Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 26 September 2016

Korang pernah menghadap orang yang nazak?

Salam Isnin.

Korang pernah mengadap orang yang nazak
Mak tak pernah. Dan mak tak dapat nak bayangkan macam mana emosi kita waktu tu. Sedih, bingung, takut! Masyaallah...... mesti perasaan bercampur baur kan! 

Jumaat lepas ayah kawan mak meninggal. Dialah yang menghadap ayahnya disaat saat akhir. Beruntungnya dia kan korang. Mak dia meninggal dulu pun, dia yang mengadap jugak.  

Kalau ikutkan sejarah perubatan, ayah kawan mak ni memang tak adalah apa apa sejarah sakit sakit yang kronik walaupun pernah mengadu sakit sakit dada. Orang tua, biasalah sesekali sembelit dengan pedih hulu hati tu. Telan Gaviscon, redalah katanya. Malam Jumaat hari tu balik daripada surau katanya arwah mengadu sakit perut, buang buang air. Bila abang dia telefon bagi tahu keadaan ayahnya, kawan mak pun teruslah pergi tengok. Bila sampai rumah ayah dia, ayah dia masih kat dalam toilet sambil tak berhenti henti mengadoi ngadoi sakit perut. Kalau orang tua mengadoi ngadoi sakit tak berhenti, tu memang betul betul sakitlah agaknya kan. Berpoluh poluh orang tua tu kata kawan mak. Kawan mak ni baka campuran, Nesilan dengan Johor. Dia sempat lagilah nasihatkan bapak dia janganlah mengadoi ngadoi sangat bah oi, sobut Allah, Dia yang bagi sakit .....

Kawan mak ni tak delah menyangka yang sakit perut ayahnya tu terus membawak sampai meninggalnya. Ingat sakit biasa biasa ajelah ...... 

Lepas keluar dari tandas tu kawan mak suruhlah ayah dia baring dekat sofa luar. Sambil tu, disapukan minyak angin kat perut dan dada ayahnya tu. Masih tak menyangka yang ayah dia nak meninggal lagi. Tapi bila dia nampak ayah dia menarik nafas dalam dalam sekali, barulah dia dapat mengagak yang ayah dia tengah nazak. Berkeruh beberapa kali dan terus pergi....Allahu Akbar......... Beruntung arwah ayahnya sebab dapat mengucapkan kalimat Allah disaat akhirnya.

Macamanalah pengakhiran kita nanti........ Bila dikenang kenang, takutlah pulak rasanya weyh.   

Gitulah kisah sebuah kehidupan. Sampai masa kita juga akan pergi meninggalkan dunia yang mewahnya hanya sementara. Di sana jua tempat kekal yang abadi.....

Al fatihah buat almarhum ayahanda Suratman bin Idris yang telah pergi menghadap Al Khaliq sejak tahun 1999.  



32 comments:

  1. Ya Allah tak dapat bayangkan kan Kak... sedihnya.. tapi sy pun pernah melalui saat2 ini masa arwah meninggal dulu pun kami anak-anak ada depan mata dan ajarkan ucap syahadah..sedih sgt... Al-Fatihah buat semua yg telah pergi... kita tak tahu lag bagaimana pengakhiran kita...:(

    ReplyDelete
  2. CH pun tak pernah menghadapi orang nazak..
    Masa arwah abah CH nazak kakak dan arwah mak yg menghadapi..
    Macam yg arwah mak cakap..
    Arwah abah mmg tahu hari itu dia akan pergi menghadap Penciptanya..
    Sebab lepas subuh arwah pesan jgn panggil dia lepas ni cuma zikirkan kalimah laillah ajer..

    Begitu juga arwah mak..
    Kakak dan adik lelaki yg menghadap arwah mak tengah nazak..

    Beruntung mereka..
    CH pun rasa sedih tak dpt berada disisi arwah abah dan mak tgh nazak tu 😢

    Al fatihah buat arwah abah Hainom..
    Semoga sejahterah disana

    Dan semoga kita juga diakhiri dgn kematian husnul khotimah..

    ReplyDelete
  3. beruntung kawan Mak tu sebab sempat mengadap. Tak apalah, sekurangnya urusan Arwah dipermudahkan..so, rajin-rajinlah menjenguk Mak Ayah kita

    ReplyDelete
  4. sedih pulak hati kita ni kak :( dapat ke saya mengadap ibu abah nanti :(

    ReplyDelete
  5. Al-fatihah...sedih pula saya baca, saya tak sempat nak bersama arwah ayah & mak disaat2 akhir mereka

    ReplyDelete
  6. Innalillah...
    Begitulah dinda. Yg dah pergi dgn akhir kalamnya menyebut kalimah Allah buat kita lega tapi kita ni tak tahu lagi. Sedih itu pasti tapi mati itu juga pasti.

    ReplyDelete
  7. inalillah... alfatihah bt arwah ayah kwn kak nom...

    dana pun tak penah lalui, sedih yg amat agaknya kalau jd...

    ReplyDelete
  8. Tak boleh bayangkanlah, Mak sebab belum pernah lagi mengalami. Ya Allah, takut nak membayangkannya. Beruntunglah kawan Mak tu, dapat bersama arwah bapanya sehingga ke saat yang terakhir.

    Alfatihah buat allahyarham bapa Mak juga. Rupanya bapa saya meninggal setahun lebih awal daripada bapa Mak ya! Tapi dalam tahun 1999 tu pun, saya kehilangan abang sulung juga akibat jantung berlubang! Alfatihah buat mereka semua yang telah meninggalkan kita!

    ReplyDelete
  9. Aku ngadap mak aku masa pengakhiran dia, tapi aku tk tau pun itulah saat2 akhir dia,yalah, kita tak mau fikir benda2 mcm tu dan tak sedia mengadapnya. Tapi aku sempat ajar dia ngucap.

    ReplyDelete
  10. Siqah pernah mengadap mak siqah yang sedang nazak. Tak tahu nak describe camne perasaan masa tu. Bersyukur sebab dapat bersamanya di saat waktu terakhir arwah mak..

    Al Fatihah buat semua yang telah mengadap Allah..

    ReplyDelete
  11. DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali.
    Semoga rohnya dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  12. Al fatihah buat arwah...

    Teringat kat arwah abah Nur...
    Setahu kami arwah x de sakit...demam2 biasa
    1 hari arwah sakit susah nk bangun...
    Tak pernah gi hospital seumur hidup pun...asal sakit mkn ubat aja
    Tup2 tak leh bgun bawa juga gi sipital...
    Ada ketumbuhan dlm perut, dh pecah...terus koma
    Alhamdulillah...tak merasa menjaganya dlm sakit
    Pergi jua setelah koma 3 or 4 hr gitu...
    Sempat jaga arwah 1 mlm..
    Yg sedih x sempat tgk Nur kawin n lihat cucu2nya
    Semoga ditempatkn di kalangan org yg beriman, aminnn

    ReplyDelete
  13. sempat ingat arwah tok ayah dan mak tok

    ReplyDelete
  14. Innalillahi wainnailaihi rajiun
    Semoga to dicucuri rahmat.

    Masa arwah abah saya tak ada disisi. Arwah abah meningeal di hospital. Saya kecik lagi. Duduk di rumah

    Masa arwah mak pun sama di hospital cumanya, arwah mak arz tahu sakitnya. Alhamdulillah anak2 semua ada disisi waktu tu.

    ReplyDelete
  15. alfatihah. cemana agaknya pengakhiran kita pula kan mak

    ReplyDelete
  16. Innalillah..semoga roh bapak kawan mak tu ditempatkan dengan para solihin

    kebetulan pula ayah kepada mak pengasuh Afia Aryan meninggal semalam. Masa tanya keadaan tokwan pada anak mak pengasuh depa ni katanya tokwan dah nazak..ckp pun tak boleh..mata bertutup bg isyarat tgn je.macam tu rupanya keadaan bila nyawa nk berakhir ye. Takut kan

    ReplyDelete
  17. innalillah.....semoga roh nyer di tempat kan di tempat yang mulia di sisi Allah..


    ita pernah lah merasa ..mak ayah memang meninggal dengan ita..perasaan tu sampai ke hari ni masih terbayang2 lagi...

    ReplyDelete
  18. Al fatihah..

    memberi pengajaran kat kita bila berlaku dpn mata..

    ReplyDelete
  19. innalillah...
    pernah pengalaman dekat dengan orang yg nazak, tapi hanya melihat dari jauh. waktu tu bapa mertua sedang nazak kat hospital. rasa tak sampai hati nak melihat sehingga habis riwayatnya.. tapi itulah pengalaman yang akan menginsafkan kita..

    ReplyDelete
  20. Tak pernah ada pengalaman lagi. Taktahu la samada kita yang mengadap orang nazak, atau orang yang mengadap kita nazak nanti.

    Apa2 pun semoga kita semua pergi dengan husnul khotimah insyaAllah.

    ReplyDelete
  21. pernah dan sesangat memahami perasaan tuh...

    ReplyDelete
  22. teringat mak becerita arwah ayah saya tu hari..15mnit sebelum elok dok bersembang berborak, mak masuk bilik kejap jer.. tup-tup jumpa jasad arwah terbaring elok kat dapur.. rahsia Allah. Al-Fatihah untuk yang dah dijemput Nya.

    ReplyDelete
  23. lya byk hadapi keadaan ni..n tgk dpn mata..mmg timbul keinsafan..dulu lya+hospital berpisah tiada...duk plok wad kronik..hari2 tgk kematian dpn mata..paling pilu bila tgk doc berusaha selamatkan nyawa...

    n..

    lya sdri pnh brda situasi nazak..hanya Allah y tahu..tp syukur,..dipanjangkan umur..

    al-fatihah buat arwah..moga rohnya dicucuri rahmatNya

    ReplyDelete
  24. al-fatihah...
    biasanya kalau org nazak...sapukan air kat dadanya,
    bisikkan Allah di telinganya...

    ReplyDelete
  25. al fatiha..
    insaf saat membacanya..

    ReplyDelete
  26. Saya tak bolehlah tengok orang tua sakit. Sedih sebab diorang ni jenis taknak anak-anak tahu dorang sakit. Contoh macam kat atas selalu saya tengok dan saya hadapi sendiri. Sakit, tapi telan ubat itu ini redalah katanya. Sedangkan, hakikatnya tak. Sakit sebenarnya tapi taknak anak risau dicakapnya dah okay. Ingat kita tak tahu lah tu. Huhuhu.. Itu yg buat saya sedih sangat tu.. Saya tak tahulah bila sampai turn saya macam mana. Mahu meraung saya dibuatnya nanti.. :'(

    ReplyDelete
  27. Pengakhiran yang baik. Dapat sebut kalimah Allah. Takut juga mengenangkan keadaan kita nanti. Semoga Allah bantu kita semua di saat tersebut.

    ReplyDelete
  28. Semoga Allah bantu kita semua di waktu nazak tersebut.Amin.

    ReplyDelete
  29. mudah jer arwah ayah kawan tu pergi ye Mak. Rezeki anak dialah dapat bersama di akhir hayat ayah dan emak dia. Kita nanti tak tahu lah bagaimana pula.

    Saya pernah sekali mengadap org nak sampai ajal. Waktu tu, di rumah mertua, kenduri kahwin adik suami. Kaum kerabat dari seberang semua ada, tiba2 pakcik kami yg dr sana tu nazak, pak mertua lah yg mengajar mengucap. kami anak-beranak yg mana sempat ada lah yg mengadap tengok termasuk saya juga. kenduri pun bertukar suram je masa tu.

    ReplyDelete
  30. Innalillahi wainnailaihi rajiun ... al fatihah utk arwah.

    Tak pernah lg okje .. tak dpt bayangkan wlupun satu hari nanti kita akan tetap hadapinya 😢

    ReplyDelete