Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 4 May 2016

Ke Johor Bahru

Salam Rabu.....

Balik dari kenduri kawen rumah Pakcik Pak Jilap, mak terus ke JB, melawat makcik dia yang sakit pulak. Last mak tengok makcik dia ni, masa pergi dengan mami hari tu. 

Kalau ada plan nak jalan ke JB, jangan berani berani nak menyinggah rumah bonda dulu, nanti ada yang tak lepas ke JB nanti hihi.... 

Sepanjang jalan jem Sabtu hari tu tau. Highway pun jem. Sebelum tu, perjalanan mak dari Seri Menanti ke Batu Pahat pun jem. Ada pulak lori terbakar kat tengah tengah jalan cenggini, tambahlah jem jadinya....


Sampai kat Ayer Hitam ternampaklah signboard Putu Bambu Juriah yang femes katanya. Tapi tak dapat merasa pun sebab memasing perut dah kenyang. Mak confirmlah kenyang makan Jambal Kunto kan hihi...


Sampai JB dah pukul 8 lebih. Memang dah plan nak tidur hotel pun sebab tak nak menyusahkan makcik. Hotel pun dah booking masa dalam perjalanan ke JB tu. Tapi memang kebanyakan hotel penuhlah malam tu. Cuti 3 hari agaknya. Tapi tulah.....ada sesuatu yang melucukan berlaku! Nantilah mak cerita...... hampir nak ke Istanbullah mak hari tu haha....



Sudahnya tidur rumah makcik jerlah..... tak de pilihan dah. 

Hari pun dah malam. Tak de sapa pun rumah tu katanya. Makcik Pak Jilap ni anak sorang je, perempuan. Baru lepas grad UIA, Mechanical Eng. major Manufacturing. Susah jugak nak dapat kerja sekarang ni rupanya tau.

Dari dulu mak memang suka rumah makcik Pak Jilap ni. Cantik! Makcik ni satu geng dengan Kak Yonlah ni. Pandai dan suka mendeko deko. Bilik air dia kalah hotel tau! Tapi tulah..... nak cantik, kenalah keluar modal kan! Hurm.... cakap pasal modal, tak per lah,  lain tahun je le.... hihi....

Alhamdulilah, walaupun sakit, tapi air muka makcik, dari dulu mak datang sampai sekarang ni nampak segar dan sihat. Masih mampu bersembang. Sekali sekala diam menahan sakit perut. Makan pun tak ada selera. Makan sedap sedap cuma dalam mimpi jer katanya. Realitinya  cuma mampu makan beberapa suapan aje untuk alas perut. 

Dugaan Allah ..... Moga Allah menyembuhkan makcik!

39 comments:

  1. Selamat pagi ♥
    Semoga makcik cepat sembuh..Amin...

    ReplyDelete
  2. Cantiknya rumah makcik Pak Jilap. Kalau kakcik datang, mesti takut-takut nak pijak lantai pun... :)

    Semoga kesihatan makcik kembali pulih sepenuhnya. Aamiin...

    ReplyDelete
  3. mmg cantk umah makcik pak jilap tuh kak....
    moga mkcik pak jilap cpt sembuh spt sediakala...

    ReplyDelete
  4. Hari cuti memang penuh lah hotel2 kan...hmm tak sabo nak tunggu cite lucu apa tu nom....!
    Canteknya rumah makcik pak jilap tu ya takpelah tak perlu duk hotel.Betullah kalau cantek modal juga cantek kan.

    ReplyDelete
  5. rumah cantik macam ni kalau nak bawa anak kecik mesti risau..huhu.semoga makcik cepat sembuh ye

    ReplyDelete
  6. cantik dlm sakit2 pun rumah terurus semoga diberi kesihatan yang baikd an sembuh dari penyakit skrg untuk makcik kak ok je

    ReplyDelete
  7. apa cerita yg lucu sgt tu sampai nak ke istanbul peginya kak nom, tak sabar nak baca...
    moga makcik cepat sihat ye..

    ReplyDelete
  8. hotel pun penuh ye..kami nak sewa chalet pun tak de ..dah penuh..tidur rumah kakak je..semua pakat berjalan masa cuti tu..siapa kata orang malaysia tak de duit..hehehhe

    ReplyDelete
  9. Wow rata2 mengadu jemm..apa nk buat redah jerlh..tk pun singgah jer kt putu bambu mkcik juriah tu..,

    Kesian plk dgr kisah mkcik tu sesuap dua jer dpt mkn..ada hikmah tu..

    ReplyDelete
  10. ekonomi skrg yg buat susah nak dpt kerja..
    tu yg kita fikir2 pat ribu lapan kali sebelum nak berhenti kerja..
    dgr2 bulan 6 ni lagi ramai yg akan diberhentikan kerja pasal nak naikkan lagi gaji minimum ke 1000. gaji sebenarnya tak naik pun tak apa, kalau barg murah... ni brg mahal, gaji naik..lagi naik brg... eee ni yg rasa nak berpolitik sini pulak ni...

    ReplyDelete
  11. Cantik rumah makcik pak jilap semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  12. Sedap nya Putu Bambu ayer hitam..Kalau balik rumah husband kat parit raja, selalu singgah sini.. :)

    Cantik design and deco rumah makcik pak jilap tu..Creative sangat.. :)

    ReplyDelete
  13. mmg cantik...xnafi sikit pun aihh...=)

    ReplyDelete
  14. kesian nya.. moga sembuh seperti sedia kala makcik Pak Jilap tu ye mak.. =) oh ye mak, haruslah la mak pantang cuti 3 hari.. konfem penuh hotel. Hihihi.. Btw, cantik sgt rumah terjaga rapi.

    ReplyDelete
  15. Assalam. Johor satu satu negeri tak sampai lagi.. kesian kan.. huhu

    ReplyDelete
  16. Bila cuti panjang...hotel konpom fulll...cantik deco rumah makcik pak jilap tu...moga cepat sembuh

    ReplyDelete
  17. Amin, moga makcik cepat sembuh, mungkin ada hikmah anaknya belum dapat rezeki untuk meneman ibunya kan.. syukurla HO bermalam umah makcik rasanya mereka berbesar hati tu. Tula dalam duk baca novel ada trailer citer lucu lain novel tau hehe.. tu pun kira lucu tau.

    ReplyDelete
  18. putu bambu tu mmg sedap kak! hihi

    ReplyDelete
  19. Aamin moga makcik okje cepat sembuh
    kalau tak cuti boleh la call hari tu jugak hotel okje..kalau masa cuti..memng tak dapat la mesti penuh

    ReplyDelete
  20. semga makcik okje makin sembuh dan sentiasa sihat sihat saje aamiin

    ReplyDelete
  21. Salam khamis... semoga mak ciknyer cepat sembuh.

    ReplyDelete
  22. ye la kak...cantik rumah makcik akak nieh.... kemas ajek ....

    putu bambu juriah tu kalo nak balik ke kl wajib gak tapau...tapi exit tol ayir hitam le...heheheeheh...panas2 mkn sedap....tak sedo2 abis sebekas....

    moga makcik diberi kesihatan yg baik ...amin

    ReplyDelete
  23. Allah uji dgn kesihatan buat makcik tapi dia gembira dgn mendeko rumahnya yg cantik. Sekurang-kurangnya ada yg buat dia selesa.

    Memang 3 hari cuti hari itu semua tempat jem teruk.

    ReplyDelete
  24. Salam.hainom,
    Ke JB tk mampir di restoran Singgah Selalu ke..
    Apapun moga macik riko waras yor

    ReplyDelete
  25. Makchaq cuti selalu balik kampung.. memang x dak masalah hotel2 ni.. lama betui dah x dok hotel bila cuti..

    Memang cantik rumah makcik pak Jilap...macam rumah dalam majalah....

    Semoga makcik pak Jilap cepat sembuh...

    ReplyDelete
  26. cantiknye deco2 rumah mak sedara hang mak...nampak redup je memang terbaekkk kalah hotel kan...ngeri beb tengok lori tebako tengah2 jalan gitu...mana la jalan tak jam

    ReplyDelete
  27. Kus semangat! Nasib baik tak boleh Johor. Dah fikir-fikir kalau balik cuti Hari Pekerja tu, nak terus ke JB. Nasib baik tukar plan ^_^

    Nasib juga Mak takda baby nak crawling-crawling, sprawling-sprawling kat rumah cantik macam ni. Kalau tidak, urut dada aje Makkan, kejap-kejap lari marathon nak selamatkan barang dalam rumah dari dikerjakan baby ^_^ Memang hari-hari kena check BP!

    Mak ni dah lalu BP tu nape tak singgah kat rumah kakak kita, lepas tu terus ajelah pi Ayer Hitam, pi JB. Oppsss... ajak-ajak ayam belanda jerk ni ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'tak balik'

      typo error pulak kalau dah meroyan nak mengutuk ni ^_^

      Delete
  28. Cantik dan kemas rumah mak cik tu Nom..
    Besar pula tu..
    Tenang jiwa raga tinggal dlm rumah tu 😊😍

    Semoga mak cik hang cepat sembuh Nom..

    ReplyDelete
  29. makcik rumah rapi sgt tu.. ada bibik tolong ni :D

    ReplyDelete
  30. semoag mak cik pak jilap cepat sembuh, dalam tak sihat tu sempat baut lawak ye, makan sedap2 dalam mimpi je...hehehe mesti ceria orangnya ni kan

    ReplyDelete
  31. Cuti smbung menyambung memang la hotel kebanyakan penuh.og sekarang asal cuti je pergi bercuti tido hotel.huhu..

    Memang cantik rumah makcik jilap..untjnglah dpt jimat dh duit hotel kan..rumah makcik pun nmpknya lebih selesa dari hotel tu.hehe

    ReplyDelete
  32. cantik rumahnya baru nak tanya tadi itu ke hotel yang mak jilap booking tu. cantik betoi. rupanya rumah makcik pak jilap hihihi

    ReplyDelete
  33. memang cantik umah nyer.
    kemas teratur...
    kalau umah aida skang ni, hadoi!!!
    jgn la ada tetamu tiba2 da sampai kat pagar depan.
    mau nyer aida lari ikut pintu belakang hu hu hu...

    ReplyDelete