Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 26 August 2016

Kelongsong Gandum

Salam Jumaat....

Sapa pernah buat lempeng lepas tu gulung cenggini? Tak pernah kannnnn......Mak pun baru first time ko. Selalunya mak biokan gitu je. Nak makan, tarik, koyak, cicah haha.... Bila tengok kawan tu post lempeng gulung cenggini kat whatsapp, udah, makcik pun jadi teringin jugak. Susah betullah jadi makcik makcik ni, manjang teringin hihi.....

Semalam petang jugak mak buat lempeng dan gigih ku gulungkan macam tu. Cicah dengan sambal sardin. Memang pergh weyh! Nak makan pun senang, ngap sebatang sebatang, cicah haha.....Dan dan namanya pun bertukar! Bukan lempeng lagi tau tapi dah jadi kelongsong gandum kohkohkoh....

Tengahari ni mak tak masak, dak TLBD nak makan KFC gara gara jeles tengok gambar ni. Petang ni pun macam malas je nak masak.....Aduhhhh, kesiannya Pak Jilapah dapat bini cenggini!!


Selamat berhujung minggu korang!

30 comments:

  1. Ingatkan kelongsong gandum tu apa lah tadi Nom..
    Rupanya bertukar nama dari lempeng jer hahahhahha..
    Tu macam org pantai timur jer panggil kelongsong kan Nom..
    Betul ke tekaan CH ni :D

    Smlam en suami bawa balik durian lagi..
    Esok macam nak buat kelongsong gandum ni lah..
    Cicah dengan serawa durian..
    yum yum yum :D

    ReplyDelete
  2. Salam....Singgah pagi jumaat...
    selalunya hari sabtu mak nieyl selalu buat lempeng...

    ReplyDelete
  3. Haha.. saya pun td terfikir pa benda tu kelongsong gandum.. bukan ke kena bertutup abis kalau kelongsong tu? Haha.. tak kisahla ye.. nampak kelas la presentationnya kalau buat gini kan. Drp yang terbentang sehelai sehelai tu.. haha. Kreatif Okje. Eh ke rajin istilahnya tu.

    ReplyDelete
  4. pergh!!! nama lempeng pon ala2 cam peluru dah mak oiiii...hahaha...lempeng gini cicah dengan sambal memang le mabelesss...lawan pulak dgn kopi 0 pekat2...nangissss duk bayang...hahaha...lepas tengok gambo hang tu terus kite pon jadi malas masak gak...nak makan kat secretttttt T____T

    tq mak rajin hang skodeng blog kite...minggu ni memang hampeh je rase...kikiki...muah ciket :D

    ReplyDelete
  5. ingatkan kelonsong gandum yg betul2 kih3 sembarangan je kak nom boh nama yek...

    jap3... yg nk mkn kt luar je nih TLBD ke kak nom nih? baik ngaku

    ReplyDelete
  6. Kalo ko lagi rajin kan, ko terus gulung cam roti jala tu, isi inti sadin kt dalamnya, cam aku buat bln puasa baru ni, tapi cam aku katala..kena tambah sikit jr laki kerajinan tu, kalo tak buat jelah kelonsong nih

    ReplyDelete
  7. Kalo ko lagi rajin kan, ko terus gulung cam roti jala tu, isi inti sadin kt dalamnya, cam aku buat bln puasa baru ni, tapi cam aku katala..kena tambah sikit jr laki kerajinan tu, kalo tak buat jelah kelonsong nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh mak....rugi, kalau dah buh sardin, tak makan kang kembang pulak jadinya. Yg kecik tu bukan makan sardin pun, dia makan ngan kari

      Delete
  8. Mak aiii...soriii...bukan laki la...tambah laki..parahhh..
    Tambah lagi

    ReplyDelete
  9. Mak aiii...soriii...bukan laki la...tambah laki..parahhh..
    Tambah lagi

    ReplyDelete
  10. ingatkan barang apa kelongsong gandum tu. lempeng eh? nak buat jugaklah, senang je kan.

    untung ler mak, asyik gantung kuali jer.

    ReplyDelete
  11. ky biasa je Anom buat cengitu. tapi lepas tu potong pendek2..nak mkn cicah seketul2..buat nyusah jer nak siat2..

    ReplyDelete
  12. yummy...nama baru eh kelongsong gandum....

    ReplyDelete
  13. Kalau tak silap SB, ada gak gelar lempeng ni sebagai kuih lenggang..melenggang makcik gi tebar adunan dalam kuali..hihi. Cicah ngan kari kentang memang sedap.

    ReplyDelete
  14. sedap tu .... mcm2 ideas org le ni .... mkn besa2 jd menarik

    ReplyDelete
  15. ingatkan laksam tadi..
    btw nampak sedap lempeng gulung macam tu..

    ReplyDelete
  16. Kak Zai klau buat lempeng memang suka gulung nampak cantik sikit nak makan pun senang nom.

    ReplyDelete
  17. tiba2 teringin nak makan lempeng..

    menu pagi esoklah..

    bab2 masak ni, ntah le geng, kita makin malaslah skrg ni.. ptg2 beli nasi @ lauk siap daa.. mklm le mkn x ramai..

    ReplyDelete
  18. Kreatif la..nmpk best pula digulung2 cam gitu...
    Nur bila ada baki kuah kari baru buat lempeng...

    ReplyDelete
  19. Perghhhhh pekena lempeng plkk dh....
    Rajin bini jilapah ni

    Kepc seronok tapau jer..puas mkn ayammm mkn hinggga ke tulangg

    ReplyDelete
  20. hahahah..lempeng rupanyer..ingat kan laksang..

    ReplyDelete
  21. Lempeng tu kalau cicah serawa durian, 10 gulung pun X cukup.

    ReplyDelete
  22. Tak pernah lagi makan yang macam gitu Mak...
    Selalu buat lempeng biasa aje...tak sempat gulung dah ngap dulu

    ReplyDelete
  23. salam hainom ..
    selamat hujung minggu ..
    suka juga makan lempeng ni ..
    jowo karo lempeng kan sinonim ...
    saparan opo plak iki dino??
    wes boco komen riko neng post ku ...
    free engko nyong ngawe post baru

    ReplyDelete
  24. Eleh, nak kelongsong-kelongsong pulak! Lempeng aje rupanya. Lupalah asal-usul dari selatan ni. Tak patriotik langsung!

    Aduh, oghang posalah Mak hari ni! Awat terbaca entri lempeng ni hari Isnin pulak! Laparnya alahai! Mulalah ni perangai budak-budak baru start puasa timbul, tak tahan dugaan!

    ReplyDelete
  25. Boleh lah ni. Fefeeling kelongsong gandum gittew ☺☺

    ReplyDelete
  26. ya Allah ya tuhanku..ni first time dgr ..huhu

    ReplyDelete
  27. saya pernah makan kelongsong gandum tu cicah pulak dengan sambal perghhh memang layan lah

    ReplyDelete
  28. Hahahaha lempeng gulung macam tu nampak sodap bangat tu okje! Betul jugak mudah nak makan...

    ReplyDelete