Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 9 September 2016

Lipan

Salam Jumaat...

Mak bersiaran dari Jabatan Imigresen ye korang. Malam tadi kena serbu, permit kerja tak de ! Haha......

Rumah korang ada lipan tak?

Nilah mak nak ceritanya ni, sejak dua menjak ni bilik air rumah mak rajin muncul anak lipan. Tak delah seriau sangat tapi seramlah jugak, kumpulan haiwan berbisakan tuuuu....

Kang bengkak jempol kaki mak kang, ha ...... Macamana?

Lama tak dengar cerita orang kena gigit lipan dah zaman ni. Kalau zaman mak kecik dulu, selalu tau. Mungkin sebab duduk kampung kot. Lipan pulak besar besar satu jari kita ni. Kalau jari mak dah tentulah gemuk lipannya hihi.... Zaman dulu kalau kena gigit lipan silap silap masuk ICU tau! 


Baru baru ni emak lipan sesat dalam sinki. Terkejut weyh. Tengah syok main air tetiba ada haiwan berbisa! Mau tak seram? Nasib mak perasan tau! Cepat cepat ambik spray lipas. Lipan ni setakat spray guna klorok memang tak jalan.

42 comments:

  1. musim hujan sekarang ni mak, haiwan berbisa pun merayau-rayau mencari tempat berteduh agaknya.

    Baru-baru ni pun, rumah saya ada masuk lipan jenis tu. Dok nyorok bawah timbunan baju kotor. Masa angkat nak masuk washing-machine, dia pun laju jer lari. Cepat2 saya hempuk dengan bekas sabun!

    ReplyDelete
  2. kalu musim ujan kdang mmg dia banyak skit kak nom....

    ngeri kalu mikirkan dia ada time anak kite tido kt bwh... klu kt katil tak riso sgt

    ReplyDelete
  3. Lipan suka tmpt sejuk, tulah pasal dia bole kuar dari lubang sinki, biasa tu, rmh den pun selalu camtu, kalo kena gigit mau trauma 3 bulan nih.

    ReplyDelete
  4. Lipan suka tmpt sejuk, tulah pasal dia bole kuar dari lubang sinki, biasa tu, rmh den pun selalu camtu, kalo kena gigit mau trauma 3 bulan nih.

    ReplyDelete
  5. Salam Singgah Jumaat. Selamat hari raya Aidiladha in advance juga. KA takut dgn benda yang merapap cam lipan dan seangkatannya. Ingat mak pernah kena sengat dkt seminggu sakit tak boleh berjalan... takut KA

    ReplyDelete
  6. Mana pulak datangnya lipan and the geng tu, Mak? Mak tak buat CSI ke, asal-usul keturunan lipan ni sampai berjaya masuk rumah Mak?

    Dah lama tak dengar kisah lipan atau tengok lipanlah, Mak. Kalau sekarang ni anak-anak jumpa lipan, mahu mereka terjerit terpekik happy sebab ada 'ulat' . Depa tak kenal lipan rasanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik hang tunjuk gambar lipan ni MD..
      Takut anak2 hang bergumbira memegangnya..
      Tak pasal2 bengkak jari tu..
      Yang paling takut bisanya tu..
      Buat pesanan penaja banyak2 kat anak tu :D

      Delete
  7. advance betul lipas ni..sampaisinki rumah org pun masuk..

    adeh..

    ReplyDelete
  8. Samalah kita,dlm bilik air biasanya,singki belum lagilh...
    Klu knor nmpk tak pnjg umur lipan2 tu semua..klu kluar masa anak2 knor hader.mmg menjerit semua..lecehlh takut semua binatang..

    ReplyDelete
  9. kalo jumpa pon kite halau keluar jew ... tp kalo besau tue haruslah dibunuh takut dia gigit orang lain plak

    ReplyDelete
  10. kak bilik air kita hari2 ade kak .. seriau kot2 anak kena gigit je .. mak budak ni tak heran sbb sblm dia gigit mak budak dulu yg penyet dia...
    pelik juga dr mana dia dtg dan masuk ke bilik air tingkat tertutup ... pintu dapur jauh dr bilik air .. mungkin dr lubang air kot

    ReplyDelete
  11. Kalau kat rumah CH..
    Dalam bilik air selalu ada..
    Hendaknya musim macam ni..
    CH dah ajar anak2 CH yg lipan ni berbisa dan berbahaya..
    Jadi kalau jumpa cakap tulang nanti dia tak lari..
    Dan masa tu elok lah kita bedal dia sampai lunyai..
    Memang spray tak jalan de lipan ni..
    Selalunya kena balun dengan seleper dalam bilik air tu jer..

    ReplyDelete
  12. Kak nom.. Kalau Reen tu dah melatah dah tu. Mau berlari-lari.. Geli!

    ReplyDelete
  13. Haiwan ni pun agak2nya dh hampir pupus.
    Jarang2 jumpa sekarang.

    ReplyDelete
  14. Dulu masa duduk rumah atas langit tak pernah jumpa lipan. Tapi sejak duduk rumah bawah ni, adalah sekali dua. Tindakan reflek bila jumpa lipan, mesti ambik benda keras dan bantai sampai penyek.

    ReplyDelete
  15. salam nom ..
    wong jowo klu sedut lipan kelabang yor ..
    kok tiba2 dadi lali ..
    hati2 karo binatang berbisa kuwi ..
    angger keno antop ..
    bengkak jaris manis mu ..
    hihi.
    utk info .. iki dino anak ku seng no 2, sheila tunangan ..

    ReplyDelete
  16. Ampunnnnnnnnnnnnnnnnnn, jgn le bg ketemu dgn kita geng, geli yg amat...

    ReplyDelete
  17. Kat rumah kaknoor pun kekadang ada jugak anom
    Kalau musim hujan lagi lah mudah terjumpa
    Mmg ikut apa yg ada kt tngan je kalau nmpk lipan mcm ni kan janji lipan tu KO

    ReplyDelete
  18. kak hainom dok cakap ni lagilah meremang bulu roma kita
    siap haplod gambar lagi
    ehhh seram laaa
    takut kang terjadi pulak kat umah ni
    ya Allah mintak jauhlah
    dah lah musim hujan skrg
    ade anak kecik memang tido atas lantai
    ni yang takut niiiii
    huhuhu

    ReplyDelete
  19. kalau saya pun trauma juga. lipan suka tempat lembap memang kena jaga2

    ReplyDelete
  20. kalau duduk rumah teres mmg biasa le klu jumpa lipan kecik kecik ni...rumah saya pun ada gak terjumpa lipan...nak tak nak terpaksa jugak bunuh...rasanya lipan ni dtg dari tanah yang lembab kut...

    ReplyDelete
  21. kalau banyak sangat lipan..kak hainom kena bela ikan kelisa...nanti senang bagi makan hehhe

    ReplyDelete
  22. mungkin musim panas jadi dia cari tempat lembab...kena corak air selalu kalau nak masuk tandas....samalah rumah arz juga

    ReplyDelete
  23. kt kg nsib xpernah kena gigit dengan pacat penah ler. tp mmg geli tgk kaki byk2

    ReplyDelete
  24. erkkk bab2 lipan ni memang seram kak... tak sukaaaa & takuttt...hihi... kat rumah kadang ada jg muncul kt toilet, tapi jarang lah.... huhu

    ReplyDelete
  25. hari tu tengah nak solat sekali lipan keluar dari sejadah.suami saya style lepas solat dia lipat je sejadah tapi tak gantung.sekali saya nak solat buka kain sejadah tergedik2 lipan berjalan..punya la menjerit macam nampak hantu..hahahh..dah la lipas sama kaler dengan sejadah..

    ReplyDelete
  26. adohaiii..lipan ni.. pernah sekali tu, geram punya pasal, ku pijak2 lipan.. beralas la tapinya. hahaha

    ReplyDelete
  27. Bimbang sgt jumpe binatang ni kt dlm rumah.. Abg pnh kene gigit dlu.. Dmm sminggu..

    ReplyDelete
  28. Ngeri juga tu Okje lipan kot!. Baru ni nak alihkan bekas tadah air, ada 2 ekor dok bawah tu rupanya... seriau! Encik hubby saya dia siram dengan air panas kalau nampak lipan ni... memang innalillah la lipan-lipan tu...

    ReplyDelete
  29. Memang yer.. umah ni pun selalu gak anak lipan keluar celah2 lubang air kat bilik air tu.. bunda biasa curahkan air masuk balik dia dalam lubang tu.. tak pun kalu sempat tenyeh2 kasi mati jer dengan gayung... sebelom sempat dia membesarkan... bahaya... kot2 tak nampak tengah2 malam bangun kincin... dia sengat atau merayap kat kaki atau anu.. tak melompat.. menjerit tengah2 malam tu.. hihi..

    ReplyDelete
  30. Tok tok tok..
    As salam nom..
    Lama raya aidiladha tu..
    Brpa ekor lembu buat korban..
    Tak habis mkn sup ke..
    Atau rendang daging korban tu..
    Sunyi sepi senyap membisu je..
    😊😆

    ReplyDelete
  31. Assalam nom..lama akak tak mengomen disini.La ni akak baca 3 n3 sekali gus...
    Part lipan ni akak kalau ada kat rumah ni,ambil spray ,ambil hammer....penyet lh akak kerjakan.
    Betullah nom,kat kg dulu lipan2 ni biasa sangat,besar2 pulak tu.Dan kena gigit lipan pun dh merasa ....memang sakit amat tapi masih boleh bertahan kat rumah je...takdenya ke hospital pun.

    ReplyDelete
  32. Assalam nom..lama akak tak mengomen disini.La ni akak baca 3 n3 sekali gus...
    Part lipan ni akak kalau ada kat rumah ni,ambil spray ,ambil hammer....penyet lh akak kerjakan.
    Betullah nom,kat kg dulu lipan2 ni biasa sangat,besar2 pulak tu.Dan kena gigit lipan pun dh merasa ....memang sakit amat tapi masih boleh bertahan kat rumah je...takdenya ke hospital pun.

    ReplyDelete
  33. Eeeeiii ngeri tengok lipan tu Makkk...
    Masa saya kecil, bila balik kampung selalu gak nampak lipan ni.. Masa tu takut nak tidur lantai. Lipan ni suka tempat lembab.. Bila nampak lipan ni, nenek akan jirus air panas bagi mati lipan tu..

    ReplyDelete
  34. Eee...geli juga tu dibuatnya, risau pula dia menggigit bahaya tu, rumah saya pun ada sesekali masuk. Pernahlah bapak lipan pun masuk bilik...huuu ngeri

    ReplyDelete
  35. kt rumah sy pon ada gak.dah dua kali jumpa anak lipan kt ruang tamu n bilik air. risau.. huhuhu

    kt kg jgn kata lah.
    kadang tu dok terselit celah mop.. merah menyala

    pernah kena gigit lipan zaman sklah menengah dlu.. kene cucuk bagai.. huhuhu .ngeri kalau diingat blik. sbb melekat kt seluar, peegi pakai skali kne sengat adeiiii

    ReplyDelete
  36. usihh... kalau kena gigit tu tak tahula apa nak jadi..


    jom jenguk sini ya.. hehe

    ReplyDelete
  37. rumah kira lipan ni memang rajin datang. rumah tepi sawah katanya

    ReplyDelete
  38. 5 tahun doj rumah kuarters ni tak pernah jumpa lipan.baru2 ni jumpa sekor.terkejut jugak..nasib baik sempat pukul mati.tu pun sblom tu semalam juga dia lari tak sempat matikan dia.nasib esok pg jumpa.harapnya takda dh la geng2 dia.so far sekor tu ja la pernah nmpk.huhu

    ReplyDelete