi kakcik suka keropok ikan itupun kalau ada orang tolong gorengkan... :)

    ReplyDelete
  11. Benda camni klu kena yg sedap..sedap tau..masalahnya sekarang ni byk yg tak sedap.sbb tu kot tak laku.huhu

    ReplyDelete
  12. Dulu2 suka makan...skrg mcm kureng sikit rasanya
    tp klau boring2 licin gak kena mkn...

    ReplyDelete
  13. kak sate ikan pun ko citer kak!! kagum aku dengan ko ek hauhauhauha

    ReplyDelete
  14. kita ade darah johor sikit kiter tau ape itu bacin..kofkofkof.. ;)

    ReplyDelete
  15. Eleh! Kita pun taulah bacin tu apa! Kita pun Bangsa Johor tau! Mana emoticon jelir lidah ni...

    Kalau rumah kitalah Mak, bacin-bacin ni tak boleh masuk rumah. Kita goreng ikan tenggiri masin secoet aje Mak, kecohlah semua orang dalam rumah sambil komplen sambil tutup hidung. Menyampah sungguh!

    Tapi Mak jangan bimbang. Kalau tak habis makan, boleh aje Mak campak ikut lubang tingkap ke rumah kita. Kita pun makan Mak ikan bacin ni walaupun ada darah Itali katanya. Hahaha!

    ReplyDelete
  16. kahkahkahkah.. walaupun bacin tapi sedap mengatasi segala nya.! Kita pun bangsa sama dgn MD. Ikan ka sotong ka semua iols bedal makk!

    ReplyDelete
  17. Masin ke,??? Knor tak tau apa tu bacin tolong habak mai

    ReplyDelete
  18. pebert dana jgk nih kak...
    lama dh tak sebut perkataan bacin tuh kak oi hahhha...

    ReplyDelete
  19. Samalah kita rupanya hainom... bunda pun tak suka bende2 ni sejak dari zaman budak2 lagi... mungkin sebab bacin nya tu lah kot...

    ReplyDelete
  20. Kanda suka yg sotong pedas yg ada sira gula tu dinda. Yg ini makan tu makanlah juga bukan tak makan:) Selalu kalau sepupu kanda dtg rumah tak tinggal beli ole-ole ini (dia duduk di Perak - navy katakan). Rasanya di sana banyak kot.

    ReplyDelete
  21. Dulu time ngandungkan farhan, memang ngidam sotoang sira. Siap simpan dalam laci ofis. Kalau habis suruh bos beli lagi ha ha.. bacin kat orang lain, kat kita peduli hapaaa ha ha

    ReplyDelete
  22. salam hainom ..
    orong pernah mangan meneh.
    bacin angger enak yor di pangan waeh

    ReplyDelete
  23. Ni feveret zaman budak dulu .. selalu beli seposen sekeping tu. Sekarang dah kurang makan benda ni .. faktor umur agaknya okje.. hehe

    ReplyDelete
  24. Sedap ikan satay tu. Makan sambil minum petang ok juga.

    ReplyDelete
  25. Kalau ada satay ikan sotong ni suka buh dalam bekas elok elok sebab takut umah jadi zoo haiwan yang tak diundang :) pak jilap nak beli hat banyak orang nak yang sedap kan hehe amboi ada geng mak :)

    ReplyDelete
  26. Balik kampung nanti boleh nak singgah juga cari ikan satay.

    ReplyDelete
  27. Masing-masing ada bahagian sendiri. Tak ada nak berebut dah. Sotong pun sedap akak.

    ReplyDelete
  28. hehehe..memang bau dia tu boleh bikin salah faham tau..tapi sekali makan tak sedar rupanya dah habis..heheh

    ReplyDelete
  29. saya tak makan juga mak, sebab bau itew

    ReplyDelete
  30. Kak Zai pun kurang suka yg ikan ni tp klau sotong kak Zai makan.Selalu klau beli bg pada jiran.

    ReplyDelete
  31. Kita orang Johor Mak....kita tau bacin tu apa..hihi
    tapi tak berapa sangat makan ikan tu...walau sesekali layan jugak

    ReplyDelete
  32. bab hasil laut gini ada sejenis lagi tu yang memang nampak ada rupa isi ikan tu, rangup2 sebungkus dlm tu ada pek kecik2.. ikan satay juga namanya.. tu saya suka la.. tak bacin tapi mual jugalah kalau terlebih makannya :)

    ReplyDelete
  33. lama dah tak makan nie.. dulu masa duduk pahang, selalu juga beli..

    ReplyDelete
  34. sedapnya...dua2 pun saya suka

    ReplyDelete