Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 11 May 2016

Sembang mak mak....

Salam Rabu.....

Hari ni mak tak payah nak kelam kelibut sangat masuk dapur awal. Anakanda TLBD puasa ganti. Budak baru first time mengganti puasa katanya..... Nak jugak bersahur. Maklah jadi mangsa meneman bangun. Nasiblah makan cereal dengan susu je..... Senang kerja mak!
  
Si kakaknya pulak ada tuisyen sampai petang. Yang sorang lagi tu tak payahlah mak nak risau sangat, sebab dia makan game pun dah kenyang. So maknya apa lagi!!!! Landing berirama atas sofalah sambil layan HBO hihi....

Selalunya mak masuk dapur paling cepat pukul 10. Tu mak dah ambik kira tau berangan depan sinki, berangan depan esbok sambil tengok ikan, pikir pikir nak masak apa! Ha.....ingat sekejap ke!haha..... Paling lambat mak kena masuk dapur pukul 11 pagi. Kalau lambat daripada tu memang kena membelilah jawabnya. Alasan sangatkan haha..... 

Kalau pukul 11 tu, dengan kudrat kilauan ni sempatlah masak nasi dengan masak satu lauk sambil clear dapur. Nak berangan memang tak sempatlah weyh! Nasiblah dak TLBD ni senang aje, satu lauk pun dah cukup. Ayam Kicap ke, Sup Ayam ke, Ayam Kari ke..... janji bukan sambal. Kadang kadang dia mintak sup ala ala Shark Fin tu aje. Sejak menjak dah pandai nak kurus ni hihi.... Kalau dulu jangan, nak nasi saje....

Mee ni mak goreng petang semalam. Pagi ni dah panaskan jadilah ghuper tu hihi....Semua dah layu . Sesekali goreng mee sedap jugakkan. Mee ni kira macam tambah tambahlah. 
 

Nasi pun masak jugak. Mak bakar ikan caru buat Sambal Kicap. Sup Ayam dah masak tengahari sebab si TLBD teringin nak makan sup sup katanya.....Nampak tak!!! Permintaan dia, mentang mentang maknya seorang surirumah..... 

Berbalik pada kisah mee tadi, walaupun tak delah faveret mana mak anak beranak dengan mee ni tapi semua orang boleh aje makan, kecuali abang, anak yang sulung tu, Hero Hindustan sepatah kata Cahaya Hidupku ngan Kak Noor hihi.... Dia tu kurang suka mee. Tapi semalam dia kena makan jugak mee goreng tu, sebab lauk mak semalam pun bukan faveret dia. Ceh!....boleh makan pun...
   
Kalau Kak Ton cakap Bubby Abang tu memilih makan, rumah mak pun ada sorang wakil jugak tau, yang memilih makan ni! Huh.....


33 comments:

  1. seronoknye hidup akak ni..
    masak boleh layan menung berangan lagi
    saya, kalau bab masak satu jenis tu biasa dah
    mana nyempat nak berbagai2..
    mujur org kat rumah ni, jenis bedal jer apa pun
    bukan jenis pilih makan...

    ReplyDelete
  2. mujur ada mak mithali yang rajin melayan tekak anak2 kalau tidak kena layan tekak mak je la kalau mak dah bad mood hihihi

    ReplyDelete
  3. Rajin jugalah anom klau kak Zai pukul 6 ptg baru masuk dapur sbb hubby blk kerja mkn panas2. Keluarga kak zai suka makan mee tak kira goreng atau apa saja.

    ReplyDelete
  4. boleh tahan memilih yek anak bujang akak tuh... sampai mee grg ngn ikan caru takmo makn.....
    hrp dpt menantu yg rajin lah nnti ye kak nom

    ReplyDelete
  5. hai seronok tu boleh menung2 lagi haa..bestlah anak dapat order je nak makan apa kan, tapi kalau order macam tu lg bagus sebab mak2 ni tak yah fikir dah apa nak masak, ikut selera dorang je kan.

    ReplyDelete
  6. kat rumah, 2 jejaka tu...
    sorng jenis makan nasi, sorg jenis mkn mee..
    kalau masak nasi, anak x nak mkan..
    kalau masak mee, ayah x kenyang. anak makan sikit je..

    ReplyDelete
  7. nampak tempting giler mee goreng tu...adoi la...
    sila jangan post gambo makanan sepanjang minggu ni dan minggu depan, sebab saya sedang ganti puasa sepanjang dua minggu ni...hahaha...siap warning ni...

    larikkkkk....

    ReplyDelete
  8. Wah sempat termenung2 ya nom...cari idea nak masak pe lah tu ya.
    TLBD ni sama betul selera dengan Iman anak akak ni sampai umor skg ni masih tak makan pedas2 lagi...feveret dia sup2.
    Kat rumah akak ni yang pemilih nya bapak budak dengan Iman le.Yang lain semua bedal apa yang kita masak :-).

    ReplyDelete
  9. Anakanda TLBD senang mak duduk rumah order aje macam masuk restoran
    Tahu balik dah siap atas meja:)

    Selamat berpuasa buat anakanda TLBD.
    Tahun ni bayar cepat sikit sayang.
    Masuk aje raya seminggu bayar terus senang sebab mood puasa ada lagi masa tu.

    ReplyDelete
  10. Samalah kita makk..kul 10 kena masuk dapur..klau lewat mmg kelam kelibut..

    Bila ank2 dh menyebut nk mkn apa sure kita tunaikn...

    ReplyDelete
  11. Walaupun yang semalam. tapi nampak macam baru goreng aje akak.

    ReplyDelete
  12. Selamat berpuasa buat anak akak. Ganti puasa cepat, dah tak lama nak puasa lagi.

    ReplyDelete
  13. Hahaha.. biasala mak, dalam family mesti punya ada sorang yg memilih makan! macam adik aina yg bongsu.. dia punya cerewet fuh tak tau la menurun dari planet mana bila bab makan ni.

    Tp kan mak, heaven la bila ada mak seorang suri rumah.. Balik balik je hah makanan da terhidang... tinggal ngap je! Huaa rindu pulak rumah mak ayah.Nasib baik weekend ni balik kampung. Hihihi

    ReplyDelete
  14. amboi..syoknya dia landing berirama..
    selamat berpuasa TLBD? nanti nak berbuka mak awak masak apa? haha

    ReplyDelete
  15. Sempat verangan lagi, itu sudah kira baiklah, Mak! Tapi, bukan ke Mak memang selalu mengelat agak-agak jam dah pukul 10.31 pagi, Mak pun pura-puralah macam tak sempat je nak masak dan beli kat luar? Tak gitu maknya??? Hahaha!

    SA masih lagi cerewet ek, Mak. Nantilah tengok dia cerewet ke tidak bila pergi dating dengan girlfriend. Mi goreng yang tak ingin nak pandang tu pun dia lahap sampai licin!

    Anak bujang saya tak tahulah nak diubah macamana. Rasa nak suruh dia puasa ajelah kalau tak nak makan apa Mommynya masak. Tapi itulah, semangat berkata-kata memang kuat, nak buatnya aje tak sanggup. Ada sikit tisu lembut dalam hati ^_^

    ReplyDelete
  16. setiap rumah mesti ada sorang perangai cerewet makan tu kan??hahah..rumah saya pun ada sorang..sabar banyak3 la..

    Hujung minggu ni nak buat mee jugak la...Tapi mee sup la..mee gorang anak yang cerewet tu tak makan..heheh

    ReplyDelete
  17. Sejak anak ke 3 kakcik tu berdiet, memang pening sikit kepala kakcik ni nak fikirkan apa yang dia nak makan. Nasi memang dia dah tak sentuh...

    ReplyDelete
  18. Amboi mee goreng depa..fish ball seketul gedabak kau..nmpk menarik dh tu walaupun mee yg dipanaskan.hehe

    Samalah kt rumah ni satu lauk pun dh ok..lg2 ibunya dalam keadaan gini..catu bakaq makan nasik ngan kicap pun kira ok..janji makan n kenyang.haha

    ReplyDelete
  19. Untung lah anak2 Mak.. ade mak suri rumah. boleh request macam2.
    hahahahha. kalo anak i, makan jer lah ape yg dah oder dari kedai. mana sempat nak masak utk juadah berbuka. hehehe

    ReplyDelete
  20. Nom.. hang boleh berangan lagi nak masak ye..
    Kalau CH.. sampai rumah terus terjah jer esbok baru tu kui kui kui..
    Tak sempat nak berangan bagai kat depan tu..
    Mahu isyak baru dapat makan orang dalam rumah ni..

    Haaaaa..
    Hero hindustan tu pemilih nak makan ye Nom..
    macam kansel jer nak buat menantu..
    Jenuh anak kita fikir dia nak makan hahaha..
    Ada aku nak jadi besan ko CH hahahha...

    Mee goreng tu nampak selera juga tu Nom..
    Balik ni macam nak dinner mee goreng jer lah hahhaha..

    ReplyDelete
  21. Aku pun ada sorg memilih sikit makan, si abang besar yg dok asrama tu, kalo lauk ikan dia buat tak pandang je, tapi ada aku kesah, ko nak makan, makan, taknak makan ko lapo, haaa..takdo do nak masak itu ini bagai.

    Aku tingat lauk masak lomak ikan ayam ko aritu mak, ni aku komen sekali lagi eh sbgai monantu nesilan, ekau kono masukkan perio baru jadi, kalo tak cayo ko tanyo mak mentu den yo;)

    ReplyDelete
  22. Aku pun ada sorg memilih sikit makan, si abang besar yg dok asrama tu, kalo lauk ikan dia buat tak pandang je, tapi ada aku kesah, ko nak makan, makan, taknak makan ko lapo, haaa..takdo do nak masak itu ini bagai.

    Aku tingat lauk masak lomak ikan ayam ko aritu mak, ni aku komen sekali lagi eh sbgai monantu nesilan, ekau kono masukkan perio baru jadi, kalo tak cayo ko tanyo mak mentu den yo;)

    ReplyDelete
  23. Lama dah tak makan mee goreng.. meh pos ke sini

    ReplyDelete
  24. anak sulung kot geng sbb anak bujang kita yang sorang tu, sama jer peelnya.

    lauk ikan kecik2 xmo dipandang, kalau siakap laju jer..

    pastu kalau boleh nak lauk ayam, ayam & ayam, itupun bahagian ada tulang spt kepak & paha.

    Paling mudah, tentunya si bongsu manjaku, nasi kosongpun abis sesenduk sekali makan, sedap agaknya..

    ReplyDelete
  25. memang betul lah tu kan Anom hero tu tak suka mee
    mesti dia suka capati ke roti canai ke kan
    untuk matchingkan dengan ke wajah an dia tu kannn
    ke dia suka korma or kari??

    ReplyDelete
  26. kalau dah mak mak sembang memang kisah anak2 je kan okje

    ReplyDelete
  27. wlupun dah perangat tp nampak sodap kak .. mcm mee goeng mamak je ....

    ReplyDelete
  28. Senangnya TLBD.. makan 1 lauk jer...

    nih nak tanya gaya landing berirama tuh macammana yer? ada tak buat gerakan2 ala-ala renang berirama? muehehehe

    ReplyDelete
  29. seronoknya anak-anak dah pandai urus diri, banyak benar masa maknya pepagi di dapur.. rezeki kawen muda tuuu:)

    ReplyDelete
  30. Amboi HO rajinnya sekarang ni siap goreng mee lagi baru mata duk terkelip kelip kat depan esbok dah bakar caru.. bagusnya jadi ibu mithali menjadi inspirasi kami ni :)

    ReplyDelete
  31. mee goreng... me goreng... mee goreng...
    kegemaran ijat,nom.
    memana gi nak mee goreng.

    ReplyDelete