Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 1 June 2016

Wes suwi orak mangan koyo kuwi

Salam Rabu.....

Mak jarang ambik sarapan nasi pepagi ni. Kononnya nak kurangkan ambik karbolah. Kononnyalah hihi.....

Tapi pagi ni bukak tudung saji tengok benda ni atas meja, nafsu tak terkawal pulak dah.....






Benda ni sebenarnya lebih petang semalam
Mak goreng buat lauk, sebabnya si TLBD tak nak makan nasi, dia nak makan nestum jer katanya, Pak Jilapah pulak sebelum balik kerja tu dia dah mengeteh dengan kawan dia, malam dia tak nak makan katanya, dah kenyang, si Angry Bird pulak, semalam cikgu dia belanja makan ngan jalan jalan kat IOI. So setakat perut mak sorang baiklah mak goreng ikan bilis aje. Lagi pun kepingin kok, wes suwi orak mangan koyo kuwi haha...! Tak paham mohon tanya Dana, suruh Dana translatekan!

So, memang pergh le..... lega hokey!!! Mak tak payah masak hihi....

Sudahnya, ambik nasi, bedal ajelah!!!! Walla weh....nikmatnya bukan main ko.... Alhamdulilah masih terasa lagi nikmat makan....



32 comments:

  1. Nampak sangat kerajinan hang ye Nom..
    Kepala dengan t--i ikan bilis pun hang goreng sama.. hahhaha

    Tapi memang nikmat dapat makan ikan bilis goreng + bawang + cili
    cukup lah utk perut seorang kan..
    rasa macam nak menggoreng ikan bilis pulak hari ini hahhaha

    Sungguh tak faham tajuk entri tu Nom..
    Danaaaaaaa..
    Tolong translate utk akak ni :D

    ReplyDelete
  2. Tajuk memang tak faham.tp faham sgt la menu ikan bilis goreng ni memang sgt sedap.huhuhu

    ReplyDelete
  3. Tajuk memang tak faham.tp faham sgt la menu ikan bilis goreng ni memang sgt sedap.huhuhu

    ReplyDelete
  4. wallaweh memang sedap xleh nafi..cukup aje ikan bilis ni siap boleh tambah2 lg..nak2 nasi panas...fuhhhh...balik keje ni rasa mcm nk buat jgklah....hikhik terliur mak aiii

    ReplyDelete
  5. kak pekena bilis bawang n nasi panas pun da terbukak selera!~ hihihi... aina biasa buat letak kicap. Entah la peminat tegar kicap ni payah beno nak kikis.. =P

    ReplyDelete
  6. alaaa apa pulak tu..
    saya datuk sebelah emak jawa asli dari tanah jawa
    tapi tak sempat belajar dah meninggal
    Dana tu sapa? belum berkawan lah pulak.

    lauk gitu tu memang perkara wajib kalau makan nasik tak berlauk
    sedapnya tak terkata dah
    tahap apa tak tahu lah nak bayangkan

    ReplyDelete
  7. seriously ni klu tgh puasa nmpk pun leh terbatal...

    ReplyDelete
  8. Suami akak memang ambil nasi utk sarapan ,jadinya rajin lah dia menggoreng ikan bilis macam ni pagi2 ,curah kicap .... akak lah tolong perabis kan baki yang tinggal...sedap ,nak2 ada nasi panas.

    ReplyDelete
  9. Suami akak memang ambil nasi utk sarapan ,jadinya rajin lah dia menggoreng ikan bilis macam ni pagi2 ,curah kicap .... akak lah tolong perabis kan baki yang tinggal...sedap ,nak2 ada nasi panas.

    ReplyDelete
  10. Kakcik pun kalau nampak lauk macam tu, memang tak boleh tahan nafsu nak makan wehhhh... :)

    ReplyDelete
  11. alahai teringinlah pula ... goreng bilis dengan bawang besar pastu bubuh cili padi ... perggghhh lupa terus diet karbo segala ...

    ReplyDelete
  12. Ni lauk masa sahur, bukak selera😉.
    Sesekali mkn nasi di pagi hari, tak salah pun..
    Tapi yg selalu tu ko sarapan apa mak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya makan apa yg ada jer mak. Kadang kadang roti, biskut ke keropok ke nugget...hari minggu jer makan sedap sikitlah sebab makan kedai Pak Jilap ada haha...

      Delete
  13. Aku rasa cam faham jer..makna dia ialah..dah lama tak macam ni..betul tak?
    Aku penah duk ngn mak sedara kat batu pahat, suami dia org jawa.

    ReplyDelete
  14. lauk simple mcm ni mmg best...makan macam ni pun boleh bertambah2 tau!

    ReplyDelete
  15. Laaa... apa benda pulak dia ni melatah! Sepatah pun tak faham. Baca ajelah, janji faham jalan cerita sudah. Tajuk tak penting untuk orang yang suka lari tajuk ni ^_^

    Oh, maknanya pagi-pagi memang tak bekpes heavylah yerk? Nak slim punya pasal. Nak pakai kebaya nyonya di pagi Syawallah yerk.

    Sedap makan ikan bilis goreng macam ni dengan nasi panas. Kalau saya, rajin juga buat tapi masa nak makan tu, bawang ke apa, semua tolak lembut-lembut ke tepi pinggan :)

    ReplyDelete
  16. lauk cenggini, makan dengan nasi panas panas...buka selera...

    ReplyDelete
  17. kalau kak hainom lama tak makan macam tu,yaya selalu sangat lah..
    suka lauk kering2.tak berkuah pun tak pe..letak bawang lebih, fuh terangkat.

    ReplyDelete
  18. lauk macam gitu lagi mau tengok..memang tak tunggu la..ni paling2 pun 2 pinggan nasik..heheheh

    ReplyDelete
  19. patutnya goreng telur dadar sekali...baru mahsyuk! hahaha

    ReplyDelete
  20. panganan paling enak kuwi ... hahahaaa ... klo my kakak , dia buat sambal totok je .. mkn nasi pagi x pe , jgn mlm ...

    ReplyDelete
  21. klau nur malas masak..itulah menu pilihan huhu
    simple dan sedappp

    ReplyDelete
  22. Memang tak faham HO tapi tang nak makan tu fahan la hehe..buka tudung saji ada rezeki, mesti jampi dulu ni haha..doa doa sori..yang merah tu naik seri dan selera :)

    ReplyDelete
  23. Bocah-bocah nang omah kanda pun reti mangan iki dinda
    Kadang-kadang dicampur karo kicap memang mantop!
    Eneng seng paham jugak yo dinda mboco hihi...

    ReplyDelete
  24. terliurnya ikan bilis gorng garing2 letak cili kering

    ReplyDelete
  25. tak tahan godaan ikan bilis tu...hahaha..suka sy makan ni kak..baru2 ni buat sambal ikan bilis plak, en kuling yg ajar...
    skrg ni pun dok kurangkan karbo..sy diet kakk... :P

    ReplyDelete
  26. sedap lauk cenggitukan simple je, kalau saya suka letak kentang sekali fuhh makan bertambah2

    ReplyDelete
  27. Aduss sedapnye.
    Kecur air liur jgk tgk di bln posa ni.

    ReplyDelete
  28. adus kak..g tayang ikan bilis goreng tu naper..kan dah lapar..haha

    ReplyDelete