Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 30 May 2016

Sofa idaman hati

Salam Isnin.....

Selamat bercuti kepada cikgu cikgu sekolah. Amboiii !! Bukan main seronok lagilah kan korang, dah lah dapat cuti, dapat pulak sambut awal Ramadhan kat rumah. Rezeki jadi cikguuuu.....gitulah hihi....

Mak ni memang dah lama berhajat nak cari sofa baru. Kebetulan pulak dah nak Raya kan, so boleh jugaklah kalau korang nak cakap ala ala Sofa Raya hihi..... Tapi serious weyh, dah lama sebenarnya nak tukar sofa ni. Sofa lama mak memang dah teruk sangat. Kusyen dah penyek, spring dah rasa,  kaki dia pun dah patah sebelah, sekarang ni harapkan tin cat jerlah untuk menyangga hihi..... Gelakkan maklah tu!!!


Alkisahnya pagi Sabtu baru ni, lepas service keta tu, mak laki bini pun meroundlah kedai perabot. Kedai perabot biasa biasa aje, tepi jalan jer tu ha. 

Style mak kalau pergi kedai perabot ni suka survey survey dulu sebenarnya, tengok tengok design. Pas tu pergilah kedai perabot lain pulak. Tengok tengok lagi. Sampailah kena marah dengan Pak Jilap, mak merajuk, barulah berhenti sawan tengok haha......Sudahnya balik rumah, tak beli hape!

Bukan cerewet tau, tapi jadi orang pompuan ni banyak yang nak kena fikir. Nak kena pilih warna sofa lagi. Yelah.....nak matchkan dengan dinding yang dah sedia ada kat rumah tu. Biar pun dah bercapuk capuk dinding kat rumah mak tu ha hihi.....

Buktinya...... 
Sebab apa ek cat boleh jadi gitu? Cat murah kot ek!! Emmmm.....

Abaikan ajelah gambo potong kek yang macam nak membunuh kek aje tu kekdahnya ye.....hihi


Tak cukup bukti ? Kasi lagi bukti haha...... sebok pulak nak interframe kilauan 2 orang tu.....


Itulah kan.... pilihan ada banyak di depan mata, tapi nak memilih yang berkenan di hati punyalah payah!!!.... Lagi lagi ada pulak kriteria yang dah disetkan, Pak Jilap nak sofa yang boleh menampung kepala katanya. Nak menyandar le tu.....

Kalau koranglah kan, sofa macamana yang korang pilih ek? 

31 comments:

  1. pilih aje yg sedap mata anak beranak jilap memandang
    muat kat ruang tamu rumah mak tuuu...

    sopa baru le raya tahun ni ye mak

    ReplyDelete
  2. ambik yang sedang-sedang sajer mak ;) yang penting selesa dan rumah tak nampak serabut sangat

    ReplyDelete
  3. Oh, nak beli sofa rayalah ni...

    Saya tak suka yang besar sangat. Buat semak rumah aje nanti. Bab baldu-baldu tu pun tak suka, menyusahkan kerja saya ajelah. Saya ni tak tahulah sofa kat rumah bertahan setahun, setahun setengah aje biasanya. Lepas tu jahanam pulak. Nak kata beli murah sangat, tak juga. Beli yang mahal pun pernah, tetap jugalah tak bertahan. Ganaslah kotnya kami sekeluarga ni!

    ReplyDelete
  4. Sofa mia kat rumah tu pun dah terasa springnya okje ... tp blum ada niat nak tukar lg .. hehe raya selalu kat kg ja .. rumah di kk ni selalu sunyi je .. hehe

    Bukan cikgu sek ja cuti skg ni .. sabah off 2 hari sempena pesta kaamatan. 😆

    ReplyDelete
  5. Amboi nak sofa raya la kekdahnya ni..sy ni tak pakar deco.pilih perabot pun tak reti..asal nmpk cntik kt sy..ngan dengan budget rembat aje.hehe..

    Kt tumah ni selagi tak lunyai..tak patah kaki ..selagi bolrh mrnyangga dengan tin cat..kita pakailah dulu.hahaha..lgpun dok kuarters..klu umah sndri tu semangat la jugak nk pilih sofa yg sesuai dengan deco rumah

    ReplyDelete
  6. kalau nak buat menyandar melentok ambil lah satu sofa bed. khas utk pak jilap. hihi. satu lagi ambil sofa yang biasa2 je..

    ReplyDelete
  7. hitam merah tu cantik kak..:)

    ReplyDelete
  8. Kalau kite minat yg jenis sofa L panjang n tinggi tu

    ReplyDelete
  9. Sofa umh haku pun dh dasat mak oii, nk kena bodek laki haku jugak kot, hehheh.
    Kalo aku kan mak, aku pilih yg tahan lasak sbb si bongsu aku ti tgh lasak.
    Ko tukar sofa baru pastu ko kena paw pak jilap cat baru gak, hihi

    ReplyDelete
  10. suh pak jilap poilih la kak...
    jnji beso n blh tido2 an

    ReplyDelete
  11. erm...sofa L shape kut...hihihi...

    ReplyDelete
  12. Hmmm,cerewet juga hainom ni nak pilih sofa ...manalah pak jilap tu tak marah.Kalau tengok kat kedai perabot tu memang rambang mata dibuatnya...Yang penting cari yang cantek ,tahan lasak dan tak mudah kotor.
    Bila hainom kata pak jilap kata senang nak menampung kepala teringat kata2 adik akak ,dia anak beranak ketika tengok tv, tak sampai 5 minit duk kat sofa pasti dah terbaring..hihii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. #pergh...nak potong kek pun begitu ganas gayanya anak dara tu :-)

      Delete
  13. sofa raya...wink wink....bg rietta sofa asal sedap duduk dah ok...hehehe...xpernah pikir lak tema warna...sebabnye mmg cr warna gelap sng nk jga...hehehe...

    ReplyDelete
  14. Kak Zai lebih suka fabrik sofa tu yang suka beli kat Fella Design. Sekarang ada sale nom baik pergi cepat banyak pilihan.

    ReplyDelete
  15. Kalau nur suka sofa L...tak serabut mata memandang
    sofa baru...cat dinding baru...ini baru raya kakkkk

    ReplyDelete
  16. Rumah kanda ni tak bersofa dinda. Jgn kata nak sandar kepala nak sandar belakang pun tak ada. Duduk ajelah atas tikar anyam. Itu nak masuk kedai perabot apa lagi sambar ajelah satu:)

    ReplyDelete
  17. wahhhh...nak cari sofa untuk raya la ni...
    nanti dah dapat sofa, jangan lupa tayang tau! nak tengokkkk...

    ReplyDelete
  18. acik pundah survey jugak okje tapi tak jadi beli..macam mana rupa pun sofa nanti..mesti jadi tempat landing bujang2 acik..tak kuasa..guna je la yang dah hitam kainnya tu..jenis yang tak boleh buka ni memang susah bila dah kotor okje..nak pi ganti baju baru..rupanya sama mahal dengan beli yang baru..tak jadi lah..selagi tak patah kakinya..guna je la kan okje.

    ReplyDelete
  19. Rupa2nya sofa kat umah kita masih cantik jika nak dibandingkan dengan sofa kat atas tu tapi bab dinding kita pula yang kalah sbb dipenuhi dengan seni2 anakandaku..

    kesimpulannya, tahun ni x yah bertukar sofa biarpun dah berusia lebih 16 tahun, ahakkkkkkkkkk.. (Dasar kedekut..)

    ReplyDelete
  20. Sng ajer klu hainom rajinlah kan..lap aje cat tu guna kain basah,atau beli mop yg ada span tu..n lapkan pasti hilang n cantik serta nampk baru ,tak pyh nak pning2..rmh knor pun gitu juga tapi knor ni rajin megelap dinding ..supaya tak bertompok2..cat mahal tau,cat minyak lagi..jadi gitu sbb cuaca ni,kjp pns,kjp sejuk...

    Perabot tu,semua cantik hangkut jer semua tu,pak jilapah byr ok..hihi

    ReplyDelete
  21. sofa kaler hitam + merah tu macam mengancam la pulak....

    ReplyDelete
  22. cat dinding memang dah nak tanggal ke tu okje? saya ingatkan mmg design r cara catnya macam tu.. nampak unik di mata saya tau.. haha.. saja bagi hint nk suruh Bang Rambo Muar tukar sofa dan tukar cat dinding sekali lah tu..

    ReplyDelete
  23. Kalau dah serupo itu sofa nya Nom..
    Elok sangat diganti tu..
    Nanti ada yg tercucuk punggung dengan besi spring sofa tu..
    Hahhahaha. tumpang gelakan..

    Ikut jer lah yg senang pak jilap tu..
    yang ada penyandar kepala tu..'senang nak baring2 kekdah pak jilap tu..

    Rumah CH ni guna yg kayu rotan tu Nom..
    Dah 9 tahun bertahan..
    Tapi rugi gak kan..
    Tak dapat nak ganti sofa hahhahaa..

    ReplyDelete
  24. rasanya sofa kat ikea lagi cantik dan moden dan mampu milik..cumanyaaaa...kos pasang dan hantar rega lain le pulokkkk

    ReplyDelete
  25. dinding tu kena cat semula tu nom..baru jadi cantik agaknya, tapi rumah adik pun jadi macam tulah bercapuk2 catnya, taktahu kenapa.

    wah sofa raya la tahun ni ye, bestu tu dapat sofa baru

    ReplyDelete
  26. saya suka L shape sebab ruang nampak lbh besar . Warna biarlah warna gelap supaya x nampak sangat klu kotor atau lusuh ... ehhhh , mcm kita lak yg nak membelinya ... ngeeee ...

    ReplyDelete
  27. Cat kapur kut tu hehe pandai ja komen hehe..Ho duk belek, balik duk bayang pulak, banyak prosess gugirl ni, saya suka sofa warna putih pulak hehe..tapi sofa tak letak depan tv la kalau tidak jadi warna lain sebelum raya haha

    ReplyDelete
  28. pilih yang sesuai dgn saiz rumah tamu..tapi nak selesa lah kan Kak..betul gak kata Pak Jilap tu...hihi.. yg bentuk L pun ok gak..janji tahan lama...

    ReplyDelete