Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 2 August 2016

Nilai ingatan dan ketulusan

Salam Selasa....

Alhamdulillah..... baru lepas menikmati nasi himpit dengan kicap daging lebih lauk semalam. Nasi himpit tu lebih masa mak masak Marhaban Raya untuk jiran jiran hari tu. Hihi....sikit punya lama. Tapi masih elok hokey! Mak rebus balik dan macam biasa, mak sorang yang makan. 

Korang dah bekfes ke? 

Bila baca entri Jiran Sebelah semalam pasal Duit Raya, tetiba dapat idea pulak nak menulis pasal Duit Raya hari ini...... Nak cakap mak nak meniru dia le tu!!! Ceh!.....

Jangankan budak aje dapat duit Raya tau, mak yang dah kilauan ni pun pun dapat jugak ye Raya tahun ni. 2 orang manusia je pun yang bagi. Sorang, Tuan Anas Jilapah. Sorang lagi mamat kat bawah ni.

Terharu mak hokey bila anak sedara mak bagi Duit Raya! Rasa macam nak nangis je weyh. Macam tak biasa dengan tabiat mak ni, seronok pun nangis, sedih apa tah lagi memang air mata ajelah modalnya hihi..... Terima kasih Nep!


Hokey!! Mak kan dah cakap, kaum kerabat mak semuanya memang sado sado belaka hihi.... Angkat orang punya kaki tau! Kikiki.......

Anep ni anak no 3, kakak. Memang pun dalam ramai ramai anak sedara dia salah sorang yang rapat dan suka menyakat mak. Masa dia praktikal 3 bulan dulu, dia pernah menumpang duduk dengan mak. Mungkin itulah sebabnya kot mak dapat duit Raya, atau mungkin jugak dia ni memang jenis pemurah orangnya. Yelah......apalah sangat nilai RM100 tu kalau nak banding dengan gaji dan bonus Raya yang dia dapat. Tak gitu Nep hihi.....  Tak kisahlah mana mana pun. Yang penting mak dapat Duit Raya haha...... 

Sebenarnya bukan nilai duit yang kita hairankan tapi nilai ingatan dan ketulusan tu yang buat mak terharu tau. Alhamdulilah, rezeki Allah tu kan datang dengan pelbagai cara. 

Ha dia nilah jugak ayah kepada cucu sedara mak yang comel tu. Kali ni datang, susah betul nak tangkap gambar budak ni. Ini pun gambar beberapa bulan lepas.

26 comments:

  1. Comelnya anak dara kecik tu dinda. Geram tengok.
    Kita ni dah jadi mak-mak ramai anak buah memanglah untung juga kan dinda. Anak buah kanda boleh katakan semua bagi kat kanda juga. Itu yg nak hulur anak mereka pun tak bolehlah nak bagi sepuluh-dua puluh. Macamana pun dah jadi mak-mak ni memang untung juga bila raya mengalahkan dpt bonus:)

    ReplyDelete
  2. Oh, tumpang sedihlah dengar Mak dapat duit raya daripada anak saudara!

    Mak, belanja teh tarik dengan roti canai satu boleh? Banyaklah tu RM100 berbanding dengan harga teh tarik dan roti canai ^_^

    Untunglah Mak dapat juga duit raya daripada anak saudara. Macam kita ni anak-anak saudara semua ngelat. Ada ke patut depa kata 'kalau aunty dapat duit raya dari kita, maknalah aunty memang dah tua sangat. Aunty tak sukakan macam tu?'

    Ada ke patut...

    Takpa Mak biar baka sado janji comel ^_^ Tengoklah cucu saudara Mak ni, sekali tengok rasa macam nak buat menantu jerk! Hahaha!

    ReplyDelete
  3. Tahun ini kakcik tak banyak keluarkan duit raya tapi belanja lain pula berlebih-lebih adanya...

    Adalah juga dapat duit raya tapi kemudiannya dibelanjakan untuk yang memberi juga! (^_^)

    ReplyDelete
  4. huhu..ada anak saudara bgu2 ni..

    ReplyDelete
  5. wah..untunglah Mak dapat duit raya.untung dapat anak sedara baik budi macam tu

    ReplyDelete
  6. alolo comelnya dia.. comel macm nenek dia jgk.. eh..:)

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah
    Boleh beli baju selei lgi dear..haha
    Tomeiii budknya..

    ReplyDelete
  8. Wah..
    Rezeki juga tu Nom.. Dapat duit raya..
    CH ni belum merasa lagi dapat duit raya dari anak buah huhuhu..
    Kita jer yg memberi hahhaha..

    Comey sungguh cucu tu Nom..
    Boleh abang nabil mengurat tu hahhaha :)

    ReplyDelete
  9. bestnya dapat duit raya kak oi...wah memang sado..adik2 MV pun sado2 juga...

    ReplyDelete
  10. Untungnya Hainom kan sana sini masyuk duit raya
    Tak kisahlah anak sedara ke kan janji duit halal
    Belah kaknoor pun mmg sado jugak Hainom tpai dah dok kat Kedah jarang jumpa tpi bila balik kedah sesekali mmg genglah dgn sado Hainom ni

    ReplyDelete
  11. Bila anom cakap dapat duit raya samalah mcm kak Zai. Tiap2 tahun adik dan anak buah bagi. Tahun ini pulak anak perempuan kak Zai tambah sorang lagi bagi duit raya. Alhamdulillah ini masa diaorg pulak memberi.

    ReplyDelete
  12. moga makin murah rezeki anak sedara mak tu yek....
    akak nih dh mcm neng yatimah asik nngis je

    ReplyDelete
  13. Untung awak geng, dapat duit raya, kita juga x dapat2, hi3


    moga anak sedara tu sentiasa dimurahkan rezeki, aamiin..

    ReplyDelete
  14. Bertuahlah mak anak2 sedara dah besar panjang. Merasalah duit raya dari mereka pulak. Macam saya ni, anak2 saya lah yg paling besarnya...yg lain semua baby2 lagi.

    Mcm tulah putaran hidup kita mak. Dulu kita memberi, sekarang giliran mereka pula...

    ReplyDelete
  15. Comeynya budak tu, mcm ank omputehla rupanya, cucu sapela tu ek, hehe..
    Bertuah ko mak, dah kilau2 dpt gak lagi wet raya, rezeki tu. Aku ada dpt gak dari bos akula, tapi tkdelah byk mane, eh..rezeki jugalah tu kan, sikit ke banyak ke, syukur...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum. Tahap umur OZ belum lagi tersenarai nak dapat duit raya dr anak sedara.. huhu... syok gak kalo dapat... haha

    ReplyDelete
  17. Seronok dapat duit raya lagi. Ikatan persahabat terjalin erat bila raya datang.

    ReplyDelete
  18. Rezeki akak dapat duit raya dari anak buah. Mak sedara kesayangan Anak buah tu;-)

    ReplyDelete
  19. Untung la dapat duit raya..
    Bagus anak buah mak...
    Semoga dia sentiasa dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
  20. seronoknya mak dapat duit raya..kita ni tak dapat pun..

    Amboi memang comel betullah cucu sedara mak tu

    ReplyDelete
  21. Eh bertuah betul la okje dapat lg duit raya. Saya tak dapat pun.. haha. Lain kali nk paksa rela Papa N bagi duit raya kat saya juga la. Haha dengki punya pasal..

    Itu baru duit raya dia.. kalau cerita pasal duit raya anak-anak takut dikatakan tiru idea jiran pulak ye.. haha.

    ReplyDelete
  22. Akak pun dapat juga nom,adek ipar sebelah akak dan sebelah abang beri...al maklumlah kesian agaknya tengok akak tak bekerja ni.

    ReplyDelete
  23. Akak pun dapat juga nom,adek ipar sebelah akak dan sebelah abang beri...al maklumlah kesian agaknya tengok akak tak bekerja ni.

    ReplyDelete
  24. Dulu masa kecik selalu dpat duit raya dari pkcik mkcik. Dah kerja, tukar turn lah pulak bagi duit raya. Tak gitu hihi

    ReplyDelete
  25. Comelnya..putoh gebu macam mak.hehe

    Betullah tu tanda ingatan tu lg bernilai dr nilai wang..yg penting mak dpt duit raya..lepas la tu buat mak nak menambah koleksi shawl.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woit....mcm perli jaaa. Bila masa mak putih gebu ni

      Delete