Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 23 June 2016

Mengukur jalan ke Putrajaya

Salam 18 Ramadhan....

Lenguh tangan mak weyh..... baru lepas basuh karpet hokey! Menyesal basuh hari ni, sebab tak dapat mintak tolong abang Sado angkat, berat Ya Rabbi !!

Semalam mak ke Alamanda, biasalah ...... aktiviti wajib kalau hari cuti. Kalau ikutkan, kilang Pak Jilap memang bekerja semalam. Tapi dia ambik cuti.

Anak anak daralah untung, sorang dapat beg tangan, sorang dapat kasut. Yang dapat kasut tu, sebabnya dia dah beli beg tangan minggu lepas sama jugak yang dapat beg tangan, sebab dia dah beli kasut minggu lepas. Sudahnya mak jugaklah yang ngange, tak dapat apa apa huh!......
Tak pe, tak pe, mak tak nak tu semua, tapi duit Raya lebih yeh bang tahun ni!!! Haha.....

Kalau ikutkan mak, tak payahlah beli beli beg tangan kasut bagai ni. Bukannya tak ada, dah adanya kat bilik tu,  tapi dah namanya ayah kot, mungkin dia rasa gembira kalau dapat membelikan sesuatu yang baru untuk anak anak dia sempena Hari Raya. Yelah.....anak dara ada 2, sorang beli, yang sorang lagi tu wajiblah nak jugak kan...... Eh...eh....bukan 2 lah, 3 ...... tertinggal pulak sorang anak dara hampir monopouse ni hihi......

Lepas tu singgah pulak Bazar Ramadhan Putrajaya. Dah tukar tempat rupanya. Tahun lepas depan masjid besi. Memang bestlah sini sebab banyak geraikan Rambang mata mak! Sampai bingunglah nak makan apa hihi..... Sudahnya mak beli Nasi Kerabu, Sata, Kambing Bakar, Kuih Muih, Murtabak, Apam Balik. Apam Balik tu si TLBD yang nak. Pak Jilap ngan TLBD ambik Nasi Briyani. Pak Jilap beli Pulut Mangga dengan Air Kelapa, Angry Bird pulak nak Nasi putih Ayam goreng Kunyit. So konsep kat rumah mak ni senang aje, sapa beli, dia kena habiskan......Jenuh mak habiskan apa yang mak beli ko malam tadi  sebelum kena sound dengan Abang Sado! haha.....

Sekarang sila jawab nape tak habiskan nasi tu! Nasiblah bukan mak punya.... 


Dalam pada pusing mencari makanan tu, ada satu gerai tu queue panjang betul! Rupanya sebab nak beli Pau Cendawan! Sedap sangat ke Pau Cendawan tu? Ada sesiapa yang pernah try?

36 comments:

  1. laaaaaaaaaaaaaaaaaaa kak ke alamanda ke...lieya pun semalam kat alamanda.... sebok cari henset si mia...pastu soping groceries sikit kat aeon big tu.... ntah2 belaga bahu kite ekekeekek

    kak pau cendawan tu sebelum viral sepi jek..takde sape beli pun...sejak2 viral ..q sampai ke parking...setiap org boleh beli 6 bijik ajek ...bagus laa die buat syarat gitu, org belakang leh makan hahahaaah..kalo tak tinggal tong pau ajek laaa ekekekeekekek

    ReplyDelete
  2. banyaknye mak membeli, sampaikan kambing bakar pun ada dalam senarai...tp kalau makan apa salahnya kan. nak merasa.
    biasalah ayah, mesti nak penuhkan permintaan anak2 dulu. saya pun gitu jugak. tapi saya walaupun anak dara sorang je tp yang bujang tetap mendengki kalau mereka tak dapat apa-apa. susah mak, kena juga ada tiap-tiap sorang.

    ReplyDelete
  3. Manalah rupa pau cendawan tu ya? Heboh kakcik tengok lalulalang tentang pau cendawan ni di dinding fb kakcik... :)

    ReplyDelete
  4. mmg mengukur jln la semalam ya...
    Itulah ayah..demi anak berhabis pun tak pa
    baru je citer dgn hubby pasai pau cendawan...femes dh skrg
    nak q tak la...tgk ajalah dulu...mmg mcm cendawan kn rupanya

    ReplyDelete
  5. pau cendawan tu siap msk dlm paper smlm lah kak nom... sedap lah tu agaknya kalau ramai gitu...

    amboih apasal kak nom sorang menu punyalah banyak.... ish2 kalau abis sume tuh mmg teror heheheh...

    ReplyDelete
  6. Kira Sado lah ko tu Nom..
    Boleh angkat karpet pagi2 ni gi jemur.. :P

    Bertuah anak2 dara pak jilap ye..
    Dapat apa yg dikehendaki..
    Anak2 dara CH..
    Bab beg tangan tu jgn harap nak merasa dengan abahnya..
    Hanya belas ehsan mama nya lah kalau nak membeli..
    tapi beli kita belikan..
    CH balik yg kena marah..
    Buat apa beli.. membazirnya huhuhu..

    Ingatkan buat kuih raya ..
    Rupanya mengukur jalan kat Alamanda ye..
    Untung lah mak ye..
    Semalam CH cuti..
    Non hado nak berjalan..
    Kemas rumah dan masak jer :)

    p/s CH dah ABC hari ini nom,tadarus baru sampai juz 19.. nampak gaya tak ada lah sampai target 20 hari khatam.. agak2 mau sampai habis ramadan.. misi baru pulak :)

    ReplyDelete
  7. sdap kak pau cendawan tu kak..rugi akak xbli..kawan2 blogger dah mkn..:)

    ReplyDelete
  8. dengar jugak cerita paw cendawan tu....katanya sedap....tpi tgk reispi pown, mcm xssah sngat nak buat...tpi xbuat buat pown lg...

    ReplyDelete
  9. walau pon hang anak dara yg dah hampir2 monopause yg penting hang still vogue hokey...kikiki...gitu le pulak kan kire nye hang telan ailio jelah menengok pak jilap belikan kasut beg utk anak2...hahaha...taun ni kite kasut beg sume pon tak beli mak...pakai jelah mana yg ada tu...kite pon dah hampir2 monopause gak ni...hahaha

    ReplyDelete
  10. banyak mak membeli,habis semuanya ya..bagus2 janagn membazir..tu..sapa yang membazir tu haaa

    ReplyDelete
  11. VIRAL KE TAK VIRAL SY MLS NK PI BAZAR ./... HAHAHA SMLM X PI ALAMANDA KAMI PI CHERAS SELATAN PLAK .... BELI MENAN RAYA KAT BUDAK2 BERDUA ...MENA JE DEPA TUJU HAAIISSH

    ReplyDelete
  12. kawan sy ada ajak gi bazar ramadhan kat putrajaya semalam, tp xpegi sbb sy mcm malas2 sikit,,haha,, besar ke kak?

    ReplyDelete
  13. Untung anak2 dara pak jilap..siap dpt handbag ngan kasut raya. Baju mesti sorang 5 pasang kan..

    ReplyDelete
  14. akak pun teirngin nak buat pau cendawan tu Hainom tapi belum sampai hajat
    nak beli di mana pulak ada jual disini kan
    bnayk menu tertangguh nak buat antaranya adalah pau cendawan tu
    awat anom tak beli kalau tak boleh tau lah rasa nya cemana kan

    ReplyDelete
  15. alahai, saya ke jakun baru je dengar pasal pau ni dalam entry Okje ni? haha... tak g param sebabnya, fb pulak xde.. haha


    amboih, kemain dia basuh capet dan jemur sendiri, ni mmg boleh pahala banyak ni, berusngguh2 di bulan puasa ni.. lepas tu, jalan sampai ke putrajaya lagi tu.. orang kat kawasan saya ni ramai ke ke pasar tu utk beli juadah, saya je tak pernah pergi setakat ni...

    ReplyDelete
  16. teringin semalam nak ke alamanda, tapi penat sangat tak jadi singgah

    ReplyDelete
  17. makanan trend je tu.. padahal sebelum ni cendawam pun tak berapa nak terliur..haha

    ReplyDelete
  18. beruntung anak2 dara ada papa yg baik... takpelah mak nya pkai yg ado je ya...hihi.. shopping sakan anak ye kak..
    idok lah kmi pernah mendengar nya Pau cendawan ni kak..apatah lagi nak merasa..balik sana nti boleh cuba cari kot ...hihi

    ReplyDelete
  19. Kenapa tak abiskan nasi tu, sape punya, tak sedap ke?

    ReplyDelete
  20. kuih raya mana geng?? kongsilah...

    ReplyDelete
  21. wah...g bershopping la yer..

    aik...nasi jer...lauk tak ada la tu...

    ReplyDelete
  22. salam hainom ..
    datang raya mcm ni ..
    kaum bapak la yg kena kawal nafsu shopping ..
    bajet kena salurkan ke anak2 dulu ..
    utk diri sendiri >>> nanti dulu, tengok lebihan ..
    hihi

    ReplyDelete
  23. Pau cendawan..rare species. belum penah jumpa lagi ni OKje..mcm mana tidak ke rasanya.

    ReplyDelete
  24. Pai cendawan..tak pernah tahu plak mak jilap.almaklum la kita ni jauh di kedah.haha..

    Sakan la raya..anak dara siap beg tgn lg..bguih la pak jilap ni tau

    ReplyDelete
  25. Orang cakap tak sedap pau cendawan tu..

    ReplyDelete
  26. haah,,..bazar dah tukar tempat.. yang pasar malam putrajaya pun tukar tempat gak....kalau singgah bazaar putraja tengok beratur nak beli pau cendawa terus patah niat nak beli.

    ReplyDelete
  27. Wow, dah ada six-packlah ni ya? Kuatnya alahai boleh basuh dan angkat karpet. Kita ni, nak angkat hujung karpet dengan ibu jari kaki pun tak kuat. Hahaha!

    Tak kuasalah Mak kita nak basuh membasuh karpet ni. Siapa rajin, dia buat! Kalau tidak, tak payah berkarpet. Hah, senang cerita!

    Huish! Nasib baik takda hati nak pergi bazar Ramadhan di Putrajaya. Lega! Kalau tak, mesti nak kena berpeluk cium mohon ampun maaf sempena raya ^_^

    Pau cendawan tak pernah cuba pun. Benda kalau viral ni, entahlah betul sedap ke tidak. Banyak kali dah terkena!

    ReplyDelete
  28. amboi2 okje ... membeli juadah cam nak buat kenduri. Tu yang tak abis tu, confirm2lah okje yang tolong settlekan ... hehe

    Pau cendawan tu kan sekarang viral kat FB tapi fenomenanya belum sampai ke KK lagi :P

    ReplyDelete
  29. Nak anaknya gembira di hari raya. Belikan juga walaupun dah ada kan mak. Hehe.

    ReplyDelete
  30. Pernah jugak dengar pasal pau cendawan tu....teringin jugak
    Kalau saya gi pasar ramadhan...biasanya cik abang tak bagi gi sorang2...sebab takut semua benda nak beli...tak terkawal nanti..hihi

    ReplyDelete
  31. Ai meh kita marah sapa yang tak beli kat mak tu..siap teman soppig biar tangan kosong ja kan.. hehe.. tak pa duit raya berkeping ribuan tu..inshaAllah Amin termasuk untuk cek jugak na :)

    ReplyDelete
  32. pau cendawan tu ada blogger post kat fb . pau biasa cuma btk mcm cendawan tapi intinya mmg dari cendawanlah . klu dah berbaris tu , mmg sedap ler gamaknya ... mesti nyesal tak beli kan ... heh heh heh

    ReplyDelete
  33. 1st time dgr nama pau cendawan

    ReplyDelete
  34. Kalau dah nama ayah memang gitu la okje... mak pak xde baju baru tak pe.. yg penting anak2 ada baju raya..

    amboih... list beli makanan kat param tu kemain panjang berjela okje.. saya baca pun kenyang jadinya.. hahahha

    ReplyDelete